[Fredagstråd] Vilken mtb-cyklist är bäst!? *updaterar listan löpande!!

Astraboy

Aktiv medlem
Ja, vilken cyklist är egentligen bäst?
Om man gjorde en serie med allt från downhill till xc-marathon, vem skulle vinna totalen?
Motivera ditt val.
Kandidaten ska ha doumenterade meriter i fler grenar än sin huvudgren för att kunna räknas!

Sam Hill anser jag vara kandidat nummer ett.
Han har vunnit EWS-serien 3 år i rad, samt han kommer från en otroligt framgåmgsrik DH-karriär där han vunnit både WC-cup och VM flera gånger. Han kom sexa i DH-VM 2016 på en enduro-hoj, bara en sån sak.

Kandidater utan rangordning:
Sam Hill - världstitlar i enduro och downhill
Cécile Ravanel - världstitlar i XCO, XCE och enduro
Jolanda Neff - världstitlar i XC och XCM
Jenny Rissveds - världstitlar i XC och XCM. Lokala titlar i downhill...
Nino Schurter - världstitlar i XC och XCM
Annika Langvad - världstitlar i XC och XCM
Jared Graves - världstitlar i 4X, världselit i enduro och downhill. Vunnit xc-lopp på hemmaplan

Honorable mentions:
John Tomac - "kunde allt"
Shaun Palmer - kunde om möjligt ännu mer
Peter Sagan - gjorde att gott försök. Kan cykla på bakhjulet
Mvdp - Har pratat om att testa på enduro!

Senast ändrad:
Finns säkert fler men både Jolanda Neff och Jenny Rissveds är duktiga utför även om det inte är deras specialitet och supergrymma på XCO. Har säkert nog med uthållighet för XCM också. Sätter min slant på Jenny.
Har för dålig koll på downhill, enduro för att kunna uttala mig om deras stjärnors ev förmåga i andra discipliner.

Vad jag har förstått (och läst mig till) så gör inte Nino bort sig i andra disipliner än XC, kan dock inte verifiera detta.

Finns säkert fler men både Jolanda Neff och Jenny Rissveds är duktiga utför även om det inte är deras specialitet och supergrymma på XCO. Har säkert nog med uthållighet för XCM också. Sätter min slant på Jenny.
Har för dålig koll på downhill, enduro för att kunna uttala mig om deras stjärnors ev förmåga i andra discipliner.
Varken Jolanda eller Jenny har några som helst meriter när det gäller något annat än XC inom MTB. Båda två kommer ju snarare från landsvägssidan och sedan anpassat sig till cross-country mtb som jag förstår det (?)
Jag tror knappt Jenny Rissveds skulle kunna ta sig ner för en downhill världscup-bana utan att behöva gå nerför vissa partier, men kanske har fel. Hon kanske är grym på roadgaps och liknande. Om vi även tar med Redbull Hardline och Redbull Rampage så får hon nog sitta på läktaren. Sam Hill skulle nog kunna vara med och rejsa där åtmonstone.

Och Annika har minst ett QOM på vallåsen tror jag att jag såg. Så cykla kan de nog.

Och Annika har minst ett QOM på vallåsen tror jag att jag såg. Så cykla kan de nog.
Annika vet jag inte vem det är, men om hon är så anonym så att hon inte har ett efternamn så har jag svårt att tro att hon är VÄRLDENS BÄSTA mtb-cyklist. Dock så är ett QOM på Vallis ett plus såklart, kanske topp 10 då ;)

Varken Jolanda eller Jenny har några som helst meriter när det gäller något annat än XC inom MTB. Båda två kommer ju snarare från landsvägssidan och sedan anpassat sig till cross-country mtb som jag förstår det (?)
Jag tror knappt Jenny Rissveds skulle kunna ta sig ner för en downhill världscup-bana utan att behöva gå nerför vissa partier, men kanske har fel. Hon kanske är grym på roadgaps och liknande. Om vi även tar med Redbull Hardline och Redbull Rampage så får hon nog sitta på läktaren. Sam Hill skulle nog kunna vara med och rejsa där åtmonstone.
Vilka meriter utanför DH och Enduro har Sam Hill?

Teamen kommer aldrig låta sina höjdare inom XC tävla i en tuffare gren så det kommer alltid halta. Nino är en väldigt komplett cyklist som säkert hade viftat till Hill på många sträckor i ews. Tvärtom är jag inte lika säker på.

Teamen kommer aldrig låta sina höjdare inom XC tävla i en tuffare gren så det kommer alltid halta. Nino är en väldigt komplett cyklist som säkert hade viftat till Hill på många sträckor i ews. Tvärtom är jag inte lika säker på.
Det kommer vi aldrig få veta tyvärr.

Jag har någon slags fördom om att DH-cyklisterna är överviktiga och inte tränar kondition och uthållighet, speciellt damerna ser lite pluffsiga ut. Så jag tror att en XC-cyklist skulle ta sig ner för berget, men en DH-cyklist skulle bonka snabbt på en Cape Epic etapp.

Jag har någon slags fördom om att DH-cyklisterna är överviktiga och inte tränar kondition och uthållighet, speciellt damerna ser lite pluffsiga ut. Så jag tror att en XC-cyklist skulle ta sig ner för berget, men en DH-cyklist skulle bonka snabbt på en Cape Epic etapp.
Nuförtiden så kan man inte vara otränad och konkurrera inom DH. De är proffessionella elit-idrottsmän och kvinnor. Till exempel Redbull Hardline gäller lite mer än att ta sig ner för berget. Man måste behärska roadgaps på över 10 meter etc etc. Det finns inga chickenlines, utan allt måste köras.

Nuförtiden så kan man inte vara otränad och konkurrera inom DH.

Ja herrarna har muskler det ser jag tydligt, stora muskler beror dock inte på kondition och uthållighetsträning. Men på denna bilden är det banne mig inga muskler.

Bilagor

• Skärmavbild 2020-04-24 kl. 13.21.48.png
    Skärmavbild 2020-04-24 kl. 13.21.48.png
    97.7 KB · Besök: 254
Senast ändrad:
Lite komiskt att dra igång en sån här tråd utan att ha koll på XC-cyklisterna?
T.o.m. jag som är i princip totalt ointresserad av mtb visste vem Annika är...
Nu var jag kanske inte helt allvarlig när jag först döpte henne till "Annika från Vallåsens kullar".
Men du har rätt. Jag har inte koll på random Annika som har varit på Vallen

Vem som vinner en sådan serie lär bero på hur det räknas. Totaltid -> Garanterat någon av de tekniska Xc-åkarna. Poäng för placering -> Jämnare, men ändå en XC-åkare.

Tjena!

Silver 2014 och guld 2013. Guldet togs i Hammarbybacken så är väl inte riktigt WC-status på banan.

Jenny kanske största merit när gäller rulla cykel, typ dh är kanske att hon tog dubbelhoppet på lugnet innan dom förstörde och messade till dom .. kanske inte roadgap klass men 3-4m behövdes väl i luften iaf .;)

Va väl lite på tapeten att Mvdp skulle testa ews innan Coronan kom och la om schemat?

Kastar in Martin Söderström som en joker , där skulle både Hill och Nino få gå ner ..

Vilka har officiella meriter från flest och mest skilda grenar?

Typ Jared Graves och Anne-Caroline Chausson tänker jag på som två som plockat medaljer från iaf tre-fyra olika discipliner. Dock ej XC vad jag vet.

Vilka har officiella meriter från flest och mest skilda grenar?

Typ Jared Graves och Anne-Caroline Chausson tänker jag på som två som plockat medaljer från iaf tre-fyra olika discipliner. Dock ej XC vad jag vet.
Är dessa aktiva och elit idagsläget? Jag tror vi får hålla oss till aktiva cyklister. Vem är bäst NU!

Cécile Ravanel

Motiveringen snodd rakt av från hennes hemsida:

Professional mountain biker since 1998 in the discipline of Olympic Cross Country
13 years for France team
Successor to the Olympic Games in Beijing
World Champion, Europe and France in 1998
Double champion France Elite XCO
3 podiums in World Cup Elite XCE
Enduro World Serie winner 2016/2017/2018

Cécile Ravanel

Motiveringen snodd rakt av från hennes hemsida:

Professional mountain biker since 1998 in the discipline of Olympic Cross Country
13 years for France team
Successor to the Olympic Games in Beijing
World Champion, Europe and France in 1998
Double champion France Elite XCO
3 podiums in World Cup Elite XCE
Enduro World Serie winner 2016/2017/2018
Nu snackar vi!
Mer "seriösa" googlingar med placeringa osv. Använd era karantän-muskler lite

Vem var bäst på att åka skidor? Thomas Wassberg eller Ingemar Stenmark?

Minaar saknar lite meriter i något annat än DH, jag hittar bara en tredjeplaceringen i något 4X-sammanhang
Wallner är ju grym ur ett svenskt perspektiv, men en lättviktare i det här sammanhanget.

Minnaar har vunnit utmärkelsens årets cyklist 7 år i rad och Wallner har också hållit på länge. Jag tycker att det är viktigt med det längre engagemanget.

Tillbaka
Topp