Funkar denna kombon av vevarmar+bb

Lisa

Aktiv medlem
Jag köpte en ram lite oplanerat när Bird reade ut sina Aeris 145:or och nu letar jag efter trevliga komponenter. Vevlagret ska vara gängat 73 mm

Dessa Hope-vevar https://www.chainreactioncycles.com/se/en/hope-evo-mtb-crankset-spiderless/rp-prod186446 verkar ha 30 mm axel och då hittade jag inget vevlager med lämpligt pris på CRC.

Jag hittade däremot detta https://www.bike-discount.de/en/buy/rotor-bsa30-68-73mm-steel-bottom-bracket-633042 och det låter ju som att det skulle funka, eller?

Finns det några andra lämpliga vevlager jag kan använda? De flesta gängade verkar vara för 24mm axel

Jo jag hade tänkt att bara köpa en komplett grupp för att göra det enkelt men så snubblade jag över Hope-vevarna. Jag vill helst ha 165mm vevar och det begränsar utbudet lite grann också om man vill ha nåt billigt och hysat lätt.

Både nx Eagle och slx 7100 finns som 165 verkar det som. Jag tycker det går bra att köpa liten grupp utan vev om man har preferenser. Gäller bara att köpa en klinga som passar till shimano 12s om man väljer det.

Denna vevar har nästan samma vikt som t.ex. Sram NX eller GX Dub. Sram ger vikt med klinga. Om man köper Sram NX eller billig Truvativ, köp till en klinga i alu så man får ner vikten.

Jag brukar fega och köra hopes egna lager till 30mm axel. Men ser väl inte heller någon anledning till att den ovan inte skulle fungera. Tänk på att 30mm lagerna ofta behöver ett annat verktyg än det för vanliga tex shimano vevlager.

Vill man hålla nere priset så är en slx vev, nya modellen utan spindel ett trevligt köp.

Tack för tipsen! Jag har en liten aversion mot Shimano så det blir Sram eller nånting annat. Jag har redan fyndat XX1 bakväxel och reglage för 11-delat så jag får utgå ifrån det.

Då är ju nästa fråga... kan jag använda Eagle vevparti till 11-delad drivlina? Känns ju som att det inte borde vara några konstigheter?

Det finns ingen vevar specifika till 11-delad eller Eagle. Kedjans innermåt är samma, så vevar kan vara samma.

hopbbssxcc.jpg

Om man vill köra Sram i kolfiber är Truvativ Descendant carbon billagast och, tycker jag, också snyggast. Du kan köpa till en orange klinga. Jag köpte en fin guld/guld klinga av Shift up.

Känns väldigt snårigt med alla olika varianter, förra gången köpte jag komplett NX-grupp med växel och allt och det var ju superenkelt (men lite tråkigt)... det kommer säkert bli så att jag köper billiga NX-vevar och kanske nån färgglad klinga. Klingutbudet känns ju också rätt begränsat om man kör på Hope-spåret

Många är nöjda med nx eagle dub och jag gillar själv deras direct Mount. Kör på det inte det inte måste vara hope.

Ja.

Obs att man behöver ett speciellt verktyg. Jag köpte en billag plast vertyg som funkar bra med en Hollowtech tool eller standard socket:

Just ja, jag hade förträngt att det finns olika verktygsstandarder också ???

Jag får inventera verktygslådan innan det blir nån beställning men det dröjer nog ett tag. Ursprungsplanen var att handla delar på K&S, så om det inte dyker upp några bra komponenter med ordentlig rabatt i en butik så kan jag avvakta lite. Även om det börjar klia i fingrarna att bygga ihop hojen ?‍♂️

Det finns ingen vevar specifika till 11-delad eller Eagle. Kedjans innermåt är samma, så vevar kan vara samma.
Drevet är dock specifikt, men det funkar ändå efter en kort innötning. Det verkar vara samma innermått och rullstorlek upp till 11-delat men sen skiljer det liiiiiite på 12-delat. Jag har kört Eagle-drev till 10-delat och det knarrade lite de första turerna, sen funkade det finfint. Gissar att det funkar likadant på 11-delat.

Jag antar att tex en sån här passar Eagle-vevar eftersom det står att det passar "SRaM direct mount cranks" https://www.chainreactioncycles.com...ooth-narrow-wide-chainring-sram/rp-prod144516

för 10/11 delat dessutom :) Jag tänkte kompensera den saknade tolfte växeln med mindre klinga än de 32t som brukar ingå, och som tidigare nämnts så sparar jag in några gram på alu :D
Ja, om du inte har boost. Om du kolla tex absolut black så brukar det stå 10-12 speed så jag tror inte det är några problem alls.

Lite dåligt med orange. (eller så är jag kass på att hitta eftersom jag kör ALLT svart)

Du kan också kolla på ovala som är modernt. Jag kommer dock att köpa rund nästa gång.

Raptor-Chainring-SRAM-Direct-Mount2.jpg

Och sadelklämma, head set , stam och spacers i orange. Sen kan du säkert hitta orange titanskruvar till bromsok och skivor...

Drevet är dock specifikt, men det funkar ändå efter en kort innötning. Det verkar vara samma innermått och rullstorlek upp till 11-delat men sen skiljer det liiiiiite på 12-delat. Jag har kört Eagle-drev till 10-delat och det knarrade lite de första turerna, sen funkade det finfint. Gissar att det funkar likadant på 11-delat.

Nej, Sram använder samma drev till 11-delad och Eagle. Hittar ingen tjocklek för inre-plattor på Sram kedjor, men dom är nära eller samma på 11-delad och Eagle. 10-delad har tjockare plattor. Ska nu prova 11/12-delad NW drev med 9-delad kedje på min sons första racercykel, förväntar ingen problem.

Tillbaka
Topp