[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Tänkte just på att det vore intressant att ta bort Sthlm fr Sveriges siffror och se hur vi då ligger till. Jag gissar att vi då är betydligt närmare Norge och Finlands siffror.
Ja. Å andra sidan, känns det inte helt "rättvist" att plocka bort "Sveriges hotspot". Som sagt, inte lättanalyserat.

[UÄ] Coronatråden 4
Fråga för de som är lite mer insatta i hur dessa olika modeller och datan / statestiken kring dessa fungerar.

Vad för statistik o data bygger tex denna modell på som FHM tydligen inte alls tycker är relevant. Lr det är iaf inte alls den känslan jag får när jag ser deras rapporter som tex dagens. Verkar som FHM tror lr hoppas försiktigt på att vi nu ska nå en platå även i resten av sverige och inte bara i stockholm. Men de gör ju iofs inte heller några egna projektioner just nu iaf inte som jag har sett och väldigt få frågor handlar om just dessa modeller och dess oroväckande projektioner. Har fått för mig att FHM helt enkelt inte tror på dessa pga osäkerheten kring modellerna. Tycker dock att skillnaden på en sådan har projektion och den känslan jag får från diverse presskonferenser och dylikt är så brett skilda så det hela känns lite ologiskt.. Som iofs mkt i världen gör nuförtiden .) Ngn som kan sprida lite ljus?

[UÄ] Coronatråden 4
Disclaimer: Norrmän har oftast en liten annan attityd till arbete än svenskar
Hehe, jo, det är väl sällan nån jobbar efter kl 16 där...
En bekant berättade att en sommar när hon jobbade var ”kantinen” (matsal där enklare lunch serveras gratis) stängd. Då var det helt normalt att gå på finrestaurangen bredvid kontoret och äta lunch för 400 NOK som man sedan gjorde reseräkning på. ”Vi kan ju inte rå för att kantinen är stängd”...?

[UÄ] Coronatråden 4
Tänkte just på att det vore intressant att ta bort Sthlm fr Sveriges siffror och se hur vi då ligger till.
Jag gissar att vi då är betydligt närmare Norge och Finlands siffror.

Då får du ju ta bort huvudstadsregionens siffror från Finland också, det är ju en koncentration av fall på samma sätt där som i Stockholm

[UÄ] Coronatråden 4
Låt oss rikta vår vrede mot Stockholm! D
Jag tror det är läkarna och sjuksköterskorna som gör det jobbet. Byråkraterna som samlar siffror o skickar rapporter till FHM sitter nog mest på sitt kontor.
Mig veterligen har man lagt även andra arbetsuppgifter på både läkare och sjuksköterskor. Men, jag jobbar inte i den branschen så jag har inga egna erfarenheter.

[UÄ] Coronatråden 4
Befolkningen i Tjabostan borde låsas in. De har varit här nere och nu börjar det ta fart på smittspridningen här.

[UÄ] Coronatråden 4
Fråga för de som är lite mer insatta i hur dessa olika modeller och datan / statestiken kring dessa fungerar.

Nu gissar jag bara, har inte koll på denna typ av modellering / simulering. Men antar att FHM har stenkoll och har jobbat mkt med olika typer av scenarior / simuleringar under lång tid tidigare. I en sådan simuleringsmodell finns det ett gäng okända parametrar, (gissar igen), tex sannolikheten att en smittat smittar någon annan, hur länge viruset överlever och smittar utanför kroppen, hur många smittade som blir sjuka, hur lätt dom smittar vidare, hur olika åldrar påverkas, osv osv. Kanske kan dom modellera effekten av att stänga olika saker också, och hur ofta folk träffas. I början är alla dessa parametrar bara gissningar, men vartefter man lär sig mer om viruset så kan man nog ställa in det bättre så att man får mer tillförlitliga resultat. Dom jobbar säkert som små ekorrar med detta nu ---

[UÄ] Coronatråden 4
Nu gissar jag bara, har inte koll på denna typ av modellering / simulering. Men antar att FHM har stenkoll och har jobbat mkt med olika typer av scenarior / simuleringar under lång tid tidigare. I en sådan simuleringsmodell finns det ett gäng okända parametrar, (gissar igen), tex sannolikheten att en smittat smittar någon annan, hur länge viruset överlever och smittar utanför kroppen, hur många smittade som blir sjuka, hur lätt dom smittar vidare, hur olika åldrar påverkas, osv osv. Kanske kan dom modellera effekten av att stänga olika saker också, och hur ofta folk träffas. I början är alla dessa parametrar bara gissningar, men vartefter man lär sig mer om viruset så kan man nog ställa in det bättre så att man får mer tillförlitliga resultat. Dom jobbar säkert som små ekorrar med detta nu ---
De har sagt att de tidigare använde modeller baserade på data från Wuhan. Senare fick de data från Lombardiet och uppdaterade modellerna med dessa, och fick fram lite nya siffror. Kan dock inte minnas vad dessa prognoser sade, eller hur de ändrades när italienska data tillfördes.
Det som är lite mystiskt är att de inte är öppna och transparenta med den data de har, utan nöjer sig med att säga att kritikers modeller/data inte duger och att de själva sitter på data som ingen annan har. Är ju som upplagt för att skapa misstro. Jmf norska motsvarigheten som regelbundet publicerat utförliga rapporter med lägesanalys, prognoser för olika scenarier, osv, på ett mycket mer transparent sätt.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4

Jo men det är väl lite så jag har resonerat oxå men dessa modeller (iaf denna) uppdateras ju kontinuerligt med ny data. Denna senast den 13e april i sveriges fall. Man har då svårt att se att de har ngn relevans överhuvudtaget om det kan diffa så mkt som det faktiskt gör. Dvs FHM tror o hoppas på att dödstalen kanske nu ligger på samma lr lite lägre (iaf i stockholm) nivåer än innan helgen. Säg att FHM hoppas på runt 80 om dagen lr så (kanske mindre?) medans kurvan i projektionen stiger ganska snabbt upp till 560 döda per dag som max den 7 Maj lr liknande datum. Det är ju liksom en avgrundsdjup skillnad mellan dessa potentiella scenarion. Svårt att inte tro att ngn kommer ha väldigt fel .)

[UÄ] Coronatråden 4
I vilket fall som helst är det ju ett väldigt svårt problem att simulera. Hur folk rör sig och interagerar i samhället, och hur ett virus sprids. Det blir såklart stora felmarginaler, men det går kanske att se generella trender av olika åtgärder ändå ?? ( Gissade igen) Det är nog lika bra att dom inte publicerar mer detaljer, det finns ju 100-tusentals självutnämnda experter som inte fattar på sociala media som skulle gå upp i spinn...

[UÄ] Coronatråden 4
Hehe, jo, det är väl sällan nån jobbar efter kl 16 där...
En bekant berättade att en sommar när hon jobbade var ”kantinen” (matsal där enklare lunch serveras gratis) stängd. Då var det helt normalt att gå på finrestaurangen bredvid kontoret och äta lunch för 400 NOK som man sedan gjorde reseräkning på. ”Vi kan ju inte rå för att kantinen är stängd”...?
Hm, 400 NOK är väl lågbudget för en lunch i Norge (i den mån de har lunch och inte bara mackor)!? :sneaky:

[UÄ] Coronatråden 4
Hahaa!!

TheHill: Hamptons bicyclist files police report after verbal confrontation with
CNN's Chris Cuomo: report.

"I don't want some jackass, loser, fat-tire biker being able to pull over and get in my space and talk bulls--- to me, I don't want to hear it," he added.

[UÄ] Coronatråden 4
Att styra åtgärder baserat på enskilda dagars mätvärden är något jag vare sig tror eller hoppas att de gör.

Du menar att de inte har någon hemlig sida som de F5:ar till tangenten blir utsliten?

För egen del tror jag mer på SCB:s siffror och om något år eller så så kommer forskare att dels ha funderat på om det var covid-19 som svenskar dog av i april i år och dels kommer det att finnas mer tillförlitliga siffror även från länder som inte har så bra ordning på sin statistikproduktion så att vettiga jämförande studier kan göras.

Preliminära siffror från SCB.

[UÄ] Coronatråden 4
Du menar att de inte har någon hemlig sida som de F5:ar till tangenten blir utsliten?

För egen del tror jag mer på SCB:s siffror och om något år eller så så kommer forskare att dels ha funderat på om det var covid-19 som svenskar dog av i april i år och dels kommer det att finnas mer tillförlitliga siffror även från länder som inte har så bra ordning på sin statistikproduktion så att vettiga jämförande studier kan göras.

Preliminära siffror från SCB.
Ja, jag gör också det. Tydligen är det inte helt säkert att alla som dött i covid-19 rapporteras till FHM heller, t.ex. inom äldrevården, eftersom bara bekräftat smittade rapporteras, inte misstänkt smittade (vilket görs i ex.vis Belgien och kan vara en delförklaring till deras höga dödstal)

[UÄ] Coronatråden 4
Nyss hemkommen från matinköp kan jag konstatera att det fortf finns en hel del stollar som inte fattar att det räcker att en vuxen ur familjen handlar utan skall nödvändigtvis släpa med både partner och ungar för att bidra till trängseln så mycket de kan...

[UÄ] Coronatråden 4
Då får du ju ta bort huvudstadsregionens siffror från Finland också, det är ju en koncentration av fall på samma sätt där som i Stockholm
Möjligen men vi diskuterade tidigare Danmark och där är det tydligen jämnare fördelat. Poängen var väl att det inte går att dra några slutsatser

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, han hade ju ett stort cykelintresse också, både lvg och mtb. Körde Cykelvasan också. Oväntat och sorgligt med hans bortgång.
Träffade honom en gång när han körde Vätternrundan, verkade vara en sympatisk kille.

Bild från nätet:
alsing.jpg

[UÄ] Coronatråden 4
Nyss hemkommen från matinköp kan jag konstatera att det fortf finns en hel del stollar som inte fattar att det räcker att en vuxen ur familjen handlar utan skall nödvändigtvis släpa med både partner och ungar för att bidra till trängseln så mycket de kan...

Låt bli att handla då om du inte står ut med människor....

[UÄ] Coronatråden 4
Det är ju inte riktigt så enkelt i dessa tider att man själv kan avgöra hur mkt risk man vill ta för att ju mer risk andra tar desto större blir risken för en själv ändå. Att ta hela familjen att gå o handla tycker jag oxå är onödigt i dessa tider.

Kan säga att det är fler som håller med, tanken på andra verkar fortfarande inte existera, inte undra på att skiten sprider sig så snabbt. Tänk på dom som är i riskgrupperna, lite förståelse är för mycket att begära?

Virtuell kram på er alla, var försiktiga om varandra!

[UÄ] Coronatråden 4
Det är klart angivet att en person handlar till sin familj och gärna till någon ur riskgrupperna. Korkade fattar inte detta och tycker att de ska minsann handla i sällskap. De är egoistiska as.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är ju inte riktigt så enkelt i dessa tider att man själv kan avgöra hur mkt risk man vill ta för att ju mer risk andra tar desto större blir risken för en själv ändå. Att ta hela familjen att gå o handla tycker jag oxå är onödigt i dessa tider.

Det finns ställen och tider då det är rätt lugnt. Väljer man att ge sig ut i rusningstid får man finna sig i lite sällskap - tål man inte det så välj en annan tid. Har folk stängt av tannkeverksamheten? Vi är 10 miljoner människor - ensam i offentliga miljöer är ju rätt naivt att tro att man kan vara.

[UÄ] Coronatråden 4
Det finns ställen och tider då det är rätt lugnt. Väljer man att ge sig ut i rusningstid får man finna sig i lite sällskap - tål man inte det så välj en annan tid. Har folk stängt av tannkeverksamheten? Vi är 10 miljoner människor - ensam i offentliga miljöer är ju rätt naivt att tro att man kan vara.
Ja, släpar man med sig ungarna och frun ut för att handla mitt i rusningstid när vi har allvarlig smittspridning i samhället och myndigheterna uppmanar till social distansering så har man nog stängt av tankeverksamheten. Likaså om man sitter och försvarar det egoistiska beteendet.

