Visa din Lapierre!

Visa din Lapierre!
lapierre spicy 327

Bilagor

• 23732308_10155771658064373_1273999315_o.jpg
    23732308_10155771658064373_1273999315_o.jpg
    272.6 KB · Besök: 125
Visa din Lapierre!
Xr 729 2018, precis fått hem den och kört en kortare sväng i halkan och mörkret, men den känns lovande :-)

Bilagor

• BB4B1AF8-3569-4058-AAC4-6120CC08EAFB.jpeg
    BB4B1AF8-3569-4058-AAC4-6120CC08EAFB.jpeg
    495.9 KB · Besök: 130
Visa din Lapierre!
absolut! jag har haft en Specialized stumpjumper i kankse 7 år, bytte till denna och jag älskade den andra cykeln men denna är fantastisk. prövade den spontant och blev helsåld, är den trevligaste jag haft.

Visa din Lapierre!
Hämtade hem en Lapierre Zesty AM 427 igår kväll! Lite småjusteringar kvar. Riktiga Flats, mudguard osv. Om bara snön kunde smälta bort nån gång också... ?
20180308_092436.jpg

20180308_092503.jpg

Visa din Lapierre!
Min XR 729 Ei -13 får hänga med ett tag till med ny drivlina. GX Eagle och Sunrace 11-50 kassett.

Bilagor

• P1020479-2.JPG
    P1020479-2.JPG
    205.6 KB · Besök: 172
  • P1020481.JPG
    P1020481.JPG
    568.7 KB · Besök: 194
  • P1020482-2.JPG
    P1020482-2.JPG
    177.7 KB · Besök: 162
Visa din Lapierre!
Nu har baguetten som kompisarna kallar den rullat en säsong och modifieringar har gjorts.
120mm sid gaffel (sitter på nu offseason)
100mm öhlins stx (sitter på nu offseason)
Power2max effektmätare
Roval control SL hjul
Tune flatbar
3t 90mm stam
Raceface dropper
Specialized power sadel

Ska väl slänga på en uppsättning bromsar med lite bättre bett i och troligtvis blir det samma som på min andra hoj, guide ultimate.

Bilagor

• 39D9D2A5-D888-415E-8F55-73BD2C11D926.jpeg
    39D9D2A5-D888-415E-8F55-73BD2C11D926.jpeg
    457 KB · Besök: 215
Visa din Lapierre!
Vet att detta inte är rätt ställa att posta denna fråga men hoppas ni eldsjälar kan hjälpa en nyfrälst.
Någon som har tips på sidor med bra priser på lapierre, alternativt någon som vill sälja mig en xr729(annan sifferkombo kan också vara intressant) årsmodell 2017-2018 i storlek xl?

Visa din Lapierre!
Lite dålig aktivitet i den här tråden, är det verkligen så få som kör Lapierre nu för tiden?
Efter att ha ägt min Zesty i snart två säsonger kan jag konstatera att ramen känns välbyggd och har ett länkage som gör den väldigt trampeffektiv uppför även när det blir riktigt tekniskt och svårt, baktriangeln rör sig i princip inte alls förrän man ståtrampar i öppet läge. Utför är den helt ok utan att vara något utöver det vanliga, men jag har gafflat upp den från en 150mm Revelation (som inte höll måttet för vad en sån här cykel är till för) till en 160mm Mattoc Pro, samt kapat styrstamslängden från 50 till 35 mm då en medium från början var lite för lång för mig som oftast hamnar mellan två storlekar. Det har gjort att den numera känns riktigt bra även när det lutar åt rätt håll...
Det som jag varit lite besviken på är egentligen två saker.
Det första är att den i originalutförande har ovanligt mycket kedjeslammer, som jag sedan har tystat genom att fästa en del av ett gammalt däck på kedjestaget. Men det kanske kan bero på bakväxeln(?) som jag tycker spänner kedjan svagt jämfört med Shimano som jag har mest erfarenhet av (jag har kollat så det är rätt kedjelängd och att bakväxelns b-skruv är rätt inställd). Det andra är att lacken kring fästet för bakdämparen har släppt lite efter att jag lossade den för en service.
Den här hojen kommer få följa med mig i några säsonger till då den ändå helt enkelt är för bra för att bytas ut mot något annat som inte nödvändigtvis blir bättre. Men när det väl sker så blir det nog bara köp av ram, då i stort sett alla "färdiga" cyklar oftast kommer med en massa komponenter som inte alltid passar just mig.

Den får 4 grodor av 5 möjliga i betyg!

thumbnail_20190909_105619.jpg

Visa din Lapierre!
Dax för lite bilder här va. Min nuvarande hoj Zesty am 327 med lite bytt som 10del 11-42 oval klinga fram och reverb 170mm dropper samt höjt till 160mm fram. Väldigt nöjd med hojen och känns rapp och lekfull.

Kommer nog komma en 2020 Zesty troligtvis framöver.

Bilagor

• IMG_20191031_120536915_HDR~2.jpg
    IMG_20191031_120536915_HDR~2.jpg
    441.3 KB · Besök: 208
Senast ändrad:
Visa din Lapierre!
Börjat titta lite på zesty Am, men hittar få reviews. Kör idag en Camber, vill eg ha en bra allround hoj som känns trygg utför men som inte gör helt bort sig uppför och om vill köra ngt långlopp. Vad har ni för tankar om modellen?

Visa din Lapierre!
Börjat titta lite på zesty Am, men hittar få reviews. Kör idag en Camber, vill eg ha en bra allround hoj som känns trygg utför men som inte gör helt bort sig uppför och om vill köra ngt långlopp. Vad har ni för tankar om modellen?

Testade lite kort en Zesty AM 8 för ett tag sen när jag kollade en efter allround-hoj. Tyckte den var riktigt nice, en kul cykel. Snygg med tycker jag. Den var inte helt original utan hade Hope-bromsar och styre men utöver det så var den det. Blev aldrig nån då jag valde gå åt enduro-hållet. Men var inte långt bort att det blev en AM 5, bra bang for the buck kontra många andra märken. Går ju köra både 29" och 27,5" och jag tror att det är samma ram som Spicy, så går säker få den till en med mindre ändringar. Har du möjlighet att testa en så gör det!

Visa din Lapierre!
Jag är väldigt nöjd med min. Känns väldigt effektiv i låst läge på Platten . Och stabil utför men med lite lagom "pop" så lekfull när man vill. Har övervägt skaffa coil till min då jag enså mest kör den i öppet läge och den verkar va lagom progresiv för fjäder dämpare

Visa din Lapierre!
Lite intresserad av nya Zesty AM 8 men hopplöst när de inte finns att prova någonstans. Vilka i Stockholm säljer Lapierre mer än TCM i Tyresö?

Har du kollat med Sportson, de säljer dom. I Uppsala har dom haft ett gäng olika modeller inne även om de listas som onlineutbud på hemsidan.

Visa din Lapierre!
Har du kollat med Sportson, de säljer dom. I Uppsala har dom haft ett gäng olika modeller inne även om de listas som onlineutbud på hemsidan.
Gött! Jag ska kolla med dem får vi se. Jag vill gärna handla av TCM pga lysande service alla de gånger jag varit i butiken. Men det går liksom inte lägga såna här summor på en cykel utan att vara helt säker på att det känns rätt i skogen också... Så vill gärna trampa en smula först på ett eller annat sätt.

Visa din Lapierre!
Gött! Jag ska kolla med dem får vi se. Jag vill gärna handla av TCM pga lysande service alla de gånger jag varit i butiken. Men det går liksom inte lägga såna här summor på en cykel utan att vara helt säker på att det känns rätt i skogen också... Så vill gärna trampa en smula först på ett eller annat sätt.

Håller med, TCM har fantastisk service även på distans. Mailade och frågade efter växelöra till en zesty och dom ringde upp omgående och sa att det fanns på lager och vi lägger upp det på webbshoppen till dig. Vart förvånad över engagemanget för sånna strunt summor trots att jag aldrig tidigare handlat där.

Har en zesty am 3.0 dock bara ramen som är orginal, har bytt allt övrigt Jag är fantastiskt nöjd med den men sen är det också min första ”riktiga” hoj.

Bilagor

• 739B8271-C6CF-47E8-87BE-5AE3336E78F9.jpeg
    739B8271-C6CF-47E8-87BE-5AE3336E78F9.jpeg
    1.8 MB · Besök: 379
  • CEFA0D61-97C8-4234-8D2D-95A0C3A01410.jpeg
    CEFA0D61-97C8-4234-8D2D-95A0C3A01410.jpeg
    574.4 KB · Besök: 348
Visa din Lapierre!
Håller med, TCM har fantastisk service även på distans. Mailade och frågade efter växelöra till en zesty och dom ringde upp omgående och sa att det fanns på lager och vi lägger upp det på webbshoppen till dig. Vart förvånad över engagemanget för sånna strunt summor trots att jag aldrig tidigare handlat där.

Har en zesty am 3.0 dock bara ramen som är orginal, har bytt allt övrigt Jag är fantastiskt nöjd med den men sen är det också min första ”riktiga” hoj.
Sjukt snygg ju! ?

Visa din Lapierre!

Jag håller med, vart just såld på att den var så snygg (smaksak). Skulle dock inte rekommendera en 3.0 för ordinarie priset. Tänkte just att ja successivt skulle uppgradera och lära mig skruva... Det spåra ur och har inte varit ekonomiskt försvarbart. Men de sjukt kul att skruva och känns jävligt bra att man ”byggt den”

Har redan börjat snegla på am 5 av nyfikenheten för carbon och am 8 kan ja bara drömma om. Men det får bli när ja är lika bra på cykla som att skruva ?

Du får gärna återkoppla om din upplevelse av 8 om provar eller köper.

Visa din Lapierre!
Jag håller med, vart just såld på att den var så snygg (smaksak). Skulle dock inte rekommendera en 3.0 för ordinarie priset. Tänkte just att ja successivt skulle uppgradera och lära mig skruva... Det spåra ur och har inte varit ekonomiskt försvarbart. Men de sjukt kul att skruva och känns jävligt bra att man ”byggt den”

Har redan börjat snegla på am 5 av nyfikenheten för carbon och am 8 kan ja bara drömma om. Men det får bli när ja är lika bra på cykla som att skruva ?

Du får gärna återkoppla om din upplevelse av 8 om provar eller köper.
Skruva är bra terapi ju! Tänk att du fått ha roligt för pengarna istället för att tänka på om du tagit genvägen till en högre specad hoj direkt. Har en enduro idag så är sugen på något mer stigorienterat och Zestyn har många boxar ikryssade som jag ser det. Hoppas den lever upp till förväntningarna också...

Visa din Lapierre!
Inom kort kommer det en helt ny allebike mb31 på köp och sälj med lite blandat begagnade delar. Då jag o polaren va i Karlstad igår och hämtade hem en annan xc
IMG_20200505_221608018.jpg

2019 Lapierre 929 ultimate ram med delar för lite mer stig focus men med sjukt snabb tramp effektiv hoj. 12kg som på bilden.

Visa din Lapierre!
Riktigt trevlig, stabil men grymt rapp . Denna ska gå allt från xc till lite mer stig/utför och med 120mm fram så hamna gaffelvinklen på 67.8 vilket känns helt perfekt för xc/stig åka.
Härligt! Jag körde Gömmaren i Huddinge/Stockholm igår. Har aldrig sett mer rötter i hela mitt liv och blev genast fundersam kring hur långt ner i slag man kan/vill gå... För egen del känns 130mm fram som någon form av minimigräns (kan ha mindre bak dock).

Visa din Lapierre!
Härligt! Jag körde Gömmaren i Huddinge/Stockholm igår. Har aldrig sett mer rötter i hela mitt liv och blev genast fundersam kring hur långt ner i slag man kan/vill gå... För egen del känns 130mm fram som någon form av minimigräns (kan ha mindre bak dock).
Ja denna har ju 100/100 orginal så vill nog inte gå högre än 120 fram(tillägg) detta är ju inte min hoj. Men har testkört den och cyklar mycket med polaren som äger denna.
Jag har ju en Zesty med 160/150mm så tar hand om det mesta.

Visa din Lapierre!
Även en gammal 26a kan väl vara värd ett par nya Zee? Sablar vad jag kände mig gammal och trött innan jag insåg att Formulabromsen bak låg an konstant. Tack Larsaw för hjälpen med kortning, olja och luftning, plus att du fick fart på Formulan igen. Det får vara så här eller så byter jag tillbaka när jag har nya belägg.
IMG_20200622_113835.jpg

Visa din Lapierre!
Här är min Spicy 3.0 -19, riktigt nöjd med cykeln men det har vart lite småstrul med t ex BB bussningen som sprack efter första åket på bollekollen, ingen dyr reperation men tråkig, sen har jag fått locktighta div. Skruvar som gärna velat gänga upp sig efter ett åk.. detta är ju ganska vanligt men har aldrig vart så märkbart på mina tidigare hojjar, sen kablaget inne i ramen har rasslat så in i helvete mycket så det slutade med att jag packade in nån typ av plastbomull för att få bukt på det?
Guide T bromsarna som hängde med original bytte jag ut efter nån vecka bara då dom var det sämsta jag nånsin haft, så dom ersattes med shimano zee bromsar? Var rädd att NX linan skulle vara skit efter vad man läst sig till men har faktiskt fungerat fruktansvärt bra efter lite finjustering efter köp?
Sen att cykeln väger 17+kg är ju förvånansvärt tungt i min mening, tyngre än min DH rigg jag tidigare hade? men men, det är väl bra ur motionssynpunkt?
Allt som allt: Älskar hojjen, känns riktigt lekfull samtidigt som den känns stabil(kanske för vikten?)

Bilagor

• 0380B371-1DE4-480A-BCD1-5BFA9BDA1ABA.jpeg
    0380B371-1DE4-480A-BCD1-5BFA9BDA1ABA.jpeg
    1.6 MB · Besök: 169
Visa din Lapierre!
Väcker tråden till liv, här är min Zesty AM 9.9 CF 2021. Enda negativa jag kan säga är att framhjulet lyfter lätt när man cyklar uppför, nån som har tips på nåt man kan göra åt det?

Bilagor

• DSC_1024~2.JPG
    DSC_1024~2.JPG
    1.7 MB · Besök: 60
Visa din Lapierre!
Väcker tråden till liv, här är min Zesty AM 9.9 CF 2021. Enda negativa jag kan säga är att framhjulet lyfter lätt när man cyklar uppför, nån som har tips på nåt man kan göra åt det?
Luta dig framåt, sitt på sadelspetsen, flytta fram sadeln så mycket det går. Om du har sadelstolpe med setback, byt till en utan. Längre styrstam.

Tillbaka
Topp