Varför är de flesta mot 27.5" hjul??

Precis som växande barn levlar upp hjulstorlek i takt med ökad kroppslängd är det väl rimligt att utgå från samma princip på vuxencyklar. Varför ska en vuxen på 170 cm ha lika stora hjul som en som är 200, när ett barn på 150 cm utan ifrågasättande anses ska ha mindre hjul än den vuxna 170-cyklisten?

Tycker att det är rimligt med 27.5 på typ S och XS, M är väl i gränslandet och L och uppåt blir mer proportionelig med större hjul.

Med detta tankesätt skalar man ju fler parametrar mellan storlekarna vilket borde erbjuda en mer likvärdig åkpplevelse, oavsett storlek på cyklisten.

Såg riktigt fin ut med bra spec! Lite konstigt om det stämmer att de satt dit en nx-trigger och en sx-kedja(?)
Inget som behöver betyda något eg. men lite konstigt med i övrigt så sina grejer.

Vanlig trick att sätta på en billig kedja för att spara pengar. Många tittar bara på bakväxeln. Ännu konstigare att det finns ett karbån X1 vevparti på den, men "bara" NX trigger.

Humor med folk som antyder att 29er är en fluga / nymodighet. Har själv cyklat på 29or sedan över 10 år och var långt ifrån först. Problemet med 29orna var att resten av materialet inte hängde med och man hade inte knäckt koden med geometrin heller. 27.5 kom som ett slags mellanväg medan tekniken mognade för 29orna. Bägge har sin charm men för den stora massan är 29a överlägset om syftet är snabbast och tryggast möjliga framfart.

Humor med folk som antyder att 29er är en fluga / nymodighet. Har själv cyklat på 29or sedan över 10 år och var långt ifrån först. Problemet med 29orna var att resten av materialet inte hängde med och man hade inte knäckt koden med geometrin heller. 27.5 kom som ett slags mellanväg medan tekniken mognade för 29orna. Bägge har sin charm men för den stora massan är 29a överlägset om syftet är snabbast och tryggast möjliga framfart.
Vem fan vill vara snabb och trygg? :-P

Och varför cyklade du 29a innan de blev bra, var inte det lite onödigt?

Såg riktigt fin ut med bra spec! Lite konstigt om det stämmer att de satt dit en nx-trigger och en sx-kedja(?)
Inget som behöver betyda något eg. men lite konstigt med i övrigt så sina grejer.

Någonstans ska dom väl spara in pengar, brukar ju ofta ha snålat in betydligt mer än vad man gjort där tycker jag.

27,5 är mittemellan 26" och 29" Så det borde vara helt perfekt. Tror inte att det skulle kännas någon skillnad vid ett blindtest mellan 27,5" och 29". Om 29" skulle anges i millimeter istället skulle alla inse att det är inget nytt under solen snarare att hjul-storleken fått en PR mässig pånyttfödelse.

27,5 är mittemellan 26" och 29" Så det borde vara helt perfekt. Tror inte att det skulle kännas någon skillnad vid ett blindtest mellan 27,5" och 29". Om 29" skulle anges i millimeter istället skulle alla inse att det är inget nytt under solen snarare att hjul-storleken fått en PR mässig pånyttfödelse.

Ok, så du tror att utvecklingen stannar vid 29"?

@Rattnalle; haha ja ibland undrade även jag. Speciellt när jag på kort tid vek två BOR fälgar på mitten. För att inte prata om däcken där i början och gaffelflexet. Men ändå kändes 29a helrätt.

Det är väldigt konservativt att ange storlekar i tum när allt mäts i millimeter sedan första världskriget. Är det någon som vet på rak hand hur mycket 3/4 tum är i millimeter. Finns inte en ritning där enheten anges i tum. Ibland hör man någon snickare mumla nått om tummått på plankan.

Ok, så du tror att utvecklingen stannar vid 29"?

@Rattnalle; haha ja ibland undrade även jag. Speciellt när jag på kort tid vek två BOR fälgar på mitten. För att inte prata om däcken där i början och gaffelflexet. Men ändå kändes 29a helrätt.
Vet inte om det blir 32" i framtiden. Men de jag ville påpeka var att 29" är ingen ny hjulstorlek men det är lite mer nytt för MTB än var det är för racer och CX.

En tanke till: skillnaden mellan längden av olika cyklister är mycket större en de 5% mellan 27.5" och 29".
27(.5)" ser ju ganska litet ut på på mina XL/21" hojar. Fick frågan för något år sedan om jag körde 26" under en tur. Kan väl hålla med om att hjulen är små ut på mina hojar, speciellt på min Fuji med 170mm gaffel och 63,5 gaffelvinkel haha

Jetzt kaufen!?!

Jag skulle gärna prova, men tänker inte vara early adopter på detta. Men kul grej för den som lever efter Yngvies gamla devis. ;-)

Hej.. Is i magen bara.. Om ett par år så pissar alla på 29".. mvh borano20

Har vi inte gjort det en gång redan? ?
29" var riktigt hett ett tag fram till det att Nino började vinna på sin 27,5" och vipps blev 29" helt ute och alla coola cyklister bytte över en natt. Enligt experterna var 27,5" mycket bättre då de cyklarna hade nästan alla av 29" fördelar men inga nackdelar. Rapp som en 26" men lättare än en 29", en magisk kompromiss helt enkelt. Men så vände det en dag och 29" var helt plötsligt bäst... igen.

Har vi inte gjort det en gång redan? ?
29" var riktigt hett ett tag fram till det att Nino började vinna på sin 27,5" och vipps blev 29" helt ute och alla coola cyklister bytte över en natt. Enligt experterna var 27,5" mycket bättre då de cyklarna hade nästan alla av 29" fördelar men inga nackdelar. Rapp som en 26" men lättare än en 29", en magisk kompromiss helt enkelt. Men så vände det en dag och 29" var helt plötsligt bäst... igen.

Jo, men det är ju en helhet i slutändan. Och som tidigare nämnt var inte 29er komponenterna mogna än.
Däcke blev inte lätta nog utan att punka, fälgarna var för mjuka om de skulle vara lätta, geometrin var inte riktigt mogen, gafflarna för flexiga osv. Så då var det bästa för proffsen 27.5 för en bra 27.5 är så klart snabbare än en halvbra 29a.
Läget är annorlunda nu.

Nej, det är det inte!
559, 584 samt 622 mm. 590,5 är mittemellan. Jag ser inte alltid skillnad på 27,5” och 26”...

faktum är att 27,5/584 tidigare hette 26, innan några marknadsnissar döpte om det.

även 590 hette 26, x1 3/8.

Senast ändrad:
det är iaf lustigt hur 622 29 länge lurchade i buskarna, för att sedan vinna popularitet där det knappast gör någon skillnad alls; på grusvägsrejs.

det är på ojämt underlag med rötter och grova stenar rullet på 29 är bättre.

faktum är att 27,5 tidigare hette 26,
innan några marknadsnissar döpte om det.

även 590 hette 26, x1 3/8.

Tänker att däckbredd är en lika stor faktor som hjulstorlek. De 29x2,6 jag fick på min Trek såg ju ut som motorcykeldäck i jämförelse med den 29x2,25 jag har på hardtailen. De blir ju både högre och bredare.

Tänker att däckbredd är en lika stor faktor som hjulstorlek. De 29x2,6 jag fick på min Trek såg ju ut som motorcykeldäck i jämförelse med den 29x2,25 jag har på hardtailen. De blir ju både högre och bredare.

ja det jag själv gillar mest med 29 är det motståndslösa rullet över stök även med tunnare dimensioner. men 29/2,6 är ju en mummakompromiss mellan komfort och rull. och inte alltför tungt

men sen har jag blåst upp till 2,5 på 40i-fälgar på min gamla 26a. plötsligt känns den mycket mer 29-ig. överraskande mycket mer:)

tror inte det är diameterökningen som betyder så mycket, utan att den ökade volymen ger mer linjärt lugn och mindre progressivt studs.

De där tjugosjuochenhalvorna kan bli väldigt populära och användbara om behovet av ökad dimension uppstår. Tänkte att en gravelram som tar max 40mm däck, men för att få dit lite fetare däck vid stigåkning eller vinterföre med dubbdäck . Då kan de vara väldigt bra att ha.

eller anpassar efter dagsformen. är väl därför jag gillar både 26 och 29. och 30:)

även 16 för den delen; på asfalt. okompenserat värre :)

om det mest gäller att kompensera något borde 36 ha slagit bättre?

Tillbaka
Topp