Jag har gått lite i samma tankar. Inte för att jag vill ha just en elektrifierad cykel, men det skulle vara kul att bygga en.På sätt och vis är det ju rätt åt mig, mtp mitt hat mot el-mtb skulle jag aldrig byggt ihop en själv (även om den aldrig var tänkt att gå i annat än betong-terräng).
Vad köper man till sin Bootzipper 29" om man vill ha lite lättare att cykla utan att hålla i styret(Eller den är lite väl nervös när jag har mycket öl i cykelkorgen...)?
...
Däckstresstestet med en bikepackingrunda med ca. 140 kg systemvikt gick fint, bra rull i Rock Razor, en klar uppgradering.
Finns det nu nån samlad konsensus på vad för dropper man ska ha? 31.6, intern kabel, får kosta upp till 150€ (beg), det är så långt jag kommit i processen, blir min första dropper...
Jupp, Brand-X Ascend är precis vad jag har på gång, XL-varianten hade varit bra, den som är ute nu på E-bay har bara 125mm hub, 80 euro i vad verkar vara nytt oupppackat tillstånd...Hittar du en begagnad så borde den kosta mindre än 150 eurosar. Denna sitter på min 29er![]()
Brand-X Ascend XL Dropper Seatpost (170 & 200mm) | Chain Reaction
Brand-X Ascend XL Dropper Seatpost (170 & 200mm) - Lowest Prices and FREE shipping available from The World's largest online bike store - Chain Reaction Cycleswww.chainreactioncycles.com
Jupp, det är gravel varianten, Lauf Grit, din är väl MTB-varianten med 60mm dämpning...specs här:Najs, något som vänder blicken:) det ser ut som om din har kortare ac- mått än min. Bootzippern är en cool ram!
G-One är ju redan ett bra däck med bra rull, vill du få bättre rull på vägen är det väl tyvärr bara mer tryck eller ett smalare och lättare däck som gäller. Jag diggar Thunder Burt, kör nu med Razor Rock men de är också inte speciellt kul på asfalt. Fick igår hem Gravelkings (SK fram, slicks bak), de lär förbättra mitt rull avsevärt, men jag drar mig för att byta nu för med tunnare däck försvinner en del av looken från min Bootzipper...jag diggar att den ser ut som en MTB. Smart Sam hade jag också på hela förra året...funkar men det vore en nedgradering för dig, de rullar OK men är i övrigt inte så roliga, är ju också mer ett budgetdäck vilket man märker i gummit...känns ungefär som en lakrits du hittar i bilen när du dammsuger baksätet.Vill ha ett framdäck (27,5) med lite rullmotstånd för asfalten, men ok grepp på skogsväg och stig.
Och volym eftersom Bootzippern är helstel.
Nu har jag Schwalbe G-One 2.80. Riktigt bra i skogen, men kan jag få bättre rull på vägen?
Thunder Burt, Smart Sam, Vittoria Mezcal?
På grus håller jag med, men på transportsträckor på asfalten mellan de roliga bitarna säger min egen erfarenhet att breda däck med lite tryck är jäkligt segt, med mer tryck blir det något bättre men sen studsboll i naturen. Om vi bortser från tempocyklister med smala däck med extrema psi och inriktar oss på vår lilla grupp med Bootzippers så finns det nog ingen perfekt lösning, en balansgång som LarsM sa...jag försöker hitta det tryck som funkar på gruset (ca. 25 psi med 92 kg), och när jag sen måste trampa landsväg ser jag det som ett intermezzo...ingen stress från andra cyklister, ingen Strava, pusha inte, njut av naturen och sen när nästa sträcka grus kommer kan man varva upp motorn igen och ha en känsla av fart.Vill bara flagga för att det där om smala däck + högt tryck för det mesta är en myt. Det ger än känsla av högre hastighet genom att vibrationerna ökar för cyklisten. Och i labbtest på stålrulle är det snabbt, men annars är det flexiga däcksidor som gäller för att minska rullmotstånd.
![]()
Tire Test Results
Last week, we talked about how real-road tire tests have revolutionized our understanding of how bicycles work. We've looked at different ways of testing tires, and why it's so important to perform tests carefully and under realistic conditions. Today, let's look at some results of…www.renehersecycles.com
Den ser jävla cool ut med Laufen alltså! Blev pepp på att gå ner på gården och montera sommardäcken på min Bootzipper för att fira halvdag.Jag far mer längre sträckor nu, ibland över 4 timmar konstant cykling, och målet att klara av en Century med över 16 mil hägrar, man måste ju sätta upp nånting att arbeta mot nu, där man själv kan styra parametrarna. Rutten skulle gå hemifrån, upp till Alperna till gränsen mot Österrike, och sen hem igen, och med största möjliga andel utanför normal landsväg. Så för att få lite mer fart på kärran blev det ett par Gravelkings i 2.1 tum, känns som en bra balans, lite mer gravel utan att det blir för spinkigt och helt förlorar MTB-karaktären. Ett par Xpedo Spyro fick ersätta billigpedalerna, var ut på en provtur idag och de känns tillräckligt greppiga för mig, väger bara 135 g, bättre markfrigång och verkar dessutom ha löst ett litet missljud som jag haft senaste veckan (som jag trodde var i vevlagret).
Visa bilaga 485759 Visa bilaga 485760
En Brooks Cambium har jag kört med ett par veckor nu...funkar, tyckte i början inte den var så fantastisk som alla säger, men den blir heller aldrig oskön, även efter flera timmar i sadeln.
Så till sist: är den nån som har bra koll på vad för en framebag som passar i Bootzippern (min är en XL), har denna från Restrap på listan nu:
Restrap Frame Bag L - black
Restrap ▶ Large waterproof bikepacking frame bag made of robust cordura material with 4.5L capacity. ▶ Model: blackwww.bike24.com
Trevlig helg!
Jo, ser helt OK ut, finns även i lager här, 46 euro. Ska mäta lite och se vad som passar bäst i XL-ramen, tack för tipsen!Jag har en Blackburn Outpost som jag just satte på cykeln för en tur imorgon.
Storlek medium. Rymmer 4,3 resp 5,8 liter enligt spec. Min Bootzipper är en 29:a storlek L
Large skulle också få plats, men då går det inte att ha flaskställ på sadelröret.
Men kanske under väskan på diagonalröret?
Jag tycker Outpostväskorna är prisvärda.
Jag tror dock bestämt herrn i fråga cyklar i ett annat land.😁Vackert land vi bor i och fin cykeltur :)
Ja det ser liite ut som att vissa detaljer är off. Lite för kontinentalt eller brittiskt ut... Taggen på väggen kanske kan ge en ledtråd men jag kan inte läsa grafittitypsnitt...
Isarfloden står det ju. Über allesJa det ser liite ut som att vissa detaljer är off. Lite för kontinentalt eller brittiskt ut... Taggen på väggen kanske kan ge en ledtråd men jag kan inte läsa grafittitypsnitt...
MAD tror jag, men svår vinkel att läsa 3D skrift i 2D.Ja det ser liite ut som att vissa detaljer är off. Lite för kontinentalt eller brittiskt ut... Taggen på väggen kanske kan ge en ledtråd men jag kan inte läsa grafittitypsnitt...
Barnet skall väl köras med stil -Bootzipper med Lauf-gaffel! Du får fortsätta med klumpen.🙂Klumpen till barnsitsen skulle jag ha vilja ha bort, det är dock för meckigt att montera av/på flera ggr i veckan, så jag söker nån passande billig hoj för att ha som draghäst.
Skulle också köra med den. Roligare ju!Barnet skall väl köras med stil -Bootzipper med Lauf-gaffel! Du får fortsätta med klumpen.🙂
Ja, faktum är att för att dra runt med ett barn bak är det ingen dum setup -- Thule RideAlong är jag riktigt nöjd med, och kan rekommendera varianten som går att fälla bak ett par steg...dottern somnar nästan alltid, den fjädrar rätt bra och med lite extra fjädring i däck och laufen kan jag fara i princip överallt. Skivbromsar tycker jag också man ska ha, det blir ju en extra 20kg som skjuter på.Skulle också köra med den. Roligare ju!
Kul, däck kan göra en stor skillnad, mina 2.1 tums gravelkings funkar riktigt bra, har läst mycket om att de ska vara punkteringsbenägna, men efter ett par månader har jag haft noll problem, även på svåra underlag, att de initialt inte höll luften var ett problem med ventilen. Eftersom jag kör mer längre (3-5 timmar) rundor med ett spektrum från asfalt till grus och stigar blev det bättre med mer gravelinriktade däck som rullar lite bättre. Har ett par gravelking slicks hemma också som jag inte testat ännu, hade tankar att slänga på ett bak, men just nu går den så bra så jag låter bli.Roligt att se hur cyklarna utvecklas 🙂
Min egen så har fått Raceking 2,2" och 35mm stem för utvärdering denna sommar.
Visa bilaga 493262