Stöldskydd

Stöldskydd
Ähh, vad finns att "diskutera"???

1. Finns inga säkra lås som står emot en batteridriven vinkelslip.

2. Lämna därför aldrig cykel utan uppsikt.

3. Måste du ändå göra det är det väldigt känt hur den måste låsas.

Stöldskydd
Jag är förvånad över att lås knappt diskuteras på forumet. Folk nördar ju in sej på diverse utrustning till cyklarna, men lås kanske mer ses som ett nödvändigt ont?
Jag har personligen aldrig blivit av med en cykel, vilket kanske beror på att jag aldrig lämnar dem ute om nätterna? När jag en gång i forntiden flyttade till en egen lägenhet, så var jag ut på gården och inspekterade cykelskjulet. Jag dömde ut det som en "slaktbod". Bättre då att ta upp den i lägenheten eller vindsförrådet, låst med dubbla lås i vindsförrådet.
Min nya cykel förvaras också i vindsförrådet, låst med bygellås, kättinglås samt en låskätting klass 3 med matchande hänglås.
Det är min första heldämpade cykel, en reflektion är att man inte ska låsa genom detaljer som går att demontera med insexnyckel...man får således hålla sej till den egentliga ramen.
Bakdämparen sitter lite i vägen för bygellåset, men bygeln (16mm) går att lirka in bakom dämparen...bara för att konstatera att ett Kryptonite NYL Std är någon cm för kort. Beställde istället ett Abus 540, långa varianten. Kör med ett Kryptonite Keeper 785 fram, men tittar nu efter lämplig lösning för att låsa fast cykeln på jobbet. Jag jobbar bara dagtid, men på arbetsplatsen passerar dagligen många lastbilar och skåpbilar, och nån chaffis kanske får för sej att slänga upp några cyklar på flaket? Jag tvivlar däremot starkt på att de skulle ställa sej utanför entrén med en vinkelslip eller gastuber...
Vajerlås är jag lite negativ till, fast de passar bra när man ska låsa fast cykeln i takstället på bilen.
Köpte ett golvankare till sommarstugan också, primärt för att låsa fast åkgräsklipparen men några av de finare cyklarna kan ju låsas fast i samma ankare.

Stöldskydd
Lämnar du din cykel kommer den förr eller senare bli stulen. Att ha den bakom låst dörr med massa metall instoppat kan verka avskräckande och är troligen fördröjande.

Mycket mer finns väl inte att säga?

Stöldskydd
medelnisse sa:
Hur mycket kan man lita på ett Thule ProRide 591?

Vågar man ens springa in på ICA och köpa en kexchoklad?

Jag har iallafall planerat att slänga dit ett vajerlås, då kättinglås och bygellås kan skramla för mycket under färd, och ta med ett kraftigare lås att sätta dit medans man går in på pizzerian, givetvis fönsterbord...och bajonetten i innerfickan.

Stöldskydd
Har ett abus vajerlås till min cx pendlare. Bara för att kunna låsa den så att ingen får för sig att lyfta bort den. Lämnar den inte oövervakad - mer än ca 30 sekunder

Stöldskydd
Har också tänkt på lås nu när jag ska ut i Europa och långcykla på semestern. Alla lås går ju att forcera men valet föll på ett Hiplok, att ha det runt midjan känns faktiskt nästan inget alls och står emot en spontantjuv, men planerat och med STORA bultsaxen finns inget som stoppar de som inte kan skilja på mitt och ditt, GPS larm kanske vore nåt, om polisen bryr sig.

Stöldskydd
Jag stal just min egen vardagshoj efter att ha brutit av nyckeln i låset. Min erfarnhet från detta ävntyr är att en tigersåg inte biter på en bättre härdad bygel (inte ens med blad avsett för härdade material), en vinkelslip funkar oavsett låstyp och härdning, och även om du tar en halvtimma på dig, mitt på dagen, precis vid en busshållplats så kommer ingen att ifrågasätta vad du håller på med.

Stöldskydd
Abus kedja med enormt abus lock... Omöjligt att kapa utan hydrauliska sax från räddningstjänsten och tar minst en minut att kapa med vinkelslip. No stealth theft here.

Stöldskydd
Har precis fått lära mig den hårda vägen att inte ens ett Abus Bordo Granit X-plus med säkerhetsnivå 15 av 15 är till någon hjälp. Hade igår en CX med ett sådant lås runt ramen och en lyktstolpe alldeles utanför kontoret. Rätt som det var var den borta. Området runt byggnaden är kameraövervakat så vi gick tillbaka och kollade inspelningarna. Stod en snubbe och låtsades prata i mobil tills det var tomt på trottoaren, sedan satte han på sig en cykelhjälm, gick fram till min cykel, tog fram något ur ryggsäcken, satte sig på huk vid låset och efter bara några sekunder la han ner låset i ryggsäcken, satte sig på cykeln och försvann. Inte ett spår kvar på marken. Vad vi kunde se använde han inget större verktyg. För en betraktare såg det ut precis som om han låste upp låset med nyckel, och tog inte mer tid än vad det normalt tar för mig att fumla med nyckeln. Surt.

Min lärdom är att inte ens rejäla lås står emot erfarna tjuvar. Däremot kanske spontana infall från nån som lessnat på att gå, men då gör även enklare lås jobbet.

Stöldskydd
Elingsbo sa:
Har precis fått lära mig den hårda vägen att inte ens ett Abus Bordo Granit X-plus med säkerhetsnivå 15 av 15 är till någon hjälp. Hade igår en CX med ett sådant lås runt ramen och en lyktstolpe alldeles utanför kontoret. Rätt som det var var den borta. Området runt byggnaden är kameraövervakat så vi gick tillbaka och kollade inspelningarna. Stod en snubbe och låtsades prata i mobil tills det var tomt på trottoaren, sedan satte han på sig en cykelhjälm, gick fram till min cykel, tog fram något ur ryggsäcken, satte sig på huk vid låset och efter bara några sekunder la han ner låset i ryggsäcken, satte sig på cykeln och försvann. Inte ett spår kvar på marken. Vad vi kunde se använde han inget större verktyg. För en betraktare såg det ut precis som om han låste upp låset med nyckel, och tog inte mer tid än vad det normalt tar för mig att fumla med nyckeln. Surt.

Min lärdom är att inte ens rejäla lås står emot erfarna tjuvar. Däremot kanske spontana infall från nån som lessnat på att gå, men då gör även enklare lås jobbet.

Samma erfarenhet. Men med låset slängt itusågat inslängt i buske, går kvickt att såga lås.

Ett halvår senare vid inbrott i källaren hörde den lättväckta grannen som bor precis ovanpå källaren konstigt ljud vid 02 på natten, höll på ungefär en kvart.
På morgonen låg allas (tre uppgångar i trevåningshus) hänglås i två delar i de enskilda gångarna, mitt nyköpta Abus Bordo Granit-X-Plus tillika avsågat, samt kedjan (osäket om sågat, var svårt att se), det klass II ramlåset för bakhjulet (Abus Amparo, godkänt för cykel) lär ju inte vara skitsvårt att bryta upp/klippa itu. Alla fick allt av värde stulet, knäppa jag hade ju inte bara vardagshojen där, fattade först inte varför alla trasor låg på golvet, kassen de låg i var nämligen borta den också, han behövde väl nåt att bära mindre grejerna i. (De två par nya sommardäcken, slang, verktyg, den öppnade flaskan kedjesmörj, varför han tyckte den var värd att sno, visserligen väldigt bra och inte gratis men ändå. Pumpen fick jag dock behålla som hade med cykel att göra samt också jul och påsksakerna i lilla byrån vars lådor var uttagna. Skitkul när man skulle cykla till jobbet på fredagen.

Som redan nämnts, vill man behålla cykel så lämna den inte utan uppsikt!

Stöldskydd
Larmat garage nära huset, men en kedja gör väl att det tar en liten stund till att få med sig hojen. Men det bästa skyddet är en sjukskriven grymt nyfiken granne med uppsyn över garaget! ?

Man får väl se till att inte ha vinkelslipen liggande bredvid bara...

Bilagor

• A1496B7B-78C4-46BA-AEEA-2EA0491B2FFC.jpeg
    A1496B7B-78C4-46BA-AEEA-2EA0491B2FFC.jpeg
    604 KB · Besök: 293
Stöldskydd
Larmat garage nära huset, men en kedja gör väl att det tar en liten stund till att få med sig hojen. Men det bästa skyddet är en sjukskriven grymt nyfiken granne med uppsyn över garaget! ?

Man får väl se till att inte ha vinkelslipen liggande bredvid bara...
Men att låsa just där är väl inte så bra? Baksvingen går väl att ta isär där bak vid hjulaxeln? Eller går inte änden genom öglan på låset?

Stöldskydd
Men att låsa just där är väl inte så bra? Baksvingen går väl att ta isär där bak vid hjulaxeln? Eller går inte änden genom öglan på låset?

Det är ju klart det går att dela svingen, men det är ju ändå ett mer tidsödande ingrepp än att kapa kedjan vilket jag utgår ifrån är det en tjyv-jävel skulle satsa på. Allt handlar väl om att göra det lite jobbigare att få med sig den, vill dom så får dom ju med sig den oavsett men det kanske får någon att låta cykeln vara när larmet tjuter samtidigt. Sen är det ju ett fotomontage då det ska upp en cykel till bredvid, och kedjan kommer gå genom båda cyklar, kan ju hända att jag behöver en längre kedja om den inte räcker.

Stöldskydd
Ett tips angående stöldskydd av Brookssadel:
Bänd loss Brooksmärket och gravera in ditt eget namn i lädret ist. Gjorde så på alla mina efter att en blev stulen och, peppar peppar, so far so good.
Graverade nitarna också. Lekte en stund med dremmeln helt enkelt :P

Stöldskydd
Ett tips angående stöldskydd av Brookssadel:
Bänd loss Brooksmärket och gravera in ditt eget namn i lädret ist. Gjorde så på alla mina efter att en blev stulen och, peppar peppar, so far so good.
Graverade nitarna också. Lekte en stund med dremmeln helt enkelt :P
gjort så även med snowboards och skidor. namnet ordentligt graverat på brättet:)

Stöldskydd
Blev lite nojig över sadeln på moders cykel, så en inklädd cykelkedja nitades på plats. Vet inte om den gör mer än signalerar cykelnerd? Prövar igen, på egna vinterhojen. För att säkerställa statistiskt! ;)
20240923_135102.jpg

Bilagor

• 20240831_165530.jpg
    20240831_165530.jpg
    480.1 KB · Besök: 43
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp