Varför är de flesta mot 27.5" hjul??

Mtb nisse

Aktiv medlem
Är skillnaderna så stora? Har ett super pris på en cykel men den är 27.5 och vart jag än frågar så är de flesta helt emot att köpa en cykel med 27.5 hjul.
Har bara cyklar på 27.5 så för mig är det samma. Men alla rekomenderar 29 och skulle inte lägga så mycket på en 27.5 cykel.

För mig var det alla j*kla pedalstrikes som gjorde att jag övergav 27,5". Men det fick jag väl för att jag körde en 29" med 27,5" hjul. Hade en + hoj, är cykeln anpassad med ett högre BB borde inte det vara så stor skillnad.

För mig var det alla j*kla pedalstrikes som gjorde att jag övergav 27,5". Men det fick jag väl för att jag körde en 29" med 27,5" hjul. Hade en + hoj, är cykeln anpassad med ett högre BB borde inte det vara så stor skillnad.
Det där har med olika cyklar att göra, inte hjulstorlek. Jag har märkbart lägre BB på nya 29an än på gamla 27,5an.

Det där har med olika cyklar att göra, inte hjulstorlek. Jag har märkbart lägre BB på nya 29an än på gamla 27,5an.

Jo, var väl det jag menade även om det kanske inte framgick. Med en annan cykel är det säkert inga problem att köra 27,5", jag bytte till 29" på samma hoj och då slapp jag slå i pedalerna=inget mera 27,5" med den hojen.

Jag har köpt 3 cyklar de senaste 18 månaderna, alla 27,5”. Dvs det finns de som köper 27,5”.

Jag har sålt 2 cyklar de senaste 12 månaderna, båda 27,5”. Jag förlorade några hundringar per hoj gentemot vad jag köp dem för. De såldes på mindre än 3 dagar. Dvs de går att sälja begagnade utan större problem.

Mao. Köp det du vill ha, inte det andra vill att du ska köpa.

Senast ändrad:
Har 2 mtb och de är 27,5 båda två. Senaste köpte jag förra sommaren. Trivs jättebra med dem och skulle säkert trivas på en bra 29:a med. Så länge det handlar om att ha skoj på hojen så har det inte så stor betydelse. Andra faktorer är mer avgörande.
29 tum ska väl vara något snabbare påstås det men det tror jag inte är den generell sanning utan i slutändan har det mycket mer att göra med hur du själv fungerar ihop med cykeln.

Jag är inte emot 27,5, men jag har valt 29 på mina sista cyklar. Tror inte du kommer hitta någon som ”hatar” 27,5, och det går inte att säga att något är mer rätt än något annat. Jag höll kvar vid 26 ganska länge och gick direkt på 27,5 när det var helt nytt. Men sen blev det ändå 29 och det kändes bättre för min cykling och de cykeltyper som intresserar mig. Har kvar 27,5 för att dra cykelvagn.

Så oroa dig inte över vad andra tycker generellt. Men om det är erfarna cyklister som cyklar som du har tänkt göra kan du åtminstone lyssna på deras argument.

Spontan tanke hos mig är väl att det är helt avgörande hur du cyklar. Jag köpte just en beg hardtail 29'' och tyckte första turerna att den kändes bisarrt stor och klumpig. Efter några mil började jag vänja mig mer och mer och just nu älskar jag den, framförallt då jag kör mest "långloppsliknande" cykling. Dvs mestadels grusväg och lättare stigar med inslag av inte allt för svåra tekniska partier. Är helt övertygad om att 29 lämpar sig bättre i högre hastigheter på grus medans 27,5 lär vara mycket lättare i skog och tekniska partier. Så tycker du det är roligt med den tekniska aspekten, rötter och stenar etc lär 27.5 vara helt rätt!

Köp en cykel du tycker verkar trivsam, med möjligtvis undantaget att överväga 29 istället om du verkligen uteslutande kör platt grusväg :)

Som vadå? Personligen tycker jag hjulstorleken är en sak som tydligt påverkar cykeln. Jag antar väl att vi jämför likvärdiga cyklar nu.
Vad är det man ska märka riktigt då?
Min nya cykel är lättare, poppigare, svänger lättare och tightare och känns mindre, men ändå stabil. Detta trots större hjul. Det är ungefär samma sorts cykel även om det skiljer 10 mm fram och bak samt någon grad här och där i geometritabellen men båda har relativt lång hjulbas och gaffelvinkel på 65-ish grader

När det handlar om likvärdiga cyklar, så vill jag påstå att de är många faktorer mer än hjulens storlek som skiljer. Är det endast hjulstorleken som skiljer så är det ju troligtvis inte likvärdiga cyklar. Hela paketet hänger ju ihop.
Helst optimerat mot storlek på hjul, storlek på cykel och vilken typ av cykling det handlar om.
Det tycker jag gör att det är svårt att göra en rättvis jämförelse. Handlar mer om vem som lyckats få det rätt paketerat för cyklisten och hans typ av cykling.

Spontan tanke hos mig är väl att det är helt avgörande hur du cyklar. Jag köpte just en beg hardtail 29'' och tyckte första turerna att den kändes bisarrt stor och klumpig. Efter några mil började jag vänja mig mer och mer och just nu älskar jag den, framförallt då jag kör mest "långloppsliknande" cykling. Dvs mestadels grusväg och lättare stigar med inslag av inte allt för svåra tekniska partier. Är helt övertygad om att 29 lämpar sig bättre i högre hastigheter på grus medans 27,5 lär vara mycket lättare i skog och tekniska partier. Så tycker du det är roligt med den tekniska aspekten, rötter och stenar etc lär 27.5 vara helt rätt!

Köp en cykel du tycker verkar trivsam, med möjligtvis undantaget att överväga 29 istället om du verkligen uteslutande kör platt grusväg :)
Kör inte grusväg mer än mellan stigarna och vill ha kul inte jaga sekunder.

Det var vad jag trodde, och som jag skrev i mitt första svar då så kommer nog 27,5 fungera helt felfritt! Med tanke på att dem fortfarande produceras (jämfört med 26'') så finns ju både efterfrågan och poängen med att köra.

Lycka till med köpet! :)

Vad är det man ska märka riktigt då?
Min nya cykel är lättare, poppigare, svänger lättare och tightare och känns mindre, men ändå stabil. Detta trots större hjul. Det är ungefär samma sorts cykel även om det skiljer 10 mm fram och bak samt någon grad här och där i geometritabellen men båda har relativt lång hjulbas och gaffelvinkel på 65-ish grader
Ok. Många faktorer som påverkar hur en cykel upplevs, det har du ju koll på. 10mm och nån grad här och där kan göra stor skillnad, likaså hjul, däck, vikt, etc, etc. Och placebo. Det jag svarade på var att jag upplever hjulstorlek som en tydlig, och kanske lätt igenkännbar faktor. Rull över litet till medium stök är väl det tydligaste, kanske även acceleration kopplat till hjulvikt, men här får man se upp med de ingående komponenterna och placebo.

Om du inte känner detta, fine? Vi är olika. Jag minns att jag upplevde detta väldigt tydligt mellan min raciga 27,5ht och min raciga 29ht.

Ok. Många faktorer som påverkar hur en cykel upplevs, det har du ju koll på. 10mm och nån grad här och där kan göra stor skillnad, likaså hjul, däck, vikt, etc, etc. Och placebo. Det jag svarade på var att jag upplever hjulstorlek som en tydlig, och kanske lätt igenkännbar faktor. Rull över litet till medium stök är väl det tydligaste, kanske även acceleration kopplat till hjulvikt, men här får man se upp med de ingående komponenterna och placebo.

Om du inte känner detta, fine? Vi är olika. Jag minns att jag upplevde detta väldigt tydligt mellan min raciga 27,5ht och min raciga 29ht.
Jag känner en massa grejer skillnad, men exakt vad som är hjulstorlek bland alla andra geometriska parametrar är det jag menar är svårt att känna. Om det inte verkligen är två helt jämförbara cyklar men det finns ganska få sådana för då skulle man förmodligen inte ha optimerat resten av geometrin mot hjulen på någon av dem.

Jag känner en massa grejer skillnad, men exakt vad som är hjulstorlek bland alla andra geometriska parametrar är det jag menar är svårt att känna. Om det inte verkligen är två helt jämförbara cyklar men det finns ganska få sådana för då skulle man förmodligen inte ha optimerat resten av geometrin mot hjulen på någon av dem.
Känns som att vi överanalyserar trådstartarens fråga, är vi inte alla överens om att 27.5 skulle fungera utmärkt för ändamålet att köra och ha kul i tekniska skogspartier? Har själv suttit i personens sits och tror att alla djupgående svar skapar fler frågor och färre svar.

Jag började cykla för 5 år sedan och redan då var det på utgående, nu verkar ju även stig och endurosnubbarna börjat konvertera...? Undra varför.

Några grader, och 10mm här och där ger cyklar som känns helt olika. Men jag har ingen möjlighet att avgöra exakt vad som är vad. Ändra hjulstorleken och jag tror att jag skulle kunna plocka ut det i ett blindtest.

Känns som att vi överanalyserar trådstartarens fråga, är vi inte alla överens om att 27.5 skulle fungera utmärkt för ändamålet att köra och ha kul i tekniska skogspartier? Har själv suttit i personens sits och tror att alla djupgående svar skapar fler frågor och färre svar.
Hehe. Det gör vi säkert.

Rätt sorts cykel på rätt plats bara så blir det bra, ja.

Några grader, och 10mm här och där ger cyklar som känns helt olika. Men jag har ingen möjlighet att avgöra exakt vad som är vad. Ändra hjulstorleken och jag tror att jag skulle kunna plocka ut det i ett blindtest.
Ändrar du bara hjulstorlek rakt av har du förmodligen en cykel som är rätt medioker med den ena storleken för att den är optimerad mot den andra, eller medioker med båda för att den är mitt emellan. Därav min åsikt att det är en parameter bland flera att väga samman.

Skulle man verkligen blindtesta går det säkerligen att känna skillnad på fler parametrar som hjulbas, kedjestagslängd eller gaffel/sadelrörsvinkel. Utöver hjulstorlek. Men i ett verkligt urval cyklar är det ju alltid flera saker ihop.

Jag går väl mot strömmen då eftersom jag letar efter en HT eller helstel 27,5" i strl xs-s/15-16". Bara ram går också bra. Tänkte bygga en 1x10 eller 1x11 grusvägs-/stigpiskare åt sambon för hunddrag.

Ändrar du bara hjulstorlek rakt av har du förmodligen en cykel som är rätt medioker med den ena storleken för att den är optimerad mot den andra, eller medioker med båda för att den är mitt emellan. Därav min åsikt att det är en parameter bland flera att väga samman.

Skulle man verkligen blindtesta går det säkerligen att känna skillnad på fler parametrar som hjulbas, kedjestagslängd eller gaffel/sadelrörsvinkel. Utöver hjulstorlek. Men i ett verkligt urval cyklar är det ju alltid flera saker ihop.
De teoretiska cyklarna som vi diskuterade runt skulle ju vara ”likvärdiga”, och jag vet inte vad du lägger in i det begreppet. ”Optimerat för hjulstorlek” är kanske nåt annat? Så så här kan vi hålla på hela eftermiddagen. Jag har min åsikt baserad på att jag ägt en 27,5:a i tio år, och använt den först som primär cykel och sen som back-up/reserv-cykel parallellt med efterföljande 29:or. Olika setups, hjulpar däck osv på alla cyklar. Cyklarna skiljer sig mer eller mindre på de flesta punkter, även fast det tänkta användningsområdet är detsamma, XC. Sista hojen sticker iväg lite mer geo-mässigt, men visst tycker jag att jag känner storhjulen där också. Cyklar är olika, även fast de är ganska lika på pappret. Den ändring jag tycker mig ha lättast att identifiera mellan ”likvärdiga” cyklar är hjulstorleken. Jag accepterar att andra känner annorlunda.

Därmed avslutar jag ”diskussionen” från min sida. Jag är övertygad om att TS kommer bli mycket nöjd med sin 27,5:a!

Jag går väl mot strömmen då eftersom jag letar efter en HT eller helstel 27,5" i strl xs-s/15-16". Bara ram går också bra. Tänkte bygga en 1x10 eller 1x11 grusvägs-/stigpiskare åt sambon för hunddrag.
Nej, jag tycker du gör helt rätt. Men jag är väl den enda i tråden som tillskriver hjulstorleken någon betydelse? Kika efter en beggad Scale (även om jag gissar att du har lite exklusivare smak?), de är hyfsat lätta både i alu och kol, har bättre geo än de lika gamla konkurrenterna och dyker faktiskt upp rätt ofta på KoS.

Jag gillar min stighoj med 27,5", och skulle titta på den hjulstorleken om jag var i köptagen för en ny i nuläget. Har testat 29" - har en halv-retro HT med det och gillar det också. Men om jag skulle zona in på en hojmodell jag finner rätt för mig, dräggelvärdig och GAS-inducerande så skulle det inte spela nån roll vilken hjulstorlek den hade.

För att industrin vill sälja mer . Om sen proffsen kör 27.5 nästa år så kommer många köpa 27.5 för proffsen kör ju det...undra varför.
Det, och att många verkar vara livrädda för att vara "omoderna". Allra mest pinsamt och genomskinligt blir det när folk använder argument som "på utgående", "omodernt", etc, istället för att förklara vad det är som tekniskt är bättre med den nya lösningen.

Bara för att karbon bromsar är bra på en f1 bil då behöver det inte va bra på en vardagsbil. Bara för att proffs tycker 29 är snabbare så betyder inte det att det är bättre för en "vanlig" motions cyklist. Men visst industrin lever på att folk ska köpa det "senaste" "bästa" så det är la bra att några av er tror på den biten. Så får vi andra bra pris på "omoderna" hojar hehe.

Jag kör ganska stökiga stig och undrar ofta om hjul större än 29 skulle vara ännu bättre för att rulla över hinder. Men (för) stora hjul blir tröga och mindre roligt. Min son bytte från 20" till 24" vid 117 cm och det gick direkt mycket bättre på tekniska stigar. Då skulle jag kunna köra 36" hjul.

Men skillnaden mellan 27.5 och 29 är bara 5% i hjulstorleken med (lika höga) däck, så det kan inte göra en stor skillnad.

Korrigering: 32" -> 36"

Senast ändrad:
Jag tänker att för de flesta är 29” bättre. Motionärer (läs gubbar inmedelåldern som jag) som behöver något som lätt rullar över stök, men även för proffs som vill ha så mycket kontakt med marken som möjligt.

För de som vill hoppa, leka och ha snabb acceleration är säkert 27,5 bättre, men det tror jag tyvärr står för en liten del av marknaden.

då känns som det inte kan bli fel med den du valt. Såg ut att vara väldigt trevlig. Själv gillar jag den tekniska aspekten väldigt mycket och tycker bara därför en 27.5" känns mer lämpad än 29". Har haft båda, men nu är det två 27.5+ och en vanlig 27.5 i stallet :)

En tanke till: skillnaden mellan längden av olika cyklister är mycket större en de 5% mellan 27.5" och 29".

Så en 27.5 beställd ? Blev denna

För bra pris med de komponenterna! Ska bli kul att testa.

Såg riktigt fin ut med bra spec! Lite konstigt om det stämmer att de satt dit en nx-trigger och en sx-kedja(?)
Inget som behöver betyda något eg. men lite konstigt med i övrigt så sina grejer.

Tillbaka
Topp