Dags för mig att bidra lite iaf.. Jag har ju redan förvarnat, och kommer därför att utöva viss censur av bilderna:
Jag har fö gjort så fruktansvärda saker med min Bootzipper att jag inte ens vågar posta bilder här. Kan dock länka till den framöver, men se detta som en varning.
Det började dock ganska fridfullt, hade en hel del reservdelar (t-mars dropper, nx-växlar, styre, ..) i lådorna och hittade även schyssta 30mm-fälgar och fyrkolvsbromsar till bra pris här på happy:
Enbart drivlina och detaljer som handtag saknas:
Det är nu det krävs censur! Hade i dåläget inget vevparti ledigt, förutom ett från min gammelpendlare som var redo för skroten, men som råkar vara ombyggd till elcykel. Iom att jag tycker såna cyklar (i bästa fall) ska hålla sig i sitt eget forum, så kan jag inte helt frångå mina principer utan får använda mina powerpointskills. Kan även tillägga att tanken med bygget är att ha den som vintermisärpendlare, ska inte köras i annat än asfalt/betongterräng. Nån slags skärmar åkte också på. Vill man se ocensurerade bilder så kan det ev dyka upp i elforumet (då kan man även skratta åt min icke ip-klassade lösning för kabelhärvan):
Bortsett från censurrutan ser den ju rätt fin ut i utförandet nedan. Dock funkar inte dessa skärmar om det blir blöt/slaskmisär på riktigt.. Och sen åkte droppern på igen, bara för att den inte ska ligga hemma o skräpa i en låda.
Här är då nuvarande setup. Byggde om till singlespeed, bytte till lite mer lättrullade däck då den som sagt ska ska rulla asfalt, och gjorde ett försök att montera på skärmarna som tidigare nämnts här i tråden, SKS Bluemels 75 U. Fram gick det hyffsat (även om jag inte är helt nöjd med fästet i gaffeln), men bak var ju stagen för korta för att fästa i ramen vid navet. Är det bara jag som är kass på att tänka, eller funkar det inte default med 29" och 2.25-däck? "Lösningen" fick bli, som så många gånger förr, buntband! Det funkar iaf nu vid provcykling, men tror det blir kaos om det samlas snömodd (om det nu blir nån sån i Götet..) t. ex. Hur har ni andra fixat detta? (Även övre fästet gick jag bet och löste med buntband (ska borra som BigF gjort vid tillfälle)..
Estetik har helt klart inte varit fokus. På ett sätt vill jag att cykeln ska se för jävlig ut, det borde minska stöldrisken iaf några procent.
That's all for now! Har dock happy-köpt ett Sram SX-vevparti, så nån gång framöver ska den avelektrifieras och få rulla som vanlig hoj också. Har inte bestämt om jag återmonterar växlar et.c. då eller inte.