Livets första cykelprojekt.

Livets första cykelprojekt.
Snygg cykel!

Det låter som en schysst cykelmek rent prismässigt i alla fall. Hur tar bromsarna?

Tack! Jag tycker att de tar bra när man kniper åt, dock vibrerar framdelen när man bromsar in hårt. Kan vara att hjulet är lite skevt, men när man tittar noga är det spikrakt i princip... Ville byta bromsbelägg men det tyckte min mekaniker var helt onödigt.

vad snabbt fixat. den gör sig redan finfint, och lite optimeringar efterhand skänker glädje det med:)
Tack! Så är det ju, en sadel i riktigt läder och matchande handtag ska jagas efter!

Trevligt projekt med bra resultat!
Är det originalpedalerna?
Isf. är jag nyfiken på resultatet efter rengöring ifall du orkar ladda upp en bild.

Tips ang. klingan: flytta fram den till där den yttersta klingan en gång satt. Rent estetiskt.
Jag tror att de är orginal. De har ljudlösa och fina hjullager iaf, inte tänkt så mycket mer på dem. Jag kan ta en bild imorgon! :) Klingan
Riktig skönhet det där!
Verkligen! :D
 
Livets första cykelprojekt.
Skulle helt klart välja den position på klingan som ger rakast kedjelinje (vilket jag gissar att du har gjort). Du ser ut att köra med ganska tight kedja så se till att dra fast bakhjulet ordentligt och håll kedjan i skick.
 
Livets första cykelprojekt.
Trevligt projekt med bra resultat!
Är det originalpedalerna?
Isf. är jag nyfiken på resultatet efter rengöring ifall du orkar ladda upp en bild.

Tips ang. klingan: flytta fram den till där den yttersta klingan en gång satt. Rent estetiskt.
pedal.jpg

Kjedjeriktning.jpg


Svårt att se på bild, men faktum är att det kan ev bli ännu rakare (och ev snyggare?) att flytta ut bakre klingan ett steg ut från hjulet. Var det de du menade? och isåfall hur gör man det? Har inte verktyg till specialingrepp! :)

Tim
 
Livets första cykelprojekt.
Visa bilaga 409734
Visa bilaga 409735

Svårt att se på bild, men faktum är att det kan ev bli ännu rakare (och ev snyggare?) att flytta ut bakre klingan ett steg ut från hjulet. Var det de du menade? och isåfall hur gör man det? Har inte verktyg till specialingrepp! :)

Tim

Jag menade framklingan. Nu sitter den där den satt när vevpartiet var komplett med en stor klinga ytterst. När den nu saknas kan du flytta fram den. Om det påverkar kedjelinjen går det att justera med drevet bak genom att flytta distanser om det är det du har. Kan inte riktigt se på bilden.
 
Livets första cykelprojekt.
Förresten, en ny fråga slog mig just angående däcken. Eftersom jag inte fick någon leverans från den beställning jag la å valde att avbryta ordern och istället slänga över mina däck från landsvägshojen så gick jag från att denna cykel kom med ett par 28-622 till att nu ha 23-622. Jag tycker att de sitter som de ska och rullar fint de korta turer jag testat. Har ni några tankar om det? Är det ett problem för fälgen med så stor diff på bredden eller bara en smaksak? Vad skulle ni valt för däckdimensioner? Dessa ska nog trots allt tillbax till landsvägen när jag får tag på ett till. Ev att köpa nya till landsvägen och låta dessa sitta där de sitter. De är i väldigt gott skick och max rullat 100 mil.
23-622.jpg

23-622..jpg
 
Livets första cykelprojekt.
Förresten, en ny fråga slog mig just angående däcken. Eftersom jag inte fick någon leverans från den beställning jag la å valde att avbryta ordern och istället slänga över mina däck från landsvägshojen så gick jag från att denna cykel kom med ett par 28-622 till att nu ha 23-622. Jag tycker att de sitter som de ska och rullar fint de korta turer jag testat. Har ni några tankar om det? Är det ett problem för fälgen med så stor diff på bredden eller bara en smaksak? Vad skulle ni valt för däckdimensioner? Dessa ska nog trots allt tillbax till landsvägen när jag får tag på ett till. Ev att köpa nya till landsvägen och låta dessa sitta där de sitter. De är i väldigt gott skick och max rullat 100 mil.Visa bilaga 409795
Visa bilaga 409796

Om ramen sväljer 28mm skulle jag satsa på det, mer komfort i stadsmiljö.

23mm börjar nog ses som onödigt smalt även hos de mest inbitna lvg-cyklister. Bredare däck ger mer komfort utan att tumma på rullmotståndet (ibland ger bredare däck tom. mindre motstånd).
 
Livets första cykelprojekt.
Om ramen sväljer 28mm skulle jag satsa på det, mer komfort i stadsmiljö.

23mm börjar nog ses som onödigt smalt även hos de mest inbitna lvg-cyklister. Bredare däck ger mer komfort utan att tumma på rullmotståndet (ibland ger bredare däck tom. mindre motstånd).

De som satt på var ett par 28, så det bör nog funka! Blir nog att slänga tillbax 23orna på landsvägen då och köpa 28 till denna. Är det rätt att gå på ett par rena landsvägsdäck som dessa jag har idag men 28 ist, eller är det bättre att tänka på ex cross/stads-däck? Tänker för punkteringsrisken, blir ju mer grus/kullersten än jag normalt gör med landsvägscykeln :)
 
Livets första cykelprojekt.
De som satt på var ett par 28, så det bör nog funka! Blir nog att slänga tillbax 23orna på landsvägen då och köpa 28 till denna. Är det rätt att gå på ett par rena landsvägsdäck som dessa jag har idag men 28 ist, eller är det bättre att tänka på ex cross/stads-däck? Tänker för punkteringsrisken, blir ju mer grus/kullersten än jag normalt gör med landsvägscykeln :)
I min värld är Panaracer Gravel King Slick det rätta svaret, med bruna däcksidor. Men det är jag det.

För stadscykling funkar det mesta egentligen. Bra däck är dock en förhållandevis billig uppgradering sett till hur mycket det gör för känslan på cykeln.
 
Tillbaka
Topp