Renovera dämpare /byta?

asjohem

Medlem
Renovera dämpare /byta?
Tjena!
Upptäckte detta idag och undrar om jag kan lösa detta eller är det ny dämpare som gäller?

Tänker att jag iaf kan få bort det och nya tätningar, så lär det ju bli bättre iaf ?

Bilagor

• IMG_20200515_171022.jpg
    IMG_20200515_171022.jpg
    243.1 KB · Besök: 775
Renovera dämpare /byta?
Jag som är ny i cykelvärlden då, vad ska man leta efter?
Det är en Specialized Pitch Sport med några år på nacken, och läser jag rätt så är det en SR Suntour SF15-XCT-HLO dämpare.
Men vad mer spelar in? Har skivbromsar, den är 27.5" och Medium ram. Något annat? Tips på butiker?
Helt ny på cykling så inga värsting grejer, mest asfalt och grus/stigar

Senast ändrad:
Renovera dämpare /byta?
Kolla upp dimension på styrröret. Längden på dämpningen (gissar 100 mm), vad det är för hjulfäste(antagligen QR) och vad du har för fäste för skivbromsen (antagligen 160 mm post Mount). All denna info borde finnas hos Specialized. Du kan säkert hitta något på köp sälj som är bättre än den du har för en tusing. Eller så skaffar du en stel gaffel och får en lättare cykel.

Renovera dämpare /byta?
Kolla upp dimension på styrröret. Längden på dämpningen (gissar 100 mm), vad det är för hjulfäste(antagligen QR) och vad du har för fäste för skivbromsen (antagligen 160 mm post Mount). All denna info borde finnas hos Specialized. Du kan säkert hitta något på köp sälj som är bättre än den du har för en tusing. Eller så skaffar du en stel gaffel och får en lättare cykel.
Tack för ganska utförligt svar!
Det jag får fram på hemsidan i deras arkiv, om jag valt rätt cykel, så är det 100mm dämpare, QR hjulfäste.
Med 160mm menar du själva bromsskivan då? På den står iaf 160-8 men inget mer direkt. Är de post mount? (bilden)

Dimension på styrröret, är det pinnen som går upp i cykeln till sjäva styret? Låter ganska dum kanske. Men är det yttre diametern på röret jag ska ta reda på då? Eller längden?
Och framgaffel måste demonteras från cykeln för att mäta detta?

Bilagor

• 1589560022472..jpg
    1589560022472..jpg
    359.5 KB · Besök: 255
Senast ändrad:
Renovera dämpare /byta?
Japp 160 mm är bromsskivan storlek och gaffeln är anpassad efter storleken, sen finns det adapter om man behöver ha större skivor men det är överkurs. Längden behöver du inte fundera på den kapar du så att det blir rätt senare. En brasklapp för att jag har fått något om bakfoten ...

Renovera dämpare /byta?
Japp 160 mm är bromsskivan storlek och gaffeln är anpassad efter storleken, sen finns det adapter om man behöver ha större skivor men det är överkurs. Längden behöver du inte fundera på den kapar du så att det blir rätt senare. En brasklapp för att jag har fått något om bakfoten ...

Då ska jag skruva bort framgaffeln och mäta, kan passa på att plocka isär dämparna och kika lite. Är väl bara luft med fjäder i dessa?

Återigen, tack!

Renovera dämpare /byta?
Så lite så. Känner du dig bekväm med att skruva isär den och är nöjd med gaffeln så testa att bara polera gaffeln, borde ju räcka ganska långt. Är 29 mm 1 1/8 tum? Så det stämmer ju. Kolla bara att den inte är konisk. Då är den större närmare hjulet.

Renovera dämpare /byta?
Så lite så. Känner du dig bekväm med att skruva isär den och är nöjd med gaffeln så testa att bara polera gaffeln, borde ju räcka ganska långt. Är 29 mm 1 1/8 tum? Så det stämmer ju. Kolla bara att den inte är konisk. Då är den större närmare hjulet.
Den ser faktiskt lite större ut längst ner där lagret sitter?
Gaffeln är redan loss och ska ta med den till garaget imorgon och se om jag lyckas lossa övre delen av dämparna, är ju någon special verktyg för suntour. Får jag bara isär de så blir de nog lite våtslip och nytt fett till allt så får vi se :)

Renovera dämpare /byta?
Har slipat med 5-56 och svinto nu, körde det värsta i bänkslip med stålborste och fick bort mycket. Men det har gått så långt att det ätit av materialet. Nu är dessa helt mekaniska, varken olja eller luft så det spelar nog ingen roll egentligen. Men söker nog nya dämpare ändå :)

Renovera dämpare /byta?
Ja när det gått sådär långt så är det knappt värt försöket, o när du ätit materialet kommer smutts o vatten dras ner och ben o fjäder kommer rosta sönder helt.

men kolla köp o sälj, finns säkert nått likvärdigt (minus rosten då?) som du kan få för en billig slant!

Renovera dämpare /byta?
Ja när det gått sådär långt så är det knappt värt försöket, o när du ätit materialet kommer smutts o vatten dras ner och ben o fjäder kommer rosta sönder helt.

men kolla köp o sälj, finns säkert nått likvärdigt (minus rosten då?) som du kan få för en billig slant!
Det där lilla är väl inget, du skulle sett insidan ;)

Renovera dämpare /byta?
Den passar men... Du köper den absolut enklaste gaffeln. Orkar du vänta lite och kommer du att hitta något på köp och sälj för mindre än halva priset begagnat. Eller en betydligt bättre för samma pris. eller så lägger du på lite pengar och köper denna https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-recon-silver-tk-27.5-solo-air-100-remote-960449 . Det är en fråga om var du tänker cykla - om du ska köra på asfalt och grus och mycket enkla stigar räcker den typen som du länkade till - vill du köra över lite rötter och stenar väljer du en lite bättre.

Renovera dämpare /byta?
Den passar men... Du köper den absolut enklaste gaffeln. Orkar du vänta lite och kommer du att hitta något på köp och sälj för mindre än halva priset begagnat. Eller en betydligt bättre för samma pris. eller så lägger du på lite pengar och köper denna https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-recon-silver-tk-27.5-solo-air-100-remote-960449 . Det är en fråga om var du tänker cykla - om du ska köra på asfalt och grus och mycket enkla stigar räcker den typen som du länkade till - vill du köra över lite rötter och stenar väljer du en lite bättre.

Absolut kan jag vänta lite, har lagt ut en köpes annons här och några FB sidor och håller utkik efter vad som säljs.
Jag kommer köra lite både och, asfalt/grus och rötter/stenar
Jag kikar lite på den du länka, ska ta en funderare och vänta lite och se om något dyker upp.

En snabb fråga bara, vad är threadless och threaded som står på alla sidor? Är det något jag behöver ha koll på?

Renovera dämpare /byta?
Skulle denna fungera till min cykel? Dämpare nu: Suntour SF15-XCT-HLO

Den Där gaffeln har rakt styrrör. Du skrev att det såg ut som om din var tjockare nedtill. Är det det har du ett så kallat tapered styrrör. Vilket du har måste du veta innan du börjar leta gaffel.

Renovera dämpare /byta?
Den Där gaffeln har rakt styrrör. Du skrev att det såg ut som om din var tjockare nedtill. Är det det har du ett så kallat tapered styrrör. Vilket du har måste du veta innan du börjar leta gaffel.
Jag har kikat på nätet på dämpare med koniska rör, antar att det är tapered och det har jag inte. Det är bara typ 2mm som är tjockare nedtill, precis för lagret bara.
IMG_20200515_193958.jpg

Tillbaka
Topp