Gravelram sökes - inspirationstråd

glitch

Aktiv medlem
Funderar på om jag inte villhöver en hoj på landet för sommarens svemester. Gott om grusväg lockar till gravelbygge men då den inte kommer användas supermycket så är det ändå en rimlig budget som ska hållas. Tänker också den ska fixa lättare touring framöver.
Har dålig koll på segmentet men kravspec åt det här hållet. Vad finns då för vettigt?

- skivbromsat
- aluram med kolgaffel med en massa tuffa fästen (pga. vikt, pris o slippa rost :) )
- genomgående axlar (hjulkompatibelt med annat i hushållet)
- gärna lös ram så man kan plocka ihop gottis själv
- självklart fästen för skärmar osv.
- dropper post kompatibel
- gängat vevlager (men det kanske alla har)
- bra frigång för feta däck 700/650
- inget monstercrossbygge / gammal CX tugg nu utan purpose built ;-)
- det kommer ställas vissa estetiska krav men smaken är som baken så var inte blyg

Vi börjar där. Har du nåt liknande, kasta upp en bild för lite inspiration.???

Senast ändrad:
Inte många kolfibergafflar som har fästen för lowriders. Mason Bokeh och Rondo Ruut har det. Vet inte hur mycket vikt de är specade för dock.

Åh, en så passande tråd! Jag är inne på att skaffa en ram för ett liknande bygge, men skulle återanvända gamla 9mm QR-hjul. Iom. att jag har varit helt utanför hjulmarknaden i åratal behöver jag erkänna att jag inte vet... om man köper en modern ram/gaffel för genomgående axlar, går det att med någon adapter köra gamla 9 mm QR-hjul?

Åh, en så passande tråd! Jag är inne på att skaffa en ram för ett liknande bygge, men skulle återanvända gamla 9mm QR-hjul. Iom. att jag har varit helt utanför hjulmarknaden i åratal behöver jag erkänna att jag inte vet... om man köper en modern ram/gaffel för genomgående axlar, går det att med någon adapter köra gamla 9 mm QR-hjul?
Japp, tex https://www.ebay.es/itm/ZTTO-Mountain-Bike-Thru-Axle-Conversion-Quick-Release-Fork-Thru-Axle-to-QR/254463384271?_trkparms=ispr=1&hash=item3b3f331acf:m:m9e7SA7p-ccp9kYe63PNxZw, finns även hos wiggle mfl näthandlare i lite olika utföranden.

Var det där inte en adapter åt fel håll? :)
Den omvandlar ett Thru-axle hjul till QR, vet inte om jag sett någon adapter för QR-hjul till Thru-axle, om man har tur så är hjulen så pass moderna så man kan byta endcaps och omvandla sina QR-hjul till TA..

Japp, det är en lösning åt "andra hållet" jag skulle behöva. Ok, då kan man stryka återanvändning av mina gamla hjul då. Åter till Glitch ursprungsfråga!
Som jag skrev ovan, kolla om du kan byta endcaps på hjulen, lite modernare nav kan ha plats för thu-axle,
Det är rationellt ur ett produktionshänseende, beroende på vad kunden vill ha så monterar tillverkaren olika endcaps (QR, 12mm TA, 15mmTA)

Japp, det är en lösning åt "andra hållet" jag skulle behöva. Ok, då kan man stryka återanvändning av mina gamla hjul då. Åter till Glitch ursprungsfråga!
Aha, my bad. Man ska läsa ordentligt! Men det finns ju som sagt olika endcaps som redan föreslagits om man vill gå åt andra hållet.
On Topic så är ju bland annat Klatch trevlig https://co-motion.com/collections/single-bikes/products/klatch eller kanske en Strael: https://fairlightcycles.com/strael/strael-frameset/?v=79cba1185463 (båda stål iofs men fina! Linolja ffs! :) ) .

Kinesis Tripster?
Fanns en ram på K&S här om dan. Om den finns kvar och passar.
Annars kostar en ny ram ink gaffel gbp 750
12 mm TA förstås.

Nu verkar du ha en frikostig definition av budgetcykel, men om man gräver i de undre segmenten så finns ju pålitliga Sonder. Jag byggde ihop en Camino åt min pappa i vintras. Allehanda fästen, mycket cykel för pengarna.

DOH!
Aha, my bad. Man ska läsa ordentligt! Men det finns ju som sagt olika endcaps som redan föreslagits om man vill gå åt andra hållet.
On Topic så är ju bland annat Klatch trevlig https://co-motion.com/collections/single-bikes/products/klatch eller kanske en Strael: https://fairlightcycles.com/strael/strael-frameset/?v=79cba1185463 (båda stål iofs men fina! Linolja ffs! :) ) .

Haha stål och ram som börjar på över 23000 kr innan tull och moms....budget? jo jag tackar!

Nu verkar du ha en frikostig definition av budgetcykel, men om man gräver i de undre segmenten så finns ju pålitliga Sonder. Jag byggde ihop en Camino åt min pappa i vintras. Allehanda fästen, mycket cykel för pengarna.

Ska kika mer på den, hade en Transmitter förut, gillade den skarpt.

Exakt, det kommer ju bli en skitdyr handgjord stålram byggd i något gammalt skjul av en snubbe med skägg som bara älskar hemmagjord surkål till sist ändå. Vi vet ju alla hur "budgetbyggen" slutar :)

Mycket tjöt om lowriderfästen - inget som helst krav. "Enklare touring och en massa tuffa fästen" bad jag om, inte specifikt lowrider fästen ;-)
Skämt åsido, viktigast är så klart ett gäng flaskfästen, ordentliga fästen för skärmar och fästen för eventuella väskor bak till.

Det finns ju https://masoncycles.cc/products/bokeh-frameset med den gaffeln du söker om du nu ska va svår. ?

• The 'Parallax2' carbon monocoque fork has been refined for 2019 in conjunction with our Italian frame builders, it uses a Ø12mm thru-axle, flat-mount, triple accessory mounts, internally routed dynamo and brake hose porting, weighing just 465g.

• Hela härligheten för bara £1250

Ju mer jag kollar på den desto mer rätt känns Sondern, men givetvis slut i den gråa färgen och oklart om det är large eller medium som jag ska ha (large slut i de flesta varianterna dessutom).

Ju mer jag kollar på den desto mer rätt känns Sondern, men givetvis slut i den gråa färgen och oklart om det är large eller medium som jag ska ha (large slut i de flesta varianterna dessutom).
Sonder verkar fin, lite hög stack kanske. Två frågor som dyker upp: angiven vikt – är det för ramen eller för ramset, borde väl vara bara ramen? Och kan man köra med X2 klingor?

Har googlat lite, verkar som den har cable stops för framväxel, man ser på en av rambilderna att det är "dubbla" kanaler på ena sidan. Sen antar jag man kör framväxel med klämma runt röret.
Hittade lite gamla engelska forumsinlägg där folk kört 2x på de tidigare versionerna så det bör nog gå.

Sonder verkar fin, lite hög stack kanske. Två frågor som dyker upp: angiven vikt – är det för ramen eller för ramset, borde väl vara bara ramen? Och kan man köra med X2 klingor?
Lite hög stack för TS, för dig eller i största allmänhet? Jag tycker den ser bra ut, och glöm inte att hög stack ökar chansen att kunna slamma stammen. :)

Jag skickade för ett tag sedan en fråga till Sonder om de kunde bygga en 2x på Camino V3-ramenoch de bekräftade att det funkar, de uppgav att de bl.a. redan har byggt några GRX 2x-modeller. ”There are appropriate cable stops and routing”, men det behövs en ”band on style mech”.

Funderar på om jag inte villhöver en hoj på landet för sommarens svemester. Gott om grusväg lockar till gravelbygge men då den inte kommer användas supermycket så är det ändå en rimlig budget som ska hållas. Tänker också den ska fixa lättare touring framöver.
Har dålig koll på segmentet men kravspec åt det här hållet. Vad finns då för vettigt?

- skivbromsat
- aluram med kolgaffel med en massa tuffa fästen (pga. vikt, pris o slippa rost :) )
- genomgående axlar (hjulkompatibelt med annat i hushållet)
- gärna lös ram så man kan plocka ihop gottis själv
- självklart fästen för skärmar osv.
- dropper post kompatibel
- gängat vevlager (men det kanske alla har)
- bra frigång för feta däck 700/650
- inget monstercrossbygge / gammal CX tugg nu utan purpose built ;-)
- det kommer ställas vissa estetiska krav men smaken är som baken så var inte blyg

Vi börjar där. Har du nåt liknande, kasta upp en bild för lite inspiration.???
GT Grade 2020, kikar själv på billigaste som pendlare.

Tillbaka
Topp