Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej,
Hur vet man på ett ungefär hur mycket reach man behöver?
Här är Sixtens tabell. Den stämmer bra på mig.Sixten Fors hade ju en formel som gav en ett utgångsvärde på vilken reach man bör ha. Det var väl reach inklusive stam vill jag minnas. Kan dock inte minnas formeln. Men jag testade den på kul på mig själv och tyckte den stämde rätt bra.
Dock lär det väl vara olika beroende på vad för hoj man har och hur man vill köra. Har lite för dålig koll på detta för att kunna svara..
Men vad är det du tänker för hoj osv?
Hej,
Sixten Fors hade ju en formel som gav en ett utgångsvärde på vilken reach man bör ha. Det var väl reach inklusive stam vill jag minnas. Kan dock inte minnas formeln. Men jag testade den på kul på mig själv och tyckte den stämde rätt bra.
Dock lär det väl vara olika beroende på vad för hoj man har och hur man vill köra. Har lite för dålig koll på detta för att kunna svara..
Men vad är det du tänker för hoj osv?
Här är Sixtens tabell. Den stämmer bra på mig. Visa bilaga 403814
191 cm och 92 cm innerben. Blir en Vitus sentier 29 vr bra i XL?
Min polare är 192 cm och har en XL och trivs på den. T o m jag på 185 cm kan cykla på den utan större problem.191 cm och 92 cm innerben. Blir en Vitus sentier 29 vr bra i XL?
Varför då?Tabellen är helt ok, men såklart måste man ta hänsyn till sadelrörsvinkel
Samma sak här, tabellen är många cm fel för migoch stack bland annat. Och så är det personliga preferanser också :) Själv kör jag betydligt längre cyklar, men det är inte säkert att det passar dig.
Den stämmer exakt på det jag kör.Här är Sixtens tabell. Den stämmer bra på mig. Visa bilaga 403814
Även styrets höjd liksom styrtappens vinkel mot horisontalplanet påverkar räckvidden20mm extra spacers minskar reach ca 10mm om man tycker det är intressant
20mm extra spacers minskar reach ca 10mm om man tycker det är intressant
Pga detta är reach utan stack ett ganska värdelöst mått. Då kan man lika gärna säga du är 180cm lång och då blir medium nog bra typ.
Rise på styret bör ju också tas i beräknande. Men det är ju det som är bra tänker jag, att man kan justera med olika styren, stammar och olika höjd på stammen. Högre och kortare stam gjorde mycket positivt för hur jag upplever hojen jämfört med innan.Pga detta är reach utan stack ett ganska värdelöst mått. Då kan man lika gärna säga du är 180cm lång och då blir medium nog bra typ.
Det finns en bra kalkylator online för det där.
Hade innan
Stam Kona (47mm)
Höjd under stam: 10mm
Reach: +-0 (480mm+stam)
Höjd: +-0
Har nu
Renthal 40mm
Höjd under stam: 20mm
+6* Rise
Reach: -12mm
Höjd: +10mm
God afton,Tjena!
Är du medveten om att du precis bevisat att tabellen inte funkar för alla?
Vet du vad för reach Yonsson bör ha enligt tabellen då?Tjena!
Är du medveten om att du precis bevisat att tabellen inte funkar för alla?
Oklart för mig hur reach räknas med avseende på "default" spacers. Så jävla nog är det väl inte heller men bra att kunna labba några hela eller halva cm.God afton,
Det visste vi dock redan, men hur då menar du?
Visa bilaga 403847
Många hojar kommer med 20mm under stammen, exempelvis alla Mtb-Konas.
God afton,
Visa bilaga 403847
Gäller det mtb eller lvg?Hej,
Man tittar väl inte på reach på sådana hojar. Det är väl bara höjden och så kompenserar man längden med en ap-lång stam?Tabellen funkar inte alls på en LVG, CX eller GB.
Man tittar väl inte på reach på sådana hojar. Det är väl bara höjden och så kompenserar man längden med en ap-lång stam?
God afton,Tjena!
Ja, men tabellen räknar utan spacers. Du har kortat din cykel 12 mm. Det motsvarar 6 cm i längd enligt formeln.
God afton,
Visa bilaga 403847
Med tanke på att ramen säljs lös så mäts nog reachen utan spacers. Får väl slänga den, den är ju uppenbarligen alldeles för liten.Ja det saknas 8mm - beroende på om tillverkaren mäter med spacers eller inte. Du får vända stammen upp och ner eller släppa luften ur gaffeln.
Äh inte fan vet jag haha. LVG är för mig rätt främmande så jag vet inte hur man avgör vilken storlek man ska ha. Sist jag kollade var det sadelrörshöjd. Det var itne igår.Jaha det var bra att veta tills nästa köp .)
Jag borde redan slängt min mega 2018. Den har blivit kort och brant sen 2020 släpptesMed tanke på att ramen säljs lös så mäts nog reachen utan spacers. Får väl slänga den, den är ju uppenbarligen alldeles för liten.
jag tycker måttet mellan vevparti och handtag är mest utslagsgivande hur cykeln känns och passar. känsligt på någon cm när, känns i stående igångdrag. reach samvarierar med detta men man kan vid isolerad förändring av reach kompensera med att mer eller mindre sträcka ut sig. större acceptabel spännvidd på det.
måttet bb-handtag relaterar något till kroppslängd, men mera precist måttet mellan fötter och händer. känner inte till någon formel.
sixten hamnade ju däremot fel med egna sonen som liksom andra barn har relativt kroppslängden har kortare armar. hade han tagit fram en formel baserat på avståndet hand-fot hade sonen sluppit den alltför framtunga positionen för en mtb som det visades bild på i en tråd.
sixten är åter om man kollar, men har inte skrivit sedan november. han kanske lockas att komma med en modifierad formel strax här?
Äh inte fan vet jag haha. LVG är för mig rätt främmande så jag vet inte hur man avgör vilken storlek man ska ha. Sist jag kollade var det sadelrörshöjd. Det var itne igår.
God afton,
Så den magiska tabellen tar alltså inte i beaktande att nästan alla hojar säljs utan ”Zero stack” styrlager och med någon cm under stammen? Hur som helst så verkar den stämma hyfsat på mig. Skulle nog överleva att köra med stammen slammad.
Klart han kommer köpa fel cykel när såna som du säger att ett viktigt mått är oviktigt. Jäkla dumheter.TS, det är inte så noga med reach som den här tråden får det att verka! Om du är tidigt i din cykelköparkarriär kommer du oavsett hur noga du är i ditt urval ändå köpa fel cykel. Det bästa man kan göra är att vara ute och cykla!