Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B

Makten

Aktiv medlem
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Jag har sneglat åt det hållet jag med. Men jag har bara hardtails och 2021 tänker jag bli med min första heldämpade så jag besinnar mig... Lycka till och glöm inte att posta mycket bilder!
Tvärtom för mig; jag har ingen HT men längtar tillbaka till när jag körde SSHT en säsong. Den cykeln hade dock en aning för omodern geometri och kombinationen 27,5" med max 2,3"-däck var lite väl stötigt. Har i efterhand förstått att ramen (Kona Explosif) är sinnessjukt styv för att vara stål, så det blev väl lite många obekväma faktorer staplade på varandra.
Nu blir det breda fälgar och 2,6"-däck. Kanske till och med Nobby Nic som jag egentligen hatar, men de rullar extremt bra och är bekväma när framfarten inte är så våldsam.
 

Juhlin

Medlem
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Lite mer kvälls/natt skruvande. Bytt vevlager och monterat nytt bakdäck på stigcykeln. Vevlager, vevar, klinga, kasett, och bakväxel monterat på bootzippern:
IMG_20200430_005953.jpg

Hade inte mycket att gå på gällande storleken på klinga utöver PX spec på 32 tänder och Stigfinnarns bild på spelutrymme i denna tråd. 34T fanns inte i lager när jag shoppade och otåligheten nådde nya höjder då ramen redan var beställd, oval 36T NW klickades hem om än något oroligt att besvikelsen skulle bli enorm om ny order skulle behöva läggas på klinga, inte skulle stigcykelns 34T klinga kunna användas heller då 36T absolut inte får plats som ersättning och att få en stilleståndsperiod inte kan accepteras.
IMG_20200430_003043.jpg

Svårt att mäta men minst 2 buntbands bredder uppskattar jag fritt utrymme till, ett buntband är 4,8 mm brett. Jag höll ett buntband mot klingan och uppskattar alltså att det fanns lika mycket utrymme till.
Viktigt att notera att det är en oval 36T klinga vid största diametern riktad mot kedjestaget med icke boost vev.
 

Juhlin

Medlem
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Klart.
Men jag har som vanligt skjutit över målet som var en enkel cykel man kan lämna olåst i ett dike för att hämta den en vecka senare. Jag kommer inte lämna den i något dike...
IMG_20200430_232600.jpg


Syns inte på bilden men Biltema hade ett par helt ok platformspedaler med justerbara pins. Lagren kändes som s**t direkt ur kartongen men det kändes prisvärt om de håller.
 
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Snyggt 😀

Imponerande att 36 oval drev ryms med marginal.
Jag antar att internet hade fel angående DT Swiss 12mm TA endcaps inte fungerar med 350/370 nav.
 

Juhlin

Medlem
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Snyggt 😀

Imponerande att 36 oval drev ryms med marginal.
Jag antar att internet hade fel angående DT Swiss 12mm TA endcaps inte fungerar med 350/370 nav.
Tackar!
Jag kan bli lite irriterad på att tillverkaren anger 32T och insinuerar att man skulle behöva byta vevar för att få plats med större när det sannolikt går att klämma in en 40 klinga utan boost, även om det innebär mindre marginal än jag skulle vilja åka omkring med.

Internet var kluvet i frågan och enligt DT så skulle det inte passa. Men det passade utmärkt.
Min tolkning är att det passar mot navet men eftersom det är ett MTB hjul så passar det inte mot en std MTB dropout, vilket ju var hela poängen i detta fall.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Har ramset kostar 399gbp hela tiden? Tyckte det var billigare häromdagen. Drömde jag?
 

Juhlin

Medlem
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Föreligger hög risk att drabbas av akut tourettes syndrom om man försöker sig på att följa prisbilden hos PX. Idag kostar Scandal ramen med lager 150 GBP, med stel gaffel 499... 🤦🏼‍♂️
 

Makten

Aktiv medlem
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Föreligger hög risk att drabbas av akut tourettes syndrom om man försöker sig på att följa prisbilden hos PX. Idag kostar Scandal ramen med lager 150 GBP, med stel gaffel 499... 🤦🏼‍♂️
Jag köpte ram och stel gaffel för 299. Då kostade bara ramen också 299. Hade den gått på 150 så hade jag struntat i gaffeln.
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Olika länkar leder till olika priser, eller iaf gjorde. Se mitt inlägg tidigare i tråden, och inlägget innan det som tipsar om €199.
 
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Ang priserna hos PlanetX så kolla valutorna som man kan betala i, samma pris i Pund som i Euro men det är 15% skillnad på dessa jämfört med SEK.
 

Juhlin

Medlem
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Eftersom detta är den officiella Bootzipper tråden tycker jag det behövs lite fler reflektioner och "in action" bilder och inte bara kliniska mekbilder.
IMG_20200522_163549.jpg

Första lite längre turen avklarad för mig på väldigt varierande underlag, börjar med en mil asfalt, viker av cykelbanan och färdas mellan åkrar och sedan in på bondens grusväg bestående av typ 5-15 singel, övergår i hårdpackad grusväg mellan hagarna med större skador man får sick-sacka mellan såvida man inte åker fullgung och gillar sin ryggrad och handleder i befintligt skick, sedan fortsätter hårdpack någon mil och övergår i en grusväg utan underhåll som täcker en fjärrvärme ledning mellan två samhällen, mest skogsavverkningsmaskiner som använder denna och larvbanden har skapat en duktig tvättbräda på det opackade 5-50 bergskrosset, slutligen avslutas trippen med lite stigcykling, ganska mysig sådan men även några partier där det nästan krävs enduro för att klara sig igenom vilkel mina nya vevar och pedaler vittnar om.

På 2,25 TL däck rullar den lätt men har ändå lite volym att jämna ut mindre ojämnheter, men visst, på tvättbräda trodde jag att jag hade skakat av ett muskelfäste till biceps då det dallrade så inåt h. Tyckte den även betedde sig lite nervöst när jag sick-sackade skarpt mellan stora pott hål, inget extremt men nog för att jag skulle reagera på det.
Tar sig fram på allt men förbaskat trevlig på asfalt, grus, och slät stig, kommer absolut vara mitt primära fortskaffningsmedel på 2 hjul utom när det ska cyklas bland rötter och sten, armar och rygg tröttnar snabbt om man är soffpotatis som mig.
IMG_20200522_165310~2.jpg
 
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Min Bootzipper har lite barnsjukdomar, frambromsen tömde sig omedelbart på mineralolja och gängorna i vevarmen har gett sig.

Det har tagit lite tid, men nu börjar alla delar dyka upp.

Wiggle hade bra pris på vevpartier :

bradeal.png


Nu kommer detta vevparti inte att hamna på Bootzippern, utan den får stigcykelns M7000 vevparti med 36 framdrev.

Förhoppningsvis så får jag bytt vevparti och luftat bromsen till helgen, sedan skall jag cykla lite 🙂
 

Juhlin

Medlem
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Min Bootzipper har lite barnsjukdomar, frambromsen tömde sig omedelbart på mineralolja och gängorna i vevarmen har gett sig.

Det har tagit lite tid, men nu börjar alla delar dyka upp.

Wiggle hade bra pris på vevpartier :

Visa bilaga 419904

Nu kommer detta vevparti inte att hamna på Bootzippern, utan den får stigcykelns M7000 vevparti med 36 framdrev.

Förhoppningsvis så får jag bytt vevparti och luftat bromsen till helgen, sedan skall jag cykla lite 🙂
Ja jäklar, där har du nog nosat upp den billigaste XT veven jag sett. Jag vill minnas att jag betalade det dubbla för M7000, utan klinga.... Du fick 2 😁.
Jag har hunnit göra om samma resa jag beskrev ovan, det gäller ju att utnyttja det fantastiska vädret. Om något så kändes cykeln ännu bättre. Men jag behöver fixa en bättre sadel. 10 år gamla Deore bromsar är ju inte heller det hetaste, provar byta belägg men vet innerst inne att jag kommer köpa första bästa bättre begagnade broms är jag snubblar över.
 
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Då var vevarmarna bytta och bromsarna luftade.

IMG_0945.jpg


Tog en ordentlig tur i varierad terräng för att bekanta mig med mitt bygge. Den första insikten var att Acera växeln måste bytas, så fort man fick upp lite fart på stigar så blev det kedjerassel deluxe med efterföljande kedjehopp, efter att ha släpat en nyoljad kedja längs marken minst fem gånger så är nog bakväxelns öde beseglat.

Markfrigången verkar lite begränsad med 650B modellen, 36 framdrev gör inte saken bättre. Det går att cykla teknisk stig med den, men den verkar trivas bättre på grusvägar och i urban miljö.

Jag leker också lite med tanken att sätta på ett On One Brian styre.
brian.jpg


Till att börja med skall jag söka efter en billig Shadow+ grupp.
 

Juhlin

Medlem
Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B
Ja, instämmer. Framförallt pedalerna upplever jag sniffar utmed marken. Har slagit i grenar och rötter som legat på backen med pedalerna som jag initialt aldrig ens övervägt skulle komma komma i närheten. Då åker jag ändå på 170 vevar.

DNA't börjar visa sig. Det är en gravel, föga förvånande egentligen.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer