Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-Bootzipper-WinterSetup.jpeg

Bytte tillbaka till de lite biffigare Razor Rock idag för att vara redo när November slår till och allt förvandlas till en lerig issörja. Satte även på ett annat styre och stam, sparade in en hel del vikt. Nu fattas bara min Cateye-lampa som ska rotas fram ur gömmorna, Laufen tar inga skärmar så det blir inget på den fronten.

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-Bootzipper-ShreadyForWinter-2.jpeg

Dagens soffa bänkbild, shready for winter, det blev en liten runda efter jobbet, känns kul att dundra på med lite mer volym i däcken. Angående Rock Razor, sidodubben ger grepp men de mindre dobbarna på mitten sätter igen med lera. Tubeless funkar dock äntligen efter att ha hittat det enda ekerhål som sipprade ut luften. Cateye GVolt50 monterad under styret, har även en 70.1 som jag kan komplettera med...men om man nu vill gå i riktning mot långtradare på E4:an genom Norrlandsnatten, vi talar obscena mängder lumen, finns det nån bra setup ni kan föreslå?

Laan84

Aktiv medlem
Visa bilaga 517878
Dagens soffa bänkbild, shready for winter, det blev en liten runda efter jobbet, känns kul att dundra på med lite mer volym i däcken. Angående Rock Razor, sidodubben ger grepp men de mindre dobbarna på mitten sätter igen med lera. Tubeless funkar dock äntligen efter att ha hittat det enda ekerhål som sipprade ut luften. Cateye GVolt50 monterad under styret, har även en 70.1 som jag kan komplettera med...men om man nu vill gå i riktning mot långtradare på E4:an genom Norrlandsnatten, vi talar obscena mängder lumen, finns det nån bra setup ni kan föreslå?
Det finns några trådar om lampor, men tex lupine Wilma, gloworm xsv , ledx mamba, m tiger sports hyperion, med mera.. eller är du ute efter integrerat som tex exposure sixpack, eller andra lite enklare varianter?

Bonicon

Aktiv medlem
Det finns några trådar om lampor, men tex lupine Wilma, gloworm xsv , ledx mamba, m tiger sports hyperion, med mera.. eller är du ute efter integrerat som tex exposure sixpack, eller andra lite enklare varianter?
Tack, kollar upp dem...jag har gärna externt batteripack, smärtgränsen för vad det får kosta ligger väl kring 500 euro.

LarsM

Aktiv medlem
Menar du "axle to crown"?
I så fall är det ca 435 mm.
Ser nu att gaffel och axlar inte ingår -det gjorde de tidigare (och gör så på nya, gröna för 449 pund).
Lite mindre "fynd" då, men Bootzippern är ändå en rolig och användbar cykel.

dogday

Aktiv medlem
Om man man vill inte vill ha en ny 2022 för bara lite mer pengar 🤪.
Själv är jag fortfarande sugen på en hello dave (ram) oxå för nedsatt pris….
Jo, lite dyrt känns det som. Köpte min i slutet på mars 2020, nypris 8000. Tror priset var extra lågt pga global coronanoja (du kan aldrig gissa vad som hände med cykelpriserna sen!) men känns ändå saftigt med 10K.

Juhlin

Aktiv medlem
Fräckt! Det hade jag ingen aning om att det fanns :)
Nej, det är som namnet antyder mer som en plastfilm. Jag köpte något på Mekonomen som hette: Car-Rep Rubber.
Det skyddade bra, men är väldigt känsligt för skav, jag hade en del släpp på utsatta ställen.
Mycket lättare att ta bort och ser fortfarande helt ok ut om man bättrar på.

Men jag skulle nog ta plasti dip om jag skulle göra det igen.

LarsM

Aktiv medlem
Du verkar ju kört en hel del med den som helstel, funkar det bra på stig?
Vet inte vem du frågar, men svarar i alla fall:
Jag tycker att Bootzippern funkar utmärkt på stig. Min är en 29:a, men jag kör med 27,5 /2,8 eller 2,6 fram och bak varierar mellan 27,5 / 2.8 eller 29/2,35 beroende på vad för cykling som avses. Däcken sväljer mycket ojämnheter.
Kul att variera stigcyklingen mellan ht med plus-däck och denna helstela med samma däck.

Reivennob

Aktiv medlem
Nu ligger min xl 29er på köp o sälj. Direktlänkar inte pga ödmjukhet eller någon slags respekt för tråden. I Stockholm finns den.

Bonicon

Aktiv medlem
Stridsland kommer att släppa en hoj - Beachcomber - under 2023, tycker den har vissa likheter med Bootzippern:

Jag har använt min väldigt lite i år, Laufen funkar bra men den är ju fan ful från varje vinkel, funderar nu på att gå tillbaka till originalgaffeln och maxa ut däcken...Ice Spiker finns ju i 2.6 tum för 27.5, skulle bli en rätt brutal vinterhoj...

Bootzipper-650b - 1.jpeg

LarsM

Aktiv medlem
Jag har använt min väldigt lite i år, Laufen funkar bra men den är ju fan ful från varje vinkel, funderar nu på att gå tillbaka till originalgaffeln och maxa ut däcken...Ice Spiker finns ju i 2.6 tum för 27.5, skulle bli en rätt brutal vinterhoj...
Lauf-gaffeln ser lite knepig ut, men vet man vad det är så inger den respekt. För kostsam för mig dock,
så jag kör med orginalgaffeln och 2.8 resp 2,6 däck (Recon, Mezcal eller Ice Spiker).

LarsM

Aktiv medlem
Stridsland kommer att släppa en hoj - Beachcomber - under 2023, tycker den har vissa likheter med Bootzippern:

Ser mycket Bootzipprig ut. Kul med fler sådana ramar/cyklar.

Topp