[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Det bästa vore väl om man kunde på nåt sätt tvätta lungorna med tvål o vatten.
Huh? Vår insida är lite mer ömtålig än vår utsida. Du har på din hud, virus som om de kommer in i ditt blod, och sätter sig på din hjärna gör att du har en liten om inte helt försvunnen chans att överleva. Men de håller sig på utsidan, och ditt immunförsvar kan hantera dem, men en liten dipp, whops så är du där.

[UÄ] Coronatråden 4
Huh? Vår insida är lite mer ömtålig än vår utsida. Du har på din hud, virus som om de kommer in i ditt blod, och sätter sig på din hjärna gör att du har en liten om inte helt försvunnen chans att överleva. Men de håller sig på utsidan, och ditt immunförsvar kan hantera dem, men en liten dipp, whops så är du där.
Då får man väl tvätta hjärnan i tvål och vatten? :)

[UÄ] Coronatråden 4
Jag skulle så gärna fylla mina bihålor med fogskum eller något annat, om det gjorde att fanskapen slutade strula.
Så jävla less, kan inte cykla när det under säg 10 grader ute utan att åka dit.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
[UÄ] Coronatråden 4
Såg nyheterna på TV4 nyss. Donald Trump måste vara världshistoriens mest korkade president. "Injicera desinfektionsmedel"... WTF? ?

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Skoja inte, höst vinter vår här tar fan livet av mig. Men men. Jag är inte gjord för kyla tyvärr. Spanien är mitt favvoland i Europa, efter vårt eget lilla miffoland då.
Samma här, det var därför jag flyttade. Fast det har i o för sig varit pissväder hela mars o halva april.

[UÄ] Coronatråden 4
Såg nyheterna på TV4 nyss. Donald Trump måste vara världshistoriens mest korkade president. "Injicera desinfektionsmedel"... WTF? ?
Svårt att vara satiriker i dessa tider
Screenshot_2020-04-24-17-14-12-540_com.android.chrome.jpg

[UÄ] Coronatråden 4
Lyssnade på denna idag:

BONUSAVSNITT: Covid-19 och den ekonomiska krisen

Ganska intressant och på ngt konstigt sätt underhållande.
Lyssna särskilt ca 20 min in när Magnus Henriksson (de menar nog Henrekson) medverkar. Om man är hård lockdown-anhängare kan man nog få sig en tankeställare. "skattebasen kan försvinna" "samhällskontraktet kan bryta samman" "inte ett samhälle som kommer att sätta etik och hänsyn till andra i högsätet" osv. En kvällsrysare som duger gott som ersättning nu när jag plöjt igenom alla Creepypoddens avsnitt.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag ser antydan till tjafs mellan personer med upp till 6 bokstäver i användarnamnet, politik och Tjabostan sedan i onsdags när jag var här senast.

Vi skippar sånt. OK?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag ser antydan till tjafs mellan personer med upp till 6 bokstäver i användarnamnet, politik och Tjabostan sedan i onsdags när jag var här senast.

Vi skippar sånt. OK?
Gissar jag rätt i att del 1 handlar om BFS:s och min diskussion angående hur FHM presenterar information och om det påverkar människors beteende, d.v.s. det som började med detta inlägg?

Då det hela aldrig spårade ur i några egentliga personangrepp och ämnet som sådant väl inte borde vara förbjudet antar jag att tjafs-rubriceringen baseras på att det gick för många vändor (tror jag skrev sju svarsinlägg i ämnet). Korrekt?

Här har jomper skrivit något om att all politik som är OT är förbjudet. Frågan är då lite vad som definieras som politik. Allt som politiker yttrar, t.ex. en statschefs vilda spekulationer kring olika preparats effekter på sjukdomar? Kan kanske tycka att det är en lite väl vid definition av politik då ämnet i så fall är OK att diskutera om t.ex. en godtycklig social medieprofil uttalar en sak men samma sak inte är OK att diskutera om en politiker yttrar det. Jag hade nog snarare tänkt mig att definitionen var något i stil med att politik = ämnen där politiker i en hyggligt vettig demokrati kan tänkas ha inflytande. Med den definitionen hamnar preparats lämplighet som läkemedel inte under politik-paraplyet.

Detta ska inte ses som något egentligt ifrågasättande. Försöker bara inse var ribban ligger så jag kan försöka anpassa mig till detta.

[UÄ] Coronatråden 4
@GoranS , det var ju bra att budskapet gick fram.

OT-politik är inget vi har diskuterat något djupare bland moderatorerna och @jomper . Men det är väl politik som inte har med cykling att göra skulle jag säga.

Skippa politik och tjafs bara! Hur svårt kan det vara? Lex vardagsrum liksom. Vem vill ha ett gäng gubbar som sitter och gnäller på varandra i köket en hel kväll? Det funkar väl när man själv är i vardagsrummet och dansar men varje gång man ska och hämta en öl i kylen så får man den där tråkiga känslan när man hör gnabbet mellan de som aldrig kan ge sig trots att värden har bett dem att sluta flera gånger.

Ingen vill ha det så! Jag tycker att det är slutdiskuterat! Fr.o.m. nu blir det varningar.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Lyssnade på denna idag:

BONUSAVSNITT: Covid-19 och den ekonomiska krisen

Ganska intressant och på ngt konstigt sätt underhållande.
Lyssna särskilt ca 20 min in när Magnus Henriksson (de menar nog Henrekson) medverkar. Om man är hård lockdown-anhängare kan man nog få sig en tankeställare. "skattebasen kan försvinna" "samhällskontraktet kan bryta samman" "inte ett samhälle som kommer att sätta etik och hänsyn till andra i högsätet" osv. En kvällsrysare som duger gott som ersättning nu när jag plöjt igenom alla Creepypoddens avsnitt.

Som jag skrev för nån månad sedan: Problemet är ju att man har att välja mellan något fasansfullt och något mycket värre: https://happyride.se/forum/threads/ot-coronatraden-3.3680083/page-40#post-3708097 Och jag menar naturligtvis att covid-19 är fasansfullt och att ekonomisk tillbakagång till följd av lockdownåtgärder är något mycket värre.

[UÄ] Coronatråden 4

Ja den ungdomen...

Men ändå, låt dem festa lite och satsa istället stenhårt på att skydda och isolera de mest utsatta grupperna. Jag tror ändå att det är där vi kommer att hamna vad det lider. Testa mera då det gäller de som måste ha kontakt med känsliga. Skall alla isolera sig ända tills ett effektivt och riskfritt vaccin är klart? Är det realistiskt? Jag undrar verkligen men är också skeptisk.

[UÄ] Coronatråden 4
Som jag skrev för nån månad sedan: Problemet är ju att man har att välja mellan något fasansfullt och något mycket värre: https://happyride.se/forum/threads/ot-coronatraden-3.3680083/page-40#post-3708097 Och jag menar naturligtvis att covid-19 är fasansfullt och att ekonomisk tillbakagång till följd av lockdownåtgärder är något mycket värre.

Jo det verkar ju vara den insikten som vinner mark. Jag har lutat åt den slutsatsen innan men också varit orolig för hur det går om man släpper garden än mer än vi redan gjort här i Sverige.

Min fru har en arbetskompis med rötter och massor av släkt i ett afrikanskt land. Han är ganska krass och menar att där är man så van vid att äldre och svaga dör i alla möjliga sjukdomar, att detta inte gör någon större skillnad. Befolkningen är ung.

Den som överlever får se.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja den ungdomen...

Men ändå, låt dem festa lite och satsa istället stenhårt på att skydda och isolera de mest utsatta grupperna. Jag tror ändå att det är där vi kommer att hamna vad det lider. Testa mera då det gäller de som måste ha kontakt med känsliga. Skall alla isolera sig ända tills ett effektivt och riskfritt vaccin är klart? Är det realistiskt? Jag undrar verkligen men är också skeptisk.
Med risk för att låta tjatig så handlar det om att låta sjukvården hinna med. Den är redan hårt ansträngd (men klarar sin uppgift, dvs att kunna ge alla som behöver vård, än så länge). Då gäller (som vanligt) att sprida ut/sakta ner smittan. Vi får nog (inget positivt nog, utan bara ett nog) isolera/distansera oss tills vi fått igång en tillförlitlig och storskalig testapparat som förhoppningsvis kan ge oss öppningar. För ett vaccin är troligtvis långt bort. Jag tycker att de som sliter i vården (de njuter inte av denna platå) också borde få njuta av sol och semester i sommar. Det tror jag även studenter inser när de tänker efter. Innerst inne. Förhoppningsvis.

[UÄ] Coronatråden 4
Med risk för att låta tjatig så handlar det om att låta sjukvården hinna med. Den är redan hårt ansträngd (men klarar sin uppgift, dvs att kunna ge alla som behöver vård, än så länge). Då gäller (som vanligt) att sprida ut/sakta ner smittan. Vi får nog (inget positivt nog, utan bara ett nog) isolera/distansera oss tills vi fått igång en tillförlitlig och storskalig testapparat som förhoppningsvis kan ge oss öppningar. För ett vaccin är troligtvis långt bort. Jag tycker att de som sliter i vården (de njuter inte av denna platå) också borde få njuta av sol och semester i sommar. Det tror jag även studenter inser när de tänker efter. Innerst inne. Förhoppningsvis.

Jo jag är ju bekant med de argumenten. Frågan är om isoleringen måste gälla alla eller om mera riktade och sluga åtgärder vore lämpliga?

[UÄ] Coronatråden 4
Jo jag är ju bekant med de argumenten. Frågan är om isoleringen måste gälla alla eller om mera riktade och sluga åtgärder vore lämpliga?
Jag tror att distansieringen (jag känner mig inte isolerad nånstans, egentligen) fortsätter. Och gäller alla. När folk/fä tar egna initiativ ("det går nog bra om bara jag bryter mot reglerna") går det snabbt utför. Tills vi har sluga åtgärder som fungerar (bevisligen och inte förhoppningsvis) tror jag vi får stå ut med att det är som det är. Jag skulle vilja se mer lösningar på problem. Att handla åt andra kan vi. Vi kan (i teorin) glesa ut borden på restauranger (iaf när solen inte skiner). Men kan vi tex låta bli att låta människor dö själva, isolerade från familj och vänner? Hur kan vi göra allt bättre? För det lär dröja innan ett vaccin kommer.

[UÄ] Coronatråden 4
[UÄ] Coronatråden 4
Den här studien var intressant, visar hur smittsamt det kan vara. ”Vinden” från en AC gjorde att ”dropparna” i en asymptomatisk persons andning spreds i restaurangen (istf de 1-1.5m det annars talas om) och smittade flera gäster.
Kan ju vara relevant för cykling, där jag vill minnas att nån tidigare postat en länk där det påstods man skulle hålla 20m avstånd mellan cyklisterna. Denna studie ger ju stöd till det påståendet.

[UÄ] Coronatråden 4
Den här studien var intressant, visar hur smittsamt det kan vara. ”Vinden” från en AC gjorde att ”dropparna” i en asymptomatisk persons andning spreds i restaurangen (istf de 1-1.5m det annars talas om) och smittade flera gäster.
Kan ju vara relevant för cykling, där jag vill minnas att nån tidigare postat en länk där det påstods man skulle hålla 20m avstånd mellan cyklisterna. Denna studie ger ju stöd till det påståendet.

Svårt att äta med munskydd...

[UÄ] Coronatråden 4
Att få bevis för att något funkar kommer att kräva att vi testar och gör saker. Då gäller det att göra det på ett bra sätt och i rätt lägen när vi sett till att vi kan hantera bakslag. Jag tycker diskussionen kring detta i https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/podcasts-webinars/episode-5_ låter rätt vettig.
Väldigt vettig (och svår att sammanfatta). Och jag tyckte det var intressant (och hemskt) att han fick mail från kollegor som nästan ville veta vilka som struntat i restriktionerna eller inte, för att kunna säga: "Nä, du hjälpte inte till, så du får ingen vård.". Vi vill inte hamna där. En situation där sjukvården måste välja bort patienter och där samhället inte håller ihop. Håller vi ihop klarar vi detta bättre.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag hade tänkt klistra in den bilden. Och att hosta nån i ansiktet eller att tala intensivt (så att spottet flyger) bredvid en fläkt... Pest eller kolera, liksom.

[UÄ] Coronatråden 4
Kan du ge en sammanfattning. Hinner inte lyssna nu. Skall faktiskt ut och lufta stålhästen så fort jag ätit frukost:)
Nja, jag tycker en av poängerna med de där samtalen (även om det i stort sett är ett antal monologer) är att han kan utveckla resonemang på ett sätt som inte riktigt låter sig fångas i några powerpoints.

Ett försök att återge några delar såsom jag uppfattar det kan jag kanske ge mig på:

En poäng såsom jag förstår honom är att det inte är rimligt att tro att man i västerländska demokratier kan hålla folk inlåsta tills vi har ett vaccin utan att vi kommer att behöva (och vilja) öppna upp samhället innan dess. När vi gör det kommer vi att göra fel pga vi inte vet, eller kan veta, hur en öppning kommer att slå. Det är därför viktigt att man gör det försiktigt och inte förrän man kan hantera bakslag, dvs man kan inte ha t.ex. 90%:ig beläggning av intensivvårdsplatser eller ha en sjukvårdspersonal som ligger nära gränsen. Om ngt går snett då kommer konsekvenserna att bli hemska.

Han pratar även om testning, dels behovet av men också svårigheter med, bl.a. i form av brist på reagenser för att kunna genomföra det i tillräcklig omfattning.

Vidare talar han, både i detta och tidigare avsnitt, om behovet av en genomtänkt nationell strategi snarare än att varje delstat kör sitt eget race. Därmed inte sagt att alla ska göra samma sak samtidigt.

Men, som sagt, jag tycker det är svårt att sammanfatta det hela bra då de olika delarna i hans resonemang ofta hänger ihop och tappar man delar så tappar man inte bara de delarna utan lite av hur han anser att saker hänger ihop och varför han resonerar som han gör.

[UÄ] Coronatråden 4
Nja, jag tycker en av poängerna med de där samtalen (även om det i stort sett är ett antal monologer) är att han kan utveckla resonemang på ett sätt som inte riktigt låter sig fångas i några powerpoints.

Ett försök att återge några delar såsom jag uppfattar det kan jag kanske ge mig på:

En poäng såsom jag förstår honom är att det inte är rimligt att tro att man i västerländska demokratier kan hålla folk inlåsta tills vi har ett vaccin utan att vi kommer att behöva (och vilja) öppna upp samhället innan dess. När vi gör det kommer vi att göra fel pga vi inte vet, eller kan veta, hur en öppning kommer att slå. Det är därför viktigt att man gör det försiktigt och inte förrän man kan hantera bakslag, dvs man kan inte ha t.ex. 90%:ig beläggning av intensivvårdsplatser eller ha en sjukvårdspersonal som ligger nära gränsen. Om ngt går snett då kommer konsekvenserna att bli hemska.

Han pratar även om testning, dels behovet av men också svårigheter med, bl.a. i form av brist på reagenser för att kunna genomföra det i tillräcklig omfattning.

Vidare talar han, både i detta och tidigare avsnitt, om behovet av en genomtänkt nationell strategi snarare än att varje delstat kör sitt eget race. Därmed inte sagt att alla ska göra samma sak samtidigt.

Men, som sagt, jag tycker det är svårt att sammanfatta det hela bra då de olika delarna i hans resonemang ofta hänger ihop och tappar man delar så tappar man inte bara de delarna utan lite av hur han anser att saker hänger ihop och varför han resonerar som han gör.
Jag ger MVG för sammanfattningen.

[UÄ] Coronatråden 4
Funkar det inte med en rejäl ansiktsbehåring (som snorbuffert)?
Provat, hjälpte inte. Pendla med cykel, inte vid frost, men ner till 2-3 grader, men heltäckande ansiktsmask och en airtrim mask, det gick i alla fall inte. Duger det inte att cykla runt och se ut som någon billig darthwader, då får det vara med kallpendling. Nu försöker jag bara pendla när det är över 10 grader, men det är svårt, året blir så kort då.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Provat, hjälpte inte. Pendla med cykel, inte vid frost, men ner till 2-3 grader, men heltäckande ansiktsmask och en airtrim mask, det gick i alla fall inte. Duger det inte att cykla runt och se ut som någon billig darthwader, då får det vara med kallpendling. Nu försöker jag bara pendla när det är över 10 grader, men det är svårt, året blir så kort då.
Jag har milda snorproblem i jämförelse (men mina bihålor producerar mer än genomsnittet, speciellt efter förkylningar). En kompis fick sina urspolade en gång. Är det nåt du testat?

[UÄ] Coronatråden 4
En poäng såsom jag förstår honom är att det inte är rimligt att tro att man i västerländska demokratier kan hålla folk inlåsta tills vi har ett vaccin utan att vi kommer att behöva (och vilja) öppna upp samhället innan dess. När vi gör det kommer vi att göra fel pga vi inte vet, eller kan veta, hur en öppning kommer att slå.

Det där med att hålla folk inlåsta på obestämd tid i väntan på vaccin har, åtminstone i några av diktaturena, visat sig omöjligt att genomföra även i länder där regimerna inte nämnvärt behöver bekymra sig om att bli omvalda i fri val.

[UÄ] Coronatråden 4

Stockholmarna gör sitt bästa för att minska stockholmsföraktet. Här i landsorten är i vi givetvis tacksamma att vi får ta del av djupsinnigheterna.

Om nu någon ömhudad stockholmare skulle uppleva sig lite småkränkt vid sin latte kan jag lugna med att meddela att exakt samma resonemang kan höras här i landsorten.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp