Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Frågan är ju om man ska beställa direkt från orbea eller om man ska gå via bikesters butik ? (Om det går att beställa med uppgraderingar via dom) fördelen med orbea borde ju vara leveranstid framförallt men fördelen med bikester är att man kan dela upp kostnaden med klarna samt att man kan använda rabattkod och få 10% rabatt ?

Du kan inte beställa från orbea i Sverige utan du kan skicka din ihopbyggda cykel till någon av dom svenska butikerna som återkommer med pris. Eller så pratar du direkt med dom.

Nya Orbea OCCAM
Frågan är ju om man ska beställa direkt från orbea eller om man ska gå via bikesters butik ? (Om det går att beställa med uppgraderingar via dom) fördelen med orbea borde ju vara leveranstid framförallt men fördelen med bikester är att man kan dela upp kostnaden med klarna samt att man kan använda rabattkod och få 10% rabatt ?
Vilken bikester rabattkod ger 10% på Orbea? Den jag har (benify) är inte giltig för Orbea om man läser villkoren.

Nya Orbea OCCAM
Vilken bikester rabattkod ger 10% på Orbea? Den jag har (benify) är inte giltig för Orbea om man läser villkoren.
Jag testade att skriva in en kod som någon la upp här på forumet på bikesters hemsida med en occam m10 i varukorgen och det fungerade iaf så långt så att jag kunde trycka på köp ?
Sen tar jag föregivet att studentrabatten via mecenat på, 10% som ska gälla cyklar och tillbehör fungerar ? (fördelen med syskon som pluggar?)

Nya Orbea OCCAM
Har någon ett tips på en lite väska till Occame:en? Har en sadelväska, men den slår i däcket när man droppar sadeln. Har bara med mig ett fåtal smågrejer ex. mobil, verktyg etc.
Är det ngn som har ett tips på en lite "billigare" effektmätare som funkar?

Nya Orbea OCCAM
IMG_1294.jpg

Laxrosa H20 köptes i lördags en kvart efter att jag sålde min kolfiber-HT. Skulle egentligen köpa en Oiz H30 som jag sett ut men väl i butiken fick jag en impuls (solsting?) och tog denna istället. Säkert dumt, men kul att testa lite annat! Snacka om att man har självförtroende när man åker utför, den äter allt :) Klättrar fantastiskt över rötter och sten också!

Ska fixa snabbare och lättare däck och tubeless då det är hårda, torra stigar nu. HR2 och Rekon åker på igen i höst. Dunkar i pedalerna överallt, men insåg att jag har på tok för lågt tryck bak då den saggar ~60% (!) Fixas idag.

Nya Orbea OCCAM
Visa bilaga 423973
Laxrosa H20 köptes i lördags en kvart efter att jag sålde min kolfiber-HT. Skulle egentligen köpa en Oiz H30 som jag sett ut men väl i butiken fick jag en impuls (solsting?) och tog denna istället. Säkert dumt, men kul att testa lite annat! Snacka om att man har självförtroende när man åker utför, den äter allt :) Klättrar fantastiskt över rötter och sten också!

Ska fixa snabbare och lättare däck och tubeless då det är hårda, torra stigar nu. HR2 och Rekon åker på igen i höst. Dunkar i pedalerna överallt, men insåg att jag har på tok för lågt tryck bak då den saggar ~60% (!) Fixas idag.
Vilka däck hade du tänkt att byta till?

Nya Orbea OCCAM
Vilka däck hade du tänkt att byta till?

Vill ha minst 2.35 brett, just nu hade jag helst haft Racing Ray/Ralph 2.35 skinwall - men de finns ju inte att få tag i. Forekaster finns hos LBS i rätt bredd, rullar lättare men säljs ju som bra blötdäck så det känns ju lite fel. Får jag tag i Ikon 2.35 att ha bak så kan jag skifta Rekon till framhjulet.

Däck är en djungel!

Nya Orbea OCCAM
Det var väldigt vad ogreppiga däck ni snackar. Möjligtvis att jag kan våga mig på rekon där bak nu när det är snustorrt men dhf stannar kvar fram.

Nya Orbea OCCAM
Tycker dhr fram och Minion Ss bak är en bra sommarkombo.
Hur funkar M SS när det kommer en regnskur eller att morgondaggen sitter kvar i backen?
Själv är jag för lat för att byta däck i tid och otid, så jag kör på DHR2 fram och Spech Eliminator BLCK DMND bak så blir det bra med bromskraft och grepp fram (utan att vara allt för trögrullat), samt fint rull och punkaskydd bak.
Eliminator kommer i 2.3 (närmare 2.4 på 30mm fälg) eller 2.6 (närmare 2.5 har jag läst mig till på internätet).

Nya Orbea OCCAM
Hur funkar M SS när det kommer en regnskur eller att morgondaggen sitter kvar i backen?
Själv är jag för lat för att byta däck i tid och otid, så jag kör på DHR2 fram och Spech Eliminator BLCK DMND bak så blir det bra med bromskraft och grepp fram (utan att vara allt för trögrullat), samt fint rull och punkaskydd bak.
Eliminator kommer i 2.3 (närmare 2.4 på 30mm fälg) eller 2.6 (närmare 2.5 har jag läst mig till på internätet).
Är inte det förstärkt typ motsvarande DD eller SG? Det här med trögrullat betyder nog olika saker ?

Nya Orbea OCCAM
Jag tycker det funkar ok för en sommarregnskur. Rötter och hällar har jag fortfarande bra grepp på men inget jag skulle ge mig ut på i november.

Nya Orbea OCCAM
Hej,
Du kommer med all säkerhet vilja byta bromsarna på m30.
Jag köpte nya SLX till min h20 och dom var mycket bättre.
Köper du m10 så kommer du nog inte känna att något är i underkant mer än lite på kontot :)
Jag har bara hittat ganska bra åsikter om dessa bromsar på nätet. Alla här verkar tycka att de är kass? Vad är grejen? Är de för klena för dödsenduro? För normal stigcykling måste de väl vara ok? Jag har inte testat själv, och är van vid tvåkolvs BR-M6000.

Nya Orbea OCCAM
Jag har bara hittat ganska bra åsikter om dessa bromsar på nätet. Alla här verkar tycka att de är kass? Vad är grejen? Är de för klena för dödsenduro? För normal stigcykling måste de väl vara ok? Jag har inte testat själv, och är van vid tvåkolvs BR-M6000.
Klart dom duger men jag gillade dom inte. Vet inte om det är bromsarna eller skivorna som satt på min H20 som gjorde att bromsarna kändes klena. Skivorna klarar i alla fall bara resin belägg. Jag har haft Saint och Guide RS på mina andra cyklar så jag kanske är lite bortskämd med bättre bromsverkan. Det blev helt klart en stor skillnad med SLX 4-kolvs, XTR skivor och metallbelägg.

Bilagor

• IMG_20200529_154455.jpg
    IMG_20200529_154455.jpg
    143.8 KB · Besök: 175
Nya Orbea OCCAM
Med originalbromsarna låg jag ofta på gränsen vid tekniska branter. Ett par ggr har hjulen fortsatt rulla trots max inbromsning vid riktigt branta partier. Läskigt lång bromssträcka när det gick snabbt utför. Tycker inte de matchar cykelns geo och slag.

Nya Orbea OCCAM
Klart dom duger men jag gillade dom inte. Vet inte om det är bromsarna eller skivorna som satt på min H20 som gjorde att bromsarna kändes klena. Skivorna klarar i alla fall bara resin belägg. Jag har haft Saint och Guide RS på mina andra cyklar så jag kanske är lite bortskämd med bättre bromsverkan. Det blev helt klart en stor skillnad med SLX 4-kolvs, XTR skivor och metallbelägg.
Ah, jag förstår problemet: Det gäller att ha rätt referensbromsar! Jag jämför för säkerhets skull alltid med Deore DX cantilevers från 1992.

Nya Orbea OCCAM
Tydligen är det nya Fox36:n på M10 som levereras nu. Foto från weareorbea-gruppen.
Najs!
Inväntar löning så blir det förhoppningsvis att beställa en m10, funderar på på att beställa en med fox 36, Selle Italia X-LR Ti Flow sadel och eventuellt Fox Kabolt Boost front hub (om det är vettigt?)
Låter det som en bra spec?

Dock är jag lite fundersam över seatpost, vad/hur väljer man där?

SeatpostOC2 Dropper 31.6mm
Crank Brothers Highline 125mm travel+159 €
Crank Brothers Highline 150mm travel+159 €
Crank Brothers Highline 170mm travel+159 €
OC2 Dropper 31.6mm 125mm travel+0 €
OC2 Dropper 31.6mm 150mm travel+0 €
OC2 Dropper 31.6mm 170mm travel+0 €
?

Nya Orbea OCCAM
Najs!
Inväntar löning så blir det förhoppningsvis att beställa en m10, funderar på på att beställa en med fox 36, Selle Italia X-LR Ti Flow sadel och eventuellt Fox Kabolt Boost front hub (om det är vettigt?)

?
Har den specen med dhf/dhr däcken och oc2 stolpen och är nöjd med det. Kabolt är ju mycket snyggare än en spak där fram.

Längden på stolpen är bara att räkna på grovt och ta det längsta du får plats med. Alla mått på oc2 finns på orbean hemsida. Occamen har ju ganska långt sadelrör så ska man köra någon annan stolpe så är nog oneup vettigt så man får in Max längd.

Nya Orbea OCCAM
Har en H30 och vill gärna ha tips på vad jag behöver för att uppgradera bromsarna. Räcker det med oken å klossar, eller behövs det nya skivor och handtagen o.s.v?

Nya Orbea OCCAM
Najs!

Ja det blir väl top notch. Den andra sadeln sög i varje fall. Jag körde xtr bromsar. Värt?

Och så vill jag ha din lön känner jag...?

Nya Orbea OCCAM
Najs!

?
Så beställde jag min och är nöjd. Men utan Kabolt. La även till kortare vevarmar. Beställde med OC 150mm och med facit i hand skulle jag gått på 170mm.

Tillbaka
Topp