Shimano direct mount vevar?

marr

Aktiv medlem
Någon som stiftat bekantskap med dessa än? Slx-xt nivå?
Är det vevlager verktyg på skruven till drevet?
Verkar de vettiga i allmänhet?

frisk sa:
marr sa:
Plush sa:
Det är bra vevar. XT är mest prisvärt.
Verktyget du behöver för att montera drevet oavsett XTR/XT/SLX är TL-FC41. Det är inte ett vevlagerverktyg även om det är snarlikt.

https://www.bike24.com/p2284473.html

Najs, beställt ett slx, de står lite varstans att tl-fc41 följer med. Så hoppas på det. Det finns typ inte i lager någonstans så.

Följde med till det slx jag köpte.

Gott, så om inte jag får med något, så kommer jag förbi Halmstad och lånar ditt :D

Fick också med verktyget till SLX, typiskt hade jag hunnit köpa ety redan.
Numera får man även med verktyget för xt vevlager som ju sen någon generation har mindre diameter på splinesen än Deore.

Mitt verktyg var extremt tight på axeln, så när jag skruvat fast drevet gick det inte med handkraft att dra loss verktyget. Tog en tunn mejsel och tryckte försiktigt emellan för att få lite hävarm.
Fetta axeln lite innan också så smiter verktyget på lättare.

glitch sa:
Fick också med verktyget till SLX, typiskt hade jag hunnit köpa ety redan.
Numera får man även med verktyget för xt vevlager som ju sen någon generation har mindre diameter på splinesen än Deore.

Mitt verktyg var extremt tight på axeln, så när jag skruvat fast drevet gick det inte med handkraft att dra loss verktyget. Tog en tunn mejsel och tryckte försiktigt emellan för att få lite hävarm.
Fetta axeln lite innan också så smiter verktyget på lättare.

Min erfarenhet också. Fett på axeln så kunde jag ta bort verktyget för hand.

Lättmeckat som vanligt med shimano. Blev najs.

received_2113883222047581.jpeg

Hur fungerar Shimanos nya direct mount med 11-delat? Vad jag förstått så kan man inte köra med shimanos drev, men hur är det med tex Garbaruk eller andra tillverkare? Fungerar det med bra med 11-delad kedja?

Hur är kedjelinjen jämfört med m8000? Min gamla xt 11-delade m8000 lämnar övrigt att önska vad gäller kedjelinjen på min nybyggda Ripmo.

Hur fungerar Shimanos nya direct mount med 11-delat? Vad jag förstått så kan man inte köra med shimanos drev, men hur är det med tex Garbaruk eller andra tillverkare? Fungerar det med bra med 11-delad kedja?

Hur är kedjelinjen jämfört med m8000? Min gamla xt 11-delade m8000 lämnar övrigt att önska vad gäller kedjelinjen på min nybyggda Ripmo.

Kör garbaruk med i övrigt shimano 11spd. Går fint!

Ang. Kedjelinje. Pass.

Som jag har förstått det passar 11-delad kedja på 12-delad framklinga. Men ej tvärt om, dvs 12-delad kedja på 11-delad framklinga. Någon som kan bekräfta detta?

Som jag har förstått det passar 11-delad kedja på 12-delad framklinga. Men ej tvärt om, dvs 12-delad kedja på 11-delad framklinga. Någon som kan bekräfta detta?

Innermåttet på länkarna är lika på alla kedjor för 9-12 vx, det är kedjans yttre bredd som skiljer.
Kan antagligen göra det svårt att få kedjan att klättra då klingor för 12 antagligen av samma anledning sitter tätare än 11?

Verktyget du behöver för att montera drevet oavsett XTR/XT/SLX är TL-FC41. Det är inte ett vevlagerverktyg även om det är snarlikt.

Hej!
Vad är det som gör att du tycker att Xt är mest prisvärt? Enligt r2-bike väger Xt 516g och Slx 523. Dyra 7 gram, men det kanske finns andra skäl för Xt? ?

Innermåttet på länkarna är lika på alla kedjor för 9-12 vx, det är kedjans yttre bredd som skiljer.
Kan antagligen göra det svårt att få kedjan att klättra då klingor för 12 antagligen av samma anledning sitter tätare än 11?

Innerbredden ska vara samma ja. Har för mig att jag läste att shimano ändrat formen på innerlänkarna på 12-delade kedjor så att det krävdes andra NW klingor?
Förutsatt att jag har drömt... bör det ju inte vara några problem så länge man kör 1x.
Kör min m7100 vev på en singlespeed cykel med bred kedja men får testa att hänga på en 11 kedja.

Jag köpte precis Slx direct mount vev M7100 och garbaruk 30 oval klinga. Tyvärr funkar det inte på min boost ram, klingan tar i kedjestaget ?. Vevpartiet M7100 precis som M7120 ska båda passa till boost och non-boost enligt Shimano (52 respektive 55mm kedjelinje). Med garbaruks chainring som har offset innåt fungerar det dock inte, Shimano original drev fram utan offset fungerar säkert.
Ska man köra garbaruk oval på Ripmon verkar det krävas M7120 med 55 mm kedjelinje. Suck!

Jag köpte precis Slx direct mount vev M7100 och garbaruk 30 oval klinga. Tyvärr funkar det inte på min boost ram, klingan tar i kedjestaget ?. Vevpartiet M7100 precis som M7120 ska båda passa till boost och non-boost enligt Shimano (52 respektive 55mm kedjelinje). Med garbaruks chainring som har offset innåt fungerar det dock inte, Shimano original drev fram utan offset fungerar säkert.
Ska man köra garbaruk oval på Ripmon verkar det krävas M7120 med 55 mm kedjelinje. Suck!
Frågat garbaruk om de har någon med mindre offset för ditt vevparti då?

Det står vilka vevar det passar till. Med bibehållen chsinline får man anta. Stämmer inte det?
https://www.garbaruk.com/chainrings/round-mtb.html

Fattar inte varför offsett ska skilja på vev om det går att lösa på klingan.

Det får stå vad det vill, de passar inte iallafall. De har dessutom olika offset beroende på antal drev, men de specar inte exakt hur olika.

Olika tillverkare tacklar det på olika sätt. Inte jättesvårt att förstå egentligen.

Har inte hittat info om M7100 vs M7120 mer än att det ska passa för 52 respektive 55 mm kedjelinje. Åstadkoms detta genom att M7120 har 3mm längre axel och är tänkt att köras med en extra 3mm bricka innanför eller utanför vevlagret?

Det får stå vad det vill, de passar inte iallafall. De har dessutom olika offset beroende på antal drev, men de specar inte exakt hur olika.

Olika tillverkare tacklar det på olika sätt. Inte jättesvårt att förstå egentligen.
Kanske inte, men än så länge verkar sram dm smidigt. Men det finns kanske begränsningar som jag inte upptäckt än.

Problemet med Garbaruk drev är inte specifik för Shimano. På Sram vevar har man samma problem, men kanske är offset mindre stor. Man kan inte göra en större offset utan att säga att det inte passar på många cyklar för att det inte finns tillräckligt med utrymme vid kedjestagen.

Problemet med Garbaruk drev är inte specifik för Shimano. På Sram vevar har man samma problem, men kanske är offset mindre stor. Man kan inte göra en större offset utan att säga att det inte passar på många cyklar för att det inte finns tillräckligt med utrymme vid kedjestagen.
Just så!

Är inte dreven för shimano vevarna för shimano 12s?

Tillbaka
Topp