Cannondale TopStone - Hiss eller diss?

Bin Wester

Medlem
Precis som alla andra trenduros så börjar man ju snegla på en gravel. Jag började med landsväg för 3 år sen och gick snabbt över till MTB. Dock börjar behovet av en drop bar komma tillbaka. Jag bor i ÖSD så mängden fina asfaltvägar är begränsade. En gravel känns som ett vettigt alternativ.

Jag har kollat runt massor och slutligen landat på Cannondale TopStone 105. Den ser vettig ut men jag tycker antalet reviews är rätt få ännu. Någon som hunnit testa cykeln och har några åsikter om den? Min tanke är att använda den till ren landsvägscykling samt lättare gravel. Min största oro är den oerhört låga utväxlingen på vevpartiet. 46/30 känns bra litet. Eller vad tror folket?

Topstone är en av mina kommande favoriter.

Ang. utväxlingen så beror det väl på var du ska cykla, hur branta backar du har etc...

Men kommer du från landsvägscykling så kan man förstå att du uppfattar utväxlingen som låg. Det bästa är nog att prova själv IRL. En tung gravelbike mår ju inte dåligt av några extra låga lägsta-växlar, jämfört med en lvg liksom.

Jag ställer mig också nyfiken på cykeln då jag själv snöat in på den som en pendlare/alltiallohoj.

Gällande utväxlingen så får du en hastighet på ca 49km/h vid 90 kadens på högsta växeln, jag tänker att man klarar sig på det i dom flesta fallen. Om man trampar ur för ofta så kan man ju ganska billigt köpa ett 105 vevparti med annan utväxling.

Det är någorlunda backigt omkring Östersund men jag tycker inte det är extremt.

Precis, allt-i-allo känns ju riktigt tilltalande. Kollade även på Trek Checkpoint ALR5 men TopStone känns mer intressant. Enda som talar emot TopStonen är att växelvajern går externt under kedjestaget istället för med hölje som på t.ex. Checkpointen, tycker jag. Men det är och andra sidan ingen big deal.

Min tidigare landsväg körde jag gamla Shimano 105 R5800 med 52/36 och 11-28 och upplevde det som alldeles utmärkt. Förvisso var det en CAAD12 som är lättare än TopStonen men 46/30 med 11-34 känns oerhört lågt. Jag tänker spontant på typ 50/34 eller 52/36 fram i kombination med 11-34. Eller vad tror ni?

Låter som ett orimligt bra alternativ som alltiallohoj/vinterhäxa/pendlarhäck/grusbusare, inte minst i snikvarianterna. Kanske skulle peta bort E5-Diverge som favorit för min del för framtida ersättare den dag Crosschecken lägger av (avloppsrör, 32-ekrat och niodelad Campagnolo? Kackerlackor och Nokia 3310 dör innan den...).

En av de bättre grushojarna tycker jag. Det som talar emot är priset, jämför utrustningsnivån med t ex Saracen Levarg SL, Ribble CGR AL eller Vitus Energie.

Din kravbild verkar mer likna en Canyon Endurace AL istället.

Bin Wester sa:
Jag har kollat runt massor och slutligen landat på Cannondale TopStone 105. Den ser vettig ut men jag tycker antalet reviews är rätt få ännu. Någon som hunnit testa cykeln och har några åsikter om den?
Det finns ju några recensioner, men ett av de få test jag känner till finns i tidningen Tour 3-19
Där Topstone är en av de 30 cyklar som testas i den 40 sidiga testspecialen,
den är en av 6 i "grailklassen" och de testade modellen med Apex 1

titel_3-2019.jpg

https://www.tour-magazin.de/magazin/aktuelles_heft.html
Du kan köpa tidningen, både papper och e-tidning, papper här: https://www.delius-klasing.de/tour?...idget&utm_campaign=tour-magazin.de Verweise l
Eller direkt som e-tidning, för 3,99 €, här: https://digital.tour-magazin.de/de/profiles/e983d8ae01f3/editions
I Sverige går papperstidningen att köpa här: https://webshop.pressbyran.se/webbshop/produkt/tour-de-de/, men kolla så att det inte är nr 4-19 de säljer där nu.

Bin Wester sa:
Min största oro är den oerhört låga utväxlingen på vevpartiet. 46/30 känns bra litet. Eller vad tror folket?
46/30 är en klassisk "cyclotouriste"-utväxling, du kan själv jämföra med olika utväxlingar här:
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...27,30,34&UF=2185&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
Personligen tycker jag att kassetten är det som behöver bytas i 1a hand, 11-34 ger onödigt stora steg, åtminstone enl mig.
Enl den här specen: https://www.cannondale.com/International/bike/Productdetail?Id=bd5fdd80-6585-4d93-8380-2351f893d6c1

/Håkan

Murdock sa:
En av de bättre grushojarna tycker jag. Det som talar emot är priset, jämför utrustningsnivån med t ex Saracen Levarg SL, Ribble CGR AL eller Vitus Energie.

Din kravbild verkar mer likna en Canyon Endurace AL istället.

Ramen går ju före utrustningen.

Jag tycker att den är snygg, men fyller inget syfte för mig.

HåkanC sa:
Bin Wester sa:
Jag har kollat runt massor och slutligen landat på Cannondale TopStone 105. Den ser vettig ut men jag tycker antalet reviews är rätt få ännu. Någon som hunnit testa cykeln och har några åsikter om den?
Det finns ju några recensioner, men ett av de få test jag känner till finns i tidningen Tour 3-19
Där Topstone är en av de 30 cyklar som testas i den 40 sidiga testspecialen,
den är en av 6 i "grailklassen" och de testade modellen med Apex 1

https://www.tour-magazin.de/magazin/aktuelles_heft.html
Du kan köpa tidningen, både papper och e-tidning, papper här: https://www.delius-klasing.de/tour?...idget&utm_campaign=tour-magazin.de Verweise l
Eller direkt som e-tidning, för 3,99 €, här: https://digital.tour-magazin.de/de/profiles/e983d8ae01f3/editions
I Sverige går papperstidningen att köpa här: https://webshop.pressbyran.se/webbshop/produkt/tour-de-de/, men kolla så att det inte är nr 4-19 de säljer där nu.

Bin Wester sa:
Min största oro är den oerhört låga utväxlingen på vevpartiet. 46/30 känns bra litet. Eller vad tror folket?
46/30 är en klassisk "cyclotouriste"-utväxling, du kan själv jämföra med olika utväxlingar här:
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...27,30,34&UF=2185&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
Personligen tycker jag att kassetten är det som behöver bytas i 1a hand, 11-34 ger onödigt stora steg, åtminstone enl mig.
Enl den här specen: https://www.cannondale.com/International/bike/Productdetail?Id=bd5fdd80-6585-4d93-8380-2351f893d6c1

/Håkan

Kan du sluta tjata om TOUR nån gång? Finns det verkligen inga alternativa tidningar med adekvata tester?

Varken Saracen, Ribble, Vitus eller Canyon intresserar mig riktigt. Jag har kollat en hel del på olika CX hojar också, men ingen som riktigt faller mig i smaken.

Förvisso finns det massor med ramar som är snyggare än Topstonen men jag gillar utförandet med nya Shimano 105. 1x11 är inte tänkbart alls. Det hör hemma på min Mtb, men på min gravel vill jag ha 2x11.

Inte sådär jättesugen på att köpa en tysk tidning för en enskild review om jag ska vara helt ärlig.

Hoppen på kassetten mellan 11-34 oroar mig inte alls. Jag gillar att det är lite större omfång. Men just toppväxlen vill jag ha rätt hög. Jag är en som gärna kör högre växel och lägre kadens så det är därför jag inte tror 46/30 kommer räcka.

Man kan ju använda en gear-calculator (http://ritzelrechner.de/) för att jämföra med det man har. Svårt om man inte cyklat lvg kanske..

För mig så funkar 46/11 bra som högsta växel på lvg, tror aldrig ens jag behövt använda den. Fördelen med att köra 46T fram istället för 50T som var original är att jag inte behöver växla ner på lilla klingan förrän det blir riktigt tungt. Med 50T fram var jag med några mil i kroppen och motvind ofta tvungen att hoppa mellan stora och lilla. Jag kör med ganska hög kadens och cyklar oftast själv.

Det är oftast inga problem att byta storlek på framklingan, kan dock variera mellan olika vevpartier antar jag. Konstigt att inte fler gör det tycker jag. Verkar vara mycket fokus på toppfart istället för hur växlingarna fungerar i trivselfart. Enklast för mig var att beställa en kina-klinga på ebay. En sak man också måste kolla är om framväxeln kan flyttas i höjdled för att klara en annan storlek (50->46 var på gränsen för mig). Spec:en säger också att skillnaden mellan klingorna inte ska vara mer än 16T (tror jag).

Bin Wester sa:
Precis som alla andra trenduros så börjar man ju snegla på en gravel. Jag började med landsväg för 3 år sen och gick snabbt över till MTB. Dock börjar behovet av en drop bar komma tillbaka. Jag bor i ÖSD så mängden fina asfaltvägar är begränsade. En gravel känns som ett vettigt alternativ.

Jag har kollat runt massor och slutligen landat på Cannondale TopStone 105. Den ser vettig ut men jag tycker antalet reviews är rätt få ännu. Någon som hunnit testa cykeln och har några åsikter om den? Min tanke är att använda den till ren landsvägscykling samt lättare gravel. Min största oro är den oerhört låga utväxlingen på vevpartiet. 46/30 känns bra litet. Eller vad tror folket?

Utväxling är ett stort ämne, men som andra redan sagt så är 46 en ypperlig touring klinga, cyklade min första 40-milare på en sån och det var bara en mördarbacke som krävde nedväxling däremot om du nu är inne på att trimma in drivlinan så skulle jag nog kika på en mindre omfrång bak och hitta en sweetspot för en cadens som passar din fart och cykling.
Min personliga erfarenhet är att det är först när man ligger på bättre underlag som utväxlingen blir något värt att peta på eftersom grusåkningen är så varierad ändå. Har en cx på landet som rullar på 52-36 med 11-32, där skulle jag hellre haft mindre klinga då jag är allt för feg för att trampa ur, fler klätterväxlar snarare än att slå 58 km/h utför på grusvägen. Pendelhojen och den lokala grusraketen testar jag 11-1 på just nu med 42klinga och 11-42 bak, känns ok då det är mest start och stopp i den cyklingen jag använder den till. Sen har jag en gravel som jag kittat som randohoj, den kör jag 50/34 och 11-32 på vilket funkar 99% av tiden eftersom rullsnittet oftast ligger mellan 27-33 på en normaltur, har aldrig trampat ur men varit tacksam over skivbromsarna när farten varit över 70...

Dessutom så är ju kassett, klingor och vevar bland det enklaste och billigaste som ändå kommer slitas ut, jag skulle själv inte avstå att köpa en cykel jag gillade för den detaljen, stör du dig enormt är det bara att köpa en ny uppsättning och sälja av det som sitter på eller lägga det i bra och ha lådan till cykeln skall säljas eller något annat skall byggas.

Äh, fick testa en TopStone här om dagen och jag är såld. Har beställt en nu. Som ni säger så går det lätt att byta utväxlingen om man inte skulle gilla den.

Klavikel här på Happyride gnällde över att den var lite dyr, men jag anser att man får vad man betalar för. Han köpte en töntig Cube Nuroad tillslut... ?

Hej!

Så på en gravelbike skulle det vara möjligt att både göra vätterrundan och cykelvasan ? Förstår ju att man kanske vill köra olika däck men annars. Vet ju att det går på vilken cykel som helst men går det att utföra cykelvasan på 3.30 med en gravelbike, någon som har kört cv på en gravelbike?

Känns ju som att superior x-road är lovande för sin peng, kolfiber och shimano 105 och en vikt på 8,7 kg.

https://www.cykelkraft.se/superior-...PPSEOk4oW6cKDHOcD5qJUPdYhmWUL2DkaAvkNEALw_wcB

Mvh Nicklas

Inte skaffat en än men ska prova och se om det kan vara en bra cykel för allt nu i höst :) Angående vevlagerlösningen så förutom bredden är PF30 väldigt vanligt.

Intressant konstruktion med fjädring utan dämpare.
Det enda negativa jag kan se med PF30 är att det inte sitter någon mellanhylsa monterad från fabrik vilket tillåter fukt, vatten och diverse bös att attackera lagren inifrån. Det löser man enkelt med en lagerhylsa från hope. Det är ganska vanligt att det knakar lite mellan veven och drevet på hollowgramvevar. Lite locktite löser det problemet.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Det enda negativa jag kan se med PF30 är att det inte sitter någon mellanhylsa monterad från fabrik vilket tillåter fukt, vatten och diverse bös att attackera lagren inifrån. Det löser man enkelt med en lagerhylsa från hope. Det är ganska vanligt att det knakar lite mellan veven och drevet på hollowgramvevar. Lite locktite löser det problemet.

Cannondale uppfann väl knaket?

Har legat ett par knappt använda topstones ute på annons redan. Undra varför? Är man gammal nog för gravel så är det en snygg hoj.

NickPick sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:

Cannondale uppfann väl knaket?

Har legat ett par knappt använda topstones ute på annons redan. Undra varför? Är man gammal nog för gravel så är det en snygg hoj.
Kanske för att det finns en ny coolare modell nu.

Älskar att man hellre tar en alu än kol - alu får man gängat vevlager, slipper Ai-skitet och slipper en obalanserad ram med stötig front och plush bak =)
Provrullade en M 105, är 181 men kortare överkropp. Skulle behövt 0 offset stolpe och kortare stam för den kändes stor sittandes men bra stående.
Lite udda känsla först med framhjulet så långt framför styraxeln, ovant på ett krullstyre?

Ok... det går att göra alltså - byta till 1x11?
Absolut! Montera av framväxeln, släng på en narrow wide singelklinga på vevarna och vips, så har du en 1x11! Förvisso kan det vara av intresse att uppdatera kassettens storlek bak också, men det beror helt på hur du vill cykla och hur mycket backar du förväntas köra.

Nej, det är Cannondales dedikerade gravel. Slappare geometri och bekvämare sittställning än CX. Får plats med bredare däck också.
Däcken. 37 monterat och plats för upp till 40 lät ju nästan som en CX tänkte jag... Fast dom säljs med 33mm och mud clearance.

Geometrin kom jag aldrig till. Såg nu att den var 71 grader.

Hej! Har en Topstone 105 (2019) som jag är otroligt nöjd med generellt men funderar på att uppgradera hjulen. Någon som har gjort något liknande och/eller kan ge bra tips i klassen 5-10k / set? Gör t.ex. 500g någon större skillnad för en person som inte är elit och rullar mellan 3-5 mil per runda eller ska jag istället dricka en öl mindre per vecka och köpa tightare kläder? Tacksam för tips!

Hej! Har en Topstone 105 (2019) som jag är otroligt nöjd med generellt men funderar på att uppgradera hjulen. Någon som har gjort något liknande och/eller kan ge bra tips i klassen 5-10k / set? Gör t.ex. 500g någon större skillnad för en person som inte är elit och rullar mellan 3-5 mil per runda eller ska jag istället dricka en öl mindre per vecka och köpa tightare kläder? Tacksam för tips!
Jag tror att mindre öl, tightare kläder OCH snabbare hjul kommer att gynna dig. Vad för hjul du vill ha är ju svårt att säga... Finns hur mycket som helst särskilt när man har en så generös budget som du. Lätta hjul är alltid bra hjul, men du kanske har däck som också kan bytas ut?

Jag tror att mindre öl, tightare kläder OCH snabbare hjul kommer att gynna dig. Vad för hjul du vill ha är ju svårt att säga... Finns hur mycket som helst särskilt när man har en så generös budget som du. Lätta hjul är alltid bra hjul, men du kanske har däck som också kan bytas ut?

En kombo är såklart det bästa :) Jag tänker tubeless och troligen alu då jag vill ha ett mångsidigt hjulpar. Har kollat på allt från Hunt 34 Aero wide, Mavic Ksyrium och DT men väg är inte min hemmaplan. Gillar tex hunt i relation vikt/pris/looks men är osäker på dess hub och generella kvalle. Gillar DTs star Ratchet System och kör det på min MTB. Lätt att serva och låter lagom. Tacksam för alla tips. Gärna om det är någon som har erfarenhet av Hunt-hjulen. Tack!

Hunt generellt är väl väldigt prisvärda. Ingen toppnivå men alla verkar nöjd med de. Mavic känns inte så prisvärda men DT's hjul verkar folk gilla med och naven är ju riktigt bra.

En kombo är såklart det bästa :) Jag tänker tubeless och troligen alu då jag vill ha ett mångsidigt hjulpar. Har kollat på allt från Hunt 34 Aero wide, Mavic Ksyrium och DT men väg är inte min hemmaplan. Gillar tex hunt i relation vikt/pris/looks men är osäker på dess hub och generella kvalle. Gillar DTs star Ratchet System och kör det på min MTB. Lätt att serva och låter lagom. Tacksam för alla tips. Gärna om det är någon som har erfarenhet av Hunt-hjulen. Tack!

Kan bara prata gott om Hunt gällande deras hjul. Förvisso har jag inte testat annat än deras Hunt Enduro Wide mtb-hjul men de är rock solid. Plockade isär både fram och bak-huben för någon vecka sedan efter satt ha kört drygt ett år på dem. De var helt rena och alla lager kändes som nya. En av de fjädrarna, som håller klackarna uppe, hade dock gått sönder i bakhuben, men jag fick nya reservdelar av Hunt gratis, trots att jag är andra ägare av hjulen och därmed inte berättigad någon garanti. Deras produkter och service är topp.

Hunt generellt är väl väldigt prisvärda. Ingen toppnivå men alla verkar nöjd med de. Mavic känns inte så prisvärda men DT's hjul verkar folk gilla med och naven är ju riktigt bra.
Tack! Jag är ingen toppnivå vägcyklist heller och originalhjulen är ju inga kioskvältare så Hunt kanske passar perfekt som start upgrade. Trivs egentligen bäst på en MTB..

Kan bara prata gott om Hunt gällande deras hjul. Förvisso har jag inte testat annat än deras Hunt Enduro Wide mtb-hjul men de är rock solid. Plockade isär både fram och bak-huben för någon vecka sedan efter satt ha kört drygt ett år på dem. De var helt rena och alla lager kändes som nya. En av de fjädrarna, som håller klackarna uppe, hade dock gått sönder i bakhuben, men jag fick nya reservdelar av Hunt gratis, trots att jag är andra ägare av hjulen och därmed inte berättigad någon garanti. Deras produkter och service är topp.
Tack för svar! Bra service är alltid bra. Är det tre flänsar i bak-huben?

Tillbaka
Topp