MegNeg setup

• Trådstartare Trådstartare Bah
  • Start datum Start datum

Bah

Medlem
MegNeg setup
Jag har beställt en MegNeg till min deluxedämpare men pga allt stök i världen verkar den bli försenad. Jag kan dock inte hålla mig från att börja geeka lite i förväg.

”Problemet” nu är att jag är tvungen att ha rätt högt tryck/lite sag och många tokens för att inte bottna för ofta. Inget jätteproblem men även om cykeln trampar bra blir den rätt träig över småsakerna.

Hur vill jag den då? Tja, jag vet det när jag hittar det. :) Roligast är i vart fall att försöka (efter bästa förmåga) pumpa och poppa mig fram över/nerför naturstig.

Tanken med en MegNeg är att kunna göra om kurvan lite hit och dit för att se vad som blir roligast och här vänder jag mig till er som kan något och ber om råd hur jag ska tänka.

Länkaget är skapligt linjärt
0B728F3A-4C5E-440C-A1FE-37135B58BD11.png

En graf jag hittade som visualiserar olika upplägg
D6D1A5AB-17D2-4AA5-9EAE-C4B6E0E349F1.jpeg

Det borde alltså lira ganska väl med länkaget men jag vet inte om en linjär, mjuk plyschsoffa är det jag får eller ens vill ha. ?

Det är en kort liten lekcykel med 150/140 som jag vill behålla livlig. All input är mycket välkommen då det är första gången jag ger mig på det här.

MegNeg setup
Någon hjälte har förresten gjort ett excel-ark som är riktigt bra om man vill se hur olika saker förändrar kurvan.

Excel-arket finns i beskrivningen till videon

Mitt problem är att jag nog likförbannat inte vet vilken kurva som blir roligast då man inte nödvändigtvis hittar modernt progressiva länkage på lekcyklar typ 5010 osv

MegNeg setup
20-25% mer tryck tror jag. Ska kolla upp det igen i veckan. Tror också jag läste man börjar med att plocka ut minst ett token hur positiva. Men det beror nog på. Jag tror det förutsätter att man vill fortsätta med samma sag.
Jag vill behålla 30% sag och ska plocka ut 1 eller 2 token och sen pumpa upp till sag. Sen tillkommer det nya problemet att bestämma hur många man vill ha i negativa.

MegNeg setup
Jo. Och jag _tror_ att det är något bra. Om jag ska gissa vill jag troligen bara ha bort hängmattan i mitten av slaget för att vara rätt nöjd. Högre tryck, mer linjär kurva och lite lagom bestämt motstånd i hela slaget kan bli bra. Dämpning och allt som dödar vill jag undvika till en början.

+20% tryck är en riktlinje för samma sag och jag vill egentligen ha lite mer sag än jag har nu (~18?) men vi får se hur det blir i praktiken. Planen är att börja helt utan tokens, inga band i negativa och se om det högre trycket räcker för önskad effekt. Om inte är jag illa ute ;)

Senast ändrad:
MegNeg setup
Ja det är väl det bästa. Jag är lat och försöker nog hitta nån genväg. Kanske ett i neg och 2.5 i pos.
Ska läsa igenom allt igen och göra lite anteckningar.

Köpte på bike24 och de tog en vecka på sig att processa ordern men nu ligger den på bilen i unna

MegNeg setup
@jonte987 Kul med fler som går genom samma process. :)

Ja det blir galet många rörliga delar som samverkar därav värdet i det där excel-arket. Men utöver det är det svåraste (som du påpekade i piketråden) att koppla ihop det med en känsla.

@weldion Tack. Jag har sett den och det är en av anledningarna till att jag gett mig in i det här projektet. :)

MegNeg setup
@Bah börja med 25% sag och inga volymspacer varken i den positiva eller i den negativa. Va noga med att labba tillräckligt med olika returinställningar.
Berätta gärna hur det går.

MegNeg setup
Jag har fått min och kollat av manualen. Ser inte ut att vara några problem. Jag har också kollat upp tuningen lite grann. SRAM tror de flesta bör plocka ut 1-2 token. Jag ser inte någon som kör helt utan band men jag är inte helt klar över varför. Inga band ger max mid stroke support om jag förstår det rätt. Så ett band bör göra de mjukare i mitten, eller?

Jag kan inte sitta en granskog och plocka av dämparen så jag börjar med ett band och en gnarly. Baserat på vad andra kör borde det bli körbart.

MegNeg setup
Bra, jag har väntat att montera den på hojen så kom gärna med den perfekta skrivbords tuningen om du hinner läsa på. annars ska testa i helgen.
Vet inte hur många tokens som jag har i min bakdämpare just nu, så jag har beställt hem lite lösa tokens för att kunna justera på den sidan. Har mest bara bestämt mig för att börja med att prova 2 st band i den negativa kammaren.
Mycket mer till hjälp är jag tyvärr inte.

MegNeg setup
Ok, nu sitter den i cykeln inför morgondagen. Lite slarvigt inmätt till 280 psi för 30% sag.
33% upp mot innan, men med -2 token så det är inte riktigt relevant. 20-25% är det sagt men det måste vara med samma antal token.

Jag rekommendera att man lägger till en fotpump till budgeten. 280psi är väldigt mycket mer än man ska trycka in med en fickpump. Speciellt om man tänker sig att testa 10-20 inställningar...

MegNeg setup
Ramlade och slog mig som fan det första jag gjorde så blev ingen hårdtestning.
Hoppade ändå lite och har väldigt mycket slag kvar och jag tyckte den bobbade lite mer vid klättring.

Borde kanske tömma positiva på token men ska läsa på lite mer först.

Nu blir det spännande att se om revbenen är brutna eller inte.

MegNeg setup
Öppnade min dämpare nu och där så sitter det bara en gnar dog på positiva sidan. Verkar som mitt paket med MegNeg dyker upp i dag, men det andra paketet med lösa tokens kommer en annan dag.
Kanske provar en konfiguration med att köra med en gnar dog, som den har nu.

MegNeg setup
Öppnade min dämpare nu och där så sitter det bara en gnar dog på positiva sidan. Verkar som mitt paket med MegNeg dyker upp i dag, men det andra paketet med lösa tokens kommer en annan dag.
Kanske provar en konfiguration med att köra med en gnar dog, som den har nu.
Jag tror du kan börja med att testa helt utan i väntan på spacers. Det beror så klart på länkage +annat men börja där

MegNeg setup
Ja, det kanske är roligare för att känna kanske en större skillnad i setuperna. Kommer att få öppna den där dämparen flera gånger känns det som.

Jag hade slag kvar med 2.5 token och 1 band efter att ha plockat bort 2 token. Det är typ aldrig hänt för så jag tror det går bra att börja tomt om du får samma resultat i din setup.
Fast på tuben så börjar de med att trimma in banden för att sen plocka ut token vid behov så kanske är det enklare. ingen aningen men happymtb.fr förespråkar ovan inga token.

Jag hade ingen målbild utom att att låta bli att bottna på småstök. Det är klart så nu är frågan var man ska bli av. Jag fattar inte riktigt hur man känner att man vill ha fler band. För mycket midstroke support antar jag...

MegNeg setup
Tänkte ställa in så jag tycker att det känns bra, sedan koppla in en Shockwiz för att se vad den säger. Prova den konfigurationen och se om det känns bättre.
Människa mot maskin, typ.

MegNeg setup
Jag fick en för 2 veckor sedan. Tänkte att jag skulle testa om jag kunde pricka rätt på en gång, de gick ej.
Man måste prova sig fram som tålmodigt.

Jag har en Slash 9.8 med Delux som är lite Trek-special.

Här är mina anteckningar:

30% sag
Stock 190 psi, 2 tokens (+)
Megneg installerad:
230psi, 0 tokens (+), 2 band (-) för mycket sag
250psi, 2 tokens (+), 2 band (-) för plush.
240psi, 2 tokens (+), 4 band (-) ej bottom out, för mycket sag
250psi, 1 tokens (+), 4 band (-) Ingen märkbar bottom out.

Just nu tycker jag den svarar bra men är samtidigt väldigt aktiv.
Jag kört den hårt men inte bottnat övertygande, återstår test i bikepark innan jag bestämmer mig för om jag hittat rätt.

MegNeg setup
Jag fick en för 2 veckor sedan. Tänkte att jag skulle testa om jag kunde pricka rätt på en gång, de gick ej.
Man måste prova sig fram som tålmodigt.

Jag har en Slash 9.8 med Delux som är lite Trek-special.

Här är mina anteckningar:

30% sag
Stock 190 psi, 2 tokens (+)
Megneg installerad:
230psi, 0 tokens (+), 2 band (-) för mycket sag
250psi, 2 tokens (+), 2 band (-) för plush.
240psi, 2 tokens (+), 4 band (-) ej bottom out, för mycket sag
250psi, 1 tokens (+), 4 band (-) Ingen märkbar bottom out.

Just nu tycker jag den svarar bra men är samtidigt väldigt aktiv.
Jag kört den hårt men inte bottnat övertygande, återstår test i bikepark innan jag bestämmer mig för om jag hittat rätt.
Tack,
Så anledningen till fler band it ditt fall var främst för plush? Jag var också inne på att den blev lite plush det lilla jag hann testa så får nog gå upp lite i band jag också.

MegNeg setup
Tack,
Så anledningen till fler band it ditt fall var främst för plush? Jag var också inne på att den blev lite plush det lilla jag hann testa så får nog gå upp lite i band jag också.
Ja, och att det vart omöjligt att få rimligt SAG samt använda hela slaget. Mera tryck = kom aldrig till botten, Lägre tryck = för mycket SAG.

MegNeg setup
Ja, och att det vart omöjligt att få rimligt SAG samt använda hela slaget. Mera tryck = kom aldrig till botten, Lägre tryck = för mycket SAG.
Ok. Motsatt problem mot vad jag hade på Megan utan megneg kan man säga.

Har man som jag svårt att fatta detaljerna så kanske det är en ide att göra tvärtom. Dvs börja med 4 band och se om om den ökade volymen räcker till för att lösa upplevt problem. Så kanske man undviker att utan att hamna i ett förvirrat läge av nya problem pga för mycket neg volym.

Ja, jag fattar för lite för att jiddra med detta, men nåt ska man roa sig med.

MegNeg setup
@Aalex Bra inlägg och det är nog svårt att få till det utan att testa sig fram och i tillägg göra lite anteckningar precis som du har gjort.

Jag ser att din slash har en aning progressivt länkage (från ca 3,0 till 2,4) så du har nog lite mer hjälp av det än vad jag kommer ha. Intressant oavsett.

Typiskt att jag som startade tråden är den som fortfarande sitter på sidlinjen och väntar på mitt djävla paket...

Senast ändrad:
MegNeg setup
IMG_4678.jpeg

En liten bild från monteringen.
Provade lite snabbt med tidigare nämnda konfiguration. Nu så har jag slängt i 4 st band i negativa.
Får prova lite på lunchen i morgon.

MegNeg setup
Kändes bättre än med 2 band, skall prova med 0 band för att ha klarat av det också. Med 2 band så kände jag inte av att den skulle klara småskak bättre. Kändes väldigt fin att klättra med. Med 4 band så fick jag bättre känslighet i början på slaget tycker jag.
Höjde trycket något efter några vändor och fick en bra känsla i mid-stroke. Vågade gasa på lite mer utförs där jag fegat lite förut.
Kommer nog att köra vidare på 0 tokens i positiva kammaren. Göra ett försök med 0 band i negativa och sedan prova med olika tryck.
Har även skruvat ned rebound något. Har legat på 4-5 klick (ganska så ny dämpare, så jag har inte hunnit prova så mycket innan), nu så gick jag på 3 klick efter det att jag höjde trycket (körde på 2 klick innan jag höjde trycket).

MegNeg setup
Borde den inte vara mer small bumb med 2 än med 4a? Så tolkade jag aalex ovan

Det är SJUKT rörigt, jag tror att jag vet vad jag gör iaf...

Jag utgår alltid efter 25% sag när jag ställer tryck i dämpen, kan inte sitta lägre i slaget på min hojj. Den blir oduglig att klättra med då. Sedan justerar jag hur jag använder slaget med tokens.

Med 0 band blir insteget för lätt för mitt länkage, då kan jag inte få till SAG utan att ha helt galna tryck, och antagligen aldrig bottna hojjen.
Med 4 band blir insteget lite hårdare, men lättare än innan MegNeg, eftersom trycket måste upp PGA den ökade totalvolymen i dämpen tar jag ut tokens för att göra dämpen mera linjär i slutet i slaget.

MegNeg setup
Till sist blev det min tur!

Mitt läge är ju helt annat då mitt länkage är så annorlunda jämfört med era som redan är lite progressiva och i princip hände det jag trodde skulle hända.
0 tokens och 0 band
Med ca 25% sag trampar cykeln fortfarande ok och lämnar några millimeter till bottning.
Cykeln blev klart mjukare i början av slaget, ganska bestämd, på gränsen till hård i mitten och fortsatt hård till botten. Det blev nästan kusligt annorlunda jämfört med tidigare och helt klart bättre utför.

Jag måste trampa lite mer stig och sedan prova den andra extremen för att se om det är en keeper. För övrigt fick jag ha mindre returdämpning också.

TL;DR
Den gjorde det den skulle. Min peppiga stigcykel blev plötsligt en rätt bra utförscykel men nu är jag inte säker på om det är det jag vill ha. :D

MegNeg setup
Till sist blev det min tur!

Mitt läge är ju helt annat då mitt länkage är så annorlunda jämfört med era som redan är lite progressiva och i princip hände det jag trodde skulle hända.
0 tokens och 0 band
Med ca 25% sag trampar cykeln fortfarande ok och lämnar några millimeter till bottning.
Cykeln blev klart mjukare i början av slaget, ganska bestämd, på gränsen till hård i mitten och fortsatt hård till botten. Det blev nästan kusligt annorlunda jämfört med tidigare och helt klart bättre utför.

Jag måste trampa lite mer stig och sedan prova den andra extremen för att se om det är en keeper. För övrigt fick jag ha mindre returdämpning också.

TL;DR
Den gjorde det den skulle. Min peppiga stigcykel blev plötsligt en rätt bra utförscykel men nu är jag inte säker på om det är det jag vill ha. :D
ok, men jag tycker det stämmer med det jag tror och aalex säger (vet förhoppningsvis).
Du borde rimligen kunna mjuka upp mitten och hårdare i början med några band. Möjligen behöver du en token då.

Megan är inte så progressiv i 2018 års modell. Det är en av sakerna de fixat till 2020.
Även med 4a band är det en avsevärd ökning av negativ volym och tydligen är det inte säkert att more is more.

MegNeg setup
Ja, den drar basics i klartext tycker jag. Tack.

Utmaningen som kvarstår är att bedöma när man har för mycket mid stroke support till bekostnad av end stroke.
Det är lite lättare att avgöra om den är för mjuk i början. Så vi får väl börja med det.

Jag gissar att det inte med nödvändighet är ett mål att minimera spacers i positiva? Även detta beror på länkage +annat?
kanske satsa på att 1-2 token ska räcka (jämfört med fullt hus utan meg neg)

MegNeg setup
How can less be more?! More is more!!

På papperet blev ju min perfekt. Länkaget och megnegen kompenserar varandra utmärkt utan att det blir kaka på kaka någonstans. Möjligen hade jag velat prova ännu snabbare retur men jag får bli fetare istället.

Men du kan ha mer rätt än du tror.. Med all tid jag har haft att läsa trålade jag ett tyskt forum. En ingenjör med ubertyska grafer menade att den stora vinsten med megneg var att man flyttat dimpeln 4mm och banden gjorde lika mycket skada som nytta.

Det urartade såklart med personangrepp och min skoltyska räckte inte för att förstå vem som vann.

Det finns inget mål utöver att just din cykel ska bete sig precis som du vill! :)

MegNeg setup
Hur har det gått med inställningarna?
Jag skulle ha i lite band idag trodde jag.

Den komprimerades helt när jag släppte trycket. Jag antar pga övertryck i negativa. Hur får jag ut det?

MegNeg setup
Ok, när jag lossade lagermodulen så att den komprimerade ytterligare 1mm pös det ut direkt. Vet fan vad som gick snett.

Nu får jag inte av den yttre burken...kan inte rubba alls

MegNeg setup
ok, varken internet eller upgrade manual har nåt att säga om outer sleeve removal så det blir mer våld. Det första problemet är lätt att undvika om man gör det i skruvstäd ser jag. Jag lossar i cykeln med all hårdvara kvar. Har inte varit några problem tidigare.

MegNeg setup
Hmm, min Vorsprung gjorde samma sak på min DPS, Vad händer om du pumpar I huvudkammaren och släpper ut luften sakta? Det var tricket för min Vorsprung

MegNeg setup
Hmm, min Vorsprung gjorde samma sak på min DPS, Vad händer om du pumpar I huvudkammaren och släpper ut luften sakta? Det var tricket för min Vorsprung
Jag får prova för jag får inte av den med våld heller. Inte med halvbrutna revben i alla fall.
Kanske tur det då, men jag fattar inte hur det kan vara tryck på den nu när burken är av? Det kanske klarnar när/om jag får av den.

Tillbaka
Topp