Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B

robwrnr

Aktiv medlem
Coolt, precis vad jag också planerar att göra, har precis köpt en Bootzipper 650b XL via ebay, inväntar leverans nu. Vad är det för stem du använder? Är det nån här som kunnat testa originalgaffeln med en 650b XL? PlanetX menar att det inte passar, på de tyska foren verkar dock vissa ha kunnat installera OK. Jag tänker använda en BMX-stem med låg höjd om det blir tajt...tar nog chansen ock beställer en gaffel. PlanetX verkar dock ha väldigt dynamisk prissättning, f n 96 euro.
Jag hade 29”er-modellen och där passar gaffeln fint med plats för spacers. Körde med en billig Brand-X-stam från Wiggle.
Finns ju typ denna som ska ha en stackhöjd på ca 27mm som kanske funkar om det är tight med plats.

Bonicon

Medlem
Jag hade 29”er-modellen och där passar gaffeln fint med plats för spacers. Körde med en billig Brand-X-stam från Wiggle.
Finns ju typ denna som ska ha en stackhöjd på ca 27mm som kanske funkar om det är tight med plats.
Japp, tack för tipset. Har kollat på den här med 23mm stackhöjd, men då är jag begränsad till Surly Sunrise styret:

LarsM

Medlem
PX Gaffel till bootzipper har 12mm TA, hjulsetet du länkade har 15mm TA på framhjulet, finns det endcaps för 12mm till de där naven?

PX Gaffel är ju praktisk med fästen och byggd som en pansarvagn men den väger tyvärr därefter. Vill du köra bredare fälgar och 2.6 däck kan livet bli enklare med en annan gaffel som har 15mm TA.
PX gaffeln för Bootzipper 29 har 15 mm Thruaxle. A-c mått 430 mm.
Hur blir geometrin med den på 650 ramen?

Bonicon

Medlem
Enligt PX har 29er A-C 440 mm med 55 mm rake, jämfört med 650b = "405mm A-C dimension, and 47mm rake.". Hur mycket det betyder för geometrin vet jag inte, dessutom säljer de f n inte den för 29er separat, så detta alternativet har jag inte.
Jakten efter hjulset har inte varit så lyckad, har bara hittat ett par alternativ (ej beg) i min prisklass (<250 euro) och planerade bredd. På begagnatmarknaden hittar jag i princip inget med 12x142/12x100 (alla vill ha en gravelbike?), så alternativet med end cap adapter får jag nog fortfarande ha i åtanke.

Bonicon

Medlem
Delarna till mitt 650B XL project börjar trilla in nu, från PX kom gaffeln och det verkar som att en BMX styrstam kommer att passa utan problem. Bakhjul Veltec ETR SuperForce (XD driver, så det blir nog att investera i ett GX Eagle upgrade kit), fram kommer ett hjul från en Bombtrack gravelbike...jupp, lite av en Ebay-Frankenstein. Brooks B17 hade jag redan, får se om jag använder den eller hittar nåt annat. Ett jäkla brett styre ligger också och väntar på att jag bestämmer mig, velar fram och tillbaka kring det. Bromsarna blir nog det billigaste skiten jag kan hitta just nu, tanken på att detta skulle bli dirt-cheap verkar i nuläget naiv. Men, jag har kul, första gången jag bygger en hoj på riktigt.
Bonicon-BootZipper650bXL-1.jpg
Bonicon-BootZipper650bXL-2.jpg

Bonicon

Medlem
Lilla julafton igår då alla beställningar låg framför dörren då jag kom hem:

Bonicon-BootZipper650bXL-3.png

Tyvärr var verktyget för att slå in muttern i gaffeln skadat i leveransen, gick inte att gänga på nånting där, så det blev bara en liten mock-up idag.

Bonicon

Medlem
Första korta provturen idag med singlespeed på högsta växeln, har fortfarande en del kvar att göra och saknar givetvis en del delar som kommer till veckan. Men det var ändå kul att piska lite grusväg...känns som jag kommer att behöva lite mer än 32t på framdrevet.

203 Magura rotor gick både framme och bak, lite overkill men jag fick dem på köpet med Eagle GX grejerna.

Inget problem med att få på en BMX-styrstam med originalgaffeln från PX (250mm).

Motorcykelstyre i aluminium för café racer (som iaf tillfälligt substitut till Surly Sunrise...kanske den stannar) - ca 5 cm rise, 810 mm brett...en Amazon-chansning som funkar, kostade bara 23 EUR, i aluminium men 4mm tjock så den väger strax över 500g.

Shimano BL/BR-MT501/520 bromsar, måste korta och lufta.

Brooks B17 sadel...jag vet inte om det är min kassa fotografering, ser ju skitbrun ut, i verkligheten tycker jag den är lite närmare i nyans till däckens skinwall.

Bonicon-Bootzipper650bXL-9.png
Bonicon-Bootzipper650bXL-8.png
Bonicon-Bootzipper650bXL-7.png
Bonicon-Bootzipper650bXL-6.png

Trevlig helg!

Snygg😍

Det är alltid kul att se uppdateringar i denhär tråden.
BMX styrstam verkar intressant, måste köpa hem en sådan och testa vid tillfälle.

Min egen cykel står och väntar på SKS Bluemels 75 skärmar för höst / vinter pendling.
SKS-Bluemels-75-U-Front-Rear-Fender-Set-black-matte-75-mm-29--69311-244385-1548140288.jpg

Jag kan återkomma efter montering med en rapport om hur enkelt det var att installera.

Bonicon

Medlem
Snygg😍

BMX styrstam verkar intressant, måste köpa hem en sådan och testa vid tillfälle.

Min egen cykel står och väntar på SKS Bluemels 75 skärmar för höst / vinter pendling.
Visa bilaga 450804

Jag kan återkomma efter montering med en rapport om hur enkelt det var att installera.
Hmm, är det samma som på denna?

Styrstammen jag använder just nu, typ den billigaste man kan hitta, jag vill ha en kort eftersom XL-ramen redan är på gränsen för mig:

Har beställt en från Thomson nu, de gör en för BMX som ser riktigt bra ut, skickar en bild när jag testat den.

Det ser ut att vara den kortare versionen av Bluemels 75, men annars lika.
Jag är 188 cm lång har 70mm stam på XL ram, så jag borde testa en kortare misstänker jag.

Juhlin

Aktiv medlem
Äh! Kör!
Jag vill se vad du har ställt till med. Nu ska du väl inte komma och utöva självcensur!

Bonicon

Medlem
Ja...frugans hårtork låg framme igårkväll, och de vita plastdekalerna på den råa stålramen störde min inre balans på nåt vis...så innan jag tagit ett sansat beslut så satt jag där som en Gollum och värmde och slet bort plastaskiten from my preciousssss... Nåväl, balansen återställd med en cleanare look, jag är nöjd. Vad har du gjort då?

Blev för övrigt klar med hojen efter min första hydralikluftningseans ever. Nu står den och väntar i hemmagymmet/kontoret/cykelverkstan/coronabunkern och med lite tur blir det en första ordentlig tur imorgon.

Bonicon

Medlem
Första turen i v1.0, är klar och behöver nu bara ställa in så att den växlar rent genom hela registret. Behöver definitivt mer framdrev så det ska bytas ut. Sadeln ändrade jag till en Spank, bromsarna är också luftade och jag är imponerad av hur bra de är, grym bromskraft med 4-kolvsok och 203 skivor. Med denna styrstam och styre funkar XL:n OK för mig (185 cm). Nu ser jag fram mot mer längre turer (och nästa gång med handskar...).

Trevlig helg!

Bonicon-Bootzipper650bXL-11.png
Bonicon-Bootzipper650bXL-10.jpg
Bonicon-Bootzipper650bXL-12.png

Bonicon

Medlem
Mycket bättre väder idag och det blev en tur, med en del grusväg och tom en liten avstickare i skogen med ett par hopp som kidsen byggt upp. Känns perfekt för att dra fram i löven, och nu tror jag att jag fått till det med inställningen av GX Eagle så att den växlar bättre. En större klinga har jag beställt (36t)...jag kapade kedjan så den är något lång för 32t, hur mycket längre kedja betyder 4 kuggar mer? Vore ju bra om man slapp köpa ny kedja...

Ett tubeless kit kommer också till veckan...har aldrig kört med det men får inte till det perfekt med innertub och den relativt (19mm) tunna framfälgen.

Nu känner jag mig också som Kaminmannen när det gäller alla dekaler/text på varenda del, vad är bästa sättet att ta bort grafittin från fälgen?

Bonicon-Bootzipper650bXL-14.jpg
Bonicon-Bootzipper650bXL-13.jpg
Bonicon-Bootzipper650bXL-12.jpg

Senast ändrad:

Bonicon

Medlem
SRAM XX1 Eagle klinga med 36 kuggar gick på fram och det blev jäkligt bra, nu känns den rätt även på asfalt, har fortfarande mer låga växlar än jag behöver. Nu far jag ut på morgonen och hittar nya ställen som jag bara susat förbi i bilen förut.

Bonicon

Medlem
Ett par bilder från de senaste modden med 36-klinga och Thomson styrstammen (som gav lite mer rise, blev något bättre position).

Tubeless med dessa däck, 19mm fälg och handjagad pump var en futil kamp mot atmosfären där jag fick erkänna mig besegrad. Måste investera i en kompressor eller en sån där booster, och förmodligen blir det även andra däck för det, funderar på Schwalbe Rock Razor. Att släppa ut lite luft och köra på 2 bar kändes dock bättre än tidigare. Funderar också på att bygga eget framhjul eftersom kombinationen 12x100 TA och bredare fälg är som en liger, de existerar där ute men få har sett en.
Bonicon-Bootzipper650bXL-20.jpg
Bonicon-Bootzipper650bXL-19.jpg
Bonicon-Bootzipper650bXL-18.jpg
Bonicon-Bootzipper650bXL-17.jpg
Bonicon-Bootzipper650bXL-16.jpg

Juhlin

Aktiv medlem
Jag är förvisso ganska lätt med 74kg, men jag ligger kring 20 psi fram och 22 bak.
Det är ganska lågt, men det är först där jag tycker däcken blir följsamma och studsbollen upphör.

Bonicon

Medlem
Jag är förvisso ganska lätt med 74kg, men jag ligger kring 20 psi fram och 22 bak.
Det är ganska lågt, men det är först där jag tycker däcken blir följsamma och studsbollen upphör.
OK, senaste åren pendlar jag mellan 90-110 kg (hade Powerlifting som första hobby, nu tar cyklingen över mer och mer och därmed går kroppsvikten - och tyvärr också bänkpressen - ner). Men jag hade 40 psi fram och bak tills igår och då var det rätt studsigt på grusvägarna, ska prova minska lite till.

Juhlin

Aktiv medlem
Ok, då behöver du naturligtvis högre tryck än jag. För min del var det en trevlig upplevelse att komma ner i tryck så jag tänkte bara dela med mig. Men det är så pass stor viktskillnad mellan oss att mina siffror blir irrelevanta för dig.

Min största bedrift på bänkpress var väl att jag tränade på 120% av min kroppsvikt, det lät bättre än att tala faktiska siffror, men det är preskriberat då mycket öl, vin, kvinnor och sedan familjeliv satt sina spår.

Senast ändrad:

LarsM

Medlem
Nu är mitt Bootzipper bygge klart sedan några veckor. Det är en 29:a i Large -blev rätt storlek för mig.
Nu kör jag med 29 x 2,35" bak och 27,5 x 2,8" fram för att få lite mer bekväm framfart på stig -det har mest blivit stigcykling hittills och den funkar mycket bra (om det inte går för fort/blir för högt -då märks det att den är helstel). Väldigt kul på tekniska stigar. 27,5 x 2,8" får plats bak också.
Det blev sänkstolpe. Hade inte tänkt det från början, men ändrade mig efter tips i tråden (tack Reivennob). Så bra i terrängen!
Rakt styre nu, tänkte testa med Geoff-styret till våren när det blir mer blandad upptäckar-cykling på väg och stig blandat.
Mycket nöjd redan.

Bilagor

Bonicon

Medlem
...
Det blev sänkstolpe. Hade inte tänkt det från början, men ändrade mig efter tips i tråden (tack Reivennob). Så bra i terrängen!
...
Det har jag på min lista också, men först måste jag få ordning på det #€&^! framdäcket som inte vill sätta sig ordentligt -- har prövat med såpvatten, pumpa upp till närmare 60 psi, utan fälgband och med lätt våld försökt få bort den "dip" som alltid blir kvar och skevar till hjulet och i och med det min mentala balans. Vet inte om det är däcket, fälgen eller mig själv (neeej, det kan det inte vara) som ställer till det. Vore kul att ha en 29:a och ha mer möjligheter att köra med bredare däck. Men ändå, jag var ut på en 3-milarunda imorse, ca. 80% grusväg och stigar som denna hoj inbjuder till att utforska, har jäkligt kul måste jag säga. Rundan idag hade jag försökt i grova drag plotta ut i hjärnbarken med hjälp av Google Maps kvällen innan, men naturligtvis blev det ju inte precis så, det fanns ställen där jag upptäckte nån liten stig och dök in på den för att se vart jag hamnade. Rundan idag bjöd på lite urban exploration där jag körde längs tågspår, nedför trappor, men också en hel del trails kring en å där jag hittade en plats där de byggt upp en massa hopp som var närmare slope style än en pumptrack...där gick ju gränsen för vad jag vågade utsätta stålet för. I nästa moment kom en brant uppförsbacke i single track där jag för första gången kunde använda de 50 kuggarna på bakdrevet: bara att trampa på och försöka hålla ner det stegrande framhjulet medan bakdäcket hittar grepp i de blöta löven.

Så, en dropper post, nya däck med tubeless, och sen förmodligen prövar jag att sätta BMX-grepp på den inre delen av mitt breda styre, när jag bombar fram på grusvägar eller asfalt funkar det rätt bra att greppa där. Vilka mods har ni på gång?

Bonicon

Medlem
Två saker utsatte jag min Bootzipper för idag -- kallpressad linolja och glidmedel. Kan rapportera att däckfan äntligen ploppade på plats och att jag förhoppningsvis har nån sorts rostskydd nu. Ni får själva gissa applikationsområdet...

Så ser ramen ut nu efter en tunn applikation, lite mer åt 29:an hållet?

Bonicon-Bootzipper650bXL-23.jpeg

Reivennob

Aktiv medlem
Börjar med att be om ursäkt för att det är höst och mörkt. Bilderna blir där efter. Meeen jag fick se hur effektiv min reflexpizza är :D Sydd av överdraget till en Hövding som löste ut på ett farthinder (OBS, bunny jump och hövding går inte riktigt ihop...). Det reflekterande camo-materialet sparade jag i alla fall och även den nästan värdelösa ramväskan från LIDL är lagad med en bit hövdingtyg, dock svart. Råkade sy i den nya dragkedjan åt fel håll dock så att batterisladden kräver att den är öppen. Tror jag löser det med en het syl och gör en öppning fram i väskan. Materialet tycks vara i princip vävtejp.

Uppgradering jag gjort sedan senast är "cigne" stammen från Velo Orange som jag stal från min Pompino samt en friktionsväxel från MicroShift. Gryyyymt nöjd med båda! Vem vill ha en klickade växelgrunka egentligen? Och som ni ser på sadelstolpen är jag lång. Att få upp styret i höjd med sadeln är inte helt lätt då.
Även en "head badge" från loppis är monterad medelst dubbelhäftande tejp.
Kvar att göra är att sätta på större framklinga, har den i lådan men har inte kommit till skott än, minskad asfaltspendling minskade mitt behov.
Alla stålbultar som sitter i ramen sticker nog in ca en cm och ger massa onödig vikt men det är inget jag förlorar sömn över. De fanns ju i förrådet. En dag kommer jag slipa ner dem på bänkslipen.
På önskelistan står en navdynamo för att sen montera på en edelux-lampa från en annan cykel. Batterilampan får duga så länge. Cykelbudgeten är minskad pga föräldraledighet.
Dock så har jag lite plattjärn att svetsa en korghållare av samt en stor j**la korg att montera. Kostnad 0kr så det är nästa projekt. Kommer nog att borra i gaffeln då, att bara använda hålen i gaffelbenen verkar klent eller snarare instabilt.
20201118_215711.jpg
20201118_215639.jpg
20201118_215742.jpg
20201118_215659.jpg

Juhlin

Aktiv medlem
Jag föredrar funktion före form, din cykel är inget mindre än ett mästerverk. Därmed inte sagt att det är något fel på formen, det är bara inte standard och vad man är van att se.
Tycker det är jäkligt kul med såna här lösramsbyggen, kul och inspirerande att se hur olika den perfekta cykeln kan vara från person till person.

Min är rätt slätstruken och funkar bra, men jag har några idéer på gång. Dock ligger fokus på att bygga ny stigcykel till nästa säsong och en av cyklarna måste vara i drift så Bootzipper får vänta på sin tur.

Reivennob

Aktiv medlem
Snygg😍

Visa bilaga 450804

Är skärmarna på än?

Bonicon

Medlem
Jag var ute på en liten morgonrunda, 6 mil, 3.5 timmar (med en kortare paus). Med tanke på min allmänna (men ökande) fitnessnivå så var det fantastiskt bra, nästan hela tiden utan asfalt under däcken och det känns som att farten börjar öka på. Efter mycket finslipande börjar min Bootzipper kännas rätt -- med 28 psi går den bekvämare på grusvägarna, på landsvägen känns den rätt seg. Inga problem idag förutom att flaskhållaren vibrerade sig lös.

Touren bjöd på det mesta (sorry för den taskiga kvaliteten med mobilkamera):

Bonicon-Bootzipper650bXL-26.jpg
Bonicon-Bootzipper650bXL-25.jpg
Bonicon-Bootzipper650bXL-24.jpg

Åker, sjö och stigar genom skogarna där jag börjare känna mig mer hemma efter varje utflykt (nåja, ett par missar i navigationen blev det idag också, men så hittar man ju också nya ställen). Använder hela kassetten på en sån tur, är nöjd med drivlinan och de överdimensionerade bromsarna funkar perfekt. Lysen är nog nästa grej, tror däcken får sitta på ett tag nu.

dogday

Aktiv medlem
En segdragen köksrenovering så saktar ner framfarten, men det blir custom fästen för fram och bakskärmen:

Visa bilaga 454196
För att hålla fast bakskärmen nere vid vevhuset.

Visa bilaga 454197

för att hålla "stagen" för framskärmen på gaffelbenen.

Alla delar är hemma, det är bara att finna tiden för montering.
Berätta gärna dimensionerna på "gummiklämmorna" om de passar – just nu använder jag två av anything cage-fästena för skärmstagen men skulle gärna lämna dem lediga till sitt ursprungliga syfte.

zinkpasta

Aktiv medlem
Dags för mig att bidra lite iaf.. Jag har ju redan förvarnat, och kommer därför att utöva viss censur av bilderna:
Jag har fö gjort så fruktansvärda saker med min Bootzipper att jag inte ens vågar posta bilder här. Kan dock länka till den framöver, men se detta som en varning.
Det började dock ganska fridfullt, hade en hel del reservdelar (t-mars dropper, nx-växlar, styre, ..) i lådorna och hittade även schyssta 30mm-fälgar och fyrkolvsbromsar till bra pris här på happy:
1605962462598.png

Enbart drivlina och detaljer som handtag saknas:
1605962531735.png

Det är nu det krävs censur! Hade i dåläget inget vevparti ledigt, förutom ett från min gammelpendlare som var redo för skroten, men som råkar vara ombyggd till elcykel. Iom att jag tycker såna cyklar (i bästa fall) ska hålla sig i sitt eget forum, så kan jag inte helt frångå mina principer utan får använda mina powerpointskills. Kan även tillägga att tanken med bygget är att ha den som vintermisärpendlare, ska inte köras i annat än asfalt/betongterräng. Nån slags skärmar åkte också på. Vill man se ocensurerade bilder så kan det ev dyka upp i elforumet (då kan man även skratta åt min icke ip-klassade lösning för kabelhärvan):
1605962646038.png

Bortsett från censurrutan ser den ju rätt fin ut i utförandet nedan. Dock funkar inte dessa skärmar om det blir blöt/slaskmisär på riktigt.. Och sen åkte droppern på igen, bara för att den inte ska ligga hemma o skräpa i en låda.
1605962913231.png

1605962960589.png

Här är då nuvarande setup. Byggde om till singlespeed, bytte till lite mer lättrullade däck då den som sagt ska ska rulla asfalt, och gjorde ett försök att montera på skärmarna som tidigare nämnts här i tråden, SKS Bluemels 75 U. Fram gick det hyffsat (även om jag inte är helt nöjd med fästet i gaffeln), men bak var ju stagen för korta för att fästa i ramen vid navet. Är det bara jag som är kass på att tänka, eller funkar det inte default med 29" och 2.25-däck? "Lösningen" fick bli, som så många gånger förr, buntband! Det funkar iaf nu vid provcykling, men tror det blir kaos om det samlas snömodd (om det nu blir nån sån i Götet..) t. ex. Hur har ni andra fixat detta? (Även övre fästet gick jag bet och löste med buntband (ska borra som BigF gjort vid tillfälle)..
1605962984725.png

Estetik har helt klart inte varit fokus. På ett sätt vill jag att cykeln ska se för jävlig ut, det borde minska stöldrisken iaf några procent.

That's all for now! Har dock happy-köpt ett Sram SX-vevparti, så nån gång framöver ska den avelektrifieras och få rulla som vanlig hoj också. Har inte bestämt om jag återmonterar växlar et.c. då eller inte.

Senast ändrad:

Bonicon

Medlem
...
Det började dock ganska fridfullt, hade en hel del reservdelar (t-mars dropper, nx-växlar, styre, ..) i lådorna och hittade även schyssta 30mm-fälgar och fyrkolvsbromsar till bra pris här på happy:
...
Erm, olika styren på varje bild? Tror jag vill byta "parts bin" med dig...

Jag är inne på min tredje BMX-styrstamm nu, växlade till en toploaded jag hade på min BMX-cruiser och fick lite mer avspänd sittposition, så jag tror det är färdigtlaborerat på det stället. Tror nu också att jag har tillräckligt med plats för att få dit en Yepp Mini barnsits för att kunna ta med minstingen ut på nån runda ibland - nån annan som har barnsits på sin Bootzipper?

Kan också rapportera att det blev tillökning i mitt stålstall i helgen...efter att ha gett upp i en budgivning på en fullpyntad Surly Krampus blev det iallafall ett litet tröstpris med en rätt ovanlig krabat som dök upp till salu i närheten: en Checker Pig CPX C05 från sent 90-tal (gissar jag), diggar ramen (spiralvridna rör!), XT-komponenter, och för 60 euro kunde jag inte motstå:

CheckedPig_3.JPGCheckedPig_2.JPGCheckedPig_1.JPG
Får se vad jag gör med den, ville ha nåt där jag kan lära mig mer och bli bättre, som sagt, Bootzippern är första hojen jag någonsin satt ihop, och med den här kan jag ha rätt många miniprojekt för att fördriva tiden. Men, den får hamna i en egen tråd senare...

zinkpasta

Aktiv medlem
Erm, olika styren på varje bild? Tror jag vill byta "parts bin" med dig...
Just styret är faktiskt samma* (nåt mtb-styre från Superstar components, jag gillade färgmatchningen grå/rosa .. dock ej tillsammans med röda handtagen), dock blev färgerna lite off på nån bild av oklar anledning (Maxxis-loggan blev ju röd också..). Sen är det lite olika bråte monterat på de olika bilderna, mobilhållare, goprofäste, lampa, et.c..

Men får erkänna att cykelhobbyn ibland mest är ett alibi för prylsamlande, så när jag beställde singlespeed-kittet från P-X så åkte det med ett styre ..eller två (OG V2 samt Geoff) som jag tänkte testa vid tillfälle.

* Edit: Ok, två olika, nån gång var det ett svart styre monterat inser jag nu. Ibland är byggandet ett alibi för att dricka öl.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer