Första cykelsemestern

meking

Medlem
Första cykelsemestern
Hej!

Jag är ny på forumet och inom cykling överlag och har lite frågor. Jag funderar på att köra en cykelsemester i sommar eftersom det är dels olämpligt, dels halvt omöjligt att tågluffa i Europa.

Vilken typ av cykel är bra att cykla långa sträckor med blandat underlag(asfalt, skogsväg, grus)? Har just nu en tioväxlad Crescent 307 Fashion line som vardagscykel, men den känns inte optimal om det är annat underlag än asfalt. Är det t.ex. hybridcykel som gäller? Går det att anpassa min Crescent med andra däck så den blir mer all-round?

Hur mycket reservdelar bör jag ha med mig? Extra slangar, däck, ekrar?

Vad finns det för vettiga modeller som inte kostar skjortan? Vilka märken på cyklar bör jag undvika etc.? Jag är inne på att hitta en begagnad cykel i vettigt skick.

Jag har många funderingar som ni ser, tacksam för all hjälp jag kan få.

Med vänlig hälsning

Första cykelsemestern
Går det få på lite bredare däck på din hoj ~40mm eller så kanske. Det skulle ju funka nåt schysst mönster.

Om du behöver ny hoj och gillar bock så kanske en gravelhoj vore bäst.

Det kan ju vara lite bättre packmöjligheter på rakt styre iofs. Men det tycker jag inte är en dealbreaker.

Första cykelsemestern
Hur långa dagsetapper?
Kan du cykla bekvämt på cykeln du har nu?
Om svaret är ja, bara åk. Du kommer att upptäcka om du behöver en ny hoj.

Bikepacking med rullförslutna väskor eller pakethållare med sidoväskor? Vad ska du ha med dig, tält, kokkärl?
2 innerslangar är väl bäst och minimum, extra däck om dom nuvarande inte är slitna?

Verktyg, för att fixa punka, får du av hjulen?
Mekhandskar om du inte kan tvätta dig. Regnkläder, har du skärmar? Frågorna är många och mitt tips är att prova 1 dag/natt, öka till en hel helg och då bör du veta vad du behöver både för cykeln och övrig utrustning.

Första cykelsemestern
Tack för input!

Jag tänkte mig nog runt 5-8 mil per dag. Det känns lagom för att komma en bit på vägen utan att behöva cykla hela tiden. Jag läste om någon här på forumet som cyklat Gotland runt och tyckte det verkade jäkligt skoj. Packningen är väl ungefär densamma som vid vandring.

Funderar också på att införskaffa en ny sadel. Just nu sitter originalet, "made for Crescent by San Marco" , på och även om den är häftig så är den nog inte optimal en längre tid. Och det går ju även att byta styre till ett rakt om man vill.

Kollade lite på cykelväskor(såna som hänger på pakethållaren) på Biltema. Har ni någon erfarenhet av dem? Bör man ha cykelskor med typ SPD-fästen eller är det "vanlig" trampa som gäller vid semestercykling?

Riktigt bra tips, känns klokt att testa en kortare tur innan den stora semestern. Har ni något förslag på en trevlig dagstur med övernattning i södra Skåne med utgångspunkt i Lund?

Många frågor från en taggad gröngöling. :)

Första cykelsemestern
Vad har du för budget? Finns många fynd på begagnat marknaden. Men det kan vara ett sabla letande :)

Jag skulle rekommendera en gravelinspirerad cykel, fäste för stänkskärmar och packväskor är väl ett måste? Om du ska cykla långt totalt sett så skulle jag föredra bockstyre då man kan ändra handpositionen mer än med ett rakt styre. Du får också på bredare däck på en gravel.

Det låter som en rolig idé för semestern, önskar dig bra väder och många trevliga möten.

Första cykelsemestern
Kolla här http://milslukaren.se/?page_id=54
Där har du en del gps-spår att titta på och antingen cykla hela eller använda för att bygga en egen sträcka.
Sen har du ju dessa https://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/sveriges-5-basta-cykelleder/
och https://milestoneseries.cc/en/event/baastad-198 då menar jag banan i sig.
Rakt styre är inte bättre på något sätt. Liknande väskor går på bägge.
50-80 km låter mycket sansat, jag brukar maxa 200-300 men då bara på transportstäckor eller sista biten hem.

Cyklade med frun förra sommarn och låg på 45km i snitt per dag i 6 dagar. Tar man vilodag så kan man ju cykla längre dagen innan men runt 100km brukar vara det man hinner med om man inte som jag gillar att cykla på natten.

Senast ändrad:
Första cykelsemestern
Man måste nog bilda sig en egen uppfattning. Testa & cykla & testa & campa, mer och längre vartefter. Det tar ett tag innan det blir riktigt bra.

Första cykelsemestern
Jag och min fru har cyklat Gotland Runt 3 gånger innan vi fick barn för 25 år sedan.
Jag på en cycle pro med panaracer däck.
Och frun på en crecent mtb med liknande däck. Väskor från Haglöfs. Och simpel utrustning. Och några nödvändiga verktyg plus 4 slangar. Gick jättebra och kan verkligen rekommendera.
Men slå inte upp tältet i en fårhage ?
Bara ett litet tips ?
Så cykla på bara och ha så trevligt ?

Första cykelsemestern
Vad har du för budget? Finns många fynd på begagnat marknaden. Men det kan vara ett sabla letande :)

Jag skulle rekommendera en gravelinspirerad cykel, fäste för stänkskärmar och packväskor är väl ett måste? Om du ska cykla långt totalt sett så skulle jag föredra bockstyre då man kan ändra handpositionen mer än med ett rakt styre. Du får också på bredare däck på en gravel.

Det låter som en rolig idé för semestern, önskar dig bra väder och många trevliga möten.
Tack! Jag tror det kan bli riktigt spännande. Har aldrig varit på cykelsemester förr, så ser fram emot det.

Jag är lite inne på att hitta något runt max 5-8000:- (blir dock oftast högre när man väl hittar "rätt", haha). Har tittat en del på cyklar från White, de från xxl. Flickvännen har en sådan som pendelcykel och är helnöjd. Jag har hittat en del White-cyklar begagnat, bland annat en som heter SC Comp. Är det en vettig cykel? Tänker att de har skivbroms och lite grövre däck.

Första cykelsemestern
Jag tänkte mig nog runt 5-8 mil per dag. Det känns lagom för att komma en bit på vägen utan att behöva cykla hela tiden. Jag läste om någon här på forumet som cyklat Gotland runt och tyckte det verkade jäkligt skoj. Packningen är väl ungefär densamma som vid vandring.
Ja 5-8 mil om dagen låter nog rätt lagom om man ska hinna njuta lite också, ja speciellt om man inte är van bikepackare, det tar ju lite tid att få koll på allt också. Men precis, det borde funka med en vanlig vandringssetup. Plus lite verktyg/extradelar osv. Kör du någon GPS så finns ju dynamonav, annars funkar ju en fet powerbank bra några dagar.

Funderar också på att införskaffa en ny sadel. Just nu sitter originalet, "made for Crescent by San Marco" , på och även om den är häftig så är den nog inte optimal en längre tid. Och det går ju även att byta styre till ett rakt om man vill.
Sadel är viktigt ja. Samt dess inställning. Men tips om sadel finns ju lika många tips som det finns träd i skogen. Men själv har jag fastnat för WTB Volt just nu. Var en tråd nyligen om sadlar: https://happyride.se/forum/threads/bekvaem-sadel-till-gravel.3680151/

Kollade lite på cykelväskor(såna som hänger på pakethållaren) på Biltema. Har ni någon erfarenhet av dem? Bör man ha cykelskor med typ SPD-fästen eller är det "vanlig" trampa som gäller vid semestercykling?
Jag har cykelsemestrat i olika terräng med en sådan stor Biltema-väska:
Tyckte den fungerade ypperligt. Har en dyr Ortleib till andra sidan. Den är väldigt imponerande också, men Biltema-väskan är väldigt prisvärd. Har inte provat fram-väskorna från Biltema men önskar jag hade sådana senast. Hade några billiga från Lidl och de var ingen höjdare.
Skor, det är ju en smaksak kanske. Jag föredrar vanliga skor på cykelsemester. Då kan man ha vad man vill. Senast hade jag gympaskor och tofflor. Det visade sig väldigt bra att ha med sig fler för efter några dagar fick jag skavsår av gympaskorna och körde flera dagar med tofflor istället :)

Riktigt bra tips, känns klokt att testa en kortare tur innan den stora semestern. Har ni något förslag på en trevlig dagstur med övernattning i södra Skåne med utgångspunkt i Lund?
Inte så bevandrad i de trakterna man jag cyklade från Ystad till Trelleborg och sedan via Fuglie och till Malmö. Man kunde ta den fast till Trelleborg bara kanske, sedan övernatta öster om Trelleborg vid kusten och cykla hem en annan väg!?
1589308524700.png

Första cykelsemestern
Jag och min fru har cyklat Gotland Runt 3 gånger innan vi fick barn för 25 år sedan.
Jag på en cycle pro med panaracer däck.
Och frun på en crecent mtb med liknande däck. Väskor från Haglöfs. Och simpel utrustning. Och några nödvändiga verktyg plus 4 slangar. Gick jättebra och kan verkligen rekommendera.
Men slå inte upp tältet i en fårhage ?
Bara ett litet tips ?
Så cykla på bara och ha så trevligt ?
Haha, det kan nog bli trångt i tältet med 2 personer och en skock får. Just nu cyklar jag med originaldäck och slang från tidigt 80-tal, visserligen är de nästan oanvända men det är nog dags för ett byte inför långcykling.

Har du några tips på vad som är sevärt längs vägen? När jag kör bilturer brukar jag mest gå på magkänsla om vilket håll jag vill köra, men det tar ju lite längre tid på cykel att komma "framåt".

Senast ändrad:
Första cykelsemestern
Sydkustleden som öppnade förra året är ju lättcyklad. Går från Helsingborg till Simrishamn

Första cykelsemestern
Ja 5-8 mil om dagen låter nog rätt lagom om man ska hinna njuta lite också, ja speciellt om man inte är van bikepackare, det tar ju lite tid att få koll på allt också. Men precis, det borde funka med en vanlig vandringssetup. Plus lite verktyg/extradelar osv. Kör du någon GPS så finns ju dynamonav, annars funkar ju en fet powerbank bra några dagar.

Sadel är viktigt ja. Samt dess inställning. Men tips om sadel finns ju lika många tips som det finns träd i skogen. Men själv har jag fastnat för WTB Volt just nu. Var en tråd nyligen om sadlar: https://happyride.se/forum/threads/bekvaem-sadel-till-gravel.3680151/

Jag har cykelsemestrat i olika terräng med en sådan stor Biltema-väska:
Tyckte den fungerade ypperligt. Har en dyr Ortleib till andra sidan. Den är väldigt imponerande också, men Biltema-väskan är väldigt prisvärd. Har inte provat fram-väskorna från Biltema men önskar jag hade sådana senast. Hade några billiga från Lidl och de var ingen höjdare.
Skor, det är ju en smaksak kanske. Jag föredrar vanliga skor på cykelsemester. Då kan man ha vad man vill. Senast hade jag gympaskor och tofflor. Det visade sig väldigt bra att ha med sig fler för efter några dagar fick jag skavsår av gympaskorna och körde flera dagar med tofflor istället :)

Inte så bevandrad i de trakterna man jag cyklade från Ystad till Trelleborg och sedan via Fuglie och till Malmö. Man kunde ta den fast till Trelleborg bara kanske, sedan övernatta öster om Trelleborg vid kusten och cykla hem en annan väg!?
Visa bilaga 416595
Jag har tittat på den cykelväskan från Biltema, den kändes rymlig och till vettigt pris. Frågan är hur kvalitén är i det långa loppet. Har lite blandad erfarenhet av Biltemas saker, en del är kanon, andra går sönder efter några användningar. Hur är passformen på infästningen av Biltemas väskor?

Angående sadeln så får jag nog gå ner till en proffsig cykelbutik och be om råd och hjälp med inställning. Min kunskap om sadelinställning är att den ska sitta i höjd med höften. Ska läsa i tråden för tips!

Tack för tipset om sträckan, ska kolla upp det! Det är ju riktigt fint med Skånes rapsfält såhär års.

Första cykelsemestern
Sydkustleden som öppnade förra året är ju lättcyklad. Går från Helsingborg till Simrishamn

Där var ju massor av bra sträckor, tack!

Första cykelsemestern
Haha, det kan nog bli trångt i tältet med 2 personer och en skock får. Just nu cyklar jag med originaldäck och slang från tidigt 80-tal, visserligen är de nästan oanvända men det är nog dags för ett byte inför långcykling.

Får är jäkligt jobbiga när man mist anar....?
Men lite kärlek till din nuvarande cykel med nya slangar o däck så är det bara att trampa på ?

Första cykelsemestern
För din första tur så skulle jag köpa biltemaväskorna, stoppa tältet i en påse på pakethållaren och spänna fast med packband (från biltema) och ha en pytteliten ryggsäck som du har mat i, du kan handla någon halvtimme innan du slår läger för det mesta.

Sedan är det bara att trampa iväg. Under turen gång kommer du märka vad som funkar bra, mindre bra och vet lite mer om vad som passar dig.

Första cykelsemestern
Är inne på samma spår! Snöade in mig i lvg-cykling förra sommaren efter jag cyklade vätternrundan, nu är jag svintaggad på att cykla längre, med väskor.

Själv sprack jag min budget ganska tidigt. Mest för att jag tycker om cyklar och dess detaljer lika mycket som att cykla på dem. Så jag är i full fart med att bygga en gravelracer som ska kunna ha massa flaskor och väskor. Jag går dock mot att köra bikepacking-stilen mer, med stora styr, ram och sadelväskor versus den klassiska touring-setupen med panniers på varsin sida av pakethållaren. Mest för att jag tänkte sy dem själv (nu i veckan) men också för att kunna vara dynamisk med hur långa turer/fyllda väskor. Exempelvis på kortare tur kanske man tar bara ramväskan. Sen känns det som att det är stabilare än panniers om man kör I skogen också, men har inte testat så citera mig inte på det.

Med det sagt, låt budget och intresse styra dig. Jag gillar att nörda ner mig i vissa detaljer, så jag lägger ner pengar, tid och energi på det. Gillar man inte det utan vill bara ha ett billigt enkelt sätt att campa i närområdet med, så funkar nog din cykel längre än du tror!

Första cykelsemestern
Det mesta funkar. Har cyklat med gammal stel mtb (cantibromsar), hemmabyggd och välfylld cykelkärra och plattisar. Det går långsammare än med en 28" med väskor, men det går.

Första cykelsemestern
Jag har också en Crescent Fashion Line (dock modell 92316 från 1985) som jag har tänkt att ta mig Gotland runt på i sommar med min bror, som har en gammal Motobecane. Är också ny på bikepacking och tog en testtur för några helger sedan från Uppsala till norra skärgården, campade en natt och for hem dagen efter - 10 mil per dag och med Lidl-väskor som fungerade över förväntan. Det var en fin upplevelse och vi ser fram emot Gotland. Har kört pedaler med tåclips hittills, men kommer nog sätta på SPD till det stora äventyret.

Bilagor

• 94504904_660400691195254_6024465353818505216_n.jpg
    94504904_660400691195254_6024465353818505216_n.jpg
    688.4 KB · Besök: 333
  • 94758857_2653491364909776_3931193749396258816_n.jpg
    94758857_2653491364909776_3931193749396258816_n.jpg
    1.1 MB · Besök: 389
Första cykelsemestern
Jag har också en Crescent Fashion Line (dock modell 92316 från 1985) som jag har tänkt att ta mig Gotland runt på i sommar med min bror, som har en gammal Motobecane. Är också ny på bikepacking och tog en testtur för några helger sedan från Uppsala till norra skärgården, campade en natt och for hem dagen efter - 10 mil per dag och med Lidl-väskor som fungerade över förväntan. Det var en fin upplevelse och vi ser fram emot Gotland. Har kört pedaler med tåclips hittills, men kommer nog sätta på SPD till det stora äventyret.

Hur känns styregenskaperna när det går långsamt och är trixigt, med den styrpackningen?

Första cykelsemestern
Jag har tittat på den cykelväskan från Biltema, den kändes rymlig och till vettigt pris. Frågan är hur kvalitén är i det långa loppet. Har lite blandad erfarenhet av Biltemas saker, en del är kanon, andra går sönder efter några användningar. Hur är passformen på infästningen av Biltemas väskor?
Ja, har också blandad erfarenhet. Min väska tycker jag dock är bra. Den har bra fastsättning också.
Visst känns min Ortleib ännu bättre bättre iofs, samt att de finns i lite olika färger också. De kan gå att hitta på bra specialpris om man köper parvis.

Första cykelsemestern
Jag har bara semestrat på Gotland en gån för en massa år sedan, på motorcykel. Körde en offroadliknande sak (Suzuki DR 750 big). Minns det som att det blev en del grus- och klapperstensvägar, men kanske minns fel. Tänker att tunna racerdäck kanske inte är optimalt om man vill uppleva Gotland på två hjul fullt ut, eller?

Första cykelsemestern
Jag gjorde Gotland fullt ut i en sån här.
nedladdning.jpeg

Gotland 360 (loppet) går utmärkt med racer men ska man åka med tung packning så är +32mm en fördel.
Men jag har cyklat mycket grus på 23mm när det inte fanns så mycket mer att få tag i.
Då med Vaudes styrväska, bakväska fäst i stolpen och ryggsäck. Allt går oavsett cykel, det är bara när man väl är ute som ens preferenser börjar att formas.

Första cykelsemestern
Många bra tips, tack!

Det lutar mer åt att jag kör med min Crescent fashion line, men med en bekvämare sadel och däck med grövre mönster. Bifogar en bild på järnhästen. Kul historia: flickvännens morfar hade fått cykeln för ett halvår sedan och tyckte den mest stod i vägen i garaget, så hans plan var att såga upp den och slänga skrotet på tippen. Tack och lov så fick jag tag på den innan han skred till verket. Det visade sig att cykeln nästan var oanvänd. ?

Bör jag ha cykelbyxor vid långcyklingar? Jag har sett att det finns de byxor som har stoppning, men är det till för eller nackdel? Det känns som att en cykelsemester i jeans slutar i rejäla skavsår.

Bilagor

• IMG_20200513_182453.jpg
    IMG_20200513_182453.jpg
    863.2 KB · Besök: 248
Första cykelsemestern
Låter riktigt härligt!

Var det något i din packning du kände att du saknade, alternativt något du hade klarat dig utan?

Vilken fin cykel du har!

Första cykelsemestern
Jag har bara semestrat på Gotland en gån för en massa år sedan, på motorcykel. Körde en offroadliknande sak (Suzuki DR 750 big). Minns det som att det blev en del grus- och klapperstensvägar, men kanske minns fel. Tänker att tunna racerdäck kanske inte är optimalt om man vill uppleva Gotland på två hjul fullt ut, eller?
Riktigt schysst hoj, har du den kvar?
Tanken var att ta MC-kort i sommar, men tyvärr är det inte möjligt förrän framåt hösten. Så jag satsar på en cykelsemester i år. Har du tips på någon sevärdhet längs vägen?

Första cykelsemestern
Många bra tips, tack!

Det lutar mer åt att jag kör med min Crescent fashion line, men med en bekvämare sadel och däck med grövre mönster. Bifogar en bild på järnhästen. Kul historia: flickvännens morfar hade fått cykeln för ett halvår sedan och tyckte den mest stod i vägen i garaget, så hans plan var att såga upp den och slänga skrotet på tippen. Tack och lov så fick jag tag på den innan han skred till verket. Det visade sig att cykeln nästan var oanvänd. ?

Bör jag ha cykelbyxor vid långcyklingar? Jag har sett att det finns de byxor som har stoppning, men är det till för eller nackdel? Det känns som att en cykelsemester i jeans slutar i rejäla skavsår.

Den där kan du lätt cykelsemestra på.
Den är riktigt fin ?

Första cykelsemestern
Låter riktigt härligt!

Var det något i din packning du kände att du saknade, alternativt något du hade klarat dig utan?

Vilken fin cykel du har!
Tack detsamma! Är nog ganska nöjd med packningen, en mindre skrymmande sovsäck hade som sagt underlättat. Du har ju möjlighet att köra sidoväskor över pakethållaren, vilket kan ge dig mycket mer packvolym än vad jag får ihop med mina 23,2 liter. Dock kom jag undan med en kostnad på 400 kr för alla mina väskor :)

Jag skulle personligen byta ut pedalerna på din hoj för att orka trampa på längre. För att spara plats skippar jag tält och sover i hängmatta, kan även rekommendera att ta med paracord för att surra fast väskorna ordentligt - de är nog inte skapta för våra stålvidunder. Teknikmagasinet säljer 30 m för 39 kr. Sedan är verktyg och en eller två reservslangar ett måste. Annars är det bara som någon tidigare skrev att prova en mindre utflykt med övernattning för att se vad som funkar. Vi kanske ses på Gotland!

Första cykelsemestern
Många bra tips, tack!

Med en mer upprätt ställning så är cykelbyxor ej nödvändiga. Cyklat utan på touring med etapper på +300km. Men då har jag en (för mig) bra lädersadel, Ideale 90.
Som tidigare sagt prova först utan, byxdjungeln är minst lika snårig som sadelditon. Bara din bakdel vet när det behövs ändringar och det är bara du som får leva med beslutet :)
Det du vill ha är i mitt tycke 2 saker.
Närmast kroppen någonting som transporterar bort fukt (svett ffa) det kan vara en cykelbyxa eller en bra sportkalsong utan störande sömmar.
Det andra är salva mot skav, detta behöver inte alla men kan användas även på andra platser än rumpan. Själv föredrar jag Assos som jag har i en mindre plastburk när jag är ute.
Regn + många timmar i sadeln är grogrunden till skav likaväl som soliga varma dagar.
Håll rumpan torr och välsmord!

Första cykelsemestern
Riktigt schysst hoj, har du den kvar?
Tanken var att ta MC-kort i sommar, men tyvärr är det inte möjligt förrän framåt hösten. Så jag satsar på en cykelsemester i år. Har du tips på någon sevärdhet längs vägen?
Nej den är såld för länge sedan. Skulle jag köpa MC idag skulle det nog bli något liknande fast mindre och lättare. Bigen var för stor och tung för att man verkligen skulle släppa loss på skojiga grusvägar.
Det jag minns tydligast av sevärdheter på Gotland var nog när vi körde på stenvägar nere vid havet. Magiskt!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp