[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Det är just den inställningen som gör att Sverige mer och mer blir ett lallar-land. Ansvar och konsekvenser existerar inte längre. Ni skulle få en chock om ni jobbade i ett utländskt företag, exempelvis.
I mina yngre dagar jobbade jag på både Plantagen (norskt) och K-rauta (finskt), och nu jobbar jag i ett danskt företag. Kan inte säga att jag sett en chockartad skillnad mot de svenska företag jag jobbat i, vad gäller ansvar- och konsekvensbiten.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Apropå jobb, trångt i bussen på väg hem från Kastrup!
20200422_084720.jpg

[UÄ] Coronatråden 4
Det är ju på grund av det rådande läget som 11%-siffran presenterades, trots att det var en studie som inte hade granskats vetenskapligt ännu. Fritt ur minnet "vi tyckte denna data var så viktig så vi vill snabbt förmedla informationen".

Jag tycker att de borde ha väntat med att diskutera studien, det hade varit mer i linje med deras tidigare agerande. Aktörer som stormar kring mindre studier finns det ju gott om, jag förväntar mig mer från en myndighet.

[UÄ] Coronatråden 4
Fast media jagar resultat och studier långt innan det finns ens några testar som är tillförlitliga. De tjatar dygnet runt!

[UÄ] Coronatråden 4
"Breaking news! FHM vägrar svara på journalisters frågor! Bör Tegnell avgå? Högljudd diskussion mellan Katarina Z, en mellanspets och fd chefredaktören från en Ding ding värld."

[UÄ] Coronatråden 4
Jag lyssnar inte dygnet runt. Det fnns massor av bra TV-program.
I eftermiddag är det American Graffiti! Den missar jag inte.
Ni andra ser väl hellre Älg-TV?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tycker att de borde ha väntat med att diskutera studien, det hade varit mer i linje med deras tidigare agerande. Aktörer som stormar kring mindre studier finns det ju gott om, jag förväntar mig mer från en myndighet.
Ja, men den här studien visade ju nåt "positivt" som stödjer den inslagna linjen, då är det viktigt att snabbt få ut den...

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
I mina yngre dagar jobbade jag på både Plantagen (norskt) och K-rauta (finskt), och nu jobbar jag i ett danskt företag. Kan inte säga att jag sett en chockartad skillnad mot de svenska företag jag jobbat i, vad gäller ansvar- och konsekvensbiten.
Jag avsåg nog lite "mer" utländskt än våra grannländer.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag kan tycka att oavsett om studien varit korrekt eller ej så är det underligt att nu de senast dagarna gå ut med så positiv info. Det är ju ganska uppenbart att många nu har känslan i stockholm av att "va blev det inte värre än så här". Iaf tro jag att så är fallet. Varför inte låta folk vara fortsatt lite skrämda, det leder ju bara till bättre resultat i distansering vilket man nu från andra håll försöker påpeka är fortsatt minst lika viktigt som förut i stockholmsregionen, men de når inte riktigt ut med allvaret pga den lite avslappnade stämningen som fhm och johan gisecke på tv har satt på sistone. Tycker det är lite underligt om inte annat.

Jag är iaf lite orolig just nu att det kan komma en stegring av fall om ett par veckor pga detta.

[UÄ] Coronatråden 4
Vad händer nu med expert teorin? Fast detta kanske bara visar hur jobbigt det blir när folk vågar ifrågasätta
Jag tycker det är slående att se hur besvärade myndighetspersonerna blir när de får en kritisk fråga (främst fr utländsk media) jämfört med den absoluta majoriteten av de svenska journalisterna som mest ställer alldagliga, på sin höjd kompletterande, frågor för att säkerställa att de trumpetar ut informationen fr myndigheterna korrekt.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag kan tycka att oavsett om studien varit korrekt eller ej så är det underligt att nu de senast dagarna gå ut med så positiv info. Det är ju ganska uppenbart att många nu har känslan i stockholm av att "va blev det inte värre än så här". Iaf tro jag att så är fallet. Varför inte låta folk vara fortsatt lite skrämda, det leder ju bara till bättre resultat i distansering vilket man nu från andra håll försöker påpeka är fortsatt minst lika viktigt som förut i stockholmsregionen, men de når inte riktigt ut med allvaret pga den lite avslappnade stämningen som fhm och johan gisecke på tv har satt på sistone. Tycker det är lite underligt om inte annat.

Jag är iaf lite orolig just nu att det kan komma en stegring av fall om ett par veckor pga detta.
Ja, många sitter ju bara och letar positiv info, och hör de minsta lilla förstärker de den och sållar bort allt annat. Ibland läser jag Aftonbladets live-chat (det kan vara ganska roande), och igår var det flera frågor av typen "jag hörde att toppen varit nu och det dalar ganska kraftigt, det betyder att det snart är över och de tar bort restriktionerna inom kort, va?"

[UÄ] Coronatråden 4
Klart det finns skillnader i företagskultur över världen. Men det säger sig ju själv att ansvars- och konsekvensbiten i svenska företag måste fungera ungefär lika bra som på utländska om de verkar på samma marknad.

[UÄ] Coronatråden 4
Att upprätthålla krismedvetenhet (i brist på bättre ord) när det är såpass diffust för många (jag ser t.ex. inga människor dö och jag har ingen bekant som vårdats) är nog ett inte helt enkelt problem.

Med det sagt så går det ju att tänka på hur man kommunicerar saker. Att prata om en platå tror jag människor tolkar betydligt mer hoppfullt än att säga att man inte ser någon minskning även om det tekniskt sett är samma sak. Sen är det säkert också så att oavsett vad FHM säger så kommer budskapet att hinna förvanskas på vägen innan det blir någon sorts befäst uppfattning hos människor - kan nog gå flera steg i både konventionella medier och sociala medier innan detta sker.

Funderar på om det även kan finnas en aspekt kring de ytterst alarmerande förutsägelser som sedan inte visat sig uppfyllas som vissa forskare kommit med. Om man applicerar "att ropa på vargen"-argumentet skulle det kunna tänkas bidra till att människor "sänker garden".

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tycker det är slående att se hur besvärade myndighetspersonerna blir när de får en kritisk fråga (främst fr utländsk media) jämfört med den absoluta majoriteten av de svenska journalisterna som mest ställer alldagliga, på sin höjd kompletterande, frågor för att säkerställa att de trumpetar ut informationen fr myndigheterna korrekt.
Man kan fråga sig hur presstödet påverkar viljan att ställa kritiska frågor?

Om jag kommer ihåg rätt så var bidraget 700 miljoner, sedan tillkom 200 miljoner för Covid-19 som blev permanent. Sammanlagt 900 miljoner per år.

[UÄ] Coronatråden 4
Att upprätthålla krismedvetenhet (i brist på bättre ord) när det är såpass diffust för många (jag ser t.ex. inga människor dö och jag har ingen bekant som vårdats) är nog ett inte helt enkelt problem.

Med det sagt så går det ju att tänka på hur man kommunicerar saker. Att prata om en platå tror jag människor tolkar betydligt mer hoppfullt än att säga att man inte ser någon minskning även om det tekniskt sett är samma sak. Sen är det säkert också så att oavsett vad FHM säger så kommer budskapet att hinna förvanskas på vägen innan det blir någon sorts befäst uppfattning hos människor - kan nog gå flera steg i både konventionella medier och sociala medier innan detta sker.

Funderar på om det även kan finnas en aspekt kring de ytterst alarmerande förutsägelser som sedan inte visat sig uppfyllas som vissa forskare kommit med. Om man applicerar "att ropa på vargen"-argumentet skulle det kunna tänkas bidra till att människor "sänker garden".

Alltid så försynt, alltid så klarsynt. :-)

[UÄ] Coronatråden 4

För att det är inte deras uppgift att skrämma folk. De har varit tydliga med att det inte är över. De har också varit tydliga med att restriktionerna fortfarande gäller. Det är de åtgärderna som hjälpt och som även i fortsättningen kommer att hjälpa. Jag vet inte hur de ska visa mer allvar? Stå i militära kläder och medvetet hålla på positiva siffror (som ändå kommer att komma fram senare) för att skrämma oss att göra rätt? Jag föredrar det "tråkiga". Även om det ger folk/fä möjligheten att uppträda som idioter.

[UÄ] Coronatråden 4
Det har ju proklamerats friskt i tråden om hur duktiga/hårda just våra grannländer varit i den här frågan. Kan inte se vad som skulle göra ett 'mer utländskt' (rolig term!) land särskilt annorlunda i just den frågan.

[UÄ] Coronatråden 4

Fast en platå ÄR nåt positivt. Man har uppnått en nivå på smittan som vården klarar av. Det scenario som kunde ha inträffat, dvs en smitta som vården inte klarat av, var inte osannolik. Det är hoppfullt om en person slutat gå upp i vikt. Om personen i fråga väger 250 kg är det inte fritt fram att köra på som vanligt. Om personen nu nått 250 kg, utan att drabbas av inte helt osannolika följdsjukdomar, betyder det inte att läkaren varit alarmistisk och därför är en dålig läkare. Jag har fortsättningsvis väldigt svårt att förstå hur folk (inte du) inte kan tolka det FHM/läkare säger på rätt sätt.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, många sitter ju bara och letar positiv info, och hör de minsta lilla förstärker de den och sållar bort allt annat. Ibland läser jag Aftonbladets live-chat (det kan vara ganska roande), och igår var det flera frågor av typen "jag hörde att toppen varit nu och det dalar ganska kraftigt, det betyder att det snart är över och de tar bort restriktionerna inom kort, va?"

Jag läser dina inlägg här för att få balans :)

[UÄ] Coronatråden 4
Fast en platå ÄR nåt positivt. Man har uppnått en nivå på smittan som vården klarar av. Det scenario som kunde ha inträffat, dvs en smitta som vården inte klarat av, var inte osannolik. Det är hoppfullt om en person slutat gå upp i vikt. Om personen i fråga väger 250 kg är det inte fritt fram att köra på som vanligt. Om personen nu nått 250 kg, utan att drabbas av inte helt osannolika följdsjukdomar, betyder det inte att läkaren varit alarmistisk och därför är en dålig läkare. Jag har fortsättningsvis väldigt svårt att förstå hur folk (inte du) inte kan tolka det FHM/läkare säger på rätt sätt.
Folk i allmänhet är betydligt dummare än man tror, är nog förklaringen på din sista undran.

[UÄ] Coronatråden 4
Det har ju proklamerats friskt i tråden om hur duktiga/hårda just våra rannländer varit i den här frågan. Kan inte se vad som skulle göra ett 'mer utländskt' (rolig term!) land särskilt annorlunda i just den frågan.
Men nu blandar du två frågor; hur landet hanterat Corona-krisen, och hur ansvar/konsekvenser fungerar på arbetsplatsen eller i samhället (vilket var vad som diskuterades just nu).

[UÄ] Coronatråden 4
Men nu blandar du två frågor; hur landet hanterat Corona-krisen, och hur ansvar/konsekvenser fungerar på arbetsplatsen eller i samhället (vilket var vad som diskuterades just nu).
Ah, jag trodde hantering och ansvar diskuterades under samma fråga. Då får jag be om ursäkt!

[UÄ] Coronatråden 4
Har du bred anekdotisk erfarenhet av detta? Eller har du bytt från ett svenskt till ett utländskt, typ?

Här kommer ytterligare en dåligt underbyggd åsikt om saken:

När man nått en viss nivå så konkurrerar man visserligen med sina gelikar om topposterna på sin nivå (och uppåt?), men man utvecklar också en slags lojalitet för de som innehar likadana eller liknande positioner eftersom man dels vet att man tjänar på det (man kan skydda och hjälpa varandra) och dels för att man omedvetet identifierar sig med dessa. Hur kan man annars förklara att höga chefer kan klanta sig som fan, för att sedan efter ett år vara tillbaka på en lika hög, eller högre position med samma fantasilön som innan.

Jag vet, jag raljerar...

[UÄ] Coronatråden 4
För att det är inte deras uppgift att skrämma folk. De har varit tydliga med att det inte är över. De har också varit tydliga med att restriktionerna fortfarande gäller. Det är de åtgärderna som hjälpt och som även i fortsättningen kommer att hjälpa. Jag vet inte hur de ska visa mer allvar? Stå i militära kläder och medvetet hålla på positiva siffror (som ändå kommer att komma fram senare) för att skrämma oss att göra rätt? Jag föredrar det "tråkiga". Även om det ger folk/fä möjligheten att uppträda som idioter.

Nu är det väl inte riktigt det jag förespråkar ?

Bor du i Stockholm? Känslan som jag uppfattar här är i min mening absolut så att många känner att det nog inte var så farligt iaf och nu är det ju ändå så fint väder då kan väl jag iaf "insert ngt som passar"

Tycker absolut att det är FHMs ansvar att se till att göra uttalanden på ett sådant sätt att de tas på allvar om det visar sig att det blir en bild av läget som tolkas för positivt av befolkningen, vilket jag tycker är känslan nu. Då måste de göra ngt åt det även om de redan sagt att ingenting förändrats i de åtgärder vi i befolkningen ska följa

[UÄ] Coronatråden 4
Tyvärr är det min uppfattning oxå.
Det finns stunder då det helt enkelt inte är acceptablet att klanta sig.
(...eller fråga tex en operationsläkare, barnmorska, polis, militär, flygledare, kärnkraftstekniker, pilot eller busschaufför....mm)
Det är många som inte har några egentliga marinaler att vingla sig fram.
Det var en väldigt binär bild du har, det fungerar inte så, gråskalor deluxe är vår verklighet.
Du kanske menar, riktigt stora misstag, typ så planet kraschar, eller patienten dör vid enkelt ingrepp?
Misstag begås hela tiden, bara inte så stora.

Att FHM gör fel är lite illa, det håller jag med om. MEN jag har ingen aningen om hur stressade de är, det skulle mycket väl kunna vara så att de fick sifforna en halvtimme innan sändning, stressar igenom och då slinker fel igenom. Sen är nog hela situationen tokstressad.

Att de gör fel, sen lugnt och städat rättar till, det är helt ok.
Det blir fel ibland, det är bara att köpa.

Men, jag håller med om att konsekvenser borde finnas kvar.
Vi har tekniskt sett inte en demokrati i västvärlden, det är en aristokrati, där de folkvalda får carte blanche och inga konsekvenser i princip.
Ta beslutetet att vi slutade lagra den utrustning som vi nu har brist på, det beslutet togs inte under stress, borde ha varit väl underbyggt.
Marknaden skulle lösa alla problem, även vid en kris. Det kan man tycka att en andraklassare skulle fatta att det inte går i kriser.
De har inte ens fått rejält med smäll på fingrarna för det.
Det borde bli fängelse för tycker jag. De har effektivt ökat smittspridning och dödsfallen.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, så att prata om en platå gör att människor tar det som något positivt och därmed kanske "sänker garden". Om man däremot säger att "vi ser ingen minskning" så har man inte ljugit, men det har en betydligt mindre positiv klang vilket kanske skulle kunna bidra till att minska benägenheten att "sänka garden".

Jag tror inte att det i just detta fall skulle vara någon jätteskillnad i effekt på vad människor gör men kanske en liten!? Hur som helst, om jag har rätt i min gissning så visar det att hur man kommunicerar saker kan spela roll. Och om det spelar roll så kan det finnas anledning att fundera över hur man kommunicerar och inte bara förlita sig på att det man säger är tekniskt korrekt.

Eller uttryckt på ett annat sätt: Om det finns olika sätt att uttrycka samma sak så kan man försöka välja det som man tror ger en effekt som ligger så nära den man vill ha som möjligt.

[UÄ] Coronatråden 4
skicka gärna ett exempel, för du menar väl inte haveritysken som ställde samma fråga dag ut och dag in?

[UÄ] Coronatråden 4
Här kommer ytterligare en dåligt underbyggd åsikt om saken:

När man nått en viss nivå så konkurrerar man visserligen med sina gelikar om topposterna på sin nivå (och uppåt?), men man utvecklar också en slags lojalitet för de som innehar likadana eller liknande positioner eftersom man dels vet att man tjänar på det (man kan skydda och hjälpa varandra) och dels för att man omedvetet identifierar sig med dessa. Hur kan man annars förklara att höga chefer kan klanta sig som fan, för att sedan efter ett år vara tillbaka på en lika hög, eller högre position med samma fantasilön som innan.

Jag vet, jag raljerar...
Det ligger faktiskt en hel del i det du säger, och är en av de skillnader jag ser på det svenska företag jag jobbade förut och det asiatiska jag jobbar nu. I det svenska företaget hände det aldrig att nån åkte nedåt i hierarkin, oavsett hur dålig personen i fråga var på att leverera. Det hände att nån chef blev avsatt, men då i sidled med bibehållen lön och en lugnare tillvaro som följd. I det asiatiska är det helt normalt att chefer som inte levererar kickas neråt i hierarkin, med uttalat motiv att hen nu blockerar en position som det säkert finns nån annan som skulle kunna växa på. En ständig strävan att bli bättre, helt enkelt. Gör man fel och misstag (eller ingenting) får man veta det, men gör man ett bra jobb belönas man därefter också.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, så att prata om en platå gör att människor tar det som något positivt och därmed kanske "sänker garden". Om man däremot säger att "vi ser ingen minskning" så har man inte ljugit, men det har en betydligt mindre positiv klang vilket kanske skulle kunna bidra till att minska benägenheten att "sänka garden".

Jag tror inte att det i just detta fall skulle vara någon jätteskillnad i effekt på vad människor gör men kanske en liten!? Hur som helst, om jag har rätt i min gissning så visar det att hur man kommunicerar saker kan spela roll. Och om det spelar roll så kan det finnas anledning att fundera över hur man kommunicerar och inte bara förlita sig på att det man säger är tekniskt korrekt.

Eller uttryckt på ett annat sätt: Om det finns olika sätt att uttrycka samma sak så kan man försöka välja det som man tror ger en effekt som ligger så nära den man vill ha som möjligt.
Det är ju bara att titta på hur FHM och Smittskydd Stockholm presenterar situationen. De utgår högst troligen från samma data, säger samma sak, men presenterar det hela på helt olika sätt. FHM ger lätt känslan (om man letar en sådan) "vad skönt, nu är det snart över", medan Smittskydd Stockholm mer ger bilden "oj, det är väldigt allvarligt ännu, många som smittas och dör, det är bäst jag fortsätter tänka på hur jag beter mig".

[UÄ] Coronatråden 4
Det var en väldigt binär bild du har, det fungerar inte så, gråskalor deluxe är vår verklighet.
...
Ja, det är såklart det finns gråskalor.
Men, det finns situationer som är binära. På eller av. Rätt eller fel.
Wallenstam hade ett sådant tillfälle igår.
Att han inte omedelbart reagerade på powerpointen det att för varje bekräftat smittad finns ytterligare 1000 som inte uppsöker vård....
Det borde han begripit och rättat där o då.
Jag är helt övertygad att en epedemiolog har den kännedomen om statistik och %-beräkning.
Han borde inte fronta TV kamerorna förrän han fått mer mediaträning.

[UÄ] Coronatråden 4
Men, jag håller med om att konsekvenser borde finnas kvar.
Vi har tekniskt sett inte en demokrati i västvärlden, det är en aristokrati, där de folkvalda får carte blanche och inga konsekvenser i princip.
Ta beslutetet att vi slutade lagra den utrustning som vi nu har brist på, det beslutet togs inte under stress, borde ha varit väl underbyggt.
Marknaden skulle lösa alla problem, även vid en kris. Det kan man tycka att en andraklassare skulle fatta att det inte går i kriser.
De har inte ens fått rejält med smäll på fingrarna för det.
Det borde bli fängelse för tycker jag. De har effektivt ökat smittspridning och dödsfallen.
Jag tycker också att politiker på senare år mer har distanserat sig från ansvar och genomförande. De tar ett beslut, anslår pengar, och sedan tycker de att allt är klart. Man följer inte upp och kontrollerar att det som beslutats verkligen blir genomfört. Typexemplet var nån intervju jag såg för nåt år sedan när nån minister konstaterade att "vi har anslagit si och så mycket pengar". Fick då motfrågan "ja, men vad ska ni göra konkret?", och svaret om pengarna upprepades. Sedan pågick det så ett par varv till innan journalisten gav upp.
Egentligen är det ju samma med krisberedskapen. Försvaret fr regering och socialstyrelsen nu är att "vi har bestämt att regionerna ska hålla lager av skyddsutrustning m.m. för kriser". Men nån kontroll och uppföljning att så är fallet har naturligtvis inte gjorts...

[UÄ] Coronatråden 4
Haha, och nu har stjärnskotten på Aftonbladet bakat ihop gårdagens två felaktigheter (Jan Alberts studie, och FHM:s siffertabbe) till en???

Edit: Nu har de korrigerat sin tabbe, så artikeln nu bara handlar om FHM:s siffror. Det gick fort :-)

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det är såklart det finns gråskalor.
Men, det finns situationer som är binära. På eller av. Rätt eller fel.
Wallenstam hade ett sådant tillfälle igår.
Att han inte omedelbart reagerade på powerpointen det att för varje bekräftat smittad finns ytterligare 1000 som inte uppsöker vård....
Det borde han begripit och rättat där o då.
Jag är helt övertygad att en epedemiolog har den kännedomen om statistik och %-beräkning.
Han borde inte fronta TV kamerorna förrän han fått mer mediaträning.
Hur ska mediaträning göra att Wallenstam blir bättre på "statistik och %-beräkning"?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tycker också att politiker på senare år mer har distanserat sig från ansvar och genomförande. De tar ett beslut, anslår pengar, och sedan tycker de att allt är klart. Man följer inte upp och kontrollerar att det som beslutats verkligen blir genomfört. Typexemplet var nån intervju jag såg för nåt år sedan när nån minister konstaterade att "vi har anslagit si och så mycket pengar". Fick då motfrågan "ja, men vad ska ni göra konkret?", och svaret om pengarna upprepades. Sedan pågick det så ett par varv till innan journalisten gav upp.
Egentligen är det ju samma med krisberedskapen. Försvaret fr regering och socialstyrelsen nu är att "vi har bestämt att regionerna ska hålla lager av skyddsutrustning m.m. för kriser". Men nån kontroll och uppföljning att så är fallet har naturligtvis inte gjorts...
Ja alltså, jag gillar att inte politiker ger sig in i detaljstyrning, det finns tjänstemän med mycket mer kunskap som ska ta beslut på detaljnivå. Ta hur politikerna detaljstyr polisen, helt knasigt. Så många alkotest, så många farkontroller, say what?
Du får det du mäter. Alltså blir det inte fokus på riktig brottslighet, för det går inte att mäta så enkelt.

Ekonomer som tror att uppföljning genom påhittade kpier är något eftersträvansvärt, har gjort stor stor skada.
Det har gjort att företag styrs fel, myndigheter styrs fel.

Handelsbanken skippade budgetar för typ 30 år sen. Du vet hur många du har anställda, du vet vad det kostade förra året. Följ upp året i stället, levererade vi rätt saker till rimligt kvalitet? Gick kostnaderna upp eller ner? Ska vi ändra på något? Rinse Repeat. Att i förväg lägga ner tid på en budget är helt galet, när det gäller en löpande verksamhet.

[UÄ] Coronatråden 4
Håller med om att det är lite klantigt av FHM att gå ut med felaktiga siffror. Kanske ett resultat av trycket från media & debatten osv. Där borde dom varit lite kyligare.
Tycker Svenska media hanterar detta extremt dåligt. Dom flesta försöker bara skrämma upp folk så mkt som möjligt, och skriva så alarmistiska rubriker som dom kan. Många går på detta och blir onödigt rädda.
Egentligen borde MSB stänga ned Aftonbladet & Expressen som samhällsfarliga desinformatörer ---

[UÄ] Coronatråden 4
Sen tror jag du grovt överskattar hur mycket tid de har tillgängligt för att granska sin ppt.
Jag tror den kommer ganska långt ner på listan av saker de MÅSTE göra.
Mm, precis den ursäkten jag brukar ta till när jag gör fel. Tack och lov sköts mina misstag inte inför öppen ridå.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp