Reach

Bonzo

Aktiv medlem
Reach
Hej,
Hur vet man på ett ungefär hur mycket reach man behöver?
Det finns en magisk formel man kan använda sig av för att få en utgångspunkt. Annars är det väl att jämföra olika tillverkares storleksguider och försöka få fram något genomsnitt där.

Hur lång är du och har du ”normala” proportioner på kroppsdelarna?

Valhalla_

Aktiv medlem
Reach
Sixten Fors hade ju en formel som gav en ett utgångsvärde på vilken reach man bör ha. Det var väl reach inklusive stam vill jag minnas. Kan dock inte minnas formeln. Men jag testade den på kul på mig själv och tyckte den stämde rätt bra.

Dock lär det väl vara olika beroende på vad för hoj man har och hur man vill köra. Har lite för dålig koll på detta för att kunna svara..

Men vad är det du tänker för hoj osv?

Mback72

Aktiv medlem
Reach
Sixten Fors hade ju en formel som gav en ett utgångsvärde på vilken reach man bör ha. Det var väl reach inklusive stam vill jag minnas. Kan dock inte minnas formeln. Men jag testade den på kul på mig själv och tyckte den stämde rätt bra.

Dock lär det väl vara olika beroende på vad för hoj man har och hur man vill köra. Har lite för dålig koll på detta för att kunna svara..

Här är Sixtens tabell. Den stämmer bra på mig.
601B91D3-7865-4EC5-9CA3-B8C07C7A1680.jpeg

jonte987

Aktiv medlem
Reach

2 x längd i cm + 150 = mm till styret. Dock bör man dra i från SAG på HT om man ska vara noga

EDIT: Glömde disclaimer: Kan variera med preferenser, proportioner, SAG etc.

Kneecap

Aktiv medlem
Reach
Här är Sixtens tabell. Den stämmer bra på mig. Visa bilaga 403814
Tjena!

Stor disclaimer på den, tar ingen hänsyn alls till kroppsproportioner för det första. (Har man långa ben och kort överkropp är den urusel, tvärtom så fungerar den bättre) Sen måste man tänka på rörlighet, bålstyrka, typ av stigar m.m. Tar heller inte hänsyn till sadelrörsvinkel, handlar det om mestadels ståcykling så spelar det mindre roll men om man ska sitta ner mycket så är det en oerhört viktigt aspekt.
Men man kan använda den som en utgångspunkt, finns flera andra formler som är bra att jämföra med.

Knä-Ola

Medlem
Reach
Tabellen är helt ok, men såklart måste man ta hänsyn till sadelrörsvinkel och stack bland annat. Och så är det personliga preferanser också :) Själv kör jag betydligt längre cyklar, men det är inte säkert att det passar dig.

yonsson

Aktiv medlem
Reach
Pga detta är reach utan stack ett ganska värdelöst mått. Då kan man lika gärna säga du är 180cm lång och då blir medium nog bra typ.
Rise på styret bör ju också tas i beräknande. Men det är ju det som är bra tänker jag, att man kan justera med olika styren, stammar och olika höjd på stammen. Högre och kortare stam gjorde mycket positivt för hur jag upplever hojen jämfört med innan.

jonte987

Aktiv medlem
Reach
Ja det saknas 8mm - beroende på om tillverkaren mäter med spacers eller inte.

Du får vända stammen upp och ner eller släppa luften ur gaffeln.

Valhalla_

Aktiv medlem
Reach
Nåja, tabellen är väldigt bra som utgångspunkt, vare sig man gillar Sixten eller ej. Man utgår ifrån tabellvärdet och korrigerar med kortare eller längre stam. Självklart finns det folk med ap-armar eller gräshoppeben, och då får man tänka om. Men för medel-folk tycks den rätt vettig som utgångspunkt.

yonsson

Aktiv medlem
Reach
Tjena!

Ja, men tabellen räknar utan spacers. Du har kortat din cykel 12 mm. Det motsvarar 6 cm i längd enligt formeln.
God afton,

Så den magiska tabellen tar alltså inte i beaktande att nästan alla hojar säljs utan ”Zero stack” styrlager och med någon cm under stammen? Hur som helst så verkar den stämma hyfsat på mig. Skulle nog överleva att köra med stammen slammad.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Reach
jag tycker måttet mellan vevparti och handtag är mest utslagsgivande hur cykeln känns och passar. känsligt på någon cm när, känns i stående igångdrag. reach samvarierar med detta men man kan vid isolerad förändring av reach kompensera med att mer eller mindre sträcka ut sig. större acceptabel spännvidd på det.

måttet bb-handtag relaterar något till kroppslängd, men mera precist måttet mellan fötter och händer. känner inte till någon formel.

sixten hamnade ju däremot fel med egna sonen som liksom andra barn har relativt kroppslängden har kortare armar. hade han tagit fram en formel baserat på avståndet hand-fot hade sonen sluppit den alltför framtunga positionen för en mtb som det visades bild på i en tråd.

sixten är åter om man kollar, men har inte skrivit sedan november. han kanske lockas att komma med en modifierad formel strax här?

jonte987

Aktiv medlem
Reach
God afton,

Det visste vi dock redan, men hur då menar du?
Visa bilaga 403847
Många hojar kommer med 20mm under stammen, exempelvis alla Mtb-Konas.
Allvarligt talat så leverera de väl så för att man ska kunna kapa själv. Men eftersom minst en spacer ibland rekommenderas så är frågan om reach räknas slammat eller med min spacers.

Jag har inte kapat men flyttat ca 10mm över stammen. Funkar fint.

jonte987

Aktiv medlem
Reach
jag tycker måttet mellan vevparti och handtag är mest utslagsgivande hur cykeln känns och passar. känsligt på någon cm när, känns i stående igångdrag. reach samvarierar med detta men man kan vid isolerad förändring av reach kompensera med att mer eller mindre sträcka ut sig. större acceptabel spännvidd på det.

måttet bb-handtag relaterar något till kroppslängd, men mera precist måttet mellan fötter och händer. känner inte till någon formel.

sixten hamnade ju däremot fel med egna sonen som liksom andra barn har relativt kroppslängden har kortare armar. hade han tagit fram en formel baserat på avståndet hand-fot hade sonen sluppit den alltför framtunga positionen för en mtb som det visades bild på i en tråd.

sixten är åter om man kollar, men har inte skrivit sedan november. han kanske lockas att komma med en modifierad formel strax här?
Jag fick för mig att alla (Alla 2) är tekniskt tillbaka sen flytten?

sag kunde msn lagt till tabellen.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Reach
Äh inte fan vet jag haha. LVG är för mig rätt främmande så jag vet inte hur man avgör vilken storlek man ska ha. Sist jag kollade var det sadelrörshöjd. Det var itne igår.
På lvg så sitter man ju väldigt statiskt så positionen och storleken blir ju väldigt viktig för de allra flesta. Man kan ju korrigera litegrann med setback och styrstam såklart men det kan man ju alltid så skulle säga att problematiken är minst lika stor på lvg som mtb om inte större för jag får för mig det finns fler nördar där :)

Men stack diffar inte riktigt lika mkt på lvg (får jag för mig) så reach måttet är nog iaf lite mer relevant.

Kneecap

Aktiv medlem
Reach
God afton,

Så den magiska tabellen tar alltså inte i beaktande att nästan alla hojar säljs utan ”Zero stack” styrlager och med någon cm under stammen? Hur som helst så verkar den stämma hyfsat på mig. Skulle nog överleva att köra med stammen slammad.
Tjena!

Fast den stämmer ju inte efter som du trivs bättre längre bak och högre upp. Det är ju precis det här som menas hela tiden, tabeller är bara siffror som kommer från någons påhittade teori, det kan skilja mycket från verkligheten.

Makten

Aktiv medlem
Reach
TS, det är inte så noga med reach som den här tråden får det att verka! Om du är tidigt i din cykelköparkarriär kommer du oavsett hur noga du är i ditt urval ändå köpa fel cykel. Det bästa man kan göra är att vara ute och cykla!
Klart han kommer köpa fel cykel när såna som du säger att ett viktigt mått är oviktigt. Jäkla dumheter.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer