Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag som är ny i cykelvärlden då, vad ska man leta efter?Köp ny.
Tack för ganska utförligt svar!Kolla upp dimension på styrröret. Längden på dämpningen (gissar 100 mm), vad det är för hjulfäste(antagligen QR) och vad du har för fäste för skivbromsen (antagligen 160 mm post Mount). All denna info borde finnas hos Specialized. Du kan säkert hitta något på köp sälj som är bättre än den du har för en tusing. Eller så skaffar du en stel gaffel och får en lättare cykel.
Japp 160 mm är bromsskivan storlek och gaffeln är anpassad efter storleken, sen finns det adapter om man behöver ha större skivor men det är överkurs. Längden behöver du inte fundera på den kapar du så att det blir rätt senare. En brasklapp för att jag har fått något om bakfoten ...
Den ser faktiskt lite större ut längst ner där lagret sitter?Så lite så. Känner du dig bekväm med att skruva isär den och är nöjd med gaffeln så testa att bara polera gaffeln, borde ju räcka ganska långt. Är 29 mm 1 1/8 tum? Så det stämmer ju. Kolla bara att den inte är konisk. Då är den större närmare hjulet.
Det där lilla är väl inget, du skulle sett insidan ;)Ja när det gått sådär långt så är det knappt värt försöket, o när du ätit materialet kommer smutts o vatten dras ner och ben o fjäder kommer rosta sönder helt.
men kolla köp o sälj, finns säkert nått likvärdigt (minus rosten då?) som du kan få för en billig slant!
Den passar men... Du köper den absolut enklaste gaffeln. Orkar du vänta lite och kommer du att hitta något på köp och sälj för mindre än halva priset begagnat. Eller en betydligt bättre för samma pris. eller så lägger du på lite pengar och köper denna https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-recon-silver-tk-27.5-solo-air-100-remote-960449 . Det är en fråga om var du tänker cykla - om du ska köra på asfalt och grus och mycket enkla stigar räcker den typen som du länkade till - vill du köra över lite rötter och stenar väljer du en lite bättre.
Hittat en Rock shox XC30 för 1000kr nu som ser ut att vara i fint skick. Kan det vara något? Hittar inte direkt någon ny så vet inte om priset är passandeJa. Det är bara threadless som gäller. Kolla in någon video från parktool eller gcn
för att få det förklarat.
Skulle denna fungera till min cykel? Dämpare nu: Suntour SF15-XCT-HLO
![]()
Shop RST Blaze TnL 27,5“ MTB Suspension Fork now | Rose Bikes
RST Blaze TnL 27,5“ MTB Suspension Fork at Rose Bikes. • 30 days free returns in EU • Fast delivery • Many items directly availablewww.rosebikes.se
Jag har kikat på nätet på dämpare med koniska rör, antar att det är tapered och det har jag inte. Det är bara typ 2mm som är tjockare nedtill, precis för lagret bara.Den Där gaffeln har rakt styrrör. Du skrev att det såg ut som om din var tjockare nedtill. Är det det har du ett så kallat tapered styrrör. Vilket du har måste du veta innan du börjar leta gaffel.