Ett sista försök:
Har jag skrivit något som motsagt att FHM ska "hantera fakta, göra analyser och ge rekommendationer. De får vara hur torra och tråkiga som helst."? Det verkar som du försöker tillskriva mig åsikten att jag förespråkar något annat, vilket jag inte gör. Genom att FHM:s presskonferenser citeras rätt friskt i pressen är de dock en viktig spelare när det gäller vilka termer som används och hur det pratas om skeenden.
Jag tog bytet "nått en platå" -> "inte ser någon minskning" som ett exempel på två sätt att uttrycka samma sak, och dessutom med samma torrhet och tråkighet, där det förstnämnda har en mer positiv klang. En positiv klang som ev. skulle kunna påverka i någon begränsad mån. Och, nej, som jag har skrivit åtminstone tre gånger (tror jag) så tror jag inte att just den ändringen inte skulle gjort någon större skillnad. Det var ett enkelt exempel som dök upp i skallen. Du får gärna tro att det varit verkningslöst.
Någonstans verkar det dock finnas en ökande diskrepans mellan FHM:s önskemål och hur vissa personer agerar. Att människors reaktion på den information de får skulle vara oväsentlig tycker jag verkar konstigt. Därmed känns det inte helt osannolikt att hur källan i kommunikationskedjan väljer att uttrycka sig kan påverka.
I studier kring utformning av olika typer av undersökningar/enkäter har man om jag inte helt missuppfattat det kommit fram till att även till synes små förändringar kan påverka resultatet en hel del. Det är en anledning till att jag inte vill utesluta att även mindre förändringar i hur man väljer att kommunicera sitt budskap påverkar mottagaren (även om innehållet tekniskt sett är detsamma). Även i vilken ordning man ställer frågor i undersökningar kan påverka svaren. Som jag fattat det har FHM ganska ofta börjat med att ta upp postiva delar. Idag är SVT:s första inlägg i bevakningen av PK:
– Det är ganska många fall här senaste dygnet, men vi ser att de inte kommer från Stockholm som fortsatt har en flack kurva. Det som syns tydligt här är att kurvan ligger väldigt rakt här, det är goda nyheter, inleder Anders Tegnell.
En hypotes (och nej, jag vet inte utan jag gissar) är att det man börjar med är det som sätter tonen och det som åhörarna har lättast att minnas (typ anchoring).