Pendlings och skoj-cykel

keetz2

Medlem
Pendlings och skoj-cykel
Jag siktar nu in mig på en ny cykel för att zippa runt mestadels i Göteborgs innerstad och kringliggande områden. Inkluderat till jobbet (som just nu ligger nära men man vet aldrig i framtiden). Kommer sällan cykla mer än en mil enkel väg, men kanske 5 km då och då.

Krav:
- <15 000 inklusive skärmar och eventuella modifieringar av en befintlig cykel
- Plats för skärmar
- Plats för 40mm däck (gärna mer)
- Hydrauliska skivbromsar

Önskemål:
- Pris strax över 10k
- 50mm (eller större) ballongdäck (och fortfarande utrymme för skärmar)
- Enkelklinga fram. Huruvida det är Nexus/Alfine bak eller utompåliggande växlar är inte så noga
- Remdrift vore kul och snyggt
- Rakt styre (jag kan tänka mig bockstyre men är inte så van vid det och vill ha full kontroll inne i stan).
- Stålram
- Fästen för pakethållare fram och bak
- Önskar också att den går att köpa lokalt i Göteborg

Jag har inte köpt internet-cykel förut och är alltjämt rädd för att göra det, men givetvis gör jag det om det är en cykel som inte finns att köpa i stan.
Finns denna roliga cykel, eller är det en så kallad pipe dream? Om jag hade ett dussin tusen kronor till att lägga på det här tror jag det inte hade varit något svårt, men jag är lite pressad när det kommer till vad det får kosta (mest pga risken att den blir stulen innan sommaren är slut).

Pendlings och skoj-cykel
Den här?

(finns i andra butiker till andra priser)

Matchar alla krav, missar önskemålen stålram och (möjligen) lokalt köp samt front-pakethållare.

Pendlings och skoj-cykel
Jag har just lämnat tillbaka min CUBE Hyde, den hade rem och Nexus 8-vxl. Tydligen så tål inte navet svenskt väder och rostar ihop, Hänt mig och minst en till medlem här på Happy (min granne, cykelmecken skaka bara på huvudet).
Nu har jag beställt (men inte fått) en On-One Bootzipper, jag ska ha den till exakt samma saker som du fast i Sthlm, det finns någon tråd här på Happy om den hojen.
Nu har jag liten eller ingen aning men det är mina tankar just nu...

Nu med länk:

Pendlings och skoj-cykel
Den här?

(finns i andra butiker till andra priser)

Matchar alla krav, missar önskemålen stålram och (möjligen) lokalt köp samt front-pakethållare.
Har spanat in Cube Hyde Pro, den ser helt perfekt ut på många sätt och vis - men har ingen chans att provcykla den såvitt jag vet. Kan bli att jag landar där trots allt i slutändan.

Jag har just lämnat tillbaka min CUBE Hyde, den hade rem och Nexus 8-vxl. Tydligen så tål inte navet svenskt väder och rostar ihop, Hänt mig och minst en till medlem här på Happy (min granne, cykelmecken skaka bara på huvudet).
Nu har jag beställt (men inte fått) en On-One Bootzipper, jag ska ha den till exakt samma saker som du fast i Sthlm, det finns någon tråd här på Happy om den hojen.
Nu har jag liten eller ingen aning men det är mina tankar just nu...
Får researcha Nexus 8. Köpa via internet och ha krånglade växelnav känns som mer än jag orkar med faktiskt.

Bootzipper har jag suttit och dregglat över. Den uppfyller många av mina krav, plus att One One är något av en favorit.
Synd att du inte fått hem den och kan ge dina åsikter. Det där med att förstå storlek och geometri över internet är alltid svårt.

Pendlings och skoj-cykel
Jag har ju också beställt en Bootzipper som kommer om några veckor – tänkte inte på att rekommendera den utan fastnade vid remdriften ?

Det finns ett gäng som redan har den och pratar i denna tråd, om du vill ställa frågor:

Pendlings och skoj-cykel
Jag har ju också beställt en Bootzipper som kommer om några veckor – tänkte inte på att rekommendera den utan fastnade vid remdriften ?

Det finns ett gäng som redan har den och pratar i denna tråd, om du vill ställa frågor:

Det blir nog att köpa en komplett bootzipper i sådant fall. Jag har aldrig byggt en egen cykel och tror inte jag skall ge mig på det i nuläget. Nackdelen är att jag får vänta ungefär en månad (antagande).

Pendlings och skoj-cykel
Har du möjlighet att förvara den säkert på jobbet och hemma? Tänkte på risken att få den stulen som du var inne på.
Skulle inte våga ställa ngt dyrare än några tusen på en innergård, i cykelförråd eller liknande.
I sånt fall skulle jag satsa på en billig singlespeed/fixie-sak eller enklare hybrid.

Pendlings och skoj-cykel
Har du möjlighet att förvara den säkert på jobbet och hemma? Tänkte på risken att få den stulen som du var inne på.
Skulle inte våga ställa ngt dyrare än några tusen på en innergård, i cykelförråd eller liknande.
I sånt fall skulle jag satsa på en billig singlespeed/fixie-sak eller enklare hybrid.
Cykelförråd i min mindre bostadsrättsförening vågar jag lita på med cykel upp till 10k faktiskt. Dock så är man ju ute på stan eller lite varstans och får låsa cykeln vid en stolpe. En risk jag tänker att jag får ta.

Jag är lite inne på att det kanske vore bra med en enkel SS, men var köper man det? Det dräller ju av fixies/SS på blocket men de brukar vara gamla ombyggda racercyklar vilket inte riktigt är det jag är ute efter.
Om det fanns en någorlunda välspecad men enkel SS därute på internet för sub 5000 hade jag nog köpt det.

Pendlings och skoj-cykel
Jag kan varmt rekommendera en bootzipper.
Min nybyggda 650B:
IMG_20200504_193447.jpg

"As advertised" 90 tals känsla utan allt som var dåligt på 90 talet med smala styren och höga överrör. Inbjudande till trams och "sprintig".

Pendlings och skoj-cykel
Pelago Hanko uppfyller dina krav och flera av dina önskemål. Enligt Pelagos hemsida har de en återförsäljare i Göteborg (Karlssons Cykel i Majorna) så den går kanske att prova och köpa lokalt?

Breezer Radar Cafe uppfyller alla krav och önskemål utom remdrift och går nog bara bara att få tag på online.

Någon av de två kanske kan vara intressanta alternativ?

Pendlings och skoj-cykel
Decathlon-cykeln finns inte i min storlek. XL kan funka, får kolla lite mer på geometrin.
Vitus Vee är verkligen en cykel jag vill ha, men hittar inte in stock varken på wiggle eller CRC. Vet inte om den kommer in i lager till som tätt eller om den bara är permanent slutsåld.
Jag har funderat på denna just för detta ändamålet
Ser onekligen kul ut, men fixie går tyvärr bort.

Jag kan varmt rekommendera en bootzipper.
Min nybyggda 650B:
Visa bilaga 414661
"As advertised" 90 tals känsla utan allt som var dåligt på 90 talet med smala styren och höga överrör. Inbjudande till trams och "sprintig".
Tror du köpa komplett (färdigbyggd) bootzipper är en god idé? Priset är ju onekligen lockande.
Pelago Hanko uppfyller dina krav och flera av dina önskemål. Enligt Pelagos hemsida har de en återförsäljare i Göteborg (Karlssons Cykel i Majorna) så den går kanske att prova och köpa lokalt?

Breezer Radar Cafe uppfyller alla krav och önskemål utom remdrift och går nog bara bara att få tag på online.

Någon av de två kanske kan vara intressanta alternativ?
Pelagon inte riktigt något för mig. Breezer radar café däremot såg intressant ut. Får researcha den lite!

Pendlings och skoj-cykel
Tror du köpa komplett (färdigbyggd) bootzipper är en god idé? Priset är ju onekligen lockande.
Ramen är byggd som en tysk panzer. Man kan använda den som sköld vid ett björnangrepp.
Det jag vill säga är att den som bruks-cykel sannolikt överlever alla andra butikscyklar. Om du är ute efter en cykel i den stilen som PX erbjuder komplett så tror jag det är värt att titta närmare.

Jag har ingen erfarenhet alls gällande Sram växlar så jag vet inte hur bra de funkar. Uppgradera bakväxeln i efterhand går ju om du har en insexnyckel och forumet till hjälp. Personligen tycker jag 32 klinga är lite smått, 90% av tiden ligger man sannolikt och nöter på de 3 minsta dreven, jag är nöjd med mitt val av oval 36, flyttar arbetsområdet mer mot mitten av kasetten om man cyklar i stan och genar genom någon grusväg i en park i huvudsak.

Det enda negativa jag egentligen har sett skrivas i bootzipper tråden är vad jag tror är en lite längre herre som köpte storlek L med 29 hjul och bockstyre, antydde att för hans kroppsbyggnad hade sannolikt 650b small eller medium varit mer lämpligt för att passa mot bocken. Men prova kontakta PX Om du är osäker på storlek så hjälper de dig säkert. Jag är 177 och tycker min med 27,5 hjul, riserstyre och 40 stam är lagom liten, ej att förväxlas med lagom stor.

En annan negativ aspekt är avsaknaden av centrum fästen för skärmar i ramen bak och i gaffeln fram, men man kan borra egna hål, bak rör det sig om att borra i ett eller två plattjärn cirka 6-7mm tjockt, påverkar knappast hållfastheten.

Jag tycker den är prisvärd, vid utcheckning får du även en lista där du kan customisera din cykel en aning, lite grädde ska det va på moset.

Lite ruffig med bra bang/buck förhållande, det fanns några riktigt stiliga cyklar länkade till här ovan som fick det att rycka även i mitt köpfinger. Men jag är nöjd med mitt val, dock med den personliga preferensen att föredra MTB framför city/lvg.

Tillbaka
Topp