[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det är ju det som är tragiskt. Personalen borde vilja ha bättre arbetsmiljö.
Tur att man klarar av att säga till.
Skit samma vad någon korkskalle tycker.

[UÄ] Coronatråden 4
Ökning jämfört med vad?
Snittet för samma vecka 2015-2019. I Sthlm dog 584 i år jmf med 313 i snitt åren 2015-2019. Liknande storleksordningar i Sörmland.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Är det dessa siffror du menar: https://www.scb.se/contentassets/ed...-preliminar-statistik-over-doda-inkl-eng.xlsx
Förklara gärna hur du tänker/räknar i så fall.
Jag skrev inte att jag gissar att mörkertalet är noll, men jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara särskilt stort. Tror chefen du nämner det? I så fall varför?
Jag vet inte vad han tror, mer än att det finns ett mörkertal och att siffrorna inte är att lita på. Det låter iaf som att det är mer än någon enstaka.
Hittar inte FHM:s siffror för vecka 14 nu, så svårt att jämföra, men det var nåt inlägg om det igår.

[UÄ] Coronatråden 4
Det där borde vara enkelt att fixa. Låt det kosta 100:- per person i inträde i butikerna.
Sen får man till exempel 80:- rabatt när man betalar. (Får man 100:- rabatt så kommer vissa familjer dela upp betalningen mellan familjemedlemmarna. Kostar det 20:- i inträde och ingen rabatt kommer vissa familjer att tycka det är värt 100:- för att släppa in hela familjen.). Överskottet får gå till något bra. Dessutom slipper man att folk går och småhandlar.

Och så slipper man se en massa fattiglappar i butiken när man handlar sin fredagstacos, bra!

[UÄ] Coronatråden 4
Jag räknade lite på de siffror jag hittade på SCB och FHM:
V 14 dog en genomsnittlig vecka 2015-19 1825 personer i Sverige
V 14 år 2020 dog 2154 personer
Alltså 329 fler år 2020 än snittet.

V 14 dog ca 408 personer med konstaterad Coronasmitta i Sverige

Som jag räknar skulle alltså 408-329=79 av de som dog med Corona ha dött ”ändå” om vi förutsätter att 2020 annars skulle varit ett helt genomsnittligt år vilken man givetvis inte kan göra så hela min räkneövning känns rätt överflödig när jag tänker efter.....

Edit: just det, jag började ju räkna när ooms sa att siffrorna indikerar mörkertal. Det tror inte jag de indikerar alltså. Fanns det ett stort mörkertal och om v 14 år 2020 var en genomsnittlig vecka skulle ju fler än 1825+408 personer varit avlidna (om vi förutsätter att alla som dör av Corona annars överlevt vilket förstås är orimligt, så det var onödigt arbete av mig ändå....)

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
För den som är intresserad av modellering och simulering så finns studien som gjorts mha av de svenska superdator-centrumen nu tillgänglig:
Resultaten ser ju inte så roliga ut, men jag tycker mig se vissa brister i hur strategierna är modellerade. Med tanke på att många redan jobbar hemifrån och en hel del social distansering praktiseras så är vi nog redan idag på nåt av de två mest strikta scenarierna. Små avvikelser i andra antaganden kan nog också påverka resultaten en hel del.
Om man spekulerar i att åtgärderna inte drastiskt kommer att förändras till det hårdare bör de närmaste 1-2 veckor ge ett svar på om denna studie vilar på hyggligt vettig grund eller inte bara genom att titta på om vi fortfarande har någon form av fungerande sjukhus. Som jag läser graferna så är i alla fall författarnas slutsats att allt fullkomligen spårat ur i slutet av april.

Har bara snabbskummat rapporten men blev lite förvånad över att bara en kurva presenteras per scenario. Jag antar att kurvorna är någon slags medel/median taget över simuleringarna. Kan tycka att variansen i utfallet skulle varit intressant att få åskådliggjort.

[UÄ] Coronatråden 4

Som jag räknar skulle alltså 408-329=79 av de som dog med Corona ha dött ”ändå” om vi förutsätter att 2020 annars skulle varit ett helt genomsnittligt år vilken man givetvis inte kan göra så hela min räkneövning känns rätt överflödig när jag tänker efter.....
Jepp, det är ju så stor spridning mellan åren även utan Corona.
Men tack för uträkningen ändå. Uppfriskande att se någon tänka efter lite och inte rusa i blindo ?
Om Covid-19 krävde marginellt fler, många fler eller hamnar inom felmarginalen vet vi inte förrän om några år.

[UÄ] Coronatråden 4
Fan detta tyckte jag var jobbigt, en person som jag aldrig träffat men tyckte otroligt mycket om.

Samma här. Har följt Adam Alsing sen hans talk-show på 90-talet (var nog lite väl ung men ändå) samt en rad andra grejer. Lyssnar på hans podcast varje kväll när jag ska sova och har gjort länge. Det känns nästan som att någon man känner väl har gått bort. Jävligt märklig känsla.

Undrar om han hade någon underliggande sjukdom? Vet ju att han varit överviktig väldigt länge och att han låg i riskzonen för att få diabetes, men då tog han ju tag i det och gick ner mycket i vikt, gymmade en del, cyklade och åt bättre. 51 är ju ingen ålder egentligen. Om det räcker med att vara överviktig för att stryka med så lär ju jag sluta träffa folk helt och hållet tills det här är över. :P Satan.

[UÄ] Coronatråden 4

Edit: just det, jag började ju räkna när ooms sa att siffrorna indikerar mörkertal. Det tror inte jag de indikerar alltså. Fanns det ett stort mörkertal och om v 14 år 2020 var en genomsnittlig vecka skulle ju fler än 1825+408 personer varit avlidna (om vi förutsätter att alla som dör av Corona annars överlevt vilket förstås är orimligt, så det var onödigt arbete av mig ändå....)
Jag tror man helst ska räkna på de mest drabbade delarna av Sverige i detta skede.

[UÄ] Coronatråden 4
Han såg inte så vältränad ut och cyklingen var väl mest för att göra något. Han hade en dålig höft.

Jag sa inte att han var vältränad, men han har ju tagit tag i sin vikt och gått ner ett gäng kilon. Viss skillnad på bilderna liksom. :)

ca5ad989-71a9-4cba-99cb-36ba98e158d8.jpg
adam_alsing_vikt_stor5.jpg

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror man helst ska räkna på de mest drabbade delarna av Sverige i detta skede.
Jo, men det blev så svårt....
Som sagt, jag tror varken mina, någon annan hobbypersons eller FHMs uträkningar på liknande sätt egentligen går att dra några större växlar på ändå. Slutsatser kan kanske dras om några år.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Jag har inte följt honom och hans viktresa.
Steffo har också gått ner många kilo och sedan har han gått upp det mesta igen.

[UÄ] Coronatråden 4

Bra att du tar dig tid att räkna. Jag skulle dock tycka det är mer relevant att titta på Stockholm eller Sörmland, och inte "späda ut" siffrorna med data fr regioner där epidemin knappt kommit igång. Men det är möjligt resultatet blir samma ändå, dvs svårt att se nåt mörkertal.

Edit: Ser att den kommentaren precis var uppe.

[UÄ] Coronatråden 4
Han såg inte så vältränad ut och cyklingen var väl mest för att göra något. Han hade en dålig höft.
Man ska dock inte enbart gå på utseendet. En person kan vara väldigt vältränad i hjärta och lungor med bra syreupptagningsförmåga, men ändå ha några kilo övervikt. Anses av många läkare att vara bättre, jämfört med att vara smal/normalviktig och ha kass kondition och en stillastående livsstil.

[UÄ] Coronatråden 4
Vi kan väl lugna oss med massdöden ett par dagar tills vi sett om påskharen och Tegnell har fabricerat trenden eller inte. Just nu tycker jag inte det finns så mycket faktiskt fakta att bli hysterisk över. Utom kaffet då.

[UÄ] Coronatråden 4
I vilket fall som helst är det ju ett väldigt svårt problem att simulera. Hur folk rör sig och interagerar i samhället, och hur ett virus sprids. Det blir såklart stora felmarginaler, men det går kanske att se generella trender av olika åtgärder ändå ?? ( Gissade igen) Det är nog lika bra att dom inte publicerar mer detaljer, det finns ju 100-tusentals självutnämnda experter som inte fattar på sociala media som skulle gå upp i spinn...

VSB

[UÄ] Coronatråden 4
.
Vi kan väl lugna oss med massdöden ett par dagar tills vi sett om påskharen och Tegnell har fabricerat trenden eller inte. Just nu tycker jag inte det finns så mycket faktiskt fakta att bli hysterisk över. Utom kaffet då.

Jag håller med känner mig lite bättre till mods efter dagens presskonf. Vi hoppas det kan fortsätta så här lr kanske tom bli lite bättre på sikt.

[UÄ] Coronatråden 4
Samma här. Har följt Adam Alsing sen hans talk-show på 90-talet (var nog lite väl ung men ändå) samt en rad andra grejer. Lyssnar på hans podcast varje kväll när jag ska sova och har gjort länge. Det känns nästan som att någon man känner väl har gått bort. Jävligt märklig känsla.

Undrar om han hade någon underliggande sjukdom? Vet ju att han varit överviktig väldigt länge och att han låg i riskzonen för att få diabetes, men då tog han ju tag i det och gick ner mycket i vikt, gymmade en del, cyklade och åt bättre. 51 är ju ingen ålder egentligen. Om det räcker med att vara överviktig för att stryka med så lär ju jag sluta träffa folk helt och hållet tills det här är över. :P Satan.

Lite samma här, tyckt väldigt mycket om hans personlighet och vad andra sagt om honom också. Kolla tex vad Frederick Backman lagt upp på sin insta om Adam.

Hörde idag från en som jobbade med honom på arga snickaren att han rökte men tar det som ett rykte.

[UÄ] Coronatråden 4
Även vältränade och relativt unga människor kan bli rejält sänkta:
Nu är det väl så att träning på elitnivå inte alltid är direkt hälsosamt och att elittränande människor ofta är känsligare för infektioner just för att kroppen redan är hårt belastad av den hårda träningen. Men en vältränad motionsidrottare bör väl statistiskt sett klara ett covid-19 angrepp bättre än en soffpotatis. Men det är naturligtvis också andra individuella skillnader som avgör hur illa det i slutänden blir.

[UÄ] Coronatråden 4
Det har vi förstått att FMH inte tror att det går att stoppa smittan. Att strategin är att dämpa belastningen på sjukvården har nog ingen missat vid det här laget, dessa åtgärder och antaganden gäller väl dessutom alla världens nationer så vitt jag vet så det är ju ingen skillnad där.

Men skillnaden mellan att ca 40000 intensivvårdsplatser kommer behövas i Maj enligt andra modeller än FHMs egna och vi har endast ca 1200? vs att FHM nu ser ljuset i tunneln är ganska drastisk. Blir svårt att förstå den enorma skillnaden om man har samma data. Jag hoppas såklart att FHM har rätt projektioner och om kurvan nu är på väg neråt verkar det ju dessutom rimligt att de har det eller iaf att de andra har fel men då undrade jag, vad fan man ska med modeller på dessa situationer till om de kan visa så enormt stora fel? Det skrämmer ju bara folk, mig tex som får svårt att tro att man använder sig av så "dåliga" modeller idag med all den kunskap och data vi har för allt mellan himmel o jord och således tänker att dessa modeller måste ju iaf ha ngn relevans
Ljuset i slutet av tunneln är alltid ett mötande tåg ?... (om man ska tro pessimister/alarmister...)

[UÄ] Coronatråden 4
Är det verkligen säkerställt att smittdosen är särskilt avgörande för infektionens svårighetsgrad?

Det skulle jag säga.

Dels visar det sig i form av att vårdpersonal som hanterat smittade utan god skyddsutrustning blivit svårt sjuka (ett exempel är ju den kinesiske läkare som var först med att larma), dels genom att den som blir smittad i hemmet av familjemedlem som smittats "på stan", blir sjukare (det senare har jag fått från en virolog som jobbar med dessa frågor).

Det är egentligen ganska rimligt. Virus tar en viss tid på sig för att komma in i cellerna och kapa maskineriet för att föröka sig. Varje virusgeneration tar lite tid. Immunförsvaret reagerar förmodligen ungefär lika snabbt oavsett smittdos, så om smittdosen är låg hinner inte viruspartiklarna föröka sig lika mycket och antalet virus är lågt när kroppen börjar bekämpa. Med en hög smittdos hinner viruspartiklarna bli många gånger fler, och orsaka större skada, innan kroppen kan bekämpa, och det krävs också mer av immunförsvaret för att ta hand om så många fler virus och kapade celler.

En inte alltför vild gissning är att de flesta som får milda symtom har fått en liten smittdos, och de som blir svårt sjuka har fått en stor smittdos. Det kan ha att göra med hur man sköter kontakter med andra människor, hur ofta och väl man tvättar händerna, hur noga man är med att inte peta sig i ögon, näsa och mun med otvättade händer, och hur nära man är andra i olika situationer.

[UÄ] Coronatråden 4
Det skulle jag säga.

Dels visar det sig i form av att vårdpersonal som hanterat smittade utan god skyddsutrustning blivit svårt sjuka (ett exempel är ju den kinesiske läkare som var först med att larma), dels genom att den som blir smittad i hemmet av familjemedlem som smittats "på stan", blir sjukare (det senare har jag fått från en virolog som jobbar med dessa frågor).

Det är egentligen ganska rimligt. Virus tar en viss tid på sig för att komma in i cellerna och kapa maskineriet för att föröka sig. Varje virusgeneration tar lite tid. Immunförsvaret reagerar förmodligen ungefär lika snabbt oavsett smittdos, så om smittdosen är låg hinner inte viruspartiklarna föröka sig lika mycket och antalet virus är lågt när kroppen börjar bekämpa. Med en hög smittdos hinner viruspartiklarna bli många gånger fler, och orsaka större skada, innan kroppen kan bekämpa, och det krävs också mer av immunförsvaret för att ta hand om så många fler virus och kapade celler.

En inte alltför vild gissning är att de flesta som får milda symtom har fått en liten smittdos, och de som blir svårt sjuka har fått en stor smittdos. Det kan ha att göra med hur man sköter kontakter med andra människor, hur ofta och väl man tvättar händerna, hur noga man är med att inte peta sig i ögon, näsa och mun med otvättade händer, och hur nära man är andra i olika situationer.
Vad skönt, då har jag inte missat det. Det är alltså inte fastställt, bara samma spekulationer.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag har också hört det framföras att smittdosan har betydelse för hur allvarlig infektionen blir, och det var nog fr nån expert (professor eller läkare, minns inte), och visst låter geologens resonemang rimligt.
Men det är nog ingen generell sanning, även om den säkert stämmer i många fall. Jag kan ju bara ta som exempel min kollega vars söner smittades tidigt (veckan efter Sthlms sportlov, smittad i skolan av kamrat som varit i Italien, båda bekräftat smittade (det var på den tiden det fortf smittspårades)). Hela familjen isolerades hemma, frun fick symptom snabbt (typ bara nån dag efter sönerna). Sönerna blev ganska sjuka, hög feber etc, och min kollega fick sköta hela ruljangsen då frun också var däckad. Sönerna blev friska på 1-2 veckor, men frun är fortf sjuk (efter 5-6 veckor), det går upp och ner men har inte behövt sjukhusvård (dock sade de en gång att om läget inte vore så ansträngt skulle vi ta in dig). Min kollega har som sagt levt isolerad i detta hela tiden och rimligtvis blivit utsatt för stora mängder virus. Han har i princip inte blivit sjuk alls, men bör ju rimligtvis ha genomgått infektionen vid det här laget (som då bör ha varit väldigt lätt).

[UÄ] Coronatråden 4
Jag har också hört det framföras att smittdosan har betydelse för hur allvarlig infektionen blir, och det var nog fr nån expert (professor eller läkare, minns inte), och visst låter geologens resonemang rimligt.
Men det är nog ingen generell sanning, även om den säkert stämmer i många fall. Jag kan ju bara ta som exempel min kollega vars söner smittades tidigt (veckan efter Sthlms sportlov, smittad i skolan av kamrat som varit i Italien, båda bekräftat smittade (det var på den tiden det fortf smittspårades)). Hela familjen isolerades hemma, frun fick symptom snabbt (typ bara nån dag efter sönerna). Sönerna blev ganska sjuka, hög feber etc, och min kollega fick sköta hela ruljangsen då frun också var däckad. Sönerna blev friska på 1-2 veckor, men frun är fortf sjuk (efter 5-6 veckor), det går upp och ner men har inte behövt sjukhusvård (dock sade de en gång att om läget inte vore så ansträngt skulle vi ta in dig). Min kollega har som sagt levt isolerad i detta hela tiden och rimligtvis blivit utsatt för stora mängder virus. Han har i princip inte blivit sjuk alls, men bör ju rimligtvis ha genomgått infektionen vid det här laget (som då bör ha varit väldigt lätt).

Nej, så klart är det inte enda förklaringen, utan individuell mottaglighet och "sjuklighet" spelar också roll.

[UÄ] Coronatråden 4
Vad skönt, då har jag inte missat det. Det är alltså inte fastställt, bara samma spekulationer.
Det finns väl inga färdiga studier (det pågår dock), däremot en del indicier och tidigare erfarenhet som talar för det?

[UÄ] Coronatråden 4
Jo jag är väl medveten om spekulationer, indicier, anekdoter, teorier och ganska väl underbyggda gissningar ang att hög smittdos skulle kunna ge svårare infektion. Så KAN det ju visa sig vara, men än så länge kan vi väl enas om att det inte är bevisat och därmed inte bör framföras som ett faktum om man vill diskutera på ett seriöst sätt?

[UÄ] Coronatråden 4
Men det gör ju knappast ICA-handlarna utan dom står och gnuggar händerna istället.
Nä, det gör de inte. De jobbar häcken av sig. De har problem att få varor och högre krav på på städning. De ska också följa rekommendationer från FHM, skriva massa skyltar, klistra pluppar i golvet och hänga upp plastskivor framför kassörskorna. Många har extra öppettider för riskgrupperna.

[UÄ] Coronatråden 4
Ingen kan ha undgått att social distansering är det som gäller. Själv har jag idag jobbat hemifrån i exakt sex veckor. Vi umgås inte med kompisar, vi har ställt in alla middagar och grillningar. Sen läser jag att

"Steffo Törnqvist berättar i ”P4 Extra” att han träffade Adam Alsing senast för några veckor sen på en fest. Enligt Törnqvist var det flera som blev sjuka i corona efter den festen och han säger att det ”förmodligen” var där även Adam Alsing smittades med sjukdomen som tog hans liv."

Då undrar jag, exakt vad är det som gör att vissa tror att detta inte gäller dom? Hur kan man gå på en fest, låt oss säga mitten/slutet av mars när precis allt är offentlig kunskap? "Vi var naiva?" "Vi hade ingen aning?" "Det smittar inte oss"

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, släpar man med sig ungarna och frun ut för att handla mitt i rusningstid när vi har allvarlig smittspridning i samhället och myndigheterna uppmanar till social distansering så har man nog stängt av tankeverksamheten. Likaså om man sitter och försvarar det egoistiska beteendet.

Den som är egoistisk är snarare den vita självgode medelålders mannen som anser att alla andra skall flytta sig när HAN skall handla och blir upprörd över att pöbeln inte håller sig undan.

[UÄ] Coronatråden 4
291 review artiklar på pubmed för COIVD-19 just nu. Svårt att hålla jämna steg med kunskapsutvecklingen ?

[UÄ] Coronatråden 4
Den som är egoistisk är snarare den vita självgode medelålders mannen som anser att alla andra skall flytta sig när HAN skall handla och blir upprörd över att pöbeln inte håller sig undan.
Är man definitionsmässigt mer egoistisk om man har vit hudfärg än någon annan nyans, om man är medelålders istället för ung/gammal eller om man är man snarare än kvinna?

[UÄ] Coronatråden 4
Är man definitionsmässigt mer egoistisk om man har vit hudfärg än någon annan nyans, om man är medelålders istället för ung/gammal eller om man är man snarare än kvinna?
Ja tyvärr, inte av vetenskapliga skäl med tyvärr empiriska, men om vi som representerar gruppen sköter oss i sådär en 4000år så kan vi nog argumentera för att det är en orättvis generalisering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp