Pendlings och skoj-cykel
Jag siktar nu in mig på en ny cykel för att zippa runt mestadels i Göteborgs innerstad och kringliggande områden. Inkluderat till jobbet (som just nu ligger nära men man vet aldrig i framtiden). Kommer sällan cykla mer än en mil enkel väg, men kanske 5 km då och då.
Krav:
- <15 000 inklusive skärmar och eventuella modifieringar av en befintlig cykel
- Plats för skärmar
- Plats för 40mm däck (gärna mer)
- Hydrauliska skivbromsar
Önskemål:
- Pris strax över 10k
- 50mm (eller större) ballongdäck (och fortfarande utrymme för skärmar)
- Enkelklinga fram. Huruvida det är Nexus/Alfine bak eller utompåliggande växlar är inte så noga
- Remdrift vore kul och snyggt
- Rakt styre (jag kan tänka mig bockstyre men är inte så van vid det och vill ha full kontroll inne i stan).
- Stålram
- Fästen för pakethållare fram och bak
- Önskar också att den går att köpa lokalt i Göteborg
Jag har inte köpt internet-cykel förut och är alltjämt rädd för att göra det, men givetvis gör jag det om det är en cykel som inte finns att köpa i stan.
Finns denna roliga cykel, eller är det en så kallad pipe dream? Om jag hade ett dussin tusen kronor till att lägga på det här tror jag det inte hade varit något svårt, men jag är lite pressad när det kommer till vad det får kosta (mest pga risken att den blir stulen innan sommaren är slut).
Krav:
- <15 000 inklusive skärmar och eventuella modifieringar av en befintlig cykel
- Plats för skärmar
- Plats för 40mm däck (gärna mer)
- Hydrauliska skivbromsar
Önskemål:
- Pris strax över 10k
- 50mm (eller större) ballongdäck (och fortfarande utrymme för skärmar)
- Enkelklinga fram. Huruvida det är Nexus/Alfine bak eller utompåliggande växlar är inte så noga
- Remdrift vore kul och snyggt
- Rakt styre (jag kan tänka mig bockstyre men är inte så van vid det och vill ha full kontroll inne i stan).
- Stålram
- Fästen för pakethållare fram och bak
- Önskar också att den går att köpa lokalt i Göteborg
Jag har inte köpt internet-cykel förut och är alltjämt rädd för att göra det, men givetvis gör jag det om det är en cykel som inte finns att köpa i stan.
Finns denna roliga cykel, eller är det en så kallad pipe dream? Om jag hade ett dussin tusen kronor till att lägga på det här tror jag det inte hade varit något svårt, men jag är lite pressad när det kommer till vad det får kosta (mest pga risken att den blir stulen innan sommaren är slut).