Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B

zinkpasta

Aktiv medlem
Nej, det är det som svider mest helt klart.. Gillar ju ramen och hade tänkt bygga om den till vanlig hoj till våren, så har ett extra vevparti liggande nu bl.a.

Juhlin

Aktiv medlem
På sätt och vis är det ju rätt åt mig, mtp mitt hat mot el-mtb skulle jag aldrig byggt ihop en själv (även om den aldrig var tänkt att gå i annat än betong-terräng).
Jag har gått lite i samma tankar. Inte för att jag vill ha just en elektrifierad cykel, men det skulle vara kul att bygga en.

Bonicon

Aktiv medlem
Hmm, blev det inga hårda paket under granen i år, inte en enda update i den här tråden?

Jag gav en ny Wilier MTB som julklapp till frugan, blev lite småfix med den. Sen blev jag klar med "andrahojjen", min Checker Pig som nu får mest åktid:

Bildschirmfoto 2021-01-08 um 19.57.37.png

Stal tyvärr bakväxeln från Bootzippern som nu står utan, och med hård lockdown (Tyskland) hela januari så vill jag hitta på nåt med Bootzippern för att fördriva tiden.

- Singlespeed? Men inget fult kit på en Shimano-driver...hmm, bygga hjul? dirtbike-nav är ju dock skitdyra....hmm, Surly har ju ett nav, men 135mm...kan också låta bli att växla för att åtnjuta samma effekt helt gratis...
- Nytt styre? Lättare? Klunker? BMX? Har ju fått nån sorts faiblesse för kromade styren när jag ser vilken bikepron som sparas lokalt...hmm...Thomson stammen borde få ett bättre öde än att ligga i min låda med delar...
- Snabbare graveldäck? Eller maxa ut det som går (2.6?) för att på nåt sätt balansera upp de enorma skivbromsarna...
- Kolfibergaffel? Då med tunnare däck, mindre skivor...stor skillnad i vikt, men optiskt/estetiskt förmodligen en försämring i min smak...
- Shimano XT bakväxel istället för SRAM GX Eagle?
- XO1/XX1 istället för GX? Tror inte det, är väl mest en fråga om mindre vikt för bra mycket mer pengar, på en Bootzipper inte speciellt relevant.
- Thule RideAlong barnsits? Ja, är redan införskaffad, men får ligga så länge det är vinterväglag.
- Bikepacking setup med pakethållare etc? Tja, har tankar på det till sommaren, men vete fan hur världen ser ut då så det är väl bara att avvakta...
- Tubeless? Ja, har ju redan det mesta liggandes, men andra däck vore det nog den bästa uppgraderingen just nu...
- Dropper? Ja.
- Vinterdäck med spikes? Vet inte, så länge jag inte kör på svartis tycker jag det funkar med de odubbade däcken jag har (notering till framtida jag: famous last words...)
- en sån där liten Chariot/släpvagn, men för den gamla hunden? Ja, vill jag ha framöver...

...får se var vi landar med alla dessa tankar...

Juhlin

Aktiv medlem
Barnen la beslag på alla klappar, jag hann dock skicka lite pengar till Kina så om någon månad eller snarare 2 kommer det en DC ram som ska byggas.

Ledsnade på att bli så fruktansvärt blöt om arschlet så jag ville montera skärmar på bootzippern, den här hösten har varit blöt fördjälva länge känns det som, men eftersom FS bygget saknar en del finansiering så är min plånbok i lockdown tills det materialiseras en ny SID i mitt garage.

Mot bättre vetande köptes det ändå billiga skräp skärmar, fick bli lite kreativ med fästpunkterna men det blev ändå rätt bra på bakhjulet, nu kan jag cykla utan blött arschle!

Framskärmen gick åt skogen, det är för tajt i framgaffeln, får se om jag orkar göra ett nytt försök någon gång.

Tyvärr inga bilder denna gång på monteringen men en stämningsbild från provkörning i snöslask (naturligtvis blev det snö och minusgrader 2 dagar efter att jag köp skärmar för att skydda mig från regnet)
IMG_20201230_184102.jpg

Bonicon

Aktiv medlem
Jag fixade igång Bootzippern igen, stal tillbaka bakväxeln och satte på barnstolen...funkar bra med det långa toppröret, blir inga ofrivilliga wheelies, överdimensionerade bromsar känns helt rätt med 20 kg extra bakom ryggen. Snön smälte bort och nu råder tung jävla lera överallt, så Bootzippern är väl rätta vapnet just nu.

Bonicon-Bootzipper650bXL-28-ThuleRideAlong.jpg

Petrolhead

Aktiv medlem
Vad köper man till sin Bootzipper 29" om man vill ha lite lättare att cykla utan att hålla i styret(Eller den är lite väl nervös när jag har mycket öl i cykelkorgen...)?
Någon sorts "angel set" antar jag, 1 el 2 grader? mer?
Jag kollade planet X och såg följande siffror :
This headset is an ideal replacement for the FSA Orbit ITA 1 1/8 1.5 tapered headset
SHIS specification ZS44/28.6 EC44/40
Vad är det jag ska leta efter så det blir bra?

Tack på förhand

Bonicon

Aktiv medlem
Vad köper man till sin Bootzipper 29" om man vill ha lite lättare att cykla utan att hålla i styret(Eller den är lite väl nervös när jag har mycket öl i cykelkorgen...)?
...

Att du inte fått svar här förvånar mig starkt, men det beror väl också på det uppenbara svaret: stanna upp i närmaste park, knäck en bira från korgen. Om nervositeten fortfarande är märkbar när du nu far fram hands-free med din dyra last, upprepa.

Jag har äntligen gjort något med min Bootzipper, de där senapsgula Smart Sam däcken störde mig mer och mer, och vi ser nu resultatet av förvandlingen ett par däck kan ge:

Bonicon-Bootzipper650bXL-45-SmartSam.jpg

Bonicon-Bootzipper650bXL-44-RockRazor.jpg

(Ja, Bootzipper-klibban rykte, den hade alltid en bubbla)

Jag är jäkligt nöjd med detta, efter ett par tappra försök att få till tubeless med vanlig pump dock fortfarande med slang. Däcken känns bra mycket bättre, gummiblandningen är annorlunda än hockeypuckarna som var där tidigare. Idag blir det en premiärtur (därav alla väskor) så jag kan testa ordentligt, vi har nu strålande solsken och det blir 15 plusgrader här i Muenchen. Jag slängde på ett par Thunder Burt på fruns hoj och de är bra mycket mer XC och mindre aggressiva i dubbarna:

RockRayor_vs_ThunderBurt.jpg

Så blev slutresultatet, mest överjävliga fälgar jag någonsin krängt däck av/på men tubeless funkade, har bytt klinga (30-->34, lättare), nya handtag (BMX, de som var på var verkligen skit), en annan sadel (från djupet av min parts bin, hade inte varit mitt val men den passade bäst...är italiensk så på nåt sätt fortfarande en röd tråd här...), ny svart flaskhållare och sen ett par riktiga coola pedaler från MKS med vansinnigt snurr, straight from Japan:

Upgrades.jpg

MKS_Allways.jpg

Senast ändrad:

Bonicon

Aktiv medlem
Däckstresstestet med en bikepackingrunda med ca. 140 kg systemvikt gick fint, bra rull i Rock Razor, en klar uppgradering.

Finns det nu nån samlad konsensus på vad för dropper man ska ha? 31.6, intern kabel, får kosta upp till 150€ (beg), det är så långt jag kommit i processen, blir min första dropper...

Reivennob

Aktiv medlem
Däckstresstestet med en bikepackingrunda med ca. 140 kg systemvikt gick fint, bra rull i Rock Razor, en klar uppgradering.

Finns det nu nån samlad konsensus på vad för dropper man ska ha? 31.6, intern kabel, får kosta upp till 150€ (beg), det är så långt jag kommit i processen, blir min första dropper...
Hittar du en begagnad så borde den kosta mindre än 150 eurosar. Denna sitter på min 29er

Bonicon

Aktiv medlem
Hittar du en begagnad så borde den kosta mindre än 150 eurosar. Denna sitter på min 29er
Jupp, Brand-X Ascend är precis vad jag har på gång, XL-varianten hade varit bra, den som är ute nu på E-bay har bara 125mm hub, 80 euro i vad verkar vara nytt oupppackat tillstånd...

Bonicon

Aktiv medlem
Surfade lite på de tyska foren och ser att en snubbe satt på en Lauf-gaffel på sin 650B, med krullstyre:

Speccen är ju nära originalgaffeln och borde därmed inte ändra geo nämnvärt:

Så med lite ful-powerpointing:

Bildschirmfoto 2021-03-06 um 11.43.56.png

Hmm...är det så fult att det blir coolt?

Juhlin

Aktiv medlem
Tycker det ser coolt ut.
Jag vill inte ha någon dämpare på min men är du sugen då säger jag bara: kör på! Det blir nog skitbra 😁

Jag har snarare börjat fantisera åt hållet med något liknande ett krullstyre och något gravel däck, men jag har aldrig skruvat med krullstyre cyklar så jag behöver surfa lite i ämnet innan någon formell plan utvecklas.

Bonicon

Aktiv medlem
En första provtur idag efter att Bootzippern blev körklar igårkväll:

Bildschirmfoto 2021-03-26 um 14.38.21.png

Första intrycket är att det känns som en stel gaffel, jag har ingen känsla av gung eller Pogo-stick...den är bra mycket lättare än originalgaffeln, men i övrigt känns hojen "som vanligt". Sen kommer jag ut på ett avsnitt med grus och sten, och där jag förväntar mig att studsa omkring glider jag nu över...lite som skillnaden mellan att åka med högt och lågt tryck i däcken, den gör definitivt sitt jobb på grusväg och för en äventyrshoj där jag ibland är ute lite längre turer förmodligen en helt OK uppgradering. Men här behöver jag lite mer tid.

Adapter till frambromsen ska införskaffas, plus ett par nya 180-skivor, gick från 203mm till ett par 160mm från bra-att-ha-lådan och där är bromsverkan inte tillräcklig.

Jag har nu 2.35 bredd på framdäcket, känns inte helt OK när man tänker på vad som skulle hända vid en full kompression där däcket åker upp 30mm, där skulle tar nog ta i. Jag kan dock inte provocera det eller ens komma i närheten när jag med mina 95 pannor hänger på styret, men ja, don't do it kids och förmodligen växlar jag till 2.1 tum.

Utseendemässigt? Hmm, det är ju lite som när din kollega stolt visar upp fotot på nya bebisen och du "oh wow....hmm, such a...special child..." och sen tänker "undrar hur hans fru ser ut?". Så jag vet inte, rent estetiskt är jag väl inte såld ännu, men om funktionen övertygar kör jag på det här nu.

LarsM

Aktiv medlem
Spännande utveckling av Bootzippern.
Återkom när du testat mer. Undrar hur den är på stig med sten och rötter -där hamnar jag ofta.

cola

Aktiv medlem
Najs, något som vänder blicken:) det ser ut som om din har kortare ac- mått än min. Bootzippern är en cool ram!

Juhlin

Aktiv medlem
Jag är helsåld!
Lite andra planer som kommer först men jag känner ett starkt behov av att kopiera det där.
Kanske nästa säsong...

Bonicon

Aktiv medlem
Jag kom just hem efter en runda, och konceptet Bootzipper x Lauf Grit känns som en hit...den är definitivt roligare nu, och framför allt mer bekväm. Hur ska jag förklara det...jag har inte förlorat nåt i karaktären som var där förut, men vunnit en ny dimension i hur den äter upp vibrationer...traktor meets S-Klasse. Jag har känslan av att ju mer man pressar på på grusvägarna desto mer får man ut av den. Stigcykling har jag inte testat ännu men antar att de fysikalsika begränsningarna av vad 6 glasfiberplattor kan klara av kommer att visa sitt fula tryne...det är ju som det fina filtret för att ta bort bruset, större hinder kommer nog bara att kännas marginellt bättre än en stel gaffel.

LarsM

Aktiv medlem
Vill ha ett framdäck (27,5) med lite rullmotstånd för asfalten, men ok grepp på skogsväg och stig.
Och volym eftersom Bootzippern är helstel.
Nu har jag Schwalbe G-One 2.80. Riktigt bra i skogen, men kan jag få bättre rull på vägen?
Thunder Burt, Smart Sam, Vittoria Mezcal?

Bonicon

Aktiv medlem
Vill ha ett framdäck (27,5) med lite rullmotstånd för asfalten, men ok grepp på skogsväg och stig.
Och volym eftersom Bootzippern är helstel.
Nu har jag Schwalbe G-One 2.80. Riktigt bra i skogen, men kan jag få bättre rull på vägen?
Thunder Burt, Smart Sam, Vittoria Mezcal?
G-One är ju redan ett bra däck med bra rull, vill du få bättre rull på vägen är det väl tyvärr bara mer tryck eller ett smalare och lättare däck som gäller. Jag diggar Thunder Burt, kör nu med Razor Rock men de är också inte speciellt kul på asfalt. Fick igår hem Gravelkings (SK fram, slicks bak), de lär förbättra mitt rull avsevärt, men jag drar mig för att byta nu för med tunnare däck försvinner en del av looken från min Bootzipper...jag diggar att den ser ut som en MTB. Smart Sam hade jag också på hela förra året...funkar men det vore en nedgradering för dig, de rullar OK men är i övrigt inte så roliga, är ju också mer ett budgetdäck vilket man märker i gummit...känns ungefär som en lakrits du hittar i bilen när du dammsuger baksätet.

LarsM

Aktiv medlem
G-One Bite (2.10) eller G-One Allround (2,25) kanske.
Jag undrar hur mycket mindre rullmotstånd jag får med dem jämfört med hårdpumpade 2,80?
Väl i skogen är den stora volymen på 2,80 underbar, så det är en balansgång.

Reivennob

Aktiv medlem
Vill bara flagga för att det där om smala däck + högt tryck för det mesta är en myt. Det ger än känsla av högre hastighet genom att vibrationerna ökar för cyklisten. Och i labbtest på stålrulle är det snabbt, men annars är det flexiga däcksidor som gäller för att minska rullmotstånd.

Bonicon

Aktiv medlem
Vill bara flagga för att det där om smala däck + högt tryck för det mesta är en myt. Det ger än känsla av högre hastighet genom att vibrationerna ökar för cyklisten. Och i labbtest på stålrulle är det snabbt, men annars är det flexiga däcksidor som gäller för att minska rullmotstånd.
På grus håller jag med, men på transportsträckor på asfalten mellan de roliga bitarna säger min egen erfarenhet att breda däck med lite tryck är jäkligt segt, med mer tryck blir det något bättre men sen studsboll i naturen. Om vi bortser från tempocyklister med smala däck med extrema psi och inriktar oss på vår lilla grupp med Bootzippers så finns det nog ingen perfekt lösning, en balansgång som LarsM sa...jag försöker hitta det tryck som funkar på gruset (ca. 25 psi med 92 kg), och när jag sen måste trampa landsväg ser jag det som ett intermezzo...ingen stress från andra cyklister, ingen Strava, pusha inte, njut av naturen och sen när nästa sträcka grus kommer kan man varva upp motorn igen och ha en känsla av fart.

LarsM

Aktiv medlem
Jag körde två testrundor: "gravelbike" med 700x42 och sedan Bootzipper med hårdpumpade G-One 27,5x2,80 (Liteskin versionen som ev inte tillverkas längre. Väger bara strax under 700 g trots bredden).
Inte så mycket skillnad när jag kollade på klockan -20 respektive 21 minuter. Så jag håller mig till fet-däcken och pumpar respektive släpper ut luft efter behov.

Bonicon

Aktiv medlem
Jag far mer längre sträckor nu, ibland över 4 timmar konstant cykling, och målet att klara av en Century med över 16 mil hägrar, man måste ju sätta upp nånting att arbeta mot nu, där man själv kan styra parametrarna. Rutten skulle gå hemifrån, upp till Alperna till gränsen mot Österrike, och sen hem igen, och med största möjliga andel utanför normal landsväg. Så för att få lite mer fart på kärran blev det ett par Gravelkings i 2.1 tum, känns som en bra balans, lite mer gravel utan att det blir för spinkigt och helt förlorar MTB-karaktären. Ett par Xpedo Spyro fick ersätta billigpedalerna, var ut på en provtur idag och de känns tillräckligt greppiga för mig, väger bara 135 g, bättre markfrigång och verkar dessutom ha löst ett litet missljud som jag haft senaste veckan (som jag trodde var i vevlagret).

Bonicon-Bootzipper650bXL-81-GravelkingSK-30.04.21.jpg
Bonicon-Bootzipper650bXL-79-Xpedo-30.04.21.jpg

En Brooks Cambium har jag kört med ett par veckor nu...funkar, tyckte i början inte den var så fantastisk som alla säger, men den blir heller aldrig oskön, även efter flera timmar i sadeln.

Så till sist: är den nån som har bra koll på vad för en framebag som passar i Bootzippern (min är en XL), har denna från Restrap på listan nu:

Trevlig helg!

dogday

Aktiv medlem
Jag far mer längre sträckor nu, ibland över 4 timmar konstant cykling, och målet att klara av en Century med över 16 mil hägrar, man måste ju sätta upp nånting att arbeta mot nu, där man själv kan styra parametrarna. Rutten skulle gå hemifrån, upp till Alperna till gränsen mot Österrike, och sen hem igen, och med största möjliga andel utanför normal landsväg. Så för att få lite mer fart på kärran blev det ett par Gravelkings i 2.1 tum, känns som en bra balans, lite mer gravel utan att det blir för spinkigt och helt förlorar MTB-karaktären. Ett par Xpedo Spyro fick ersätta billigpedalerna, var ut på en provtur idag och de känns tillräckligt greppiga för mig, väger bara 135 g, bättre markfrigång och verkar dessutom ha löst ett litet missljud som jag haft senaste veckan (som jag trodde var i vevlagret).

Visa bilaga 485759 Visa bilaga 485760
En Brooks Cambium har jag kört med ett par veckor nu...funkar, tyckte i början inte den var så fantastisk som alla säger, men den blir heller aldrig oskön, även efter flera timmar i sadeln.

Så till sist: är den nån som har bra koll på vad för en framebag som passar i Bootzippern (min är en XL), har denna från Restrap på listan nu:

Trevlig helg!
Den ser jävla cool ut med Laufen alltså! Blev pepp på att gå ner på gården och montera sommardäcken på min Bootzipper för att fira halvdag.

Gällande väska vet jag att Alpkit syr upp väskor till rimligt (dvs samma/lägre än standardväske-) pris om du vill fylla ut hela triangeln. Vill du ha en halv har jag en kompis som har en https://www.blackburndesign.com/p/outpost-large-bike-frame-bag/ som verkar schysst, lite större än Restrapen ihopfälld och ännu större utfälld (5,25 och 6,95 liter).

LarsM

Aktiv medlem
Jag har en Blackburn Outpost som jag just satte på cykeln för en tur imorgon.
Storlek medium. Rymmer 4,3 resp 5,8 liter enligt spec. Min Bootzipper är en 29:a storlek L

Large skulle också få plats, men då går det inte att ha flaskställ på sadelröret.
Men kanske under väskan på diagonalröret?
Jag tycker Outpostväskorna är prisvärda.

Bilagor

• Outpost halv.JPG
    Outpost halv.JPG
    302.9 KB · Besök: 63
  • Outpost hel.JPG
    Outpost hel.JPG
    329 KB · Besök: 70

Bonicon

Aktiv medlem
Jag har en Blackburn Outpost som jag just satte på cykeln för en tur imorgon.
Storlek medium. Rymmer 4,3 resp 5,8 liter enligt spec. Min Bootzipper är en 29:a storlek L

Large skulle också få plats, men då går det inte att ha flaskställ på sadelröret.
Men kanske under väskan på diagonalröret?
Jag tycker Outpostväskorna är prisvärda.
Jo, ser helt OK ut, finns även i lager här, 46 euro. Ska mäta lite och se vad som passar bäst i XL-ramen, tack för tipsen!

Bonicon

Aktiv medlem
Det blev en rätt lång tur idag (4,5 timmar), cyklade ner efter Isarfloden, hittade underbara trails i ett område jag inte varit i tidigare...lite sladdigt i leran i skogen men i övrig är jag nöjd med Gravelkings (tubeless).

Bonicon-Bootzipper650bXL-88-EpicGravel-14.05.21.jpg
Bonicon-Bootzipper650bXL-86-EpicGravel-14.05.21.jpg
Bonicon-Bootzipper650bXL-87-EpicGravel-14.05.21.jpg
Bonicon-Bootzipper650bXL-85-EpicGravel-14.05.21.jpg
Bonicon-Bootzipper650bXL-83-EpicGravel-14.05.21.jpg

Bilagor

• Bonicon-Bootzipper650bXL-84-EpicGravel-14.05.21.jpg
    Bonicon-Bootzipper650bXL-84-EpicGravel-14.05.21.jpg
    573.2 KB · Besök: 40

Juhlin

Aktiv medlem
Ser trevligt ut.
Min har mest tjänstgjort på turer till bolaget, förskolan och hälsa på släkt o vänner inomsocknes (liten ort). Perfekta stadscykeln också (med min setup). Möjligtvis att man skulle vilja ha en korg på den, förskola och bolag besökes medelst kärra dock😇.

Eftersom jag råkade bygga en DC under vintern så blir det mest den för äventyr, på gott och ont, mest gott 😉.

Fattar egentligen inte varför man inte kan plocka upp den här typen av cykel hos LBS, istället skall de kränga allt möjligt skräp med 3 kransar fram och 7 bak av knappt fungerande nivå med sittposition om man har sadelstolpen och ingen sadel.

Bonicon

Aktiv medlem
Jupp, München, Bavaria.

Har ju inte långt till Alperna, så jag hoppas det blir mer turer dit framöver, måste bara fixa med ett ställ till bilen.

Bonicon

Aktiv medlem
Tubeless-setupen funkar äntligen som den ska, snittar nu omkring 15 mil per vecka på Bootzippern. Tog bort texten på bakfälgen med nagellackborttagare igår, blev cleanare. Klumpen till barnsitsen skulle jag ha vilja ha bort, det är dock för meckigt att montera av/på flera ggr i veckan, så jag söker nån passande billig hoj för att ha som draghäst.

Bonicon-Bootzipper-3.6.21-3.jpeg

Bonicon

Aktiv medlem
Skulle också köra med den. Roligare ju!
Ja, faktum är att för att dra runt med ett barn bak är det ingen dum setup -- Thule RideAlong är jag riktigt nöjd med, och kan rekommendera varianten som går att fälla bak ett par steg...dottern somnar nästan alltid, den fjädrar rätt bra och med lite extra fjädring i däck och laufen kan jag fara i princip överallt. Skivbromsar tycker jag också man ska ha, det blir ju en extra 20kg som skjuter på.

Bonicon

Aktiv medlem
Roligt att se hur cyklarna utvecklas 🙂

Min egen så har fått Raceking 2,2" och 35mm stem för utvärdering denna sommar.

Visa bilaga 493262
Kul, däck kan göra en stor skillnad, mina 2.1 tums gravelkings funkar riktigt bra, har läst mycket om att de ska vara punkteringsbenägna, men efter ett par månader har jag haft noll problem, även på svåra underlag, att de initialt inte höll luften var ett problem med ventilen. Eftersom jag kör mer längre (3-5 timmar) rundor med ett spektrum från asfalt till grus och stigar blev det bättre med mer gravelinriktade däck som rullar lite bättre. Har ett par gravelking slicks hemma också som jag inte testat ännu, hade tankar att slänga på ett bak, men just nu går den så bra så jag låter bli.

Topp