Reach

Valhalla_

Aktiv medlem
Reach
Moderna hojar ger bättre förutsättningar att lära sig rätt teknik på en gång eftersom man inte behöver jobba runt dess brister på samma sätt som med otb-hojar. Dessutom kör man i högre grad med plattisar och då lär man sig inte otyg som spd-ryck heller.

marr

Moderator
Forumvärd
Reach
Det som sägs är ungefär.
Klart man ska ha en modern hoj, det förstår alla. Men vill man ha kvar sin helstela gt från 94 så är det ok att söndagsmysa på den i skogen med. Det förstör inte tekniken, snarare tvärtom.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Reach
Moderna hojar ger bättre förutsättningar att lära sig rätt teknik på en gång eftersom man inte behöver jobba runt dess brister på samma sätt som med otb-hojar. Dessutom kör man i högre grad med plattisar och då lär man sig inte otyg som spd-ryck heller.
Varför är det ett otyg att nyttja en fördel som finns i pedalerna? Jag kör själv plattisar ofta och ser sällan det på någon annan.

jonte987

Aktiv medlem
Reach
Precis, experterna verkar eniga. Känns det otäckt att sitta fast kan det kännas säkrare med plattisar😉

Valhalla_

Aktiv medlem
Reach
Spd-ryck har sin plats, det finns självklart tillfällen då det är en fördel. Typ när du gör små korrigeringar i låg fart eller liknande. Problemet med spd-ryck kommer när du ämnar lämna marken. Hopp, drops osv. Där ska man absolut inte hålla på och rycka utan då ska man ju snarare trycka ifrån. Rycker man är risken stor för ett "epic fail".

ooms

Aktiv medlem
Reach
Spd-ryck har sin plats, det finns självklart tillfällen då det är en fördel. Typ när du gör små korrigeringar i låg fart eller liknande. Problemet med spd-ryck kommer när du ämnar lämna marken. Hopp, drops osv. Där ska man absolut inte hålla på och rycka utan då ska man ju snarare trycka ifrån. Rycker man är risken stor för ett "epic fail".
Går det inte att ”trycka ifrån” med spd?

jonte987

Aktiv medlem
Reach
Jag tror jag har en liten poäng, hade knappast orkat lära ryggmärgen spd om jag börjat idag. Det tar ju några fall från stillastående.
Uppför vill jag inte vara utan och nerför om om det blir lite skakigt är det guld att sitta fast och foten är alltid i rätt position

Makten

Aktiv medlem
Reach
Det de säger är enbart att om man kan hantera gammal cykel så har man en stor fördel med ny modern cykel. Inte att man skall välja en gammal omodern cykel. Fast ändå är det väl lite det folk gör när de tragglar med helstelt och SS. De tvingar fram det bästa ur sig själva för att ha nytta av det sen.
Det är ju ganska självklart, men det är inte ett dugg självklart att det skulle gå särskilt bra att lära sig "hantera en gammal cykel" som nybörjare istället för att göra tvärtom. Jag tror det är en jättedålig strategi. Att däremot cykla helstel SS när man redan kan cykla, är såklart en kul utmaning.

Hasse#7

Aktiv medlem
Reach
Det är ju ganska självklart, men det är inte ett dugg självklart att det skulle gå särskilt bra att lära sig "hantera en gammal cykel" som nybörjare istället för att göra tvärtom. Jag tror det är en jättedålig strategi. Att däremot cykla helstel SS när man redan kan cykla, är såklart en kul utmaning.
Nu var det ju inte en strategi utan mer en övning i läsförståelse. Men ju längre tråden går desto mer osäker blir jag på om jag förstår vad jag läser.

shro0maz

Aktiv medlem
Reach
Jävlar vad det har spårat här😂😂😂

svänger snabbare än kärringens temprament innan lingonveckan..
var ändå lite underhållande läsning.

vad gäller 100mm stam är det nog inte något att rekomendera, som en annan nämnde att det skulle bli som att köra släde. lång stam ger segare styrning, det funkar för grus och likvärdig åkning då man sällan måste göra små snabba korrigeringar för o hålla linjen eller slippa krascha när framdäcket glider på blöta rötter. En lång stam kräver stora utslag på styrningen, klart går väl köra lång stam och smalare styre som kompensation till viss del.

vad beträffar fulteknik och spd så är det upp till användaren att lära sig det ”rätta” sättet att bunnyjumpa, är villig att hålla med att många med spd rycker upp cykeln istället för att trycka-dra-hoppa.Personligen ser jag enbart fördelar med spd. Det krävs en del domino krascher o andra skogs vurpor för att urklickningen ska sätta sig. Vill man va på säkra sidan så ställ dig på gräsmattan någon timme och öva trackstand och urklick så slipper man ramla stillastående mitt på stan med 45per som står o glor på en idiot vid ett rödljus som håller balasen o faller som en kägla.. (true story)

shro0maz

Aktiv medlem
Reach
Nee nu är du lika vimsig som vi andra.

ts fråga var kort o gott hur vet man hur mycket reach man behöver, men nu har allt blivit pannkaka 🙈

SocialGimp

Aktiv medlem
Reach
Vid för kort reach: Du kommer antingen flyga över styret så fort du satt dig på hojen, eller så kommer du att lära dig att cykla på riktigt vilket är omöjligt med rätt reach (om jag tolkar vad som framkommit i tråden rätt 😉).

Snuten

Aktiv medlem
Reach
Jag tror tex att jag har lite fel på alla möjliga vinklar och mått på min lvg. Dock har jag kommit fram till denna position genom att prova mig fram och det känns bra. Skulle vara intressant att göra en riktig bikefit och jämföra. Jag vet ju faktiskt inte säkert om jag sitter fel.

SocialGimp

Aktiv medlem
Reach
Ok, då var vi tillbaka på lvg igen. Har inget att tillföra här då jag sålde min Peugeot Mont Blanc 12 Vitesse för drygt 20 år sedan.

Kneecap

Aktiv medlem
Reach
Jag tror tex att jag har lite fel på alla möjliga vinklar och mått på min lvg. Dock har jag kommit fram till denna position genom att prova mig fram och det känns bra. Skulle vara intressant att göra en riktig bikefit och jämföra. Jag vet ju faktiskt inte säkert om jag sitter fel.
Tjena!

Om du inte känner några smärtor så är en bikefit endast nödvändig för att få ut mer effektivt och det kan göra rätt mycket.

shro0maz

Aktiv medlem
Reach
Då jag inte trampar landsväg, o inte ens gjort mig besväret att testa det så avsäger jag mig friheten o svara på den frågan konstapeln..

men, för oss som rullar utför i skog o berg, där handlar det om balanspunkten där reach och stack spelar roll. Men det handlar mycket om personlig preferens som du nämner,”vad” för typ av åkare man är, kanske någon har fysiska hinder och har lättare för det eller det andra etc..

Bara för något föreslår 430 betyder ju inte att det är en tvång, men är ju mer ofta än inte en bra utgångspunkt.

Snuten

Aktiv medlem
Reach
Då jag inte trampar landsväg, o inte ens gjort mig besväret att testa det så avsäger jag mig friheten o svara på den frågan konstapeln..

men, för oss som rullar utför i skog o berg, där handlar det om balanspunkten där reach och stack spelar roll. Men det handlar mycket om personlig preferens som du nämner,”vad” för typ av åkare man är, kanske någon har fysiska hinder och har lättare för det eller det andra etc..

Bara för något föreslår 430 betyder ju inte att det är en tvång, men är ju mer ofta än inte en bra utgångspunkt.
Minns när jag började cykla mtb, då var idealet ett smalt och lågt styre och lång styrstam (vad det nu heter på engelska, har glömt). En väldigt utsträckt och lvg-inspirerad körställning gissar jag?

Nu verkar man ha kommit fram till att en mtb är mera som en cross mc, utan motor (om man nu inte kör e mtb...). Det verkar ju vettigt om det nu verkligen är så och inte bara är något jag har missförstått.

kais01

Aktiv medlem
Reach
var tid gör sina prioriteringar och misstag. vi skall inte tro att dagens mode och önskemål är sista ordet.

36a någon?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer