Hur gör jag för att gå från ramväxlar till STI-reglage på gammal stålhoj

salle

Aktiv medlem
Jag har en gammal stålhoj i stugan som brukar luftas på en grusväg eller två under sommaren. Sitter ramväxlar och crossbromsar på idag. Tänker att det vore trevligt med enklare sti-reglage för att kunna få lite trevligare handposition och enklare växlingar från hoodsen. Sexdelad frikrans på i dagsläget men det går ju att byta kassett eller hjul om det underlättar konverteringen.
Vad behöver man för att få till det på enklast sätt?

Bilagor

• unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    386.3 KB · Besök: 212
Det enklaste är nog att hitta ett par sju- eller åttadelade STI-reglage och matchande frikrans. Då slipper ju byta hjul (och kanske till och med kedja).

Du behöver ett par ”cable stops” som skruvas fast på ramreglagens plats.
Sen finns det lite olika vägar att få till växlingen. Det finns 8-delade frikransar, och 8-delade STI borde inte vara alltför svårt att få tag på.

Topp, "cable stops"på inköpslistan!
Det är fortfarande ganska enkelt att hitta sådana av den här modellen
s-l300.jpg

De kostar8,39 € här

Men de åtminstone jag tycker är snyggare är de här
downtube-shifter-cable-stops-shimano-dura-ace.jpg

Jag tror det är den sedan länge utgångna DA-modellen, vill du ha dem får du kolla, typ, Ebay

Kolla även den här videon

I praktiken är projektet omöjligt, med byte ifrån 6sp ramväxlar till multi dito. Detta gäller såväl Shimano som Campagnolo.
Att byta till 8sp frihjulskransar, (finns inte längre) och är nästintill omöjligt att hitta!

Jodå, att hitta 7/8sp racerhandtag, är ff möjligt på marknaden. Men man får då acceptera begagnat, (rekommenderas ej).
Vidare är inte "multihandtag", anpassade för att hantera äldre bromsar!

TUTA och KÖR, med dina ramvxl. Kommer garanterat att räcka många år! Byter du bara friktionsbrickor, när dessa är utslitna, lär hojen överleva dig och dina kära med råge!!!

Topp, jag får se vad jag orkar med. Har nog sti-bromsreglage i bra-att-ha-lådan. Kanske börjar där bara. Tack för input.

Jag har nog ett par cable stops som blev över (bytte till svarta) om du är i Tyresö-området och ränner :)

Jag gjorde samma operation på min stålis, men passade på att byta hjul också. De äldre ramarna har 130mm mellan gaffeländarna bak medan nyare har 135mm men med en stålram är det inga större problem att bända ut dem lite. Sedan är det bara att montera lämpliga växlar och reglage. Jag satte på en modern 11-delad campagnolo-grupp på min men naturligtvis kan man komma billigare undan med 8-delat. Shimano har till och med deras näst billigaste reglage - Claris R2000 - med intern kabeldragning i reglagen, så man kan få det ganska snyggt med 8-delat om man inte vill ha fler växlar. (men man får fortfarande byta hjul om man inte får tag på en 8-delad frikrans.

Jag gjorde samma operation på min stålis, men passade på att byta hjul också. De äldre ramarna har 130mm mellan gaffeländarna bak medan nyare har 135mm men med en stålram är det inga större problem att bända ut dem lite. Sedan är det bara att montera lämpliga växlar och reglage. Jag satte på en modern 11-delad campagnolo-grupp på min men naturligtvis kan man komma billigare undan med 8-delat. Shimano har till och med deras näst billigaste reglage - Claris R2000 - med intern kabeldragning i reglagen, så man kan få det ganska snyggt med 8-delat om man inte vill ha fler växlar. (men man får fortfarande byta hjul om man inte får tag på en 8-delad frikrans.

Klokt i sin helhet, men lite knas med siffrorna - landsvägscyklar med fälgbroms mäter sedan trettio år tillbaka 130mm (135 är MTB-standard och för skivbromsade bockstyreåk), medan det innan det fanns både 126 och 120mm.

Klokt i sin helhet, men lite knas med siffrorna - landsvägscyklar med fälgbroms mäter sedan trettio år tillbaka 130mm (135 är MTB-standard och för skivbromsade bockstyreåk), medan det innan det fanns både 126 och 120mm.
Du har såklart rätt ??

Färdig!
Den fick sig en helrenovering med genomgånget styrlager och vevlager. Hittade ett par nya DT-swiss Splinehjul på K&S och UCI-godkända :) 33mm cross-däck i bra-att-ha-lådan. Matchat med Lidl-sadel, Biltema flaskhållare och styrlinda och komplett 8-delad Shimano Claris.
Stort tack till @Annors för Claris-gruppen och @wukkaN för kabelstoppen.
#Steel-mustang
InkedIMG_4767_LI.jpg

Tillbaka
Topp