tobnyb
Medlem
Bakväxel trasig efter kedjelänk brast
Har precis lyckats laga bakhjulet på min mountainbike då den går sönder igen. Tycker det är konstigt men någon kanske kan se ett samband? Har alltid tvättat och oljat in min cykel efter varje runda jag kört. Det jag skulle ha gjort i kväll var att justera växlarna dåp de två tyngsta växlarna bak inte gått i sedan jag bytt bakhjul. Nu lånade jag ut min cykel och det ville sig inte bättre än att kedjan i princip brast och följdaktigen sabbade växelföraren bak. Se bilder nedan.
Det jag undrar är. Iom att jag bytte bakhjul kan detta ha påverkat kedjan och bakväxeln iom att det var ett annat hjul? Dvs måste du byta till en annan bakväxel då och inte bara justera växlelvajern bak (som jag tänkt göra).
Om jag ska köpa en ny kedja och bakväxel är det då lämligt att köpa en ny kassett och drev fram som jag sett någon nämna i något forum? Har bara kört mindre än ett halvår med cyklen som jag iof köpte begagnad (dock bara använd ett fåtal gånger)
Kassetten jag har bak heter Shimano CS-HG31-8/11-34T och bakväxeln Shimano Alivio RD-M4000
Det jag undrar är. Iom att jag bytte bakhjul kan detta ha påverkat kedjan och bakväxeln iom att det var ett annat hjul? Dvs måste du byta till en annan bakväxel då och inte bara justera växlelvajern bak (som jag tänkt göra).
Om jag ska köpa en ny kedja och bakväxel är det då lämligt att köpa en ny kassett och drev fram som jag sett någon nämna i något forum? Har bara kört mindre än ett halvår med cyklen som jag iof köpte begagnad (dock bara använd ett fåtal gånger)
Kassetten jag har bak heter Shimano CS-HG31-8/11-34T och bakväxeln Shimano Alivio RD-M4000
Bilagor
Senast ändrad: