Livets första cykelprojekt.
Hej alla!
"Redigerad text" Sagt och gjort har jag scrollat genom facebook marketplace i tre långa dygn för att hitta ett riktigt gammalt vrak att sätta (t)händerna i, och idag hände det. 400kr senare fick jag tag på denna skönhet. Fråga mig inte om vad det är för år och märke, men made in japan kändes lovande!
Min tanke är fortfarande att få till den cykel jag hittat på den vida vackra webben (se bild första tråden) och min tanke är följande:
- Gå bort till den lokala cykelhandlaren för att få hjälp att få ur vevarmarna och "vad-det-nu-heter" inne i ramen.
- Köra genom hela ramen och hjulen med avfettning och varmt såpvatten.
- Ta bort all färg och dekaler för att få fram den rena metallramen med hjälp av torrt sandpapper 60+120 och blött 280+400.
- Invänta en vindstilla dag för spraymålning med tre lager, tanken är svart och mörkgrön, matt.
- Beställa de delar som behöver bytas. (Vissa för smak, andra för rost och trasighet)
Om ni har några tankar eller förslag på saker som borde göras, eller som kan underlätta resan mot ett nysmort sommaråk så skriv gärna! //Han som aldrig pillat med gamla cyklar tidigare.
I skrivande stund ligger alla de viktiga delarna ute i stormen och krigar sig genom sin sista dag i sitt gamla liv.
Det jag märkte genom att plocka isär cykeln var följande och måste åtgärdas:
- "Stången" som går genom hjulnaven, både fram och bak är böjd. Kan cykeln ha gått i för hårt någon gång? I övrigt är ekrar och resterande rakt och fint.
- Det finns ett glapp i "vad-det-nu-heter" inne i ramen som cykelkillen på hörnet ska få ta ut, går det att få tag i nya delar till en så gammal cykel? Tänker diameter på hålet osv.
Lägger gärna ner lite pengar på nya delar om det skulle fungera då jag planerar att äga cykeln en lång tid framöver om den blir bra.
Ta hand om er i världskrisen och stormen.
Allt gott!
Tim
"Redigerad text" Sagt och gjort har jag scrollat genom facebook marketplace i tre långa dygn för att hitta ett riktigt gammalt vrak att sätta (t)händerna i, och idag hände det. 400kr senare fick jag tag på denna skönhet. Fråga mig inte om vad det är för år och märke, men made in japan kändes lovande!
Min tanke är fortfarande att få till den cykel jag hittat på den vida vackra webben (se bild första tråden) och min tanke är följande:
- Gå bort till den lokala cykelhandlaren för att få hjälp att få ur vevarmarna och "vad-det-nu-heter" inne i ramen.
- Köra genom hela ramen och hjulen med avfettning och varmt såpvatten.
- Ta bort all färg och dekaler för att få fram den rena metallramen med hjälp av torrt sandpapper 60+120 och blött 280+400.
- Invänta en vindstilla dag för spraymålning med tre lager, tanken är svart och mörkgrön, matt.
- Beställa de delar som behöver bytas. (Vissa för smak, andra för rost och trasighet)
Om ni har några tankar eller förslag på saker som borde göras, eller som kan underlätta resan mot ett nysmort sommaråk så skriv gärna! //Han som aldrig pillat med gamla cyklar tidigare.
I skrivande stund ligger alla de viktiga delarna ute i stormen och krigar sig genom sin sista dag i sitt gamla liv.
Det jag märkte genom att plocka isär cykeln var följande och måste åtgärdas:
- "Stången" som går genom hjulnaven, både fram och bak är böjd. Kan cykeln ha gått i för hårt någon gång? I övrigt är ekrar och resterande rakt och fint.
- Det finns ett glapp i "vad-det-nu-heter" inne i ramen som cykelkillen på hörnet ska få ta ut, går det att få tag i nya delar till en så gammal cykel? Tänker diameter på hålet osv.
Lägger gärna ner lite pengar på nya delar om det skulle fungera då jag planerar att äga cykeln en lång tid framöver om den blir bra.
Ta hand om er i världskrisen och stormen.
Allt gott!
Tim
Senast ändrad:
