Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B

En stillsam lördagskväll så sitter jag och kollar runt på Planet X hemsida och upptäcker att Bootzipper 650B XL ramen reas bort för 132€ ! Efter ett antal timmar av febrilt surfande och delletande så är 3 stora paket på väg från England och ett mindre från Frankrike.

Dellistan ser ut som följer :

Ram : On One Bootzipper 650B i XL utförande. (132€)
Gaffel : On One Bootzipper 650B. (66€)
Hjul : Shimano MT500 (12x100 & 12x142) (145€)
Bromsar : Shimano MT401 (60€)
Drivlina : Beg Acera ur lådan 0€
allt annat : Fyndat från Planet X (108€)

Alltsom allt 511€ + 50-60€ i frakt.

Planen med detta bygge är en "billig" slit och släng cykel man inte behöver vara så rädd om, och så är jag intresserad av att testa en nyare stålram för att känna om de verkligen är mjukare än aluramarna.

Det skall dessutom bli intressant att se hur geometrin fungerar, jag är 189 cm lång, men måtten på Bootzippern verkar stora även för mig, rakt styre och 70mm stam beställda.

Tråden uppdateras vartefter delarna börjar trilla in.

Inspirationsbild (Min kommer att bli snyggare såklart).
BZ650_overview.jpg

jofahjalm

Aktiv medlem
Ballt! Jag gillar verkligen On one släpper sådana här grejer. Speciellt mjuk tror jag inte ramen är baserat på hur den ser ut.

Vi skall hoppas att den inte blir så mycket dyrare. Jag försökte mig på dethär redan i höstas med en billig Octane One prone 29" ram, den cykeln har redan passerat 1000€ med råge.

Reivennob

Aktiv medlem
Jag har 29er varianten i XL (195cm själv) . Mycket kul för pengarna! Rekommenderar en dropper dock, herrejävlar vad mycket mer man får ur cykeln när man kan få undan sadeln kvickt!

zinkpasta

Aktiv medlem
Kul! Klart sugen själv på en 29er, men det faktum att XL kostar £325 medans övriga storlekar kostar £199 gör mig arg, även om £325 trots allt inte är jättemycket i vår Zimbabwe-valuta.

Reivennob

Aktiv medlem
Kul! Klart sugen själv på en 29er, men det faktum att XL kostar £325 medans övriga storlekar kostar £199 gör mig arg, även om £325 trots allt inte är jättemycket i vår Zimbabwe-valuta.
OnOnes prissättning är nog inget man ska djupdyka i om man vi ha ett problemfritt liv. Jag köpte min som komplett under "här är vår nya modell"-rean. Glömde dock be dem att inte kapa gaffelröret. I övrigt skulle jag gärna sett en XXL (inte varuhuset) variant också. Nu har jag den längsta droppern jag kunde hitta och har maxat den någon mm under minimal insertion linjen... Men det är ju inte cykelns fel och det funkar bra ändå. Den är väldigt kompetent och kursstabil. Har aldrig cyklat nedför trappor förut men det går fint och även sörmlandsledens rotmattor är överkomliga utan dämpad gaffel. (full disclosure, den enda mtb jag ägt innan denna är en 26'' diamondback från -90)

Reivennob

Aktiv medlem
Hittade 3 videos där det pratas Bootzipper (y) Såhär mycket reklam har jag aldrig sett från OnOne utanför deras tjatiga reklambrev.

Den där verkar kul för lite sån där menlös spontancyklande. Jag har själv varit lite sugen på 29an att ha som vardagshoj, men jag har inte kunnat motivera att lägga pengar på en cykel jag egentligen inte behöver.

zinkpasta

Aktiv medlem
OnOnes prissättning är nog inget man ska djupdyka i om man vi ha ett problemfritt liv. Jag köpte min som komplett under "här är vår nya modell"-rean. Glömde dock be dem att inte kapa gaffelröret. I övrigt skulle jag gärna sett en XXL (inte varuhuset) variant också. Nu har jag den längsta droppern jag kunde hitta och har maxat den någon mm under minimal insertion linjen... Men det är ju inte cykelns fel och det funkar bra ändå. Den är väldigt kompetent och kursstabil. Har aldrig cyklat nedför trappor förut men det går fint och även sörmlandsledens rotmattor är överkomliga utan dämpad gaffel. (full disclosure, den enda mtb jag ägt innan denna är en 26'' diamondback från -90)
Jag gjorde ett djupdyk ändå, hade ju hoppats att det bara var nåt fel eller så, men tyvärr inte:
1582197612838.png

Hur lång är du när du säger att XL känns i minsta laget? (Iofs 27.5":an, har inte jämfört måtten mot 29"..) Jag är 190cm så funderar på hru det skulle bli för min del..

Geometritabellerna för 27,5 & 29" är lika, så det ska bli spännande att se hur stor ramen är i verkligheten :)

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag gjorde ett djupdyk ändå, hade ju hoppats att det bara var nåt fel eller så, men tyvärr inte:
Visa bilaga 403160
Hur lång är du när du säger att XL känns i minsta laget? (Iofs 27.5":an, har inte jämfört måtten mot 29"..) Jag är 190cm så funderar på hru det skulle bli för min del..
2020, året då en hardtail med 70 graders gaffelvinkel och 480 mm reach är för kort...

Paketen har börjat strömma in.
Det börjar bra med 2 st felaktiga hjul från Chainreaction :
Framhjul annonserat som 12x100, men är 15x100 så det blir att svarva adapter.
Bakhjul annonserat som 142x12, men är boost så det åker tillbaks.

Får hoppas att resten av grejerna passar ihop bättre.

Martinmat

Aktiv medlem
Paketen har börjat strömma in.
Det börjar bra med 2 st felaktiga hjul från Chainreaction :
Framhjul annonserat som 12x100, men är 15x100 så det blir att svarva adapter.
Bakhjul annonserat som 142x12, men är boost så det åker tillbaks.

Får hoppas att resten av grejerna passar ihop bättre.
Wiggles och chains beskrivningar är under all kritik...

Reivennob

Aktiv medlem
....................
Jag är 195 men merparten sitter i benen. Kan inte min PBH utantill men jag köper gärna byxor med rå längd för att slippa se ut som någon som gillar korta byxben...

Ramen har kommit och byggkvalitet kan man verkligen inte klaga på, den får Octane one ramen jag byggde upp i höstas att verka billig, fast den var dyrare.

Paketet hade fått sedvanlig misshandel av DHL, ramen verkar ha klarat sig, men växelörat så var spårlöst försvunnet.
Efter att ha chattat med Planetx så lovar de att skicka nytt efter att ha fått se bilder på lådan med några fina hål lappad med DHL repacked tape.

Framhjulet blev en komplicerad historia, det såldes som 12x100 av Chainreaction, men hade jag kollat så har Shimano aldrig sålt MT500 hjul med 12x100 navstandard.

Vill man ha ett 27,5" hjul med bredare fälg än 19mm och 12x100 axelstandard så blir det att bygga själv, eller så får man anpassa ett 15x100 nav med en stump hydraulrör 12x15mm, innerdiametern är helt perfekt, men ytterdiametern får man ta bort någon tiondel av.
När man har kommit så långt så tillstöter nästa problem, encapsen på ett 15x100 nav så är någon mm större än på ett 12x100 nav, lösningen här så är troligen en fil.

Så här är jag vid dags dato, alla delar hemma och växelöra på kommande. Framnavet så kommer att bearbetas så det passar gaffeln. Förhoppningsvis så kommer det bilder och rapport efter första åkturen inom Mars månad.

Jodå, det går, men ska du ha >19mm innediameter och 12x100 endcaps så kostar det runt 110€ dvs dubbla priset för Shimano MT500 hjulet ( iofs så är det säkert dubbelt så bra med ). Actionsports så har inte heller det bästa ryktet som hjulbyggare.

Jag så skall i alla fall först fila sönder endcapsen på detta hjul innan jag erkänner mig besegrad och får beställa ett nytt hjul.

aribr

Aktiv medlem
Har också köpt en bootzipper (29) och tycker att det är en finfin cykel...ser fram emot ditt bygge.

Skulle vilja lite smalare däck, men den funkar bra just nu i leran (och på väg till affären, krogen etc.)

20200304_182502.jpg

Senast ändrad:

storfiskarn

Aktiv medlem
Jodå, det går, men ska du ha >19mm innediameter och 12x100 endcaps så kostar det runt 110€ dvs dubbla priset för Shimano MT500 hjulet ( iofs så är det säkert dubbelt så bra med ). Actionsports så har inte heller det bästa ryktet som hjulbyggare.

Jag så skall i alla fall först fila sönder endcapsen på detta hjul innan jag erkänner mig besegrad och får beställa ett nytt hjul.
Japp, det blir ju lite dyrt.
O har dom dåligt rykte så lär jag inte köpa några hjul där.

Får nog bli 29er-versionen istället för mig, så det blir lite lättare att hitta hjul.

Har också köpt en bootzipper och tycker att det är en finfin cykel...ser fram emot ditt bygge.

Skulle vilja lite smalare däck, men den funkar bra just nu i leran (och på väg till affären, krogen etc.)
Snygg :love:

Jag måste verkligen börja på att bygga ihop cykeln, minusgrader och endast kallgarage att tillgå så har bromsat ivern de senaste dagarna.

Reivennob

Aktiv medlem
Får man plats med bredare däck? Min Bootzipper anländer imorgon och drömmen vore att kunna köra 2.6. Overkill +1. :D
Jag har räknat ut att man får in 2.8 fram och 2.4 bak. Räknat ut och räknat ut... Det är 7cm fritt utrymme bak och 8.5 cm i gaffeln. Gäller 29''aren. Någon dag ska jag maxxxa men iom att jag har däck på 2.1 som jag är nöjd med känns det som ett onödigt utlägg.

Snygg :)
Jag ångrar att jag fegade ur på styret och tog xc rak styre.

Min tar sakta form, fick monterat vev och styrlager idag och slängde på gaffel och sadelstolpe.

Jag kan rapportera att BrandX styrlager för 18€ passar efter lite övertygning med hammaren.

Man behöver inte kapa gaffelröret med XL ramen heller, en 5mm spacer var allt som rymdes.

[Edit]
Mitt nya växelöra som DHL lyckades slarva bort så kom som rekommenderat brev gratis av PlanetX, och Chainreaction gav gratis retur och pengarna tillbaka för sitt felaktiga hjul, all heder åt dem.
[/Edit]
IMG_0890.JPG

Senast ändrad:

jonathansvi

Ny medlem
Fina cyklar till fina priser!

Sitter loggan med klistermärke så det bara är att skrapa bort eller krävs det någon annan insats? Sett att de flesta i tråden saknar i vart fall OnOne-loggan.

Det är vanligt boost som gäller, dvs. 110x15 respektive 148x12?
- såg nu att det var 12x100 & 12x142. Samma på 29an antar jag?

Senast ändrad:

BigF

Aktiv medlem
Fina cyklar till fina priser!

Sitter loggan med klistermärke så det bara är att skrapa bort eller krävs det någon annan insats? Sett att de flesta i tråden saknar i vart fall OnOne-loggan.

Det är vanligt boost som gäller, dvs. 110x15 respektive 148x12?
- såg nu att det var 12x100 & 12x142. Samma på 29an antar jag?
Loggan är bara att dra bort (klistermärke). Eventuellt krävs lite rengöring av limrester efteråt.

29:an har boost.

Sitter med fingret på köpknappen för en 29:a.
Hur är storlekarna? Jag är "normal" 182cm -funkar en M eller ska man ta en L...
Jag tänkte köpa en komplett men det sitter mekaniska skivbromsar på, är det helt förkastligt?

aribr

Aktiv medlem
Sitter med fingret på köpknappen för en 29:a.
Hur är storlekarna? Jag är "normal" 182cm -funkar en M eller ska man ta en L...
Jag tänkte köpa en komplett men det sitter mekaniska skivbromsar på, är det helt förkastligt?
Med bockstyre så är de rätt långa tycker jag. 182 låter dock som L. Rätt nöjd med mina bromsar men jag har bb7, vilket enligt internet är mycket bättre än bb5'orna som sitter på stock. Jag använder mest cykeln för pendling.

Berkao

Ny medlem
Hej
Köpte en Bootzipper 29 med bokstyre, är 184 och köpte storlek M, borde köpt 650b i storlek S istället, tycker den är för lång så kommer montera rakt styre istället, blir perfekt för bikepacking äventyr, lite synd att ramarna inte har plats för större klinga än typ 34 kanske 36 där fram. BigF hade din bootzipper borrade hål för skärmar? Hade inte min.
bootzipper29.jpg

dogday

Aktiv medlem
Hej! Beställde precis en Bootzipper för att ersätta vinterpendlaren/sommarstelisen. Funderar på om det är någon som testat större klinga? 34t verkar som att det ska gå enligt ovan, men 36t (Brent på On One nämner att det skulle kunna gå med Boost 36t här: https://singletrackworld.com/forum/topic/on-one-big-dog-or/ – men att det inte är inom spec) vore optimalt...

BigF

Aktiv medlem
Hej
Köpte en Bootzipper 29 med bokstyre, är 184 och köpte storlek M, borde köpt 650b i storlek S istället, tycker den är för lång så kommer montera rakt styre istället, blir perfekt för bikepacking äventyr, lite synd att ramarna inte har plats för större klinga än typ 34 kanske 36 där fram. BigF hade din bootzipper borrade hål för skärmar? Hade inte min. Visa bilaga 407658
Hej!

Jag såg inte din fråga förrän nu. Nej, den hade inga hål för skärmar. Borrade egna.
IMG_20200330_135026.jpg
IMG_20200330_135035.jpg

Berkao

Ny medlem
Tack för svar! Misstänkte att det var så, får borra lite då, så de sitter ordentligt.

zinkpasta

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer