Hjälp med cykelköp

Hjälp med cykelköp
Hej! Jag är helt ny här på forumet. Jag gillar inte ens att cykla ?. Eller ja, jag gillar egentligen det mesta som går att träna även om styrketräning, löpning och friluftsliv är det jag sysslar mest med. (Läs:det mitt liv går ut på). Men nu har mannen köpt cykel, och jag känner mig lite utanför. Jag har redan en racercykel och MTB, men är nu ute efter en ”pendlarcykel”. Jag vill ha en cykel som fungerar däremellan som sagt. Den ska rulla bra, vara lätt, ha växlar som klarar snabba växlingar (minsta krav motsvarande alivio) och hydrauliska skivbromsar. Det är vad jag tror I alla fall. Jag är 166 cm lång om det är av betydelse. Vad ska jag titta på? Priset får gärna vara under 10 000. Men det är inget jag stirrar mig blind på.

Hjälp med cykelköp
Finns det inget hos din lokala cykelbutik? Det är en pendlarcykel och dom brukar det finnas utbud av. Du vet ju vad du tror du vill ha så det är en bra början ?

Hjälp med cykelköp
Har herrmodellen av denna som jag är nöjd med. Lagom breda hjul, utanpåliggande växlar med singelklinga, hydraliska bromsar och stänkskärmar. Ska tilläggas att man lätt trampar ur (tycker jag) men har du en racer så är det kanske inte det du ska använda den till.

Hjälp med cykelköp
Finns det inget hos din lokala cykelbutik? Det är en pendlarcykel och dom brukar det finnas utbud av. Du vet ju vad du tror du vill ha så det är en bra början ?
Jag har tittat i den enda lokala butik vi har, det gav mig inte tillräckligt tyvärr. Provcyklade två varianter och insåg vad jag inte vill ha, och vad som kan fungera ?.

Hjälp med cykelköp
Har herrmodellen av denna som jag är nöjd med. Lagom breda hjul, utanpåliggande växlar med singelklinga, hydraliska bromsar och stänkskärmar. Ska tilläggas att man lätt trampar ur (tycker jag) men har du en racer så är det kanske inte det du ska använda den till.

Racern kommer fortfarande att användas i träningssyfte. Men det betyder inte att jag vill ha ”vad som helst” annars. Ska absolut se vidare på ditt tips, och läsa på.

Hjälp med cykelköp
Håller med du verkar ju veta vad du vill ha och det brukar ju finnas många att välja på.

Vill du köpa i butik eller går det bra att beställa online? Om du vill köpa i butik så begränsar det ju lite vad som finns i närområdet.

Men om du köper en cykel för 10k av ett välkänt märke, typ Scott, Trek, Specialized, Nishiki så får du i allmänhet bra grejer. Dock kanske det går att hitta mer prisvärt som t ex White hos XXL.

Berätta gärna mer vad det är du kollat på och vad du inte gillade så kanske det går att ge rekommendationer.

För ditt användningsområde (motsvarande för mig är jobbpendling) hade jag valt en Kona Rove, och modifierat den efter mina preferenser:

Alt. en Specialized Sirrus X om jag ville ha rakt styre: https://www.tcmcykel.se/hybridcykla...MI2MW-nKSS6QIVwxsYCh3f0AdtEAQYASABEgKBsfD_BwE

Hjälp med cykelköp
799 Euro och FRI FRAKT! (y) :cool:
(ca 8555 SEK alltså)

6622.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Hjälp med cykelköp
Håller med du verkar ju veta vad du vill ha och det brukar ju finnas många att välja på.

Vill du köpa i butik eller går det bra att beställa online? Om du vill köpa i butik så begränsar det ju lite vad som finns i närområdet.

Men om du köper en cykel för 10k av ett välkänt märke, typ Scott, Trek, Specialized, Nishiki så får du i allmänhet bra grejer. Dock kanske det går att hitta mer prisvärt som t ex White hos XXL.

Berätta gärna mer vad det är du kollat på och vad du inte gillade så kanske det går att ge rekommendationer.

För ditt användningsområde (motsvarande för mig är jobbpendling) hade jag valt en Kona Rove, och modifierat den efter mina preferenser:

Alt. en Specialized Sirrus X om jag ville ha rakt styre: https://www.tcmcykel.se/hybridcykla...MI2MW-nKSS6QIVwxsYCh3f0AdtEAQYASABEgKBsfD_BwE
Jag har testat en nishiki 301, den gillade jag tyvärr inte. Sen har jag testat Crescent Holma, som var lite snabbare med vid växlingarna. Dessa var de cyklar som fanns inne i vår lokala handel. Sittkomforten var relativt lika vid dessa två cyklar.
Efter att ha läst på lite så så skulle jag absolut vilja testa merida crossway Urban som jag tipsades om här ovanför. I dagens coronatider är jag dock ganska fast i min tillvaro. När tillfälle ges så behöver jag dock testa fler cyklar och då är det bra att ha lite tips att luta sig på.

Hjälp med cykelköp
Jag har testat en nishiki 301, den gillade jag tyvärr inte. Sen har jag testat Crescent Holma, som var lite snabbare med vid växlingarna. Dessa var de cyklar som fanns inne i vår lokala handel. Sittkomforten var relativt lika vid dessa två cyklar.
Efter att ha läst på lite så så skulle jag absolut vilja testa merida crossway Urban som jag tipsades om här ovanför. I dagens coronatider är jag dock ganska fast i min tillvaro. När tillfälle ges så behöver jag dock testa fler cyklar och då är det bra att ha lite tips att luta sig på.

Jag ska tillägga att jag bytt sadel på min. Tyckte den var väl sportig (läs obekväm) för den kortare sträcka (7km enkelt) som jag cyklar.

Hjälp med cykelköp

Båda cyklarna du provat har ju ungefär samma växlar och borde ha likvärdig prestanda, om det var väldigt stor skillnad låter det ju som att den ena var dåligt injusterad..

Men Meridan ser ju fin ut så den är ju värd att testa.

Tillbaka
Topp