Shimano= mellanmjölk?

Shimano= mellanmjölk?
theBrand sa:
Kneecap sa:
Oggler sa:
Du missar min poäng. Låt oss säga att vi gick tillbaka till 8-delat. Men med samma bredd på kedja, kassethjul och mellanrum i kassetten. Då hade kassetten blivit avsevärt smalare än dagens. Så kunde man väl ha gjort istället för att hitta på en ny booststandard.

Tjena!

Du menar att man får både dålig täthet mellan stegen och känsligare växlar pga smalare steg? Låter typiskt dåligt.

Men jag förstår din tanke..
Fast jag tycker att Oggler är något på spåren.
Vi kan ju numera göra kedjor som är smala nog för 12-delat på samma utrymme som vi hade 7/8-delat en gång i tiden, men som ändå håller. Jag hade nog gärna tagit en kassett med lite längre steg mellan växlarna, men som var smalare och därmed lättare. Det skulle ju också kunna ge lättare nav et.c.

Tänker jag helt fel när jag har för mig att det finns något "liknande" med srams 7-växlade dh-lina?

Shimano= mellanmjölk?
Luthman Photography sa:
theBrand sa:
Kneecap sa:
Oggler sa:
Du missar min poäng. Låt oss säga att vi gick tillbaka till 8-delat. Men med samma bredd på kedja, kassethjul och mellanrum i kassetten. Då hade kassetten blivit avsevärt smalare än dagens. Så kunde man väl ha gjort istället för att hitta på en ny booststandard.

Tjena!

Du menar att man får både dålig täthet mellan stegen och känsligare växlar pga smalare steg? Låter typiskt dåligt.

Vi kan ju numera göra kedjor som är smala nog för 12-delat på samma utrymme som vi hade 7/8-delat en gång i tiden, men som ändå håller. Jag hade nog gärna tagit en kassett med lite längre steg mellan växlarna, men som var smalare och därmed lättare. Det skulle ju också kunna ge lättare nav et.c.

Tänker jag helt fel när jag har för mig att det finns något "liknande" med srams 7-växlade dh-lina?
Yes!

Fast den kassetten är det lite väl snävt omfång på för att stigcykla med ?

Shimano= mellanmjölk?
Nya GRX-komponenterna är ju 100% Shimano i ett nötskal och verkligen ett "bevis" på att de faktiskt är helt ointresserade av att leda utvecklingen i toppsegmenten.

Att göra nåt "nytt" av sånt som typ redan finns med tillägget nya shifters samt släppa nyheten; vevparti med 48-31 klingor är ju ur försäljningssynvinkel helt genialt. Hur många cyklar kommer att utrustas med dessa komponenter inom en snar framtid? Jo, typ miljoners miljoner över hela världen och Shimano skrattar hela vägen till banken och upp till en ohotad plats på mellanmjölkstronen

Senast ändrad:
Shimano= mellanmjölk?
Vad är det ni eftersöker hos Shimano? Växlar växlar och bromsar bromsar. Hur rad, true och free kan det egentligen bli? Eller så är det kanske mest jag som inte orkar bry mig så länge sakerna funkar. Jag kör 1x12 SRAM på min MTB och 2x11 Shimano på gravelhojen och båda gör det som de ska.

Sen hajar jag inte heller varför de håller på med sina konstiga BCD men det är väl allt annat än mellanmjölk? Mellanmjölk är väl BCD 104, 110 eller 130 och borde i så fall var sjukt trist?

Shimano= mellanmjölk?
Vem orkar bry sig om drivlinan? Den skall ha lagom täta steg och fungera med minimalt servicebehov. Det gör Shimano. I övrigt är den minst intressanta komponenten på en cykel.
Sram är duktiga på marknadsföring, men jag tycker nackdelarna överväger fördelarna med det dom lanserat senaste åren.

Shimano= mellanmjölk?
Campa håller längre, deras kedjor är klart bättre. Deras bodys på hjul är klart bättre. Att shitmano inte kan göra en body som inte kassetten äter sig in i är ett stort mysterium.

Shimano= mellanmjölk?
Det lustiga är att Shimano lanserar en 10spd bakväxel med Shadow-teknik som en världsnyhet nästan 10 år efter att man lanserade en 10spd bakvxl med Shadow-teknik som en världsnyhet. Samt 11spd 5 år efter att man lanserade 11spd dito.

Shimano= mellanmjölk?
Sixten Fors sa:
Det lustiga är att Shimano lanserar en 10spd bakväxel med Shadow-teknik som en världsnyhet nästan 10 år efter att man lanserade en 10spd bakvxl med Shadow-teknik som en världsnyhet. Samt 11spd 5 år efter att man lanserade 11spd dito.

Lustigt och lustigt. Det funger och det kommer sälja.

Shimano= mellanmjölk?
Lingon sa:
Vem orkar bry sig om drivlinan? Den skall ha lagom täta steg och fungera med minimalt servicebehov. Det gör Shimano. I övrigt är den minst intressanta komponenten på en cykel.
Sram är duktiga på marknadsföring, men jag tycker nackdelarna överväger fördelarna med det dom lanserat senaste åren.

Verkligen se bara SRAM CX/Gravel produkter-Apex/RIval-1 som är riktigt skräp där kedjerullarna slits ner brutalt snabbt och clutchen tål inte grus/lera eftersom den är otätad, felaktig vajerdragning.
En felkonstruktion från början, den tål inte att köras på annat än under torrt underlag fast den lanseras för Gravel och CX.
Hur seriöst är det?

Är övertygad utan att ha testat, att Shimano GRX kommer ha en överlägsen kvalitet.
Genomtänkta kvalitetsprodukter eller flashig reklam utan kvalitet!
Vad väljer ni?

Shimano= mellanmjölk?
theBrand sa:
Luthman Photography sa:
theBrand sa:
Kneecap sa:
Oggler sa:

Tjena!

Yes!

Fast den kassetten är det lite väl snävt omfång på för att stigcykla med ?

Jojo, men princiiipen!

Shimano= mellanmjölk?
konscious sa:
Lingon sa:

Verkligen se bara SRAM CX/Gravel produkter-Apex/RIval-1 som är riktigt skräp där kedjerullarna slits ner brutalt snabbt och clutchen tål inte grus/lera eftersom den är otätad, felaktig vajerdragning.
En felkonstruktion från början, den tål inte att köras på annat än under torrt underlag fast den lanseras för Gravel och CX.
Hur seriöst är det?

Är övertygad utan att ha testat, att Shimano GRX kommer ha en överlägsen kvalitet.
Vad väljer ni?

Ehhh... 4 cyklar med shimano... SRAM är bara leksaker konstruerade utan tanke på livslängd eller pålitlighet. Jag har noll förtroende för deras bakväxlar vilka verkar gilla att sönderfall helt utan yttre påverkan.

Shimano= mellanmjölk?
Jag har kört sönder två Force-växlar på min racer. Den senaste höll en halv säsong. Lättat alugods i parallellogrammet som brast rakt av.
Min Tiagra-växel på pendlaren gick nära 4 000 mil innan returfjädern slokade för mycket.

Shimano= mellanmjölk?
Bengt-re sa:
konscious sa:
Lingon sa:

Hur seriöst är det?

Vad väljer ni?

Ehhh... 4 cyklar med shimano... SRAM är bara leksaker konstruerade utan tanke på livslängd eller pålitlighet. Jag har noll förtroende för deras bakväxlar vilka verkar gilla att sönderfall helt utan yttre påverkan.

Märkligt, har en x01 från 2001 som fortfarande rullar på utan problem. Likaså red grejer från 2013 eller något som rullar på riktigt bra. Har väll bara haft tur att aldrig kört sönder några sram grejer

Shimano= mellanmjölk?
Fjärdebrunn sa:
Jag har kört sönder två Force-växlar på min racer. Den senaste höll en halv säsong. Lättat alugods i parallellogrammet som brast rakt av.
Min Tiagra-växel på pendlaren gick nära 4 000 mil innan returfjädern slokade för mycket.

Säger allt : -)

Byter från 9 del Dura Ace till 10 del Ultegra i år. Ngn del inne i höger handtag har slitits så att det ibland fastnar. Måste gått 10.000 mil. Snart 20 år gamla. Skulle nog kunna hitta reservdel och få dem att funka klanderfritt i 2000 mil till men kände för ett litet projekt och vill även åt de lite skönare handtagen.

(växlingen skall enligt internet vara sämre på dessa men det får väl visa sig.)

Shimano= mellanmjölk?
zodah sa:
Byter från 9 del Dura Ace till 10 del Ultegra i år.
...
(växlingen skall enligt internet vara sämre på dessa men det får väl visa sig.)
Ultegra 6700 (växelvajrar under lindan) växlar sämre än Ultegra 6600 (synliga växelvajrar) för många,
men det finns tydligen en hel del skillnader mellan olika varianter på Ultegra 6700.
Hoppas du får en som funkar bra för dig och som du blir nöjd med.

Personligen tycker jag att vajrarna kan göra stor skillnad, för mig funkar Jagwire Road Elite Sealed bra
https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
(Även med Dura-Ace 9000)

/Håkan

Shimano= mellanmjölk?
Med anledning av att Shimano nu presenterat nya 12-delade Deore är ju mellanmjölkssegmentet fullständigt inmutat av dem och antalet cyklar som inom nåt år kommer att säljas med denna drivlina eller 12-delade SLX är förmodligen större än det totala antalet mountainbikes som säljs med en drivlina som heter Sram.

Shimano= mellanmjölk?
Det skulle ju också kunna bero på att de gör mer prisvärda prylar som faktiskt funkar bättre.

Nu var det många år sen jag körde SRAM så det kan ju ha blivit bättre och borde ha blivit det, men så många bakväxlar som åkte in bland ekrarna under de åren har jag aldrig varit med om vare sig före eller efter. Aldrig med Shimano faktiskt.. två-tre gånger med Sram x7 och x9.

Shimano försöker inte leda utvecklingen, det är helt sant.

Shimano= mellanmjölk?
Jag har ju kört Eagle GX men har köpt 12s SLX nu, inte monterat på något ännu men Shimanos prylar är fint gjorda alltså. Det enda som är helt fruktansvärt på SLX och jag tror även övriga 12s Shimano, är hur vajern är dragen på bakväxeln. Även om det fungerar så är det extremt fult i en konstruktörs ögon.

Shimano= mellanmjölk?
Shimano försöker inte leda utvecklingen, det är helt sant.

De var faktiskt först ut med elektriska växlar både på lvg och MTB.

Shimano cykeldivision är en del av en större industrigrupp. De har resurser och kunnande (både vad gäller R&D och kanske ffa produktionsteknik) som de flesta andra cykelmärken inte ens är i närheten av. Det gör att det kanske tar lite längre tid på sig att släppa saker på marknaden än konkurrenterna, men har å andra sidan färdigverifierade komponenter och QA/QC-testad egen produktion. Det ger bättre kvalitet. De flesta andra cykelmärken lägger ut mycket av sin produktion till underleverantörer och då är det lätt hänt att de drivs av kostnad, inte kvalitet alla gånger.

Shimano= mellanmjölk?
Nejdå, de drivs liksom alla andra av oss här på jorden av att tjäna en hacka på det man pysslar med.

MEN, de har mer resurser och kunskap om produktionsteknik och teknisk utveckling än många andra cykelmärken och det medför större förmåga att att hålla toleranser i produktion och därmed bättre genomsnittlig kvalitet.

[edit]
Sedan är Shimano en stor koloss och det kan vara svårt för konsumenten att nå fram med sina kvalitetsklagomål. Mindre företag tar oftare goodwillspåret och ersätter med nya prylar hellre än att satsa på produktionskvalitet. Konsumentens upplevelse av goodwill är ofta positiv (trots att konstruktionen ur ett ingenjörsperspektiv ofta är undermålig).

Senast ändrad:
Shimano= mellanmjölk?
Visst måste det vara så. Det är många med mig som har det mao. Exempel: nyinköpt hoj i cykelklubben så rasade vevlagret efter 5 mil. Säkert ungdomen som inte kunde trampa rätt. Min kedja på mtb gick av på fin asfaltskörning till affären. Säkert jag som inte visste hur man trampar rätt. Hybridhojens växlar var tvunget att justeras var och varannan dag. Säkert jag som inte kan justera. Växelreglaget gav upp efter 1 år. Jag kan tydligen inte växla heller. Med mera med mera saker jag upplevt och sett med dessa bra grejer. Kvalitet!

Shimano= mellanmjölk?
Av Shimano SLX 7100 eller SRAM Eagle GX, vad ska man välja till drivlinan?
Saken är att jag väntar på hjul med micro spline hub samt en SLX drivlina, men den senare lär man få vänta på i månader...
Jag skulle kunna ändra beställningen på hjulen till XD hub, avboka SLX och beställa Eagle GX delar som finns i lager för samma pris, då jag redan har en kassett och kedja ligggande.
Hur hade ni gjort?

Shimano= mellanmjölk?
Saken är att jag väntar på hjul med micro spline hub samt en SLX drivlina, men den senare lär man få vänta på i månader...
Jag skulle kunna ändra beställningen på hjulen till XD hub, avboka SLX och beställa Eagle GX delar som finns i lager för samma pris, då jag redan har en kassett och kedja ligggande.
Hur hade ni gjort?
:-)

Shimano= mellanmjölk?
Hur hade ni gjort?

Kör med Eagle GX växelförare tills du får tag på en SLX. Sen säljer du GX eller har den som reservdel i lådan

Shimano= mellanmjölk?
Jag ställer mig tveklöst i shimano lägret. Cyklar mest lvg och har inte ändlösa resurser så jag får nöja mig med någon mellan grupp. Tycker att Ultegra är bra men framförallt att shimano 105 7000 är löjligt bra för priset. Har haft sram rival och force men min erfarenhet är att de tenderar att krångla. Exempelvis har jag bråkat med min rival 1 bakväxel på gravelhojen till den milda grad att jag nu beställde en ny bakväxel för det är något i fjädern/parallelogrammet som kärvar. I min frustration svor jag att aldrig mer köpa sram-växlar.

Lyssnade på cyclingtips podcasten Nerd Alert kring trådlös elektronisk växling och där beskrevs sram som ’disruptor’ av marknaden och shimano som lite trögare men förfinar och fulländar teknologin i högre grad. Kanske ligger det något i det.

Shimano= mellanmjölk?
Har ju GX på två cyklar och XT på en och upplever ingen större skillnad mellan de, varken i känsla eller problemnivå, men antar SLX borde vara "sämre"? Men nu kom jag på vad som fäller avgörandet: jag svär som faan varje gång jag ska byta hjul på den med XT då den saknar spärren för cagen som jag vant mig med på GX :-)
Så att ändra hjulspec får det bli, avboka SLX och klicka hem lite SRAM prylar istället, och vips så kan jag cykla om ett par veckor istället för i April (kanske?)

Shimano= mellanmjölk?
jag svär som faan varje gång jag ska byta hjul på den med XT då den saknar spärren för cagen som jag vant mig med på GX :-)
Shimano har ju en clutch av-spak för när man tar av hjulet. Spärrpluppen på GX-växeln är ju bara där eftersom det inte går stänga av clutchen på SRAM. Kass lösning då den ofta löser ut av sig själv, drar kedjan av framklingan och bara orsakar massa trassel. Sen oxiderade min GX-växel totalt sönder efter 2 vintrar också... Innan hade jag en cykel med 10 delad Shimano Saint och XT-reglage. Bästa växeln jag haft

Shimano= mellanmjölk?
Shimano har ju en clutch av-spak för när man tar av hjulet. Spärrpluppen på GX-växeln är ju bara där eftersom det inte går stänga av clutchen på SRAM. Kass lösning då den ofta löser ut av sig själv, drar kedjan av framklingan och bara orsakar massa trassel. Sen oxiderade min GX-växel totalt sönder efter 2 vintrar också... Innan hade jag en cykel med 10 delad Shimano Saint och XT-reglage. Bästa växeln jag haft
"Löser ut", hur menar du? Man måste ju räta ut cagen mer än vad en växling till största gör, sedan trycka in knappen så den stannar, förstår inte hur det ska kunna hända av sig själv?

Shimano= mellanmjölk?
"Löser ut", hur menar du? Man måste ju räta ut cagen mer än vad en växling till största gör, sedan trycka in knappen så den stannar, förstår inte hur det ska kunna hända av sig själv?
Man gör allt det där du säger, sen råddar med bakhjulet eller kommer på annat sätt åt växelföraren. Fjong! och den löser ut, allt blir krångligt. Händer inte varje gång hjulet ska av och på men tillräckligt ofta för att man ska svära över SRAM

Shimano= mellanmjölk?
Skit bakom spakarna?

Såklart! Tar man på och av hjulet med silkesvantar och ser till att cykeln + växeln är i stabila lägen går processen alltid bra. Är man idiot, onykter, i mörker, inte har cykeln i mekställ eller nåt annat går det inte bra. Även om jag själv inte alltid är en idiot så föredrar jag lösningar som kompenserar för de lägen där jag är det.

Shimano= mellanmjölk?
Apropå clutch-knappar så dök denna ”lösning” på ett för mig icke-problem upp i mitt Instagramflöde. (För övrigt har jag mycket negativa åsikter om SRAM men just knappen som låser bakväxeln tycker jag är en enkel och fullt fungerande lösning.)

Edit: obs icke-politik, jag följer inte ens Ulf, men Insta tycker tydligen att jag borde det.

F7896C87-B506-4480-B081-57DA67FAF6AF.png

Shimano= mellanmjölk?
Såklart! Tar man på och av hjulet med silkesvantar och ser till att cykeln + växeln är i stabila lägen går processen alltid bra. Är man idiot, onykter, i mörker, inte har cykeln i mekställ eller nåt annat går det inte bra. Även om jag själv inte alltid är en idiot så föredrar jag lösningar som kompenserar för de lägen där jag är det.
Aha, jag trodde du menade under färd ?

Shimano= mellanmjölk?
Hur hade ni gjort?
Jag skulle välja GX över SLX, men XT över GX.

GX-reglaget har trevligare mekanisk känsla än SLX och växelföraren har inte en clutch som är halv-känd för att ge upp.

Tillbaka
Topp