Vi måste prata om Stans Race Sealant.

Spacekitty

Aktiv medlem
Den kommer ofta upp som bästa alternativet av tätningsvätskor här på forat.

För mig har den aldrig tätat, det sprutar rakt ut genom hålet och endast en salami får stopp på det. Fungerar denna tätvätska för någon? Hur gör ni för att inte fibrerna i vätskan ska rulla ihop sig till bollar på bara någon månad, bollar som skramlar omkring högljutt i däcken.

Två månader gammal vätska tömd ur ett däck nu ikväll.

26E77A2B-53A9-4AB7-8EA7-8304FD3B5838.jpeg

Jag kör Stan's Race Sealant i min Sentier, min Substance och min Frontier. Aldrig haft några problem. :D Inte gjort på något särskilt sätt heller. Krängt av däcket, skakat om flaskan ordentligt och hällt i en skvätt sen tutat och kört. Hur gör du?

Jag kör Stan's Race Sealant i min Sentier, min Substance och min Frontier. Aldrig haft några problem. :D Inte gjort på något särskilt sätt heller. Krängt av däcket, skakat om flaskan ordentligt och hällt i en skvätt sen tutat och kört. Hur gör du?

Samma lika förfarande. Nu sparar jag resten av jättefiaskan som bjudvätska om någon skulle vara i akut behov.

Jag har inga ostbollar i och vad jag vet har jag inte fått punka - eller så tätade det. Fanns väldigt lite kvar när jag öppnade. Såg mer ut som vatten än ost.

Jag kör också Stans Race. 12 månader non stop, aldrig haft problem, det har inte torkat det minsta, kikade nyligen.

Edit: Fått punka en gång, tätade inte asbra men hjälpligt.

Senast ändrad:
Kört vanlig stans i många år, aldrig fått nån mozarella. Kanske borde byta till race, mozarella och salami är ju mumma.

Muck-Offs såg fin ut när jag tvättade ur dem senast för att se hur de såg ut. Första halvåret med tubeless för egen del. Jämnt utspritt så det blev en ganska tunn beläggning. Hittade ett hål i däcket också som blev tätt när jag fyllde på med vätska igen så det verkar fungera.

Muck-Offs såg fin ut när jag tvättade ur dem senast för att se hur de såg ut. Första halvåret med tubeless för egen del. Jämnt utspritt så det blev en ganska tunn beläggning. Hittade ett hål i däcket också som blev tätt när jag fyllde på med vätska igen så det verkar fungera.
Jag tyckte den torkade mycket snabbare än Stans. Köpte precis när den var ny, kanske trimmad lite sen dess. Men mest tyckte jag den starkt parfymerade lukten var rätt otäck precis som med många av deras andra grejer.

kan det orsakas av kolsyrepatroner?? kan ju tänkas frysa till en mängd av guckan intill ventilen.

för min del inte haft problemet med spökbollar. inte heller punkaläckage. men det svettas lite klar vätska punktvis genom däcksidan om hjulet inte används på ett tag.

iofs blandat med vanlig stans, då jag haft sådan att göra slut på.

Haha ja lite udda doft. Körde ett halvår innan jag fyllde på utan problem
Min torkade ut på bara ett par månader. Visserligen sommartid men ändå snabbare än jag hade väntat mig.

Brukar behöva fylla på stans 2-3 ggr om året också iofs, tappar kanske 2-3 dl per däck om året plus det som spills eller blir kvar i däcken vid byten. Brukar ha i ca en dl. Är mer ute efter ett det ska funka bra än att spara något extra gram.

kan det orsakas av kolsyrepatroner?? kan ju tänkas frysa till en mängd av guckan intill ventilen.

för min del inte haft problemet med spökbollar. inte heller punkaläckage. men det svettas lite klar vätska punktvis genom däcksidan om hjulet inte används på ett tag.

iofs blandat med vanlig stans, då jag haft sådan att göra slut på.
Jag använder aldrig patron men fick ändå klumpar. Så lite oklart varför. Men eftersom den vanliga fungerar tillräckligt bra utforskade jag aldrig det vidare.

Inlägg i däcken verkar kunna orsaka snorkråkor och kanske även bollar? Jag har haft snustorrt i däcken väldigt snabbt när jag kört med Anaconda och Huck Norris, med stora kråkor som trillar omkring där inne, medan framdäck utan inlägg inte visat några sådana tendenser.

Vad gäller olika guckors tätningsförmåga så har jag inte provat nån som faktiskt funkar. Den typ av punka vi får här i trakterna är ju inte små stick, utan genomslag, och då hjälper ingen jäkla gucka. Hålet blir alltid alldeles för stort.
Jag har bara gucka i däcken för att det tätar mikrohål i sidoväggarna som var där redan från fabrik. Hade lika gärna kunnat köra torrt annars.

Inlägg i däcken verkar kunna orsaka snorkråkor och kanske även bollar? Jag har haft snustorrt i däcken väldigt snabbt när jag kört med Anaconda och Huck Norris, med stora kråkor som trillar omkring där inne, medan framdäck utan inlägg inte visat några sådana tendenser.

Vad gäller olika guckors tätningsförmåga så har jag inte provat nån som faktiskt funkar. Den typ av punka vi får här i trakterna är ju inte små stick, utan genomslag, och då hjälper ingen jäkla gucka. Hålet blir alltid alldeles för stort.
Jag har bara gucka i däcken för att det tätar mikrohål i sidoväggarna som var där redan från fabrik. Hade lika gärna kunnat köra torrt annars.
Att täta hålen från snakebites med salami funkar väldigt mycket bättre med gucka som hjälper till lite dock.

så inte nödvändigt med kolsyrepatron för att detta skall kunna hända. så vad har vi för andra variabler? brainstormar..

-ålder på guck resp däck.

-däckfabrikat och eventuellt kvarvarande släppmedel.

-delar av fälgen blottad eller inte; smal stanstejp eller bred under däcksätet. fälgen lackad eller eloxerad?

-smutspartiklar, t ex kvar efter nödlagning i samband med tillfällig användning av slang.

-varm förvaring av cykeln, t ex i solsken.

-motsatsen; användning vintertid.

typ.

Hmm. Jag kör med slang pga lat/bekväm/pallar inte kleta i lägenheten. Borde jag testa köra utan vare sig klet eller slang?

Att täta hålen från snakebites med salami funkar väldigt mycket bättre med gucka som hjälper till lite dock.
Är du helt säker på det? Salamin är ju kletig som fan men blir alldeles hal av guckan och brukar fästa skitdåligt på insidan av däcket. Undrar om det inte skulle funka bättre med snustorrt däck. Inte för att det kanske är ett så praktiskt alternativ ändå.

Hmm. Jag kör med slang pga lat/bekväm/pallar inte kleta i lägenheten. Borde jag testa köra utan vare sig klet eller slang?
Nja, när däcken knorvlar sig mot marken tusentals gånger så börjar förmodligen sidoväggarna släppa igenom luft. Vissa däck går att köra utan gucka, men jag vet inte hur länge. Det brukar bli som en film på insidan av däcket som jag antar hjälper till att hålla tätt mot porer i gummit som är tillräckliga för att släppa ut luften lite onödigt fort.

Kleta behöver man inte göra däremot. Prova nästa gång du ska byta däck så du har ett fräscht, och så poppar du däcket på fälgen innan du häller i gucka. Sen ut med luften, skruva ur ventilkäglan och häll i guckan genom lämplig slang/tratt/spruta. Jag har en spruta med slang och det behöver inte tryckas in utan rinner snällt ner i däcket helt på egen hand. ?

så inte nödvändigt med kolsyrepatron för att detta skall kunna hända. så vad har vi för andra variabler? brainstormar..

-ålder på guck resp däck.

-däckfabrikat och eventuellt kvarvarande släppmedel.

-delar av fälgen blottad eller inte; smal stanstejp eller bred under däcksätet. fälgen lackad eller eloxerad?

-smutspartiklar, t ex kvar efter nödlagning i samband med tillfällig användning av slang.

-varm förvaring av cykeln, t ex i solsken.

-motsatsen; användning vintertid.

typ.
Korv eller icke korv.

Men va f*n, jag har ju precis bytt från Orange endurance till Stans race, ska jag oxå bli mozzarella-odlare nu?

Jag tyckte Orange endurance var för vattnigt och inte tätade när jag fick hål.

@Makten Salamin fyller ju inte alltid ut 100% av hålet. Beroende på storlek och form. När en salami suttit ett tag i ett däck brukar det vara en fin tätning av torkad gucka runt där den möter däcket, det tolkar jag som att det småläcker lite där först. Men salami plus lite gummisolution eller remsor av slang plus solution skulle kanske fungera precis lika bra, med lite väntetid så det får härda då.

Stans efter drygt 6 månader i ett Schwalbedäck. Nyöppnat.
72145DBF-5F50-4789-90F0-749418A4910A.jpeg

Fast jag vet inte om det finns fler sorters Stans. Tätat punka har den gjort, det har jag sett på sadelröret...

Men va f*n, jag har ju precis bytt från Orange endurance till Stans race, ska jag oxå bli mozzarella-odlare nu?

Jag tyckte Orange endurance var för vattnigt och inte tätade när jag fick hål.
Samma här, här bytt från doc Blue till race efter alla goda omdömen på Happy.
Känner mig kränkt ?

Inlägg i däcken verkar kunna orsaka snorkråkor och kanske även bollar? Jag har haft snustorrt i däcken väldigt snabbt när jag kört med Anaconda och Huck Norris, med stora kråkor som trillar omkring där inne, medan framdäck utan inlägg inte visat några sådana tendenser. ....
Flummigt det där, hade såna där saker förr men numera verkar det inte bli nåt, har kört Rimpact sista året och även Cushcore året innan. Numera kör jag 1/3 race och resten vanlig stans.

+1 på Rattnalle här, olika salami räddar ju en del turer men hade fortsatt läcka utan gucka i mina hål iaf.
Sen tror jag att guckan tätar massa mindre hål vi inte hinner märka när vi cyklar. Ett mindre hål brukar ju gå att täta om man skakar ner gucka ibland så lär hända när man cyklar utan att man märker det.

Igår var det liftcykling och fick en reva fram som gjorde att jag behövde byta hjul, punkan bak jag fick senare åtgärdades dock med salami och mera luft och håller tätt även idag och räknar med att det gör tills däcket är slut.

Jag tror kais är rätt ute. Nåt måste skilja. Yttre miljö tror jag inte på. Möjligen att min hoj står still enormt mycket mer än kittys.
Kanske tillförs något från däcket.

Eller så är stan inte så noga med vad han stoppar i de olika batcherna.

Fyra hjulset av olika fabrikat, två aluminium och två kolfiber, tejpade med olika varianter direkt från tillverkaren. Tre olika tillverkare på däcken. En av cyklarna har använts i minusgrader, dom andra från ca 10° och uppåt. Alla cyklar förvaras inne i bostaden med normal rumstemperatur.

Med tanke på att race innehåller både fler och större partiklar och att Stans rekommenderar att man inspekterar vätskan varannan vecka så låter det mer som att mozzarella efter två månader borde vara det normala. Tror snarare att det är de som inte får igång ystningsprocessen som gjort något fel. Skakat flaskan för dåligt exempelvis.

Att blanda 50/50 låter som en bra kompromiss.
R2bike påstår att 50 / 50 är bäst... Vanlig och race.

Skakat för dåligt är ingen omöjlighet. Jag får se nästa gång. Jag är rätt ovillig att öppna varannan vecka.

Jag har faktiskt inte tänkt på att Googla. Nu gjorde jag det.

From Stans:
The Fuzz balls are expected and normal.
The race sealant has not only extra crystals, but also multiple sizes of crystals in it. While this makes it significantly better at sealing punctures, it also requires more maintenance and oversight to use. We recommend checking our regular sealing every 3 months. With race sealant we recommend inspecting it every 2 weeks, and replacing it if a large number of the balls have formed or if any has evaporated off.
Race sealant requires a lot of maintenance to use continuously. It was designed and introduced as very much a race day product

Fyra hjulset av olika fabrikat, två aluminium och två kolfiber, tejpade med olika varianter direkt från tillverkaren. Tre olika tillverkare på däcken. En av cyklarna har använts i minusgrader, dom andra från ca 10° och uppåt. Alla cyklar förvaras inne i bostaden med normal rumstemperatur.
ja det kan ju helt klart misstänkliggöra stans race som boven i dramat. om du nu har haft det i samtliga fall.

och stans själva säger alltså att det är "normalt"

men det är ju isf lite störande att problemet bara uppstår hos vissa. jag själv har t ex aldrig haft det. men som sagt blandat med vanlig stans som jag ville göra slut på. och även vanlig stans är känt för att aggregera i vissa fall, dock kanske inte till runda bollar.

om det inte är helt rent från början utan finns damm eller annat löst skräp borde det vara en faktor.

återstår att fundera på olika batcher och inte minst hur och hur länge de förvarats? och kanske omskakning; den har jag varit noggrann med. inte heller sprutat in med tryck genom ventilen, utan öppnat däcksidan och hällt i eller vid behov fyllt på.

kladdet har varit noll. punkteringarna likaså:)

Skakar man inte får man kanske inte med några fiber. Men fyller man på sista från flaskan lär det ju åka med där.
Jag har tänkt på race dom nåt man häller i inför en tävling/tävlingshelg, inte något som ska funka ett halvår. Vanlig plus glitter är nog bättre för långtidsbruk.

Tillbaka
Topp