[UÄ] Coronatråden 4
Korkade individer kan inte fatta vilka som är i riskgrupperna. De kommer med argument som är hjärndöda.
Exakt vilka tider är inte "rusningstid" i mina närliggande butiker? Par och familjer har inte ute i butiker att göra om du nu tror att du kan se vilka som år i riskgrupperna? En del vill inte bli sjuka eftersom det är svårt att veta om man överlever!
För övrigt så handlar jag till några som har haft stroke och inte ska vara ute och handla. Vad gör du?
Jag kan konstatera att vissa borde inte ha rösträtt med tanke på deras otroligt dåliga läsförståelse.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Finns det ngn som helst statistik på antal fall bland människor < 70 och i övrigt helt friska och utan att tillhöra ngn riskgrupp? Hur många sådana går att hitta bland IVA vårdade samt avlidna?

[UÄ] Coronatråden 4
"Självklart avråds det från att sådana sammankomster [studentfirande] ska ske, men i ärlighetens namn så slutar inte 19-åringar att festa för det. Att specifikt förbjuda studenten blir därför ett spel för galleriet."

[UÄ] Coronatråden 4
[UÄ] Coronatråden 4
För den som är intresserad av modellering och simulering så finns studien som gjorts mha av de svenska superdator-centrumen nu tillgänglig:
Resultaten ser ju inte så roliga ut, men jag tycker mig se vissa brister i hur strategierna är modellerade. Med tanke på att många redan jobbar hemifrån och en hel del social distansering praktiseras så är vi nog redan idag på nåt av de två mest strikta scenarierna. Små avvikelser i andra antaganden kan nog också påverka resultaten en hel del.

[UÄ] Coronatråden 4
För den som är intresserad av modellering och simulering så finns studien som gjorts mha av de svenska superdator-centrumen nu tillgänglig:
Resultaten ser ju inte så roliga ut, men jag tycker mig se vissa brister i hur strategierna är modellerade. Med tanke på att många redan jobbar hemifrån och en hel del social distansering praktiseras så är vi nog redan idag på nåt av de två mest strikta scenarierna. Små avvikelser i andra antaganden kan nog också påverka resultaten en hel del.

Det är för mig underligt att inte FHM går ut o säger skälen till varför de inte tror på dessa modelleringar o projektioner. Vad är det som gör att de kan prata om försiktigt ljus i tunneln medan denna modell o andra säger att vi kanske inte äns kommit fram till tunneln..

varför får de inga konkreta frågor kring detta på presskonferenserna undrar jag oxå. Mkt underligt.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Det är för mig underligt att inte FHM går ut o säger skälen till varför de inte tror på dessa modelleringar o projektioner. Vad är det som gör att de kan prata om försiktigt ljus i tunneln medan denna modell o andra säger att vi kanske inte äns kommit fram till tunneln..

varför får de inga konkreta frågor kring detta på presskonferenserna undrar jag oxå. Mkt underligt.
En modell är alltid en modell. Det räcker att titta på vad modellen förutspår för idag. Enligt modellen så skall antal smittade och inlagda redan ha börjat stiga ordentligt. Senaste siffrorna antyder snarare att det ligger stilla eller eventuellt sjunker.
FHM gör troligen också simuleringar som stöd, men att agera enbart baserat på simuleringar blir ju fel.
Det kanske är sådana här simuleringar som orsakar de alarmistiska reaktionerna från forskargrupper.

[UÄ] Coronatråden 4
En modell är alltid en modell. Det räcker att titta på vad modellen förutspår för idag. Enligt modellen så skall antal smittade och inlagda redan ha börjat stiga ordentligt. Senaste siffrorna antyder snarare att det ligger stilla eller eventuellt sjunker.
FHM gör troligen också simuleringar som stöd, men att agera enbart baserat på simuleringar blir ju fel.
Det kanske är sådana här simuleringar som orsakar de alarmistiska reaktionerna från forskargrupper.

Jo jag förstår att det är så men vi pratar om klyftor som är så pass stora att man inte förstår värdet av att ha en modell överhuvudtaget om skillnaderna kan bli så stora som de nu verkar vara.

Modellen pratar om anströmningar till intensivvården om 40faldiga kvantiteter jämförelsevis gentemot vår max kapacitet. Medan FHM tror sig se ljuset nu med en belastning om ca 80% av intensivvården.

Vad ger en sådan modell överhuvudtaget om den kan ha så fel? Min rädsla undrar, kan den verkligen det..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp