Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B

Makten

Aktiv medlem
Jag har sneglat åt det hållet jag med. Men jag har bara hardtails och 2021 tänker jag bli med min första heldämpade så jag besinnar mig... Lycka till och glöm inte att posta mycket bilder!
Tvärtom för mig; jag har ingen HT men längtar tillbaka till när jag körde SSHT en säsong. Den cykeln hade dock en aning för omodern geometri och kombinationen 27,5" med max 2,3"-däck var lite väl stötigt. Har i efterhand förstått att ramen (Kona Explosif) är sinnessjukt styv för att vara stål, så det blev väl lite många obekväma faktorer staplade på varandra.
Nu blir det breda fälgar och 2,6"-däck. Kanske till och med Nobby Nic som jag egentligen hatar, men de rullar extremt bra och är bekväma när framfarten inte är så våldsam.

Juhlin

Aktiv medlem
Lite mer kvälls/natt skruvande. Bytt vevlager och monterat nytt bakdäck på stigcykeln. Vevlager, vevar, klinga, kasett, och bakväxel monterat på bootzippern:
IMG_20200430_005953.jpg

Hade inte mycket att gå på gällande storleken på klinga utöver PX spec på 32 tänder och Stigfinnarns bild på spelutrymme i denna tråd. 34T fanns inte i lager när jag shoppade och otåligheten nådde nya höjder då ramen redan var beställd, oval 36T NW klickades hem om än något oroligt att besvikelsen skulle bli enorm om ny order skulle behöva läggas på klinga, inte skulle stigcykelns 34T klinga kunna användas heller då 36T absolut inte får plats som ersättning och att få en stilleståndsperiod inte kan accepteras.
IMG_20200430_003043.jpg

Svårt att mäta men minst 2 buntbands bredder uppskattar jag fritt utrymme till, ett buntband är 4,8 mm brett. Jag höll ett buntband mot klingan och uppskattar alltså att det fanns lika mycket utrymme till.
Viktigt att notera att det är en oval 36T klinga vid största diametern riktad mot kedjestaget med icke boost vev.

Juhlin

Aktiv medlem
Klart.
Men jag har som vanligt skjutit över målet som var en enkel cykel man kan lämna olåst i ett dike för att hämta den en vecka senare. Jag kommer inte lämna den i något dike...
IMG_20200430_232600.jpg

Syns inte på bilden men Biltema hade ett par helt ok platformspedaler med justerbara pins. Lagren kändes som s**t direkt ur kartongen men det kändes prisvärt om de håller.

Snyggt 😀

Imponerande att 36 oval drev ryms med marginal.
Jag antar att internet hade fel angående DT Swiss 12mm TA endcaps inte fungerar med 350/370 nav.

Juhlin

Aktiv medlem
Snyggt 😀

Imponerande att 36 oval drev ryms med marginal.
Jag antar att internet hade fel angående DT Swiss 12mm TA endcaps inte fungerar med 350/370 nav.
Tackar!
Jag kan bli lite irriterad på att tillverkaren anger 32T och insinuerar att man skulle behöva byta vevar för att få plats med större när det sannolikt går att klämma in en 40 klinga utan boost, även om det innebär mindre marginal än jag skulle vilja åka omkring med.

Internet var kluvet i frågan och enligt DT så skulle det inte passa. Men det passade utmärkt.
Min tolkning är att det passar mot navet men eftersom det är ett MTB hjul så passar det inte mot en std MTB dropout, vilket ju var hela poängen i detta fall.

marr

Moderator
Forumvärd
Har ramset kostar 399gbp hela tiden? Tyckte det var billigare häromdagen. Drömde jag?

Juhlin

Aktiv medlem
Föreligger hög risk att drabbas av akut tourettes syndrom om man försöker sig på att följa prisbilden hos PX. Idag kostar Scandal ramen med lager 150 GBP, med stel gaffel 499... 🤦🏼‍♂️

Makten

Aktiv medlem
Föreligger hög risk att drabbas av akut tourettes syndrom om man försöker sig på att följa prisbilden hos PX. Idag kostar Scandal ramen med lager 150 GBP, med stel gaffel 499... 🤦🏼‍♂️
Jag köpte ram och stel gaffel för 299. Då kostade bara ramen också 299. Hade den gått på 150 så hade jag struntat i gaffeln.

zinkpasta

Aktiv medlem
Olika länkar leder till olika priser, eller iaf gjorde. Se mitt inlägg tidigare i tråden, och inlägget innan det som tipsar om €199.

Ang priserna hos PlanetX så kolla valutorna som man kan betala i, samma pris i Pund som i Euro men det är 15% skillnad på dessa jämfört med SEK.

Juhlin

Aktiv medlem
Eftersom detta är den officiella Bootzipper tråden tycker jag det behövs lite fler reflektioner och "in action" bilder och inte bara kliniska mekbilder.
IMG_20200522_163549.jpg

Första lite längre turen avklarad för mig på väldigt varierande underlag, börjar med en mil asfalt, viker av cykelbanan och färdas mellan åkrar och sedan in på bondens grusväg bestående av typ 5-15 singel, övergår i hårdpackad grusväg mellan hagarna med större skador man får sick-sacka mellan såvida man inte åker fullgung och gillar sin ryggrad och handleder i befintligt skick, sedan fortsätter hårdpack någon mil och övergår i en grusväg utan underhåll som täcker en fjärrvärme ledning mellan två samhällen, mest skogsavverkningsmaskiner som använder denna och larvbanden har skapat en duktig tvättbräda på det opackade 5-50 bergskrosset, slutligen avslutas trippen med lite stigcykling, ganska mysig sådan men även några partier där det nästan krävs enduro för att klara sig igenom vilkel mina nya vevar och pedaler vittnar om.

På 2,25 TL däck rullar den lätt men har ändå lite volym att jämna ut mindre ojämnheter, men visst, på tvättbräda trodde jag att jag hade skakat av ett muskelfäste till biceps då det dallrade så inåt h. Tyckte den även betedde sig lite nervöst när jag sick-sackade skarpt mellan stora pott hål, inget extremt men nog för att jag skulle reagera på det.
Tar sig fram på allt men förbaskat trevlig på asfalt, grus, och slät stig, kommer absolut vara mitt primära fortskaffningsmedel på 2 hjul utom när det ska cyklas bland rötter och sten, armar och rygg tröttnar snabbt om man är soffpotatis som mig.
IMG_20200522_165310~2.jpg

Min Bootzipper har lite barnsjukdomar, frambromsen tömde sig omedelbart på mineralolja och gängorna i vevarmen har gett sig.

Det har tagit lite tid, men nu börjar alla delar dyka upp.

Wiggle hade bra pris på vevpartier :

bradeal.png

Nu kommer detta vevparti inte att hamna på Bootzippern, utan den får stigcykelns M7000 vevparti med 36 framdrev.

Förhoppningsvis så får jag bytt vevparti och luftat bromsen till helgen, sedan skall jag cykla lite 🙂

Juhlin

Aktiv medlem
Min Bootzipper har lite barnsjukdomar, frambromsen tömde sig omedelbart på mineralolja och gängorna i vevarmen har gett sig.

Det har tagit lite tid, men nu börjar alla delar dyka upp.

Wiggle hade bra pris på vevpartier :

Visa bilaga 419904

Nu kommer detta vevparti inte att hamna på Bootzippern, utan den får stigcykelns M7000 vevparti med 36 framdrev.

Förhoppningsvis så får jag bytt vevparti och luftat bromsen till helgen, sedan skall jag cykla lite 🙂
Ja jäklar, där har du nog nosat upp den billigaste XT veven jag sett. Jag vill minnas att jag betalade det dubbla för M7000, utan klinga.... Du fick 2 😁.
Jag har hunnit göra om samma resa jag beskrev ovan, det gäller ju att utnyttja det fantastiska vädret. Om något så kändes cykeln ännu bättre. Men jag behöver fixa en bättre sadel. 10 år gamla Deore bromsar är ju inte heller det hetaste, provar byta belägg men vet innerst inne att jag kommer köpa första bästa bättre begagnade broms är jag snubblar över.

Då var vevarmarna bytta och bromsarna luftade.

IMG_0945.jpg

Tog en ordentlig tur i varierad terräng för att bekanta mig med mitt bygge. Den första insikten var att Acera växeln måste bytas, så fort man fick upp lite fart på stigar så blev det kedjerassel deluxe med efterföljande kedjehopp, efter att ha släpat en nyoljad kedja längs marken minst fem gånger så är nog bakväxelns öde beseglat.

Markfrigången verkar lite begränsad med 650B modellen, 36 framdrev gör inte saken bättre. Det går att cykla teknisk stig med den, men den verkar trivas bättre på grusvägar och i urban miljö.

Jag leker också lite med tanken att sätta på ett On One Brian styre.
brian.jpg

Till att börja med skall jag söka efter en billig Shadow+ grupp.

Juhlin

Aktiv medlem
Ja, instämmer. Framförallt pedalerna upplever jag sniffar utmed marken. Har slagit i grenar och rötter som legat på backen med pedalerna som jag initialt aldrig ens övervägt skulle komma komma i närheten. Då åker jag ändå på 170 vevar.

DNA't börjar visa sig. Det är en gravel, föga förvånande egentligen.

Juhlin

Aktiv medlem
Jag reggade cykeln i Strava och blev tvungen att väga den. Allt jag har hemma är en vanlig personvåg, vägde mig med och utan cykel och kom fram till 12,9kg.
Precis på rätt sida av 13 strecket 😁. Kommer nog köpa en lite finare kasett när denna har gjort sitt för att utöka marginalen lite men då är jag ändå bra fjantig då vikten inte stör mig det minsta, den känns välbalanserad och det är viktigast.

Så äntligen kom den ( dock uppdelad på två leveranser eftersom pedalerna ramlade ur paketet i Bryssel...)
Var tvungen att ta bort lite klibbor då den i mitt tycke var väldigt pyntad.
Nästa steg är väl att gubbifiera den med bra och ha saker som skärmar, lås, ringklocka, korg, lyse så jag kan börja pendla.
IMG_3501.jpg

Nu har jag äntligen fått ny drivlina installerad och cyklat lite i skogen 😀
IMG_1001.jpeg

Det blev en framtida 10 växlars klassiker bestående av :

Shimano Zee M640 växelväljare
Shimano RD-M5120 bakväxel (klarar även 11 växlar)
Shimano HG500 11-42 kassett
SRAM PC-1110 kedja

113 € fraktat från Tyskland

Efter att ha skuttat på i skogen med perfekta växlingar och utan kjedjehopp trots att jag kör icke NW drev framtill så får kombinationen med beröm godkänt.

Bonus bild på Bootzipper ramens förmåga att svälja breda däck :

IMG_0999.jpg

Maxxis Rekon 2.6" på 30mm id fälg går utan bekymmer, 2.8" eller tom 3" om man inte är så petig med marginalerna så ska nog gå att få inklämt.

Juhlin

Aktiv medlem
Det dök upp några nya stigar på Trailforks i en ände utanför byn jag inte utforskat. Det blev en hel del mer lera och hög växtlighet än jag hade tänkte mig då jag var inbjuden till grill och drinkar, men fasen vilken bra äventyrscykel man har.
IMG_20200722_155101.jpg

IMG_20200722_153701.jpg

LarsM

Medlem
Borde komma till skott på Bootzipper köpet snart...
Behöver hjälp med styrlagerköp (inte bra på dimensioner mm). PX lager är ett Selcof för ca £60. Det länkades till ett billigare i tråden, men det är slutsålt. Har ni något köpråd?

Juhlin

Aktiv medlem
Jag beställde alla delar från PX och Bike Discount, eftersom jag hade åkt på fraktkostnad om jag försökte köpa lager billigare från ytterligare en tredje butik så lutade kalkylen åt att köpa Selcof lagret vilket jag gjorde.

Det du behöver är "EC44 lower cup, ZS44 upper cup"
EC är alltså "External Cup" där lagret ligger i en kopp utanför ramen, samt en" Zero Stack" där lagret ligger intergrerat i ramen.

Att hitta rätt kombination som ett set kan ibland vara svårt, men de flesta butiker säljer övre och nedre separat. Bara att söka i butiken du avser handla i efter EC44 och ZS44 och klicka hem de som ser kul ut eller ligger rätt i pris.

En till liten detalj som man bör hålla reda på är att få rätt styrrörsdiameter, vanligtvis tapered 1 1/8" (28,6mm) övre och 1,5"(39,8mm) nedre.

LarsM

Medlem
Kanske blir det Selcof styrlager från PX i alla fall -så minskar risken för felköp:)

60 Pund känns lite surt att betala för ett styrlager från Planet X, jag kollade upp koden för headset:et 44IETS (44mm Internal External Tapered Steerer) borde vara vad du behöver.

Google ger hits lite här och var, men ingen webbshop jag har handlat av förut så fortsätt på egen risk.

LarsM

Medlem
OK, då letar jag styrlager. Hittade bl a dessa:

På BBB-lagret står det: Please note that this headset will change the bike's frame angle! Vad menas?

Första länken är med 95.72% sannorlikhet samma lager som jag köpte på Chainreaction, så det skulle jag rekommendera.

Andra länken ser ut och har samma specs som BX headset:et men utan BX logo och 10 pund dyrare, första reserv om BX inte finns i lager.

BBB headset:et vet jag inte riktigt om jag skulle våga mig på för 45€, börjar vi komma till denna prisnivå skulle jag bita i det sura äpplet och köpa PlanetX lagret som man vet att passar.

Det enda jag kan tänka mig angående ändring av gaffelvinkel så är denna text "36ºx45º sealed CrMo lower bearings.", men hur exakt det påverkar kan jag inte säga.

LarsM

Medlem
Tack för hjälpen, jag beställde BrandX-lagret (sista exet). 328 kr med frakt.
Nu fattas bara resten av cykeln -sen rullar jag:)

Är det bara min hoj som har lack i mjukost, klarlacken chippar ju rätt så lätt?
Dotterns nagellack går åt som smör i solsken...
IMG_4474.jpg
?

Juhlin

Aktiv medlem
Nä, enligt PX beskrivning får man välj mellan dålig klarlack, eller ingen klarlack, båda skall på sikt rosta.

LarsM

Medlem
Jag beställde en 29:a i storlek XL. Tyvärr skickade de en small ...
Som tur var så jämförde jag ramstorleken med en annan mtb för att avgöra vilken styrstam jag skulle välja och då upptäckte jag att allt var så smått.

Men det fick mig att fundera på storleksval igen:
Jag tror att XL är rätt storlek om jag kollar på geometritabellen och jämför med annan cykel osv.
Men jag hade inte tänkt på att sänkstolpen "tar plats". Sadelröret går ju upp 5 cm ovan överröret och jag har en 125 mm sänkstolpe. Det blir eventuellt 1-2 cm för högt (lite osäkert innan allt är ihopsatt).
Skall jag byta till storlek L -siffermässigt inte så stor skillnad. Kortare längd kan väl kompenseras med längre styrstam, lägre front med fler spacers.
Synpunkter mottages gärna.

Juhlin

Aktiv medlem
Hur långa ben har du? Och hur lång är hela du?
Min är M, med 81cm benlängd och 177cm totallängd så har jag ganska mycket stolpe att jobba med vilket synd på bilderna, som jag beskrev den tidigare tror jag så är den lagom liten, en L hade också funkat för mig som lagom stor.

LarsM

Medlem
Jag är 187 cm, med benlängd 85-86cm utan skor.
Skillnaden motsvarar ungefär skillnaden mellan M och L för sadelröret om jag tolkar rätt (gör jag det?).

Juhlin

Aktiv medlem
Enligt geometritabellen är måttet från centrum på vevhylsan till toppen på sadelröret, kontrolmätt på min (som dock är en 650B).
Längderna på sadelröret är de samma på 29 och 27,5 enligt PX.
XL sadelrör=510
M sadelrör=430
Jag skulle behöva köra ner stolpen ytterligare 80mm i en XL för att bibehålla samma höjd, men du har konservativa 40mm längre ben så du trycker bara ner 40mm.
Jag har 200mm stolpe från klämma till där röret möter sadelfästet.

Om vi sitter med samma vinkel på knäna så skulle du alltså ha 160mm mellan klämma och sadelfäste.

125mm sänkstolpe med 50mm bygghöjd slutar onekligen på att du kommer sitta 15mm högre än vad jag hade velat göra, ☹
Bygger den verkligen 50mm? Det stod nog 50mm på min Brand-X men 35mm är närmare sanningen. Om du är villig att chansa på att det går ihop sig.
IMG_20200907_224156.jpg
Jag gjorde det nog inte enklare för dig. 🤦🏼‍♂️

LarsM

Medlem
Det verkar som att sadelhöjden kan hamna 1-2 cm för högt med XL, så jag väljer L så är jag på den rätta, säkra sidan.
Tack för resonemangshjälp.

aribr

Aktiv medlem
Nu har min Bootzipper blivit stulen (Uppsala), håll gärna ögonen öppna. Det är en xl med numera riser styre och ergon grepp. BB7er och brand x kolfiber stolpe borde göra den tämligen unik...samt de enorma Ardent däcken (2.4). Inga dekaler finns kvar på ramen. Har bara en bild av den i nuvarande skepnad:

IMG_20200807_173450.jpg

LarsM

Medlem
PX skickade fel storlek på min Bootzipper 29, men nu har jag fått ny ram som ser rätt ut storleksmässigt.
Men nojig av förra felleveransen mäter jag denna noggrannt, och det är (nog) en L, men jag tycker inte att geogetritabellen/bilden stämmer riktigt. Så för att veta vad jag faktiskt har -vilka mått har ni som kör på storlek L?
Sadelröret -mått c/c till överst vid sadelklämman?
Toppröret c/c till c/c?
Styrröret på min är 145mm (L)

Bonicon

Medlem
Köpte mig ett Surly Sunrise-styre för att få en lite mer upprätt sittställning (mer åt glidarhållet). Blev kanon.

Visa bilaga 412640
Coolt, precis vad jag också planerar att göra, har precis köpt en Bootzipper 650b XL via ebay, inväntar leverans nu. Vad är det för stem du använder? Är det nån här som kunnat testa originalgaffeln med en 650b XL? PlanetX menar att det inte passar, på de tyska foren verkar dock vissa ha kunnat installera OK. Jag tänker använda en BMX-stem med låg höjd om det blir tajt...tar nog chansen ock beställer en gaffel. PlanetX verkar dock ha väldigt dynamisk prissättning, f n 96 euro.

PX 650B framgaffel så går att köra med XL ram, men du får endast 1 st 5mm spacer under styrstamen. Åtminstone så var det så för mig när jag köpte 650B XL ram + gaffel från PX i våras (det stod fö inte ett ord om att det inte skulle passa då jag beställde).

Bonicon

Medlem
OK, tack för svaret, har inget prisvärt alternativ till den gaffeln så jag kör på det.
---
4130 Chromoly Fork as supplied with our On-One Bootzipper 650 frame.

Tapered steerer, with 405mm A-C dimension, and 47mm rake.

Comes with axle.

100x12mm spec.

Post mount disc brake.

250mm steerer length, not suitable for size XL frames
---

Bonicon

Medlem
Nu har jag äntligen fått ny drivlina installerad och cyklat lite i skogen 😀
Visa bilaga 429729

Det blev en framtida 10 växlars klassiker bestående av :

Shimano Zee M640 växelväljare
Shimano RD-M5120 bakväxel (klarar även 11 växlar)
Shimano HG500 11-42 kassett
SRAM PC-1110 kedja

113 € fraktat från Tyskland

Efter att ha skuttat på i skogen med perfekta växlingar och utan kjedjehopp trots att jag kör icke NW drev framtill så får kombinationen med beröm godkänt.

Bonus bild på Bootzipper ramens förmåga att svälja breda däck :

Visa bilaga 429731

Maxxis Rekon 2.6" på 30mm id fälg går utan bekymmer, 2.8" eller tom 3" om man inte är så petig med marginalerna så ska nog gå att få inklämt.
Wow, trodde inte den skulle svälja det. 2.6" även på framhjulet? Jag håller på att samla ihop delarna till mitt 650b bygge, vad tror ni om dessa fälgar:
Hade tänkt ha mellan 2.35"-2.6"...

Juhlin

Aktiv medlem
PX Gaffel till bootzipper (650b) har 12mm TA, hjulsetet du länkade har 15mm TA på framhjulet, finns det endcaps för 12mm till de där naven?

PX Gaffel är ju praktisk med fästen och byggd som en pansarvagn men den väger tyvärr därefter. Vill du köra bredare fälgar och 2.6 däck kan livet bli enklare med en annan gaffel som har 15mm TA.

Edit: la till att det gäller 650b för att inte skapa förvirring.

Senast ändrad:

Bonicon

Medlem
Ja, du har rätt, good call. Tillbaka till ritbordet då, att hitta ett passande hjulset borde ju vara enklaste lösningen...tyvärr har jag ingen "parts bin" att dyka in i eftersom det är en ny hobby för mig, men det är väl bara att börja nånstans ändå.

Jag gillar looken från PX gaffeln, och i söken bland alternativ hamnade jag antingen bland billigt kolfiber-crap från Kina, eller bland dyra gravelforks som skulle explodera budgeten totalt -- alltså, PX-gaffeln for the win, iallafall just nu.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer