[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Håller helt med GoranS. Idag sade Tegnell t.o.m. "väldigt goda nyheter" ang Stockholm. Varför ska han göra det, om de samtidigt är oroade att "utelivet börjar komma igång igen"? Då är det väl bättre att torrt bara konstatera "vi ser ingen minskning, därför är det viktigt att vi fortsätter hålla i våra åtgärder bla-bla..."

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror det fina vädret har större inverkan på människors beteende än vilket ordval Tegnell använder vid presskonferenserna. Tror inte heller att gemene man följer presskonferensen dagligen utan läser på sin höjd flasharna på telefonen.
Dock är ju dessa flashar baserade på vad som sägs på PK:n. Säger Tegnell "goda nyheter" så är det ju det som trycks ut i flashen.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Det är som vanligt, det är stockholmarna och skåningarna som missköter sig :-)
Vänta du, med lite vårvärme de kommande dagarna så kommer nog upplänningarna att trilla dit också. :sneaky:
Nu har våren kommit till Uppsala!

[UÄ] Coronatråden 4
Klockan 16.30 ska förresten landsfadern ha pressträff tillsammans med FHM:s gd. Kommer det nya restriktioner, måntro?

[UÄ] Coronatråden 4
Presskonferens med Löfvén, Hallengren och Carlson 16:30. Förmaning om att skita i vårsolen eller lockdown?

[UÄ] Coronatråden 4
[UÄ] Coronatråden 4
Dock är ju dessa flashar baserade på vad som sägs på PK:n. Säger Tegnell "goda nyheter" så är det ju det som trycks ut i flashen.
Visserligen, men han säger ju samtidigt att det beror på att vi fortsätter hålla avstånd till varandra, tvättar händerna, inte samlas i för stora grupper etc.
Ordvalen är kanske olyckliga emellanåt men människor måste också ta sitt ansvar och orka läsa mer än rubriker eller korta flashar.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Presskonferens med Löfvén, Hallengren och Carlson 16:30. Förmaning om att skita i vårsolen eller lockdown?

Blir ingen total lockdown, dom stora pojkarna inom industrivärlden vill kunna köra när dom kan. Då inställer sej L****n sej till detta. Blir nog nåt lite lagom denna gång också, vilket kanske inte är helt fel, det vet vi inte förrän skiten är över.

[UÄ] Coronatråden 4
Det verkar inte som om att en stor del av befolkningen klarar Covid-19 utan att de behöver inte ta hänsyn till andra.
SvFF förbereder för att dra igång allsvenskan i Juni.
De har troligtvis privata sjukförsäkringar så de kan få vård.

[UÄ] Coronatråden 4
Men de gör ju inte det... det är därför man måste anpassa sin kommunikation till mottagaren!
De som inte orkar läsa mer än rubriker når man nog inte hur vältalig man än är.
Hur kritisk man än må vara mot Tegnell så kan man inte lasta honom för att människor är så jävla lata att de inte orkar läsa färdigt en mening.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag har missat lite kring den här 1000-statistik missen som gjordes.
Vad var statistiken på? Vad sa den och vad är ett mer troligt resultat?

[UÄ] Coronatråden 4
Ett sista försök:

Har jag skrivit något som motsagt att FHM ska "hantera fakta, göra analyser och ge rekommendationer. De får vara hur torra och tråkiga som helst."? Det verkar som du försöker tillskriva mig åsikten att jag förespråkar något annat, vilket jag inte gör. Genom att FHM:s presskonferenser citeras rätt friskt i pressen är de dock en viktig spelare när det gäller vilka termer som används och hur det pratas om skeenden.

Jag tog bytet "nått en platå" -> "inte ser någon minskning" som ett exempel på två sätt att uttrycka samma sak, och dessutom med samma torrhet och tråkighet, där det förstnämnda har en mer positiv klang. En positiv klang som ev. skulle kunna påverka i någon begränsad mån. Och, nej, som jag har skrivit åtminstone tre gånger (tror jag) så tror jag inte att just den ändringen inte skulle gjort någon större skillnad. Det var ett enkelt exempel som dök upp i skallen. Du får gärna tro att det varit verkningslöst.

Någonstans verkar det dock finnas en ökande diskrepans mellan FHM:s önskemål och hur vissa personer agerar. Att människors reaktion på den information de får skulle vara oväsentlig tycker jag verkar konstigt. Därmed känns det inte helt osannolikt att hur källan i kommunikationskedjan väljer att uttrycka sig kan påverka.

I studier kring utformning av olika typer av undersökningar/enkäter har man om jag inte helt missuppfattat det kommit fram till att även till synes små förändringar kan påverka resultatet en hel del. Det är en anledning till att jag inte vill utesluta att även mindre förändringar i hur man väljer att kommunicera sitt budskap påverkar mottagaren (även om innehållet tekniskt sett är detsamma). Även i vilken ordning man ställer frågor i undersökningar kan påverka svaren. Som jag fattat det har FHM ganska ofta börjat med att ta upp postiva delar. Idag är SVT:s första inlägg i bevakningen av PK:

– Det är ganska många fall här senaste dygnet, men vi ser att de inte kommer från Stockholm som fortsatt har en flack kurva. Det som syns tydligt här är att kurvan ligger väldigt rakt här, det är goda nyheter, inleder Anders Tegnell.

En hypotes (och nej, jag vet inte utan jag gissar) är att det man börjar med är det som sätter tonen och det som åhörarna har lättast att minnas (typ anchoring).
Jag försöker inte tillskriva dig nånting (jag klagar inte heller på ditt exempel). Jag tror fortfarande inte att det går att säga såpass enkla saker på så många olika sätt (med olika utfall). Och om pressen (eller andra) väljer att miss/tolka det så kan jag fortfarande inte se att det är FHMs uppgift att försöka motverka det. De har presenterat läget. De kan inte styra tidningarnas rubriksättning eller våra diskussioner. Vissa personer vill av nån anledning att FHM har fel (och att de har rätt). Varför? Ingen aning, men hur än de (FHM) skulle uttrycka sig skulle det nog inte duga. Om de är "positiva" är det fel, är de "negativa" är det fel. Ska de vara "alarmistiska" och skrämma människor, eller ska de ingjuta lite hopp och "ge klartecken" till att strunta i restriktionerna? Jag säger absolut inte att du är en sån person. Det finns dock andra som gärna letar fel (utan att ha nåt facit själva). Jag kan dock konstatera att det inte kan vara lätt att lägga sig på rätt nivå. Och återigen, oavsett om kommunikation gör skillnad eller inte, så är detta en rätt speciell situation. Det handlar om liv och död, så jag tycker att det centrala budskapet (=det ser bra ut just nu, men läget kan snabbt förändras om vi inte fortsätter att sköta oss) inte kan ha missats av många (iaf inte pga kommunikationen). Min åsikt/förhoppning.

Ber om ursäkt för att jag inte hittade nåt bra ställe för ett nytt stycke, men jag tror du har överseende med det.

[UÄ] Coronatråden 4
Håller helt med GoranS. Idag sade Tegnell t.o.m. "väldigt goda nyheter" ang Stockholm. Varför ska han göra det, om de samtidigt är oroade att "utelivet börjar komma igång igen"? Då är det väl bättre att torrt bara konstatera "vi ser ingen minskning, därför är det viktigt att vi fortsätter hålla i våra åtgärder bla-bla..."
För att det är goda nyheter för Stockholm, kanske? Och han säger att de är oroade för att de är oroade för att utelivet börjar komma igång? Det går väl inte att tolka på så många sätt?

[UÄ] Coronatråden 4
Men de gör ju inte det... det är därför man måste anpassa sin kommunikation till mottagaren!
Men om folk inte lyssnar på presskonferenserna, spelar det väl ingen roll vad som sägs på presskonferenserna? De har ju inga mottagare. Ska de anpassa sig efter mottagarna (och deras frånvaro) får de ju köra omkring på ett flak med megafoner.

[UÄ] Coronatråden 4
För att det är goda nyheter för Stockholm, kanske? Och han säger att de är oroade för att de är oroade för att utelivet börjar komma igång? Det går väl inte att tolka på så många sätt?
Folk funkar inte så. Väldigt många tycker det är skitjobbigt med social distansering. De sitter och väntar på minsta tecken att det ska ta slut. När de hör "goda nyheter" tolkar de det direkt som "vad bra, då kan jag gå ut i solen och dricka vin med väninnorna ikväll", och då får man som följd den här trängseln i utelivet man inte vill ha.
Då är det ju mycket bättre att presentera datan på ett annat sätt. Dvs utan att använda positiva beskrivningar.
Det GoranS och jag försökt förklara är att beroende på vad man vill uppnå med sin kommunikation utformar man den på olika sätt. Även om den i grund och botten beskriver samma sak. Men man får olika verkan om man kryddar med positiva, neutrala, eller negativa värdeord. Tyvärr misstänker jag att FHM gärna använder dessa positiva beskrivningar för att man vill visa "kritikerna" att deras strategi går bra. Vill man att "vanligt folk" ska fortsätta förstå allvaret är det dock bättre att undvika det, och hålla sig till mer neutral kommunikation.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Folk funkar inte så. Väldigt många tycker det är skitjobbigt med social distansering. De sitter och väntar på minsta tecken att det ska ta slut. När de hör "goda nyheter" tolkar de det direkt som "vad bra, då kan jag gå ut i solen och dricka vin med väninnorna ikväll", och då får man som följd den här trängseln i utelivet man inte vill ha.
Då är det ju mycket bättre att presentera datan på ett annat sätt. Dvs utan att använda positiva beskrivningar.
Det GoranS och jag försökt förklara är att beroende på vad man vill uppnå med sin kommunikation utformar man den på olika sätt. Även om den i grund och botten beskriver samma sak. Men man får olika verkan om man kryddar med positiva, neutrala, eller negativa värdeord. Tyvärr misstänker jag att FHM gärna använder dessa positiva beskrivningar för att man vill visa "kritikerna" att deras strategi går bra. Vill man att "vanligt folk" ska fortsätta förstå allvaret är det dock bättre att undvika det, och hålla sig till mer neutral kommunikation.
Det där är ju Din tolkning av det hela. Den kan vara rätt men den kan också vara fel. Du killgissar lika mycket som vi andra men du låter ofta väldigt säker på att just din gissning är mer rätt än andras.
Jag gissar att det inte spelar någon roll vad Fmh eller Löfven säger. En del människor gör iaf som de vill.

[UÄ] Coronatråden 4

Så du tror alltså att FHM tänker strategiskt gällande kommunikation mot sina kritiker men fullständigt ostrategiskt mot gemene man? Att de medvetet låter människor dö bara för kreddens skull. Sen finner du det konstigt att folk tjafsar med dig.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Så du tror alltså att FHM tänker strategiskt gällande kommunikation mot sina kritiker men fullständigt ostrategiskt mot gemene man?
Jag har ingen aning hur de tänker kring sin kommunikation, jag bara observerar hur den utformas och vilken verkan den får. Det kan ju dock vara så att de inte tänkt öht på sambandet.

[UÄ] Coronatråden 4
Så tror jag inte alls "folk" fungerar. De tar sig knappast tid att titta vänta in presskonferensen och sen dra till närmsta fik efter fem sekunder, då Tegnell sagt ordet "positivt". Om nåt är positivt tycker jag man ska säga det. För meningarna efter kommer åter "negativa" nyheter om att vi ska fortsätta som vanligt eftersom inget förändrats. Jag vet att du misstänker mycket (negativt) om FHM. Jag misstänker att de försöker presentera läget så exakt som de kan. Jag ser väldigt lite kryddor från FHM. Läget är som det är, dvs att det ser rätt bra ut för Stockholm just nu, förutom att folk verkar börja slappna av för mycket. Vilket inte är bra, då det snabbt kan börja stiga igen. Ingen kan ha missat det budskapet. Att folk struntar i budskapet är en annan sak som jag inte kopplar ihop med kommunikationen. Det står skyltar med siffror och djur på längs våra vägar. Budskapet är tillräckligt tydligt. Folk som kör för fort skyller inte på att färgerna eller typsnittet är otydligt.

[UÄ] Coronatråden 4
Så tror jag inte alls "folk" fungerar. De tar sig knappast tid att titta vänta in presskonferensen och sen dra till närmsta fik efter fem sekunder, då Tegnell sagt ordet "positivt". Om nåt är positivt tycker jag man ska säga det. För meningarna efter kommer åter "negativa" nyheter om att vi ska fortsätta som vanligt eftersom inget förändrats. Jag vet att du misstänker mycket (negativt) om FHM. Jag misstänker att de försöker presentera läget så exakt som de kan. Jag ser väldigt lite kryddor från FHM. Läget är som det är, dvs att det ser rätt bra ut för Stockholm just nu, förutom att folk verkar börja slappna av för mycket. Vilket inte är bra, då det snabbt kan börja stiga igen. Ingen kan ha missat det budskapet. Att folk struntar i budskapet är en annan sak som jag inte kopplar ihop med kommunikationen. Det står skyltar med siffror och djur på längs våra vägar. Budskapet är tillräckligt tydligt. Folk som kör för fort skyller inte på att färgerna eller typsnittet är otydligt.
Jag kan inte se att någon i tråden påstått att det förfarande du utmålar skulle vara sättet som val av ord skulle kunna påverka beteendet hos folk och ärligt talat har jag svårt att tro att du menar att någon skulle anse det. Jag ställer mig därmed frågan varför du ens tar upp det scenariot. Ett i mitt tycke betydligt rimligare scenario är att det sker på ett betydligt mer indirekt sätt, t.ex. via ngn slags anchoring-mekanism eller att det påverkar/influerar journalisternas språkbruk och hur nyheterna förmedlas. Jag inser att du inte alls tror på den typen av påverkan, och det är helt OK. Det är bara gissningar.

Om man ska köra skyltanalogin, låt oss anta att skyltarna faktiskt påverkar människors beteende och leder till färre viltolyckor. Att säga att skyltarna inte har någon inverkan skulle i analogin innebära att det spelar ingen roll om FHM över huvud taget kommunicerar med omvärlden och det tycker jag dels skulle vara underligt och dels skulle det göra analogin rätt tveksam.

Låt oss sen säga att det på ett visst vägavsnitt konstateras att man har ovanligt mkt viltolyckor. Då säger du att "skyltarna är bra utformade, det finns inget fel på dem" medan det jag säger skulle kanske kunna titta på skyltarnas placering. Är det ev. så att de står olyckligt placerade så att förararna lättare missar dem än på andra vägsträckor? Om man konstaterar att så är fallet kan man fundera på att flytta dem och se om det blir bättre snarare än dogmatiskt slå fast att skyltarna är bra utformade och inte ens titta på om det finns något med deras placering som skulle kunna inverka på viltolyckorna.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag kan inte se att någon i tråden påstått att det förfarande du utmålar skulle vara sättet som val av ord skulle kunna påverka beteendet hos folk och ärligt talat har jag svårt att tro att du menar att någon skulle anse det. Jag ställer mig därmed frågan varför du ens tar upp det scenariot. Ett i mitt tycke betydligt rimligare scenario är att det sker på ett betydligt mer indirekt sätt, t.ex. via ngn slags anchoring-mekanism eller att det påverkar/influerar journalisternas språkbruk och hur nyheterna förmedlas. Jag inser att du inte alls tror på den typen av påverkan, och det är helt OK. Det är bara gissningar.

Om man ska köra skyltanalogin, låt oss anta att skyltarna faktiskt påverkar människors beteende och leder till färre viltolyckor. Att säga att skyltarna inte har någon inverkan skulle i analogin innebära att det spelar ingen roll om FHM över huvud taget kommunicerar med omvärlden och det tycker jag dels skulle vara underligt och dels skulle det göra analogin rätt tveksam.

Låt oss sen säga att det på ett visst vägavsnitt konstateras att man har ovanligt mkt viltolyckor. Då säger du att "skyltarna är bra utformade, det finns inget fel på dem" medan det jag säger skulle kanske kunna titta på skyltarnas placering. Är det ev. så att de står olyckligt placerade så att förararna lättare missar dem än på andra vägsträckor? Om man konstaterar att så är fallet kan man fundera på att flytta dem och se om det blir bättre snarare än dogmatiskt slå fast att skyltarna är bra utformade och inte ens titta på om det finns något med deras placering som skulle kunna inverka på viltolyckorna.
När Tegnell säger en viss mening är det tydligen (möjligtvis) fel eftersom (vissa) människor inte tagit åt sig budskapet. Så om orden inte betyder nåt vet jag inte om det är hans (indirekta) kroppsspråk som är för positivt? Den anchoring-effekt du pratar om vet jag ingenting om. Jag tycker dock att budskapet är för enkelt för att kunna misstolkas (baserat på kommunikationen). Jag kan inte heller tänka mig att journalisterna går att "manipulera" med indirekta metoder/formuleringar. Det är fortfarande ett väldigt enkelt budskap som kommuniceras varje dag.

Angående skyltarna är de (i min tolkning av min egen liknelse) som FHM. De säger samma tråkiga sak. Kör försiktigt, det finns älg i området. Inga roliga typsnitt, inga bistra typsnitt. Det finns älg i området. Och håll hastigheten. Det är det som skyltarna kommunicerar. Jag tycker det är svårt att skylla på att det är skyltarna som gör fel om människorna gör fel.
Min erfarenhet är att skyltarna står där de ska stå (baserat på egna erfarenheter av älgar och skyltar). Men absolut är skyltarnas placering viktig (och jag antar att de inte heller sätts ut slumpmässigt). Den större faran är (liksom med långa och tråkiga restriktioner vid pandemier) att folk som inte sett en älg i närheten av skyltarna på ett tag struntar i det. Eftersom människor är vanedjur. Händer det inget farligt tar vi det inte på allvar. Restriktioner funkar bäst i början. Då "orkar" vi ta dem på allvar (detta är också nåt som kommunicerats). Och återigen, budskapet som FHM kommunicerar är väldigt enkelt. Det är en skylt vars placering inte spelar nån roll.

[UÄ] Coronatråden 4
Just nu är det folk som i Aftonbladets livechat sitter och undrar ”varför Sverige fortsätter med sina hårda restriktioner när många andra länder har börjat öppna upp och folk får leva som vanligt igen?"

Bara en ögonblicksbild hur folk fungerar...

Fundera på hur uttrycket ”goda nyheter i Sthlm” låter/tolkas när det når nämnda folk efter några steg och förvanskningar i sociala medier...

[UÄ] Coronatråden 4
"Dåliga nyheter" ledde till toapappershamstring, makaronbrist och brist på värktabletter efter några stegs förvanskning. Jag vet inte vilka ord som inte förvanskas i sociala medier.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag förstår inte hur ni har tid att konsumera, analysera och kommentera den mängda artiklar, krönikor, presskonferenser och annat, som vissa av er verkar göra.. Är ni permitterade hela bunten eller är det det här som kallas "jobba" hemifrån ?. Jag föreslår obligatorisk cykeltur (valfri modalitet) för alla imorgon (var för sig så klart), istället för att ni ska vara ute och cykla här i tråden...

[UÄ] Coronatråden 4
Jag förstår inte hur ni har tid att konsumera, analysera och kommentera den mängda artiklar, krönikor, presskonferenser och annat, som vissa av er verkar göra.. Är ni permitterade hela bunten eller är det det här som kallas "jobba" hemifrån ?. Jag föreslår obligatorisk cykeltur (valfri modalitet) för alla imorgon (var för sig så klart), istället för att ni ska vara ute och cykla här i tråden...
Enkelt, vi är högpresterande människor som både klarar av att sköta vårt jobb, cykla , och tillgodogöra oss samhällsinformation?

[UÄ] Coronatråden 4
Samtidigt som det talas om goda nyheter i Stockholm tog IVA-platserna slut i Uppsala och man var i dag tvungen att flyga den första covid-patienten till Stockholm med Försvarets BlackHawk-helikopter.

[UÄ] Coronatråden 4
Handelsbanken skippade budgetar för typ 30 år sen. Du vet hur många du har anställda, du vet vad det kostade förra året. Följ upp året i stället, levererade vi rätt saker till rimligt kvalitet? Gick kostnaderna upp eller ner? Ska vi ändra på något? Rinse Repeat. Att i förväg lägga ner tid på en budget är helt galet, när det gäller en löpande verksamhet.

Inte riktigt för att jag förstår varför vi ska diskutera banker i en tråd covid-19 men ändå. Just banker är väl ett ovanligt dåligt exempel att ta upp som något slags föredöme. Det är ju en 'skyddad verkstad' i den meningen att oavsett hur bra eller dåligt skött den är så räddar vi dem från konkurs med våra gemensamma skattemedel om något skulle hända.

I den riktiga verkligheten utan sådana statliga skyddsnät kan det mycket väl vara rationellt och rimligt att skapa en budget för kommande år och till och med prognoser för flera år framåt i tiden.

Visserligen hade ju Handelsbanken turen att klara sig den gången.

Har inte satt mig in i hur vi räddar bankerna denna gång men utgår från att vi gör det.

Från ett amerikanskt perspektiv med koppling till covid-19 dessutom, slinker till och med in ett 'Rinse, lather, repeat'.

[UÄ] Coronatråden 4
Inte riktigt för att jag förstår varför vi ska diskutera banker i en tråd covid-19 men ändå. Just banker är väl ett ovanligt dåligt exempel att ta upp som något slags föredöme. Det är ju en 'skyddad verkstad' i den meningen att oavsett hur bra eller dåligt skött den är så räddar vi dem från konkurs med våra gemensamma skattemedel om något skulle hända.

I den riktiga verkligheten utan sådana statliga skyddsnät kan det mycket väl vara rationellt och rimligt att skapa en budget för kommande år och till och med prognoser för flera år framåt i tiden.

Här kan du läsa lite om bakgrunden till Jan Wallanders synsätt: https://www.nationalekonomi.se/sites/default/files/NEFfiler/44-8-mhhts.pdf

[UÄ] Coronatråden 4
Debattinlägg i SvD angående användande av matematiska modeller: https://www.svd.se/alla-modeller-ar-fel--nagra-ar-anvandbara
Väldigt klokt inlägg, och egentligen ganska självklart. I min bransch är det helt självklart att komplexa skeenden måste studeras med simuleringar baserade på matematiska modeller, men naturligtvis kompletterat med expertkunskap. De som enbart förlitar sig på det ena hamnar ofta fel.

F.ö. hade jag inte koll på att FHM tidigt beslutat sig för att ”inte använda komplexa modeller”. Efter debaclet häromdagen börjar man nästan undra om det beslutet var baserat på självkännedom... ;-)

[UÄ] Coronatråden 4
FHM använder eventuellt avancerade modeller men orkar inte att förklara för kreti och pleti.
Kreti och pleti lyssnar ändå inte. Det syns dagligen i Sverige och det kanske känns tröstlöst eftersom de inte vill ha ut militär på gatorna.

[UÄ] Coronatråden 4
Styrs Handelsbanken fortf på det sättet? Är det fler företag som anammat det styrsättet? Om det nu är så bra, borde det ju vara så, eller?

Japp, vad jag har förstått gör de det.

Fler företag finns helt klart. Den internationella termen är ”Beyonce Budgeting”; här finns några casestudier att läsa: https://www.cgma.org/resources/tools/cost-transformation-model/cost-transformation-case-studies.html

Sen ska det påpekas att man inte kastar bort prognoser - det man gör är att istället för att bara tillåta prognostisering i november vid budgeteringen, så gör man det hela året runt med rullande budgetar.

[UÄ] Coronatråden 4
Ledig lägenhet på Coronavägen. :unsure:

Screenshot_20200423-061104.png

[UÄ] Coronatråden 4
Ibland lyckas Aftonbladet med rubriksättningen, även om det iofs är ett citat:

Och UNT rapporterar om trängsel i parkerna i Uppsala. Kommunens säkerhetschef säger ”det var nästan svårt att ta sig fram” (postar ingen länk då det är betalvägg)...

Man kan bara hålla med om aftonbladets rubrik.

[UÄ] Coronatråden 4

Och UNT rapporterar om trängsel i parkerna i Uppsala. Kommunens säkerhetschef säger ”det var nästan svårt att ta sig fram” (postar ingen länk då det är betalvägg)...

Borde dock stått ”Skåningar är dumma i huvudet” denna gång. ?

[UÄ] Coronatråden 4
När Tegnell säger en viss mening är det tydligen (möjligtvis) fel eftersom (vissa) människor inte tagit åt sig budskapet. Så om orden inte betyder nåt vet jag inte om det är hans (indirekta) kroppsspråk som är för positivt? Den anchoring-effekt du pratar om vet jag ingenting om. Jag tycker dock att budskapet är för enkelt för att kunna misstolkas (baserat på kommunikationen). Jag kan inte heller tänka mig att journalisterna går att "manipulera" med indirekta metoder/formuleringar. Det är fortfarande ett väldigt enkelt budskap som kommuniceras varje dag.

Angående skyltarna är de (i min tolkning av min egen liknelse) som FHM. De säger samma tråkiga sak. Kör försiktigt, det finns älg i området. Inga roliga typsnitt, inga bistra typsnitt. Det finns älg i området. Och håll hastigheten. Det är det som skyltarna kommunicerar. Jag tycker det är svårt att skylla på att det är skyltarna som gör fel om människorna gör fel.
Min erfarenhet är att skyltarna står där de ska stå (baserat på egna erfarenheter av älgar och skyltar). Men absolut är skyltarnas placering viktig (och jag antar att de inte heller sätts ut slumpmässigt). Den större faran är (liksom med långa och tråkiga restriktioner vid pandemier) att folk som inte sett en älg i närheten av skyltarna på ett tag struntar i det. Eftersom människor är vanedjur. Händer det inget farligt tar vi det inte på allvar. Restriktioner funkar bäst i början. Då "orkar" vi ta dem på allvar (detta är också nåt som kommunicerats). Och återigen, budskapet som FHM kommunicerar är väldigt enkelt. Det är en skylt vars placering inte spelar nån roll.
Att jag införde skyltplaceringen i analogin var för att du väsentligen satt analogin så att min hypotes inte rymdes inom den. Förmodligen var det medvetet men jag tycker det blir lite konstigt. Jag skulle säkert kunna hitta på en analogi där ditt synsätt att sättet som ett, vad du kallar, enkelt budskap kommuniceras inte betyder ett dyft för hur mottagarna uppfattar detta. Skulle det göra min hypotes med trolig?

Hur som helst känner jag att det är meningslöst att fortsätta. Du tror benhårt på din tes och tycker uppenbarligen att minsta antydan om en möjlighet att den inte skulle hålla till 100% måste mötas med "moteld" medan jag fortsätter att inte utesluta möjligheten att det kan finnas någon påverkan.

[UÄ] Coronatråden 4

Hets mot folkgrupp?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp