Köptips lvg 30-40tkr

Köptips lvg 30-40tkr
Kortare stam och stolpe utan setback ger väl snarare mer upprätt sittställning, dvs motsatsen till ”aggressiv”.
Ok, men borde man inte kunna motverka avsaknad av setback med att flytta sadeln? Sadelstolpen som kom med från början hade endast en skruv på klämman för sadeln och var av någon billig skitvariant så den släppte hela tiden, behövde byta ut så man inte får haveri på vägen. Sedan kändes det som att jag satt för långt bak också, kunde känna hur jag vandrade fram till nosen på sadeln hela tiden så jag Köpte billigaste dubbelskruvade klämman som fanns utan setback.

Köptips lvg 30-40tkr
Aphängarstyre och långpuda är väl det som gäller för att bli komfortabel?

Allt oftare undrar jag vad du får ut av happy. Alla ska helst redan veta allt och inte behöva fråga om råd. Och de svar du ger var förut lite fyndiga men fortfarande aktuellt. Nu upplever jag att du bara är dryg och nedlåtande. Synd när du faktiskt sitter på mycket kunskaper.

Köptips lvg 30-40tkr
Man börjar med att få till sittställningen i förhållande till vevpartiet. Sedan blir som det blir med styrstam och styre.
Det gäller ju att trivas på cykeln och kunna köra fort mer än nedför en lång utförsbacke.

Köptips lvg 30-40tkr
Ok, men borde man inte kunna motverka avsaknad av setback med att flytta sadeln? Sadelstolpen som kom med från början hade endast en skruv på klämman för sadeln och var av någon billig skitvariant så den släppte hela tiden, behövde byta ut så man inte får haveri på vägen. Sedan kändes det som att jag satt för långt bak också, kunde känna hur jag vandrade fram till nosen på sadeln hela tiden så jag Köpte billigaste dubbelskruvade klämman som fanns utan setback.
Till viss del. Dock misstänker jag att du har lite stor (eller åtminstone lång) cykel. Hur mycket drop har du från sadel till styre? Jag själv vill inte ha alltför mycket drop, och då blir många cyklar lite långa istället. Det talar ju iaf för att du är rätt ute när du tittar efter komfortgeo på ny hoj, de är lite kortare och högre.

Köptips lvg 30-40tkr
Till viss del. Dock misstänker jag att du har lite stor (eller åtminstone lång) cykel. Hur mycket drop har du från sadel till styre? Jag själv vill inte ha alltför mycket drop, och då blir många cyklar lite långa istället. Det talar ju iaf för att du är rätt ute när du tittar efter komfortgeo på ny hoj, de är lite kortare och högre.
Jag får ta med mig måttstocken å kika, återkommer med siffror! tror du har rätt att cykeln är lite för stor, den har känts så hela tiden, men antar säljaren tog grenmåttet och körde 100% på den. Minns att jag sa att den kändes väldigt utsträckt, men han sa typ att det är så det ska vara på en lvg och att jag som mtbcyklist var ovan vid känslan.
Kikar jag bland olika märken så är min nuvarande cykels styrhuvud på 22cm motsvarande en XL i storlek hos många märken. Förmodligen är ramen på min cykel anpassad för någon med min gren men längre kroppslängd?‍♂️.

Senast ändrad:
Köptips lvg 30-40tkr
Man börjar med att få till sittställningen i förhållande till vevpartiet. Sedan blir som det blir med styrstam och styre.
Det gäller ju att trivas på cykeln och kunna köra fort mer än nedför en lång utförsbacke.
av det jag läst från forum och sett från videos så var konsensus att man inte vill korta ner en styrstam hur mycket som helst pga stabilitetsfrågor. Tanken blir då att det är sämre ur stabilitetsperspektiv att ha stor ram med kort stam jämfört med kort ram och lång stam

Köptips lvg 30-40tkr
+1
Särskilt i ett sådant här fall när TS grenmått skiljer sig så mkt från medel.

Tabellrekommendationen, utifrån från TS längd o grenmått, ger: Stack 62-63 cm och reach 37,5-38,5 cm
Men detta är då endast en tabellrekommendation utan hänsyn tagen till sådant som rörlighet och personliga preferenser mm, mm

Har du exempel på en sådan tabell? Det vore kul att se huruvida min cykel matchar mina mått enligt tabell. (Nu vet jag att det gör det i o m bikefit, men är man nyfiken så är man.)

Köptips lvg 30-40tkr
Jag köpte en sådan här gubbracer, är väldig nöjd.
769EABC3-CF71-435D-AB62-06529013E381.jpeg

Köptips lvg 30-40tkr
med stacken och reachen du anger så har man iaf en ballpark!
Det är en stoor ballpark.
Det bästa för dig är därför, än en gång, att du mäter upp (åtminstone stack och reach för) din cykel
Stack_o_reach_trek.gif

Lägg sedan till de justeringar av sittställningen du vill göra och utgå från det (men jmf gärna med ballparken).
Som det redan har föreslagits i #355

Beställde en rak sadelstolpe utan offset (gamla hade 2cm) och en 90mm stam (gamla 110).
Den vanligaste sittställningen på lvg är att man justerar sadeln i längsled så att man sitter med knät över pedalaxeln
kops21.png

På engelska förkortas detta KOPS (Knee Over Pedal Spindle), googla på det så hittar du mkt
Men i vilket fall är även det bara ytterligare ett utgångsvärde i ballparken

Vad gäller styrtappens längd är det vanligaste där från 7-8 cm upp till 12-13 cm,
och då med kortare längd på mindre ramar för att få bra styrbalans

Stem_length_frame_size.jpg

Gissningsvis har du en för lång ram (för mkt reach) om du behöver en styrtapp på mkt <10cm
Men detta är förstås bara ballparkgissningar från mig.

Du har större chans att få en sittställning, och en cykel, du blir nöjd med om du utgår från verkligheten istf ballparken!

Köptips lvg 30-40tkr
Tack HåkanC för grym input!

När jag köpte cykeln så gjorde jag en del justeringar som de du nämner som KOPS samt sadelhöjd enligt principen om att ha rakt ben när man placerar hälen på pedalen. Det kändes ok, men som sagt tror jag ramen är för lång då jag ertappar mig själv med att glida framåt på sadeln under cykelturerna.

Nuvarande styrstam är 110mm och jag fick hem en stam på 90mm igår, så jag ska ut och testa imorgon.

tänker på en gammal tumregel jag läste om där styret ska ovanifrån skära hjulaxeln/navet. För mig ligger styret lågt framför hjulaxeln när jag är i cykelposition.

Köptips lvg 30-40tkr
Monterat på nya sadelstolpen (inline) och styrstammen (+7 grader, 90mm)! Gamla inställningen hade sadelstolpe med 3cm setback och en styrstam på 110mm med uppskattningsvis 0< x <7 grader.

nu har jag en höjddifferens mellan styre och sadel på 5cm (golv - sadel 105cm, golv - styre 100cm). Detta är höjddifferensen när jag ställt in sadelhöjd enligt ”rakt ben vid häl i pedal” och KOPS för horisontell sadeljustering.
Den nya styrstammen hade en högre profil så jag fick ta bort en 5mm distansring från styrhalsen. Jag får leka runt lite med inställningarna vid nästa cykeltur och se hur rejsig jag kan få fronten. Kan man utan risk för haveri flippa styrstammen och på så sätt få -7 grader? Det står bara +7 grader så jag frågar för säkerhets skull, mitt antagande är att annars borde det stått -\+ 7 ? Vet ej hur mycket jag kan lita på att ta geosiffror på cykeln för ju mer jag tänker på det desto större känns den, men kan också bero på ovanan från att cykla utsträckt efter flera år med mtb.

stack och reach enligt nedan dimensioner
Bby 29
Bbx 74

Framex 113
Framey 90

från differens får jag
Stack: 90 - 29 = 61cm
Reach: 113-74 = 39cm

Här känns stacken helt okej, men reachen är för lång!

Senast ändrad:
Köptips lvg 30-40tkr
Ett till mått som är viktigt att blanda in i leken är vinkeln på sadelröret. Ett brant sadelrör flyttar sadeln närmare styret.

Köptips lvg 30-40tkr
När jag köpte cykeln så gjorde jag en del justeringar som de du nämner som KOPS
och senare
Monterat på nya sadelstolpen (inline)
...
Gamla inställningen hade sadelstolpe med 3cm setback
...
Detta är höjddifferensen när jag ställt in sadelhöjd enligt ”rakt ben vid häl i pedal” och KOPS för horisontell sadeljustering.
Varför bytte du sadelstolpe om du hade ställt in sadeln i samma (KOPS-)position med båda?

Kan man utan risk för haveri flippa styrstammen och på så sätt få -7 grader?
Ja
Men med en brasklapp förstås: Åtminstone med alla (ahead-)styrtappar jag har använt o känner till funkar det

stack och reach enligt nedan dimensioner
...
Stack: 90 - 29 = 61cm
Reach: 113-74 = 39cm
Här känns stacken helt okej, men reachen är för lång!
Då borde en Trek Domane SL eller SLR i strl 58 med stack 61 cm och reach 38 cm funka bra för dig

Redigerat
Det kan även skilja en hel del i reach på olika styren, kanske ett byte till ett med kort reach skulle vara bra för dig?
OBS: Jag har ingen aning om vilken reach styret på Trek Domane har.

Senast ändrad:
Köptips lvg 30-40tkr
Ett till mått som är viktigt att blanda in i leken är vinkeln på sadelröret. Ett brant sadelrör flyttar sadeln närmare styret.
Nej
Oavsett vinkeln på sadelröret ställer man in sadeln för att få samma KOPS-position, för cyklar för likvärdig typ av cykling åtminstone.
Därför har vinkeln på sadelröret endast betydelse för vilken offset på sadelstolpen man behöver.

Köptips lvg 30-40tkr
Nej
Oavsett vinkeln på sadelröret ställer man in sadeln för att få samma KOPS-position, för cyklar för likvärdig typ av cykling åtminstone.
Därför har vinkeln på sadelröret endast betydelse för vilken offset på sadelstolpen man behöver.

Detta gäller iofs endast om den som köper cykeln vet vad hen håller på med. Många köper ju bara en ny ram med samma mått och flyttar över stolpen och vips så sitter de mkt närmre lr längre bort från styret och förstår inte varför..

Köptips lvg 30-40tkr
@HåkanC jag köpte inlinestolpe för att det var en av de billigaste stolparna som fanns med en dubbel skruvanordning på sadelklämman. Min gamla med setback hade bara en skruv som höll ihop klämman och kollapsade av min vikt (så sadeln tippade fram eller bak). Med setbackstolpen hade jag pressat sadeln så långt fram det gick och utan helt och hållet fått till lodräta droppet från ”knähornet” till pedalaxeln, så därför resonerade jag att jag får mer justeringsmöjlighet med en inlinestolpe eftersom jag flyttar fram horisontaljusteringens startläge med 3cm

Köptips lvg 30-40tkr
Nej

Tänkte inte på det ... men man vill ju inte ha en cykel där sadeln är framskjuten såpass långt att det ser wonky ut.

Köptips lvg 30-40tkr
Trek domane är annars den cykel jag suktat efter, speciellt röd med vit text men det valet är möjligt först vid SLR-modellerna där billigaste är 67tkr.
Om det nu är så att en Trek Domane i strl 58 passar dig bra är då nästa fråga
Är skillnaden i färg på texten så stor att den är värd prisskillnaden för dig?

Trek Domane SL
DomaneSL6_20_28313_B_Portrait

Trek Domane SLR
DomaneSLR6_20_31051_A_Portrait

Även om det är (lite?) mer än färgen på texten som skiljer är det en fråga som endast du, eller kanske snarare din fru/make(/get?) kan svara på!

Köptips lvg 30-40tkr
Om det nu är så att en Trek Domane i strl 58 passar dig bra är då nästa fråga
Är skillnaden i färg på texten så stor att den är värd prisskillnaden för dig?

Trek Domane SL
DomaneSL6_20_28313_B_Portrait

Trek Domane SLR
DomaneSLR6_20_31051_A_Portrait

Även om det är (lite?) mer än färgen på texten som skiljer är det en fråga som endast du, eller kanske snarare din fru/make(/get?) kan svara på!
SLRen har också fina kolfiberhjul tänker jag, 40tkr vs 65tkr och tänker att man kanske kan hustla ner priset på slr? Annars kanske SL 5 med 105 för 30tkr funkar, så har man prisdiffen på 10tkr mot SL6 att lägga på bra hjul (vilket säkert har bättre utväxling på prestanda jämfört med ultegra)

Köptips lvg 30-40tkr
Pinarello Gan har för övrigt väldigt dåliga mått för mig om man utgår från stack och reach, för en stack på 61cm så har ramen 39.5cm reach dvs längre än min nuvarande för långa cykel.

Källa:

Köptips lvg 30-40tkr
Har precis upptäckt märket Orbea och det är 100% märket jag kommer satsa på, för marginell prisökning så kan jag själv välja färgsättning på cykeln SAMT slänga på kolfiberhjul direkt utan att behöva betala för sunkiga aluhjul. Finns det någon ÅF i stockholm för märket? Vore kul att testa å klämma på modellerna

Köptips lvg 30-40tkr
Har precis upptäckt märket Orbea och det är 100% märket jag kommer satsa på, för marginell prisökning så kan jag själv välja färgsättning på cykeln SAMT slänga på kolfiberhjul direkt utan att behöva betala för sunkiga aluhjul. Finns det någon ÅF i stockholm för märket? Vore kul att testa å klämma på modellerna

Ett tips är ju att kolla detta på Orbeas hemsida...

Köptips lvg 30-40tkr
Trispot i Slöstan hade någon Orbea inne när jag var där senast. De är dock fokuserade på triathlon och har många märken, men få modeller av varje i butiken.

Köptips lvg 30-40tkr
Väldigt prisvärda, men när får du ens leverans?
Det dåliga jag har hört om dom är lacken... Om man bortser allt Hambini säger när han kör sunday roast.

Köptips lvg 30-40tkr

Jag tipsa om Orbea för flera sidor sen. Och du upptäckte det nu?

Läser du inte mina inlägg ??

Köptips lvg 30-40tkr
Om du fortfarande är intresserad av Trek så har Henrikssons cykel (som säljer Trek) en cykelverkstad ute på Ekerö. Jocke som jobbar där är gammal proffscyklist och hjälper folk med bikefit etc. Han kan garanterat hjälpa dig att få rätt storlek på hojen innan beställning.

Köptips lvg 30-40tkr
Jag rådfrågade bikemechanics, orbeamodellerna ska tydligen vara ganska långa så det passad inte direkt min kroppsform tänker jag. Vore kul att testa ändå, cyklarna är riktigt snygga!

Köptips lvg 30-40tkr
Väldigt prisvärda, men när får du ens leverans?
Det dåliga jag har hört om dom är lacken... Om man bortser allt Hambini säger när han kör sunday roast.
Får lägga Orbea på is om jag inte kan testa i butik för de ska vara väldigt långa och tar jag en lagom lång modell blir nog stacken så låg att jag måst köra med rejält höjd sadelstolpe och trasig rygg av höjddiffen
Jag tipsa om Orbea för flera sidor sen. Och du upptäckte det nu?

Läser du inte mina inlägg ??
Men det var ju fleeeeera sidor sedan, då var det ju Pinarellon som gällde. ;)

Köptips lvg 30-40tkr
Om du fortfarande är intresserad av Trek så har Henrikssons cykel (som säljer Trek) en cykelverkstad ute på Ekerö. Jocke som jobbar där är gammal proffscyklist och hjälper folk med bikefit etc. Han kan garanterat hjälpa dig att få rätt storlek på hojen innan beställning.
Hmm det kanske är något att satsa på! andra alternativet var Jarla cykel eller cykloteket varav cykloteket verkade vara den butiken som gjorde bikefit när man köpte.

Tillbaka
Topp