Dagens Bild-tråden! Del 2. (Obs, regler i första inlägget!)

Härligt idag! Tog en tur efter hemjobbet. Äntligen fick jag tillfälle att ta den här obligatoriska vitsippsbilden :)

IMG_20200417_170125.jpg

Kort luftning av santan, fortfarande mkt is i skogen längtar efter att få köra lite ordentlig Stig med denna. Men lär bli dubbad ht ngn vecka till

FCC34EC4-6269-428C-95F9-3011DB4EB5DA.jpeg

jaha!? sarkasm på högsta nivå eller? :) den gör sig bra på bild där iaf bland de andra färgerna.
Nej, jag är helt allvarlig. Det är en före detta CX och jag har aldrig förstått vad man ska ha en sån till. Vad är grejen med jättekort hjulbas? Det gör den bara helt värdlös till allt. Man kan inte ens trampa och svänga samtidigt då det är typ 5 cm tåöverlapp. Att rulla ner för en hög trottoarkant ger nära-OTB-känsla. Sadelröret är flackt och reachen superkort, så man sitter ovanför bakhjulet med fötterna jättelångt fram. Helt galet ineffektiv ställning.

Sen är styrröret dessutom sprucket och nödlagat med en slangklämma. Jag vill bli av med cykeln så fort som möjligt men jag har inte lyckats lista ut nåt vettigt alternativ. Allt som är bra nog är också för stöldbegärligt för att kunna användas till vardags tyvärr. Men nån form av helstel MTB med skärmar är önskemålet.

Edit: En skitlång CX-ram skulle funka men det existerar inte. Storlekarna är på höjden. Man är fast i bronsålderstänket, fortfarande.

Nej, jag är helt allvarlig. Det är en före detta CX och jag har aldrig förstått vad man ska ha en sån till. Vad är grejen med jättekort hjulbas? Det gör den bara helt värdlös till allt. Man kan inte ens trampa och svänga samtidigt då det är typ 5 cm tåöverlapp. Att rulla ner för en hög trottoarkant ger nära-OTB-känsla. Sadelröret är flackt och reachen superkort, så man sitter ovanför bakhjulet med fötterna jättelångt fram. Helt galet ineffektiv ställning.

Sen är styrröret dessutom sprucket och nödlagat med en slangklämma. Jag vill bli av med cykeln så fort som möjligt men jag har inte lyckats lista ut nåt vettigt alternativ. Allt som är bra nog är också för stöldbegärligt för att kunna användas till vardags tyvärr. Men nån form av helstel MTB med skärmar är önskemålet.

Edit: En skitlång CX-ram skulle funka men det existerar inte. Storlekarna är på höjden. Man är fast i bronsålderstänket, fortfarande.
jaha ? det lät ju rätt kasst. Speciellt det med sadelröret. Konstigt. Du får se till att den där bilden hamnar i en Blocket-annons då ?

En gravel istället?

jaha ? det lät ju rätt kasst. Speciellt det med sadelröret. Konstigt. Du får se till att den där bilden hamnar i en Blocket-annons då ?

En gravel istället?
Gravel är ju typ samma sak. Hela grejen med superkort cykel passar inte mig helt enkelt, och eftersom 99% av alla tillverkare av CX, gravel och LVG gör jättekorta cyklar så ser jag inte hur jag ska kunna köpa en sån.

Sälja blir svårt när den är sprucken. Lär förmodligen skänka bort ramen till nån svetssugen och göra annat delarna.

Gravel är ju typ samma sak. Hela grejen med superkort cykel passar inte mig helt enkelt, och eftersom 99% av alla tillverkare av CX, gravel och LVG gör jättekorta cyklar så ser jag inte hur jag ska kunna köpa en sån.

Sälja blir svårt när den är sprucken. Lär förmodligen skänka bort ramen till nån svetssugen och göra annat delarna.
En penselmålad bootzipper?

Sätter man rakt styre, kort stam, och sadeln för långt fram på en bockstyrecykel så blir den onödigt kort, ja...
Och behåller man bockstyret så är den ännu sämre på allt utom landsvägsåka. Sadeln är långt fram för att sadelröret är för flackt. Cykeln blir inte kortare för det.

Och behåller man bockstyret så är den ännu sämre på allt utom landsvägsåka. Sadeln är långt fram för att sadelröret är för flackt. Cykeln blir inte kortare för det.
Sittställningen blir bra, men det flacka sadelröret håller jag med om.

Jag gillar min CX I stan. Kort och smidig. Funkar utmärkt även för kortare genvägar genom skog eller att kasta upp och nedför kanter och hål. Körde med MTBn genom star igår och den kändes stor och svårsvängd i jämförelse. Tåöverlappet tog det inte många minuter att träna in att hantera.

Sittställningen blir bra, men det flacka sadelröret håller jag med om.

Jag gillar min CX I stan. Kort och smidig. Funkar utmärkt även för kortare genvägar genom skog eller att kasta upp och nedför kanter och hål. Körde med MTBn genom star igår och den kändes stor och svårsvängd i jämförelse. Tåöverlappet tog det inte många minuter att träna in att hantera.
Vi är alla olika och vi behöver inte besudla bildtråden med mer tjafs. ? Jag hatar den och hade lätt hellre gjort all vardagscykling på min FS med 500 mm reach om den fått smalare däck (och om cykeltjuvar förblev inlåsta). Bockstyre kommer jag aldrig mer äga.

Det är ju inte sportbilens fel att man köpte den när man hellre ville ha en traktor, kan jag tycka...
Det har ingen påstått heller. Men en vettigare jämförelse är att man köpt sig en bil som är bra på bana men alldeles för låg för att köras i trafik på normala vägar. Det konstiga är att så många andra glatt tycks strunta i att nackdelarna gravt överväger fördelarna vid vardagsbruk.

Gömmaren svart/vit idag, en hel del folk ute, inkl löpare som sprungit vilse och frågade efter vägvisning. Turen bjöd också på något så omodernt som en OTB och en mycket trött missbedömning vid en spång som ledde till ett ordentligt gyttjebad...
F407BF36-3A0C-48C6-99BB-91E4A42D479E.jpeg

Senast ändrad:
Vet inte hur jag lyckades på den fina stigen, antagligen gick det lite för snabbt så jag träffade den stora mosstäckta stenen vilket orsakade en färdbana i en halvcirkel runt främre hjulets axel. Praktfull skulle jag vilja beskriva färden.
IMG_20200419_120224.jpg

Ut med 2 av barnen den minsta på 2.5år var nöjd med ny köpet och 6 åringen när det gick så hårt och lätt med 24 tumaren. Monterade bort vevparti på påhängscykel och har på gång att bygga en platta att ha fötterna på var lite ostabilt med pinnar bara. Även fetare däck beställt så kanske hon får mjukare efter stigarna och stänkskydd skall fixas.
IMG_20200419_163204216_HDR.jpg

IMG_20200419_163313769_HDR.jpg

En reversed mullet? Hur är det att åka?

Reversed vet jag inte då hade den ju haft 29 bak å 27,5 fram. Sedan är det ju inte äkta mullet med tanke på plushjulet bak om det var det du menade?

Provkörning blir Imorrn innan jobbet så får återkomma kring det. Inte kört den så här förut. Gillar plushjul bak på ht pga den extra volymen å greppet

Tillbaka
Topp