Jag har också hört det framföras att smittdosan har betydelse för hur allvarlig infektionen blir, och det var nog fr nån expert (professor eller läkare, minns inte), och visst låter geologens resonemang rimligt.
Men det är nog ingen generell sanning, även om den säkert stämmer i många fall. Jag kan ju bara ta som exempel min kollega vars söner smittades tidigt (veckan efter Sthlms sportlov, smittad i skolan av kamrat som varit i Italien, båda bekräftat smittade (det var på den tiden det fortf smittspårades)). Hela familjen isolerades hemma, frun fick symptom snabbt (typ bara nån dag efter sönerna). Sönerna blev ganska sjuka, hög feber etc, och min kollega fick sköta hela ruljangsen då frun också var däckad. Sönerna blev friska på 1-2 veckor, men frun är fortf sjuk (efter 5-6 veckor), det går upp och ner men har inte behövt sjukhusvård (dock sade de en gång att om läget inte vore så ansträngt skulle vi ta in dig). Min kollega har som sagt levt isolerad i detta hela tiden och rimligtvis blivit utsatt för stora mängder virus. Han har i princip inte blivit sjuk alls, men bör ju rimligtvis ha genomgått infektionen vid det här laget (som då bör ha varit väldigt lätt).