Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag sålde min Regal 2250 Daycrusier på några timmar förra veckan. Lade ut den till en mäklare i Sthlm i vintras som dessutom tänkte ta 12% provision. Inget hände på flera månader och mäklaren vill sänka priset. När Corona slog till så tänkte jag att det var bättre att behålla båten till nästa säsong så jag avslutade samarbetet med mäklaren. Förra veckan lade jag tiden på blocket för till högre pris än mäklaren föreslagit och båten såldes direkt (och jag jag behövde ej betala någon provision). Marknaden för Amerikansk Dayscrusier med stor V8 har svängt från iskall till stekhet :-). Nu letar jag efter en mindre styrpulpet men det får nog vänta till hösten.Har hört flera säga samma sak om marknaden.
På den typen av båtar jag villhöver verkar det stå rätt still.
Typ bruksiga, ev långsamtgående motorbåtar i det billigare segmentet.
Vad säger Happys båtfolk om ankare?
Med vår lilla båt (5 m) följde en enkel dragg och den funkar väl hjälpligt men jag upplever att den ibland inte sätter sig bra utan båten ofta rör sig lite så man får passa och spänna efter ankarlinan så fort det inte är vindstilla. Beror förstås lite på bottentyp också.
På plussidan så är det ju enkelt att stuva undan med de infällbara flyna.
Det kanske är standard eller finns det någon överlägsen ankartyp för "Roslagskust" som är värd att inverstera i?
/Johan
Vem av er drullar är det som varit ute och fyllekört?? Sågs i Karlstad idag under cykelturen.
Hur har man burit sig åt?
Visa bilaga 423638
Tur att den inte finns med el-drift. Vilket klagande det hade blivit här då!Själv klimatkompenserar jag i denna.
Donzi 21 hornet, 47st tillverkade mellan -84/86.
7.4L v8 med raka rör, 54 knop på topp änsålänge. Visa bilaga 425784
Tur att den inte finns med el-drift. Vilket klagande det hade blivit här då!
Hej,
Vi funderar på att skaffa båt för att göra badutflykter i närområdet (Mälaren) med familjen, barnen är 3 & 7.
Jag är helt noob på båtar och vad som är rimligt (inte helt ohändig däremot).
Det kommer förmodligen mest bli solskensturer men det är ändå lite lockande med någon typ av väderskydd/kabyss så en liten HT likt @JojjeM eller @Stumpy Kan vara ett alternativ.
Räcker en budget på 50 000kr?
Mvh
Olika båtar olika fördelar. HT är inte så poppis, lägre pris och mindre stöldrisk. Jag gillar ht, lätt att förvara flytvästar, wabeboard och annat torrt, fint och rymligt. Bra väderskydd för alla som åker. Kul att sitta på rufftaket eller fördäck när det passar eller varför inte dyka från taket. Fundera på vad ni vill ha och fall inte för trender ;-)Hej,
Vi funderar på att skaffa båt för att göra badutflykter i närområdet (Mälaren) med familjen, barnen är 3 & 7.
Det kommer förmodligen mest bli solskensturer men det är ändå lite lockande med någon typ av väderskydd/kabyss så en liten HT likt @JojjeM eller @Stumpy Kan vara ett alternativ.
Mvh
En flipper 570/575 eller liknande ht är ju kanon för en familj med två mindre barn. Då kan ni ju faktiskt också sova en natt eller två. Skönt också med lite skydd mot vatten och vind. Är man inte fiskeintresserad ser jag ingen fördel med en öppen styrpulpet. Har haft både och.Hej,
Mvh
Hej,
Kul bildkomposition, mindre kul väder på gång.Visa bilaga 434963
Fisketur som slutade i storm förra veckan!
Båten är ett 650 långt hemmabygge.
Byggde den för ca 15 år sen i en gammal seastar form.
Jag kollade vad motorer runt 60 hkr vägde nyss och 2-takt var inte lättare eller billigare. Kanske är de lättare i andra effektklasser.Fyrtaktare är ju lite dyrare att lämna in på service med kamremsbyte, oljebyte osv så det är inte bara guld och gröna skogar. Nya 2-taktare går snart inte att köpa som tidigare nämnts i tråden. Att det skulle behövas 50% extra effekt med 4t är nog lite överdrivet men de är tyngre.
Styrpulpetbåtar är alltid dyra, man får mer för pengarna med annat. Men med små barn och hundar är det smidigt med nån slags lucka att gå igenom.
Acceptera att båten du köper är lite sliten och inte i perfekt skick så får du antagligen mer för pengarna.. återstår att se om nuvarande prisläge består nästa år eller om det är tillbaka till det gamla.
Jag kollade vad motorer runt 60 hkr vägde nyss och 2-takt var inte lättare eller billigare. Kanske är de lättare i andra effektklasser.
Så är det för alla bilar och utombordare osv, samma grund används till olika effekter. Blir rätt tydligt tex här https://www.vallenmarin.se/evinrude.htm Det är därför många biltillverkare gått ifrån att skriva motorns slagvolym nån stans på utsidan av bilen och istället skriver man tex "D4" eller "45".En gång för jättelängesen när jag köpte en båtmotor, satt det samma block i flera olika effektklasser. Så gissningsvis kan det vara så att vissa motorer hamnar så att i samma effekt på en motor pressar ut max ur ett block, och en annan ligger som lägsta effekt på det blocket.