[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Har varit med om flera gånger att mobilen överhettar i solen i sittbrunnen. Halvtråkig.
Sen ser man oftast dedikerad gps bättre i solen.
Om man kan planera Eniro i datorn numer är det ju ett stort lyft!

[OT] Happys båtforum
Tror problemet med överhettning är mindre med plattor eftersom de i alla fall i Androidfallet mera sällan är "flaggskeppsmodeller" med högsta prestanda. Med telefoner är det ju inte helt ovanligt när man kör processorintensiva grejor.

Skärmen skulle potentiellt kunna bli ett problem, Garmin-skärmarna är ju väldigt bra i solljus.

Ja, det går att planera på datorn och det finns även en "autorutt"-funktion där man kan placera ut upp till 5 waypoints och sen gör den en rutt automatiskt utefter det djupgående och den fria höjd du matat in. Den skulle dock behöva lite finslipning, ruttar väääldigt tight längs med grund och uddar efter det bottendjup du angett. Men man kan justera manuellt sedan.

För mig som mest kör i hemområdet och max nån timme hit eller dit känns det drygt att investera 4+ tusenlappar på en plotter för den lilla fördel det innebär.

[OT] Happys båtforum
Båtsportkort är najs att ha med tycker jag. Vanliga papperskort blir gärna lite stora i en vanlig fritidsbåt. Garmin som backup att kasta ett öga på. Även om skärmarna börjar bli större så får man inte så bra översikt som krävs när det börjar gå lite snabbare. När det krävs att man navigerar på riktigt. I hemmavatten blir det oftast lokalkännedom och Garmin som backup.

[OT] Happys båtforum
Har hört flera säga samma sak om marknaden.
På den typen av båtar jag villhöver verkar det stå rätt still.
Typ bruksiga, ev långsamtgående motorbåtar i det billigare segmentet.
Jag sålde min Regal 2250 Daycrusier på några timmar förra veckan. Lade ut den till en mäklare i Sthlm i vintras som dessutom tänkte ta 12% provision. Inget hände på flera månader och mäklaren vill sänka priset. När Corona slog till så tänkte jag att det var bättre att behålla båten till nästa säsong så jag avslutade samarbetet med mäklaren. Förra veckan lade jag tiden på blocket för till högre pris än mäklaren föreslagit och båten såldes direkt (och jag jag behövde ej betala någon provision). Marknaden för Amerikansk Dayscrusier med stor V8 har svängt från iskall till stekhet :-). Nu letar jag efter en mindre styrpulpet men det får nog vänta till hösten.

[OT] Happys båtforum
Vad säger Happys båtfolk om ankare?

Med vår lilla båt (5 m) följde en enkel dragg och den funkar väl hjälpligt men jag upplever att den ibland inte sätter sig bra utan båten ofta rör sig lite så man får passa och spänna efter ankarlinan så fort det inte är vindstilla. Beror förstås lite på bottentyp också.

På plussidan så är det ju enkelt att stuva undan med de infällbara flyna.

Det kanske är standard eller finns det någon överlägsen ankartyp för "Roslagskust" som är värd att inverstera i?

/Johan

[OT] Happys båtforum
Ankartyp efter botten :) Men enklaste förbättringen är nog att skaffa en lång kätting. Det hjälper ofta rätt mycket. Har man bara kätting är det guld men det kräver nästan en winch. Annars är några meter i ändan inte fel heller.
Klassisk dragg som det låter som du har är väl någon sorts allt i allo ankare som inte är bäst på något tror jag.

[OT] Happys båtforum
En dragg och en plätt är vad vi har i vår 5,6 m HT. Sedan har vi även en bit kätting att koppla på, men den behövs sällan.
Drivankare har jag tänkt på länge, men aldrig kommit ihåg att köpa. Får väl slänga i en hink i en tamp om motorn skulle stanna ute på fjärden.

[OT] Happys båtforum
Vad säger Happys båtfolk om ankare?

Med vår lilla båt (5 m) följde en enkel dragg och den funkar väl hjälpligt men jag upplever att den ibland inte sätter sig bra utan båten ofta rör sig lite så man får passa och spänna efter ankarlinan så fort det inte är vindstilla. Beror förstås lite på bottentyp också.

På plussidan så är det ju enkelt att stuva undan med de infällbara flyna.

Det kanske är standard eller finns det någon överlägsen ankartyp för "Roslagskust" som är värd att inverstera i?

/Johan

Bästa kompromissen jag prövat mig fram till är Bruce (eller oftast Brucekopia nuförtiden). Funkar på de flesta bottnar, finns i många olika storlekar. Draggar har jag inte goda erfarenheter av , enda fördelen är att de flesta går att fälla ihop och tar mindre plats. På små båtar funkar en blyplätt bra oftast men har den nackdelen att de fastnar så f-b om det är lerig botten att de kan bli omöjliga att få upp, de är oftast ett tyngre alternativ med. Nån meter kätting gör nytta och minskar risken för skav.

[OT] Happys båtforum
Alltså. Ankare är som cyklar. N+1. Finns ingen universell sak som funkar till allt. Plätt är iaf min goto gravel, funkar till det mesta men egentligen bara bra till lerbotten. Men då är mina båtar runt 5 meter och används bara vid finväder.

[OT] Happys båtforum
Bruce-ankar tycker jag funkar nästan överallt. Om det är stenigt kan en dragg ibland få bättre fäste mellan blocken men kan bli svår att få loss om det kilat fast sig.

[OT] Happys båtforum
Bruceankare är det som jag tycker funkar klart bäst på västkusten. Men det är ju minst lika viktigt med rejäl kätting och lång lina och att släpa med sig det tills det sitter ordentligt.

[OT] Happys båtforum
Själv klimatkompenserar jag i denna.

Donzi 21 hornet, 47st tillverkade mellan -84/86.

7.4L v8 med raka rör, 54 knop på topp änsålänge.
received_273977457307408.jpeg

[OT] Happys båtforum
Så här såg det ut 2012:

Om uppfinnaren, Alexander Sahlin, fortfarande är med eller om han har blivit 'utköpt' vet jag inte. Trampofoilen var en av hans 90-talsalster:

/Martin

[OT] Happys båtforum
Bara jag som ogillar bruce? Den är så vanlig, men alla båtar jag varit i, segelbåtar, så blir linan lite lös på natten, man får gå och efterspänna. Sthlm skärgård. De där "klorna" har för mycket yta typ. Jag är skulle själv ALDRIG köpa ett bruce.
Jag kör själv delta och är nöjd, men då har jag inte legat en natt ute, utan bara dag. På en 7 m rib med 115 hk, som väger 650 kg fulltankad och stridspackad så räcker 5 kg jättelångt.

Men, de flesta ägarna vill ju köra med rostfria, fast de sitter sämre, så de flesta köper ett "ankare" sen är det bra.

Men det är en djungel och ett lite känsligt område, det blir lätt irriterat. :) Typ som motorolja. :)

[OT] Happys båtforum
En dragg funkar egentligen rätt dåligt, hade en liten men "tillräckligt" stor i gamla båten som vägde ca 600 kg, den funkade typ aldrig trots ett par meter kätting. I nya båten följde det med en överdimensionerad dragg som vi satt samma kätting och ankarlina på och det funkar ändå bättre men jag borde komplettera med en blyplätt. Mycket sandbotten här..

Men tillräckligt lång ankarlina (jag borde ha längre, har typ 15 meter..) och ett par meter kätting är en bra start, sen är det som sagt mycket beroende på bottentyp.

[OT] Happys båtforum
Hej,
Vi funderar på att skaffa båt för att göra badutflykter i närområdet (Mälaren) med familjen, barnen är 3 & 7.
Jag är helt noob på båtar och vad som är rimligt (inte helt ohändig däremot).

Det kommer förmodligen mest bli solskensturer men det är ändå lite lockande med någon typ av väderskydd/kabyss så en liten HT likt @JojjeM eller @Stumpy Kan vara ett alternativ.

Räcker en budget på 50 000kr?

Mvh

[OT] Happys båtforum
HT-båtar i all ära (har haft en) men med 50 000 kr, solskensturer, noob, mälaren så skulle jag satsa på en 5 m öppen båt. Mindre öppna båtar är mkt lättare att hantera när det blir stressigt o blåsigt o draggen har släppt. Det är sällan man/jag är ute när det är dåligt väder i alla fall så jag skulle inte springa benen av mig för ett tak.

Tycker annars att bowriders är en bra lösning med vindruta för skydd och möjlighet till kapell om det skulle ruska till.

Utombordare ska du ha, helst 2-takt. Om 4-takt, måste effektval ökas med 50%, blir förbannat slött annars.

[OT] Happys båtforum
Hej,
Vi funderar på att skaffa båt för att göra badutflykter i närområdet (Mälaren) med familjen, barnen är 3 & 7.

Det kommer förmodligen mest bli solskensturer men det är ändå lite lockande med någon typ av väderskydd/kabyss så en liten HT likt @JojjeM eller @Stumpy Kan vara ett alternativ.

Mvh

Det enda tipset jag har, är att köpa en båt med kapell, eller självlänsande, så att du inte behöver åka och länsa båten när det har regnat.

[OT] Happys båtforum
Är man NOOB och icke tekniskt lagd och vill ha en tyst och förhållandevis säker gång, så hade jag röstat för 4takt istället för 2takt.

Dom flesta billiga bowriders är amerikanska fuskbyggen, typ plywood med lite plast ditkastat och en matta över..

50.000 räcker inte för ett "problemfritt" båtägande. Iaf inte i dessa tider, avvakta med köp till våren när ALLA som köpt båt i år har vinterförvarat en säsong och skall åka på semester...

[OT] Happys båtforum
Hej,

Mvh
Olika båtar olika fördelar. HT är inte så poppis, lägre pris och mindre stöldrisk. Jag gillar ht, lätt att förvara flytvästar, wabeboard och annat torrt, fint och rymligt. Bra väderskydd för alla som åker. Kul att sitta på rufftaket eller fördäck när det passar eller varför inte dyka från taket. Fundera på vad ni vill ha och fall inte för trender ;-)

[OT] Happys båtforum
Hej,

Mvh
En flipper 570/575 eller liknande ht är ju kanon för en familj med två mindre barn. Då kan ni ju faktiskt också sova en natt eller två. Skönt också med lite skydd mot vatten och vind. Är man inte fiskeintresserad ser jag ingen fördel med en öppen styrpulpet. Har haft både och.

[OT] Happys båtforum
Har haft båt hela livet fram till för ca 5 år sedan. Suget efter att komma ut på vattnet har kommit tillbaka, men inte suget efter underhåll, vaktnätter och annat jox.

Så, som boende i lägenhet känns uppblåsbar kajak som ett trevligt alternativ. Tänker en tvåmans (för en vuxen och ett litet barn) och en enmans. Finns det några vettiga? Funkar det? Eller kommer det bara bli besvikelse? Läser man vad tillverkarna skriver är de fantastiska, men det var ju väntat...

Vill gärna kunna paddla ute i havsbandet men även mälaren och diverse andra sjöar man kan tänkas hamna vid. Kanske få med grejer för en enstaka övernattning.

[OT] Happys båtforum
Hej,

50 k tror jag är i minsta laget för en fräsch båt med fyrtaktare eller modern tvåtakt, men inte omöjligt om man är på hugget.

Kan man tänka sig äldre tvåtakt med vad det innebär av oljud, oljerök och giftiga utsläpp så ska det nog inte vara något större problem att hitta något funkis. HT är som sagt ute och man få mycket båt för pengarna.

Vi gav 35 för vår lilla Uttern HT från -91 (båt och motor) med nytt kapell (dyrt) och 80-släp (praktiskt om man behöver dra den en bit). Lite skabbig men gott funktionellt skick. 55 hk räcker gott för oss inga problem att komma upp i plan och marscha avspänt i 18-20 knop med 5-6 pers och hund om det inte går för mycket sjö. Har faktiskt inte testat vad den toppar.

Vi har använt den i sommar för dagsutflykter och gillar HT-modellen, trots att vi inte sover i den. Ungarna (lite större) gillar både att sitta i soffan bak, under tak eller framme på fördäck.

Det är dock lite meck att komma i och ur med (halv)stor hund som ska lyftas över hardtopen. Väl i älskar hon dock att sitta på aktersoffan och kika ut så öronen fladdrar.

Lilla N åker båt.jpg

En annan grej är att det inte är någon vidare sikt fram genom hardtopen (särskilt inte med ungar på fördäck) så jag hamnar i princip alltid i att stå och köra vilket lite förtar vitsen med tak ?.

Hade jag hittat en när vi kikade i våras hade jag gärna haft öppningsbar lucka fram som exempelvis Uttern 520 (får inte ha större än så vid vår brygga).
Finns några såna på Blocket som referens https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/batar/motorbat?q=uttern 520&cg=1061&

Får se om vi försöker hitta en fyrtaktare eller direktinsprutad tvåtaktare att hänga på till nästa säsong men kör på alkylat så länge.

/Johan

[OT] Happys båtforum
Tjipp

Vi har en Johnson 60 hästars från någon gång på 80-talet som har en kass intern kabeltross. Vet någon om det är någon handlare som kan hjälpa till med vilken kabelhärva man behöver eller om någon kan peka på rätt?

/R

[OT] Happys båtforum
Fyrtaktare är ju lite dyrare att lämna in på service med kamremsbyte, oljebyte osv så det är inte bara guld och gröna skogar. Nya 2-taktare går snart inte att köpa som tidigare nämnts i tråden. Att det skulle behövas 50% extra effekt med 4t är nog lite överdrivet men de är tyngre.

Styrpulpetbåtar är alltid dyra, man får mer för pengarna med annat. Men med små barn och hundar är det smidigt med nån slags lucka att gå igenom.

Acceptera att båten du köper är lite sliten och inte i perfekt skick så får du antagligen mer för pengarna.. återstår att se om nuvarande prisläge består nästa år eller om det är tillbaka till det gamla.

[OT] Happys båtforum
Fyrtaktare är ju lite dyrare att lämna in på service med kamremsbyte, oljebyte osv så det är inte bara guld och gröna skogar. Nya 2-taktare går snart inte att köpa som tidigare nämnts i tråden. Att det skulle behövas 50% extra effekt med 4t är nog lite överdrivet men de är tyngre.

Styrpulpetbåtar är alltid dyra, man får mer för pengarna med annat. Men med små barn och hundar är det smidigt med nån slags lucka att gå igenom.

Acceptera att båten du köper är lite sliten och inte i perfekt skick så får du antagligen mer för pengarna.. återstår att se om nuvarande prisläge består nästa år eller om det är tillbaka till det gamla.
Jag kollade vad motorer runt 60 hkr vägde nyss och 2-takt var inte lättare eller billigare. Kanske är de lättare i andra effektklasser.

[OT] Happys båtforum
Jag kollade vad motorer runt 60 hkr vägde nyss och 2-takt var inte lättare eller billigare. Kanske är de lättare i andra effektklasser.

En gång för jättelängesen när jag köpte en båtmotor, satt det samma block i flera olika effektklasser. Så gissningsvis kan det vara så att vissa motorer hamnar så att i samma effekt på en motor pressar ut max ur ett block, och en annan ligger som lägsta effekt på det blocket.

[OT] Happys båtforum
En gång för jättelängesen när jag köpte en båtmotor, satt det samma block i flera olika effektklasser. Så gissningsvis kan det vara så att vissa motorer hamnar så att i samma effekt på en motor pressar ut max ur ett block, och en annan ligger som lägsta effekt på det blocket.
Så är det för alla bilar och utombordare osv, samma grund används till olika effekter. Blir rätt tydligt tex här https://www.vallenmarin.se/evinrude.htm Det är därför många biltillverkare gått ifrån att skriva motorns slagvolym nån stans på utsidan av bilen och istället skriver man tex "D4" eller "45".

[OT] Happys båtforum
Nu blev det fart i tråden igen! :giggle:

Några kommentarer till några av de senaste inläggen:
- Man får absolut mkt båt för pengarna med en HT-båt eftersom de inte är så poppis längre! Men de är inte så poppis av en anledning. Har man behov för tak o skydd, så varför inte men annars tycker jag det är mkt lättare att leva med en öppen båt (egen erfarenhet men alla tycker förstås olika).
- 4-taktare är generellt ngt tyngre än 2-taktare men som ngn sa så varierar jämförelsen då samma innanmäte används till olika effektuttag. Men det är inte p g a vikten som jag rekommenderar en 2-taktare, utan p g a det mkt högre vridmomentet på låga varv. Fullastad båt som försöker ta sig upp i plan med en 4-taktare är ngt av det sorgligaste som finns på sjön. ? Att det är lättare att serva en 2-taktare är en välkommen bonus.
- 'Bowriders' är numera väldigt vanliga även bland Europeiska båttilverkare, så man måste inte välja en Bayliner från 1988.

Tillbaka
Topp