Nybörjarfundering

Hindla

Medlem
Nybörjarfundering
Jag har tänkt att köpa mig ett par shimano m-520 pedaler till min mtb. En kompis rekommenderade mig dom, så det verkar rimligt att de är bra. Min fråga är nu iom att detta är min allra första MTB och jag aldrig bytt en pedal i mitt liv, om jag skulle vilja byta tillbaka till mina orginalpedaler emellanåt, är det något som kan skada cykeln/pedalerna/gängan?
Känner mig verkligen som ett fån som frågar sånna här saker, men va sjutton nån måste ju vara fåne också :-)

Nybörjarfundering
Så länge du inte gängar i pedalerna snett så är det ingen fara. Gängor slits i princip inte av att skruvar i och ur saker. Se också till att sätta lite fett på gängorna så slipper du att de kärvar fast.

Nybörjarfundering
Och kom ihåg att det är olika gängriktning för att skruva av och på på vänster resp. höger sida. Pedalerna är oftast märkta L resp. R för att underlätta.

Nybörjarfundering
Förtydligande: Högerpedalen är normalgängad och vänster åt andra hållet. "Right is right", för att komma ihåg.
Jag har aldrig lärt mig det där, och har aldrig behövt använda det i verkligheten heller.

För att lossa en pedal: dra ned pedalen mot marken, sätt in verktyget (femtonnyckel eller insex) så att den pekar snett uppåt-bakåt, tryck nedåt. Tvärt om för att fästa.

Men alla är olika!

Nybörjarfundering
Alla är olika men att höger är högergängat och vänster vänstergängat har inte lämnat så mycket rum för förbättringar i mitt fall.

Nybörjarfundering
Bakåt är av, framåt är på har jag lärt mig :)
Man ska aldrig kunna gänga av pedalerna vid cykling.
Brukar du inte dra fram pedalnyckeln när du är ute, gänga av pedalerna, sätta dig bak-och-fram och skruva i pedalerna igen (i "fel" vevarm)? Jättebra knep när man tröttnat på att få vinden i ansiktet om man cyklat länge i motvind.

Nybörjarfundering
Ett tips om du har svårt att få loss pedalerna som sitter på är att förlänga hävarmen. Och var försiktig så att du inte slår i något med handen du håller pedalnyckel/insexnyckel med. När det släpper kan det göra det ganska abrupt.

Nybörjarfundering
Brukar du inte dra fram pedalnyckeln när du är ute, gänga av pedalerna, sätta dig bak-och-fram och skruva i pedalerna igen (i "fel" vevarm)? Jättebra knep när man tröttnat på att få vinden i ansiktet om man cyklat länge i motvind.
Det där låter fint, nu gäller det bara att implementera detta i klungan också.
Vid medvind ut pedaler rätt, motvind hem så mekar man :)

Nybörjarfundering
Ett tips om du har svårt att få loss pedalerna som sitter på är att förlänga hävarmen. Och var försiktig så att du inte slår i något med handen du håller pedalnyckel/insexnyckel med. När det släpper kan det göra det ganska abrupt.
Mallorca för längesen, tysken skulle plocka upp hyrracern klockan 15. Med endast ett kortskaftat multiverktyg inkl bits så skulle jag få av dom medhavda Timepedalerna.
Efter 1 fruktlöst försök vändes fordonet uppochner trots alla etikettregler och ett nytt försök gjordes med resultatet att näven drogs rakt in i storklingan.

Rush till apoteket och ett nytt försök denna gång med kedjan på stora kakan för att undvika mer blodvite. Pedalerna åkte av och läxan lärd. Ha ALLTID kedjan på stora klungan vid jobb som kräver kraft kring vevpartiet. Storklingan skulle göra en ninja avundsjuk som dödligt vapen, speciellt efter några turers finslipning.

Tillbaka
Topp