Nytt år, nytt cykelbygge. On One Bootzipper 650B

Hej! Beställde precis en Bootzipper för att ersätta vinterpendlaren/sommarstelisen. Funderar på om det är någon som testat större klinga? 34t verkar som att det ska gå enligt ovan, men 36t (Brent på On One nämner att det skulle kunna gå med Boost 36t här: https://singletrackworld.com/forum/topic/on-one-big-dog-or/ – men att det inte är inom spec) vore optimalt...

Lite sent om sänder så kommer det ett svar på denna fråga :

För mig så finns det ca 15mm rum kvar med ett 34 drev på en icke boost vev, så åtminstone 36 och sannolikt 38 framdrev så gissar jag på att går.

IMG_0898.jpeg

Mitt eget bygge så går sakta framåt, hoppas att hinna med mera byggande i påsk.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_9f0.jpg

LarsM

Aktiv medlem
Jag har räknat ut att man får in 2.8 fram och 2.4 bak. Räknat ut och räknat ut... Det är 7cm fritt utrymme bak och 8.5 cm i gaffeln. Gäller 29''aren. Någon dag ska jag maxxxa men iom att jag har däck på 2.1 som jag är nöjd med känns det som ett onödigt utlägg.
Jag funderar också på att köpa ett Bootzipper 29 frameset. För att den verkar rolig, och mycket för pengarna -sen får jag se när den blir en hel cykel. Vill i alla fall lägga beslag på en för framtida byggprojekt.
Väljer 29an för att jag vill ha Boost-axlar, och eventuellt kunna få plats med lite bredare däck på 27,5/27,5+ hjul. Har någon testat vilken maxbredd som skulle få plats med de mindre hjulen?

Jag tänkte välja storlek L (XL är ändå slut) till min längd 187 (med kortare ben). Skall köra med Geoff-styre (Loop). Synpunkter på mitt storleksval?

Reivennob

Aktiv medlem
Jag funderar också på att köpa ett Bootzipper 29 frameset. För att den verkar rolig, och mycket för pengarna -sen får jag se när den blir en hel cykel. Vill i alla fall lägga beslag på en för framtida byggprojekt.
Väljer 29an för att jag vill ha Boost-axlar, och eventuellt kunna få plats med lite bredare däck på 27,5/27,5+ hjul. Har någon testat vilken maxbredd som skulle få plats med de mindre hjulen?

Jag tänkte välja storlek L (XL är ändå slut) till min längd 187 (med kortare ben). Skall köra med Geoff-styre (Loop). Synpunkter på mitt storleksval?
Med kortare ben så funkar säkert en L ram. Snåla inte in på sadelstolpen bara, köp en dropper från början. Geoff styret är supertrevligt 👌. Den enda nackdelen jag kan se med det hittills är att formen gjorde det svårt att linda med läder, men det är kanske lite utav ett nischproblem + att jag inte är så bra på att linda... Vanlig flexig kork/syntetlinda går nog superbra.

robwrnr

Aktiv medlem
Knep en av de sista 29” XL-ramarna för 199 €. Tanken är att att använda delar som blivit liggande i förrådet blandat med några begagnatköp. Blir en cykla-på-utflykt-med-barnen-cykel/allt-i-allo-cykel.

4F723523-A6FF-45A4-BD95-30E4BB11CA64.jpeg
15805C3B-EECB-4746-A31E-3809A5EA6D99.jpeg

Petrolhead

Aktiv medlem
Satt för länge med fingret på köpknappen....
Nu är de restade till mitten på Maj, men jag slog till på en komplett L, leverans slutet Maj/början på Juni (fingers crossed)

Juhlin

Aktiv medlem
Jaså? Då hade jag tur, jag klickade hem en 650B ram med gaffel i måndags. DHL kommer på fredag påstår dom. Synd bara att tyska butiken som levererar hälften av komponenterna inte ens lyckats skicka grejerna ännu pga Covid19. Svårt att gnälla när det står att leveranser kan försenas upp till 7 dagar men inte mindre surt.

@Stigfinnarn
Är det ok om jag använder din tråd som byggtråd? Tänkte tråden kan användas som kunskapsbank för Bootzipper byggare. Annars gör jag en egen.

Gärna för mig, det går så sakta framåt med mitt projekt så det är ju bara kul om tråden hålls igång.

Jag fick hjärnsläpp när jag beställde ramen och tog ett 600mm rakt styre, nya styren är påväg från PlanetX .

Får se om Enduro 6 eller OG V2 blir bäst.

HBOOEN6V2_P1-02.jpg

HBOOOGV2_P2-02.jpg

zinkpasta

Aktiv medlem
Får jag också vara med? Nöp en XL när de såldes för €199. Hade egentligen tänkt bygga en HT typ nu, men avvaktar lite med det och bygger ihop denna med delarna istället (har inte beställt HT-ram än t. ex..). Om inte mina excelark över vad som finns i diverse lådor här hemma är helt felaktiga så borde det mesta finnas, så förhoppningsvis dyker det upp lite (fler och bättre) byggbilder framöver.

(Dammsugaren i bakgrunden kommer ej att integreras i detta skede.)

1587056884918.png

Juhlin

Aktiv medlem
Finner det lite lustigt att så pass många verkar ha köpt sig en Bootzipper nyligen.

Jag slängde med ett "El Guapo ancho" bara för att få en utgångspunkt. Insåg inte förrän nu att det föreslagna enduro 6 som Stigfinnarn hade ovan var ett 780 brett medans mitt höll 760. Nåväl ingen fullständig katastrof och jag räknar med att behöva en eller flera rundor innan jag bestämmer mig för att revidera styre och stam setup.
HBELGUANB_P1.jpg

Jag är förresten 176cm och chansade på en medium med 50 stam, ren chansning då jag inte är kompetent nog för att veta vad i en geometritabell som är upp eller ner.

Juhlin

Aktiv medlem
Suck, vad är en bal på slottet... PX paket ankommit, BD är fortfarande inte skickat, kan nog skruva ihop styrändan med lager osv ikväll åtminstone.
IMG_20200417_115006.jpg

Juhlin

Aktiv medlem
Jag börjar fega ur. Gillar den råa ytan men överväger att dra över den med ett lager klarlack eftersom det finns lite tid innan resten av komponenterna ankommer. Gärna matt klarlack men jag tänker inte knussla i den mån att det försenar bygget.

Det råkar inte finnas någon här som kört en rå Bootzipper genom 300 vattenpölar och kan redovisa hur utseende påverkas?
IMG_20200417_115036.jpg

Juhlin

Aktiv medlem
Tjaaa alltså, med rå menar jag doppad i ett fosfatbad utan lack eller klarlack. Jag har inget emot patina men tycker den var rätt fräck som den är och börjar som sagt noja över att jag inte vet hur den kommer åldras.
Det fanns inga M 650 med klarlack när jag tryckte på köpknappen.
Ramen levereras utan lager. Axlar ingick.
IMG_20200417_115133.jpg

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Tjaaa alltså, med rå menar jag doppad i ett fosfatbad utan lack eller klarlack. Jag har inget emot patina men tycker den var rätt fräck som den är och börjar som sagt noja över att jag inte vet hur den kommer åldras.
Det fanns inga M 650 med klarlack när jag tryckte på köpknappen.
De som hade köpt "29 såg ut som om det satt ett lager ipressat, men 650 fick jag köpta till styrlager.
Visa bilaga 411354
Aha, jag förstår! Kanske prova att linolja den? Det härdar ju och borde skydda åtminstone lite. Och så ser det nog rätt bra ut kan jag tänka mig.

Jag provade att kicka på "buy now" och då kommer man till en sida där man kan välja till bland annat styrlager, så det ingår nog inte. Tyvärr hade de inte nåt riktigt billigt. Blir lite fånigt med 40 pund för bara styrlagret när ram + gaffel kostar 200.

robwrnr

Aktiv medlem
Aha, jag förstår! Kanske prova att linolja den? Det härdar ju och borde skydda åtminstone lite. Och så ser det nog rätt bra ut kan jag tänka mig.

Jag provade att kicka på "buy now" och då kommer man till en sida där man kan välja till bland annat styrlager, så det ingår nog inte. Tyvärr hade de inte nåt riktigt billigt. Blir lite fånigt med 40 pund för bara styrlagret när ram + gaffel kostar 200.

Som varit uppe tidigare i tråden så funkar det med detta styrlager. Lite billigare i alla fall.

Juhlin

Aktiv medlem
Jag skulle vilja tordas låta den vara eller linolja den. Men alla mina favorit jeans är ljusblå, och det rimmar inte så väl med en oljad eller obehandlad ram på en alltiallo i mitt praktiskt lagda huvud. Jag kan försonas med tanken på en matt klarlack, överväger hagmans 2K matt med bastu härdning just nu. Kanske svänger in hos en billackerare på vägen till jobbet på måndag och kollar vad det skulle kosta att spruta där.

Juhlin

Aktiv medlem
Har sprutat gaffeln med en avtagbar gummi beläggning, det blir en film som ska gå att skala av.
Ganska nöjd, ska låta den härda någon dag till och inspektera resultatet igen, därefter sprutar jag nog hela ramen.
IMG_20200419_090843.jpg

Vigfor

Medlem
Även jag funderar på att beställa en bootzipper men velar mellan 650B och 29er. I vilka situationer passar det ena eller andra bäst? Har även tittat mycket på Surly Lowside men priset är svårt att rättfärdiga och därför lutar det nu åt en Bootzipper. Användningsområdet är mer alltiallo/kul/fulväderscykel än ordentlig skogscykel. Har cyklat mycket på väg innan men detta blir min första MTB..!

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Finns det nån uppfattning om vad ram + gaffel väger? Den ser onekligen väldigt (onödigt) bastant ut.
Jag är på vippen att beställa men det stör mig att kedjestagen är en kilometer långa. Fattar inte varför man gjort så. Det betyder att den inte kommer vara den där lekfulla hojen man egentligen skulle vilja tramsa runt på till vardags.

Juhlin

Aktiv medlem
Jag har ingen bra våg hemma, kan ta med den till jobbet imorgon. Men första intrycket efter att i 25 års tid mest hanterat alu och plast ramar var absolut en "å jävlar" moment. Man kan klubba sälar med gaffeln och kossor med ramen.

OlaB

Medlem
Jag har en 29er XL. Ramen väger typ 3 kg och gaffeln 1,5 kg men det är ju bara schysst att man inte har en viktmässig fördel gentemot heldämpade cyklar.

Juhlin

Aktiv medlem
Även jag funderar på att beställa en bootzipper men velar mellan 650B och 29er. I vilka situationer passar det ena eller andra bäst? Har även tittat mycket på Surly Lowside men priset är svårt att rättfärdiga och därför lutar det nu åt en Bootzipper. Användningsområdet är mer alltiallo/kul/fulväderscykel än ordentlig skogscykel. Har cyklat mycket på väg innan men detta blir min första MTB..!
Jag är inte rätt person att råda någon kring hjul storlekarna då jag har för lite personliga erfarenheter. Kör 650 på min HT MTB och eftersom Bootzippern ska vara en praktisk cykel så ansåg jag det mest praktiskt att hålla mig till samma hjulstorlek. Jag hade en 29 i korgen först men ett boost hjulset spräckte min budget och passar inte på någon av mina andra cyklar, alltså opraktiskt.

Juhlin

Aktiv medlem
Ramen är sprutad med gummifilm.
Tyska paketet är packat, transporten är bokad men ännu inte hämtad av speditören. Hoppas verkligen det börjar röra sig snart... Insåg att jag saknar skruv till bromsoken, caps till framhjulet och bakhjul kommer från tyskland, slangen till bakre oket är något kort, kanske funkar.
Inte imponerad av fästena för främre bromsslangen, sannolikt optimerad för "engelsk" broms.
IMG_20200421_111151.jpg

Ursäkta röran, jag har bara bott här 4-5 år så jag har inte hunnit göra plats för allt och städa.

Fick inte komma in på jobbet för att väga ram och gaffel i måndags. Frugan åkte på ett par symptom som skulle kunna vara Covid19. Det innebar karantän för mig.

Senast ändrad:

johannaxel

Ny medlem
Kapar tråden lite, sitter här och funderar på att beställa en bootzipper, velar mellan 650b och 29", tänker bygga den som SS pga gillar enväxlat, ev som fixie t o m. 29" finns gloss medan 650 finns raw matte, är båda helt "oskyddade"? funderar i alla fall att dra på ett eller fler lager klarlack ev. Sen är jag 178 cm lång så velar lite om jag ska köpa en medium eller large, lutar mest åt medium.. tänker jag helt skevt?

Reivennob

Aktiv medlem
Kapar tråden lite, sitter här och funderar på att beställa en bootzipper, velar mellan 650b och 29", tänker bygga den som SS pga gillar enväxlat, ev som fixie t o m. 29" finns gloss medan 650 finns raw matte, är båda helt "oskyddade"? funderar i alla fall att dra på ett eller fler lager klarlack ev. Sen är jag 178 cm lång så velar lite om jag ska köpa en medium eller large, lutar mest åt medium.. tänker jag helt skevt?
Har själv "gloss" varianten. Glossen i sig verkar vara klarlack helt enkelt. Tunnt och dåligt precis som utlovat av OnOne 👌 Petade på lite linolja vid förstärkningen på toppröret men annars får det vara lite som det är och som det blir för min skull.

Juhlin

Aktiv medlem
Så var den äntligen färdig :
Visa bilaga 412516
Visa bilaga 412518

Det blev OG V2 styret för att få en mera retro look.
Jag kan återkomma med intryck då jag har hunnit cykla den lite mera.
Grattis, jag sitter fortfarande och väntar på paket...
Men hur löste du framhjulet? Du hade väl lite problem med det? Jag har beställt end caps till ett DT M1900 men börjat läsa lite att 12mm caps för lvg hjul inte passar på MTB navet, kanske åker på ett nytt hjul ändå... Hoppas någonstans att jag ska lyckas få ihop det trots allt.

Jag fick slipa ner mina endcaps på bandslipen 😀
Låt oss hoppas att du har bättre tur än jag.

Om jag fick göra om en sak på bygget så skulle det vara att köpa ett hjul menat för 12mm TA direkt istället för att få fulanpassa ett 15mm nav.

Juhlin

Aktiv medlem
Efter mycket möda och stort besvär så dök det äntligen upp ett paket.
IMG_20200428_221405.jpg

Jag råkade lägga upp en bild på min verkstad i en annan tråd och det krävdes en bild online för att jag skulle inse att jag har lite städjobb framför mig.

Juhlin

Aktiv medlem
Utspridda över den nystädade arbetsbänken:
I sällskap av en av XT växel med tillhörande kasett och kedja från bra o ha lådan.
IMG_20200428_230537.jpg

Har kört med Thunder Burt på min HT och är överlag superimponerad över hur mycket grepp det är på torr lokalstig, men det känns som det inte riktigt räcker till att kompensera för bristande förmåga när det blir teknisk klättring, så det har fått flytta till bootzippern.
Nere från kryckan på egna hjul, framsteg!
IMG_20200429_010430.jpg

Svårt att få någon riktig känsla egentligen utan vevar, men har provsuttit och den känns riktigt bra. Med lite tur så tar jag cykeln till jobbet på torsdag vilket är en 3 mila tur enkel resa.

Makten

Aktiv medlem
Jag ångrade mig och beställde en Scandal-ram med kartonggaffel istället. Gissar att den blir ~2 kilo lättare och får rimligare geometri för skogsbruk. :sneaky: Dock inte i närheten av lika snygg förstås. :cry: Kommer bli singlespeed till en början. Och om helstelt är förjävla jobbigt så blir det 130 mm Fox 34 från stigcykeln som ska få en Pike istället.

Juhlin

Aktiv medlem
Jag har sneglat åt det hållet jag med. Men jag har bara hardtails och 2021 tänker jag bli med min första heldämpade så jag besinnar mig... Lycka till och glöm inte att posta mycket bilder!

Topp