[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
[UÄ] Coronatråden 4
[UÄ] Coronatråden 4
Det här känner jag var rätt tydlig kommunikation:

[UÄ] Coronatråden 4
Att jag införde skyltplaceringen i analogin var för att du väsentligen satt analogin så att min hypotes inte rymdes inom den. Förmodligen var det medvetet men jag tycker det blir lite konstigt. Jag skulle säkert kunna hitta på en analogi där ditt synsätt att sättet som ett, vad du kallar, enkelt budskap kommuniceras inte betyder ett dyft för hur mottagarna uppfattar detta. Skulle det göra min hypotes med trolig?

Hur som helst känner jag att det är meningslöst att fortsätta. Du tror benhårt på din tes och tycker uppenbarligen att minsta antydan om en möjlighet att den inte skulle hålla till 100% måste mötas med "moteld" medan jag fortsätter att inte utesluta möjligheten att det kan finnas någon påverkan.
Ja, min hypotes är fortfarande att det är ett otroligt enkelt budskap. Liksom skyltarnas budskap. Skyltarnas placering är intressant ur ett annat perspektiv. Men det är en aspekt som inte går att applicera på en presskonferens med ett så enkelt budskap. Här är det öppna och synliga skyltar som alla tittar på. Inget motljus, inga krön osv.
"Kör 70."/"Tvätta händerna osv."
"Vad menar ni? Ska vi köra 70 tills vi blir uttråkade?"/"Vad menar ni? Ska vi tvätta händerna tills vi blir uttråkade?"
"Nej. 70 gäller tills nästa skylt dyker upp."/"Nej. Restriktionerna gäller tills vidare."
"Men ni lät ju positiva?"/Men ni lät ju positiva?"
"Vi sa ju bara att ingen kört på en älg idag! Det ger väl inga frikort?"/osv

Du/ni får gärna komma med förslag på vad du/ni vill att FHM ska säga. Eller hur de ska säga det. För jag vet fortfarande inte hur man kan säga det på ett enklare och mer lättförståeligt sätt. Ge exempel på påverkan och vad man ska säga för att det inte ska förvanskas på sociala medier. För jag har ingen aning.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag förstår inte hur ni har tid att konsumera, analysera och kommentera den mängda artiklar, krönikor, presskonferenser och annat, som vissa av er verkar göra.. Är ni permitterade hela bunten eller är det det här som kallas "jobba" hemifrån ?. Jag föreslår obligatorisk cykeltur (valfri modalitet) för alla imorgon (var för sig så klart), istället för att ni ska vara ute och cykla här i tråden...
Bra tips. Beger mig ut alldeles strax.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag vet inte vad du surrar om riktigt, ämnet är väl inte min person? Jag har inte lust att få fler varningar för att jag sänker mig till din nivå så du får inget mer från mig. Tack.
Jag har inte fått några varningar för det jag skriver till dig, så det kan ju verka som att du får höjja dig till min nivå.
Men strunt i det, du förstår inte. Det får räcka så.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Du/ni får gärna komma med förslag på vad du/ni vill att FHM ska säga. Eller hur de ska säga det. För jag vet fortfarande inte hur man kan säga det på ett enklare och mer lättförståeligt sätt. Ge exempel på påverkan och vad man ska säga för att det inte ska förvanskas på sociala medier. För jag har ingen aning.
Du har redan fått de förslagen flera gånger från både mig och GoranS, men du verkar inte vilja ta till dig dem. Men jag är generös och upprepar ett exempel:

Istället för att säga "i Stockholm har vi en platå, det är väldigt positiva nyheter", kan man säga "i Stockholm ser vi ingen minskning, det är fortsatt ett allvarligt läge".

[UÄ] Coronatråden 4
Du har redan fått de förslagen flera gånger från både mig och GoranS, men du verkar inte vilja ta till dig dem. Men jag är generös och upprepar ett exempel:

Istället för att säga "i Stockholm har vi en platå, det är väldigt positiva nyheter", kan man säga "i Stockholm ser vi ingen minskning, det är fortsatt ett allvarligt läge".
Jag gissar att då hade pratats om "ropa inte vargen kommer" istället. Right? Jag tror att de jättenoga har avvägt hur de ska kommunicera det här, med all möjlig hänsyn som vi inte vet om. Det kan vara krass ekonomisk hänsyn, att vi inte vill att samhället ska helt stanna, det kan vara flockimmunitet gamble vad vet jag. Det kan handla om att de vill hålla intensiven på peaknivå, snabbaste sättet att komma över puckeln typ. Vad vet vi?

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4

Det är ju svårt att få folk i allmänhet att förstå att det är ett allvarligt läge och att man inte kan slappna av samtidigt som FHM måste argumentera för att nuvarande åtgärder har effekt, eftersom det finns ett gäng forskare (och stort antal andra tyckare) som inte håller med om det.

[UÄ] Coronatråden 4
Konstigt att hänvisa till något som står i AB. Det var kanske på "Söder" som avsågs? Där bor många journalister på AB.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu har svt skrivit om hur riktlinjer gällande prioriteringar som inte skulle användas förrän läget blev riktigt besvärligt ändå tycks ha påverkat dem som faktiskt arbetar i främsta linjen.

Detta gällde då prioritering av vårdresurser för äldre och inte stockholmare. Även om det nu är så att dessa äldre faktiskt i stor utsträckning är just stockholmare.

[UÄ] Coronatråden 4

Jag har aldrig fått intrycket att läget förändrats. Det är alltså ett fortsatt allvarligt läge. Har det antytts att restriktionerna lättats eller ska lättas? Jag har inte lyssnat på alla presskonferenser men i mina öron låter det som att vi är i samma läge som vanligt. 70 gäller fortfarande.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Kortsiktigheten är ju en svaghet (dumhet?) hos människan. Å andra sidan har övriga djur mångfalt mera kortsiktigt tankesätt så vi är nog ändå bäst på jorden när det gäller planering.

Men som sagt, kortsiktigheten, där finns förbättringspotentialen.

[UÄ] Coronatråden 4
Undrar om långsiktigt tänkande gynnas av evolutionsprocessen?
På personnivå eller samhällsnivå? Långsiktigt tänkande (bunkra upp med vapen, ammo och ffa toapapper) kan ju ge en evolutionär fördel i en hemsk framtid (där den som lever kan skaffa barn och där den som är död är...död). Men i en värld där de allra flesta överlever, vare sig de tänker långsiktigt eller inte, så är ju evolutionsprocessen lite satt ur spel. Det borde vara fördelaktigt att tänka långsiktigt, men det är kanske mest en känsla om hur det borde vara.

[UÄ] Coronatråden 4
På personnivå eller samhällsnivå? Långsiktigt tänkande (bunkra upp med vapen, ammo och ffa toapapper) kan ju ge en evolutionär fördel i en hemsk framtid (där den som lever kan skaffa barn och där den som är död är...död). Men i en värld där de allra flesta överlever, vare sig de tänker långsiktigt eller inte, så är ju evolutionsprocessen lite satt ur spel. Det borde vara fördelaktigt att tänka långsiktigt, men det är kanske mest en känsla om hur det borde vara.

Spontant tänker jag att evolutionsprocessen är likgiltig inför sådana detaljer som individ- och samhällsnivå, alltså att den är brutal och blind och gynnar den/det bäst lämpade.

Men jag tror jag förstår hur du tänker, du ser på saken ur ett mänskligt perspektiv och då spelar denna skillnad stor roll.

[UÄ] Coronatråden 4
Spontant tänker jag att evolutionsprocessen är likgiltig inför sådana detaljer som individ- och samhällsnivå, alltså att den är brutal och blind och gynnar den/det bäst lämpade.

Men jag tror jag förstår hur du tänker, du ser på saken ur ett mänskligt perspektiv och då spelar denna skillnad stor roll.
Jo, det som händer händer ju. Naturen/evolutionen bryr sig inte. Jag tänker att det beror väldigt mycket på i vilken situation det handlar om. Bor du på fel ställe (där en asteroid tänkt landa) kanske det inte spelar nån roll alls hur mycket toapapper du har. Blir den nån stor/snabb katastrof så matförsörjningen försvinner är det andra regler. Bor du redan ute i skogen kanske du inte ens märker av en katastrof som tar livet av miljarder.

[UÄ] Coronatråden 4
Jo, det som händer händer ju. Naturen/evolutionen bryr sig inte. Jag tänker att det beror väldigt mycket på i vilken situation det handlar om. Bor du på fel ställe (där en asteroid tänkt landa) kanske det inte spelar nån roll alls hur mycket toapapper du har. Blir den nån stor/snabb katastrof så matförsörjningen försvinner är det andra regler. Bor du redan ute i skogen kanske du inte ens märker av en katastrof som tar livet av miljarder.

Apropå långt o kortsiktigt, jag hade två jobbarkompisar som var två motpoler, den ene jobbade all övertid som gick att få, servade bilar hemma i garaget på fritiden, investerade i allt som garanterat gav avkastning i långa loppet. Hus i Torslanda, segelbåt mm mm. Inga skulder, allt betalt. Framtiden säkrad.
Den andre var en levnadsglad optimist som levde för dagen. Minus 32 timmar i flexbanken ( 40 minus är max) sågs som en ledig dag, första veckan i april var semester eftersom de nya semester dagarna var tillgängliga. Levde på lånade pengar (utan att vara nära Lyxfällan dock)
Båda dog under ett par månader förra våren strax innan dom skulle fylla 60.
Med facit i hand, vem gjorde rätt?
Båda hade familjer med vuxna barn.

[UÄ] Coronatråden 4
Apropå långt o kortsiktigt, jag hade två jobbarkompisar som var två motpoler, den ene jobbade all övertid som gick att få, servade bilar hemma i garaget på fritiden, investerade i allt som garanterat gav avkastning i långa loppet. Hus i Torslanda, segelbåt mm mm. Inga skulder, allt betalt. Framtiden säkrad.
Den andre var en levnadsglad optimist som levde för dagen. Minus 32 timmar i flexbanken ( 40 minus är max) sågs som en ledig dag, första veckan i april var semester eftersom de nya semester dagarna var tillgängliga. Levde på lånade pengar (utan att vara nära Lyxfällan dock)

Det är ju det man pendlar mellan hela tiden, tokpreppern och dagsländan. Konstigt nog upplever jag att jag både förstår och uppskattar båda ytterligheterna mer och mer. De gamla människor som nu, trots isolering och försiktighetsåtgärder, dör i ensamhet (isolerade) va fan! Vilket jävla slut. De kunde väl lika gärna få träffa sina älskade barn och barnbarn och ta en chans. Vilket eländigt slut det blev för en del.

Å andra sidan, en del kanske har en chans att klara krisen och sedan leva 5 eller tom tio år till.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är ju det man pendlar mellan hela tiden, tokpreppern och dagsländan. Konstigt nog upplever jag att jag både förstår och uppskattar båda ytterligheterna mer och mer. De gamla människor som nu, trots isolering och försiktighetsåtgärder, dör i ensamhet (isolerade) va fan! Vilket jävla slut. De kunde väl lika gärna få träffa sina älskade barn och barnbarn och ta en chans. Vilket eländigt slut det blev för en del.

Å andra sidan, en del kanske har en chans att klara krisen och sedan leva 5 eller tom tio år till.

Precis, hur man än vänder på sej så har man rövven där bak!

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Den med mest (betalda) prylar när han/hon dör vinner? Nä, det är mycket vi inte kan planera för. Ändå tycker jag att det känns bra att inte leva på lånade pengar (inte för att det spelar nån roll i praktiken).

[UÄ] Coronatråden 4

Ett facit skulle sälja bra...

Edit: Och det är hemskt att dö själv, isolerad. Borde det inte gå att göra så att man kan ta ett (hyfsat smittsäkert) farväl, iaf?

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Ett facit skulle sälja bra...

Edit: Och det är hemskt att dö själv, isolerad. Borde det inte gå att göra så att man kan ta ett (hyfsat smittsäkert) farväl, iaf?

Lite oroad för att detta kommer att ske för morsan, snart 95. Pratar i telefon var o varannan dag men det blir ju inte riktigt samma sak.

[UÄ] Coronatråden 4
Kan det räknas som civilkurage om man utför 'någon form av skyddshandling' mot personer som inte respekterar avståndsrekommendationerna? Borde inte gränsen för vad som är tillåtet för att skydda sig själv, ha flyttats lite under rådande omständigheter?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp