Nya Orbea OCCAM

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Sen kanske 4-kolvs är overkill om du inte skall köra dödsfort utför. SLX 2-kolvs fram och bak, samt nya skivor (RT6x eller RT7x) samt eventuellt att stoppa en 203mm fram om det är 180 idag, är säkert fullt tillräckligt. Handlar ju helt om hur många kronor du vill uppgradera för
Jag hade hellre köpt fyrkolvsbromsar för pengarna och behållit 180-skivorna, bytt dem sen när de är slut. 180 räcker gott med ett par bra bromsar om det inte ska släpas nedför väldigt många höjdmeter.

speffy

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Är lite kluven på storleken om man nu skulle slå till.
Jag är 184 cm och har ett grenmått på strax över 90cm.
Vad rekommenderas L eller XL?

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är lite kluven på storleken om man nu skulle slå till.
Jag är 184 cm och har ett grenmått på strax över 90cm.
Vad rekommenderas L eller XL?
Med dina mått +1 cm är jag helt nöjd med min i L. Den känns smidig och lekfull samtidigt som den är fullt tillräckligt stor. Men hade jag haft ambitioner att köra race eller allmänt cykla fort som fan i brant terräng hade nog XL varit bättre. Eller en Rallon för den delen.

speffy

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Haha nu blev jag bara ännu mer osäker på storleken.
Jag hade uppfattningen om att XL skulle vara rätt storlek för mig men nu är jag helt nollställd igen

m3lk3r

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vad är dina intryck av h30? Har beställt en också.
Mycket cykel för pengarna. Grym på att klättra. Bra länkage. Snabb nerför men kunde kanske känts en aning mer stabil, gör dock inte så mycket. Känns ju som en trailcykel nerför och det är ju precis vad det är. En grym allroundcykel som klarar det mesta.
Bromsarna är kassa men funkar, kör man snabbt nerför är de lite sketchy..
Gillar gaffeln skarpt men den väger en del. Även hjulen är tunga (och rätt smala fälgar) och de lär bytas ut så fort jag hittar något mer passande.
Är riktigt nöjd med den annars!

Piecekeeper

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Mycket cykel för pengarna. Grym på att klättra. Bra länkage. Snabb nerför men kunde kanske känts en aning mer stabil, gör dock inte så mycket. Känns ju som en trailcykel nerför och det är ju precis vad det är. En grym allroundcykel som klarar det mesta.
Bromsarna är kassa men funkar, kör man snabbt nerför är de lite sketchy..
Gillar gaffeln skarpt men den väger en del. Även hjulen är tunga (och rätt smala fälgar) och de lär bytas ut så fort jag hittar något mer passande.
Är riktigt nöjd med den annars!
Låter bra. Tänkte också byta bromsar ganska snart. Nästa steg blir väl däcken då. Märks det att den väger lite mkt?

m3lk3r

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Låter bra. Tänkte också byta bromsar ganska snart. Nästa steg blir väl däcken då. Märks det att den väger lite mkt?
Den väger väl en del ändå men jag tycker inte det märks då den ändå klättrar så bra.
Däcken väger en hel del men jag kör hellre med greppiga än lätta. Bytte ut rekondäcket bak från start, satte high roller 2 bak istället och köpte ett DHF fram.

Franas

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Beställde precis HD Speedgrip (bak) och HD Soft (fram). Jösses så tungrullad Highroller som satt på cykeln vid leverans är på vanlig stig. Men när det går snabbt nerför i stök känns de stabila.

groove

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Lite off-topic men tänker att det är intressant att fråga er som har denna typ av hoj.

Vad har ni för skydd när ni kör och till vad?

Körde i Flottsbro i helgen och hade lite oflyt och lowsidade, landade på axeln och bröt nyckelbenet :/

Loka04

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det tråkiga med reviews är att dom nästan alltid testar värstingmodellen. Skulle vilja se mer reviews av mellanklass modeller som vanliga motionärer vill lägga pengar på.... Med det sagt funderar jag på att sälja min HT XC cykel och köpa en M30 istället då den bara står för ryggproblem. Använder bara min min FS xc cykel nu men den har lite problem med riktigt stökiga stigar och branta nedförsbackar där jag cyklar

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det tråkiga med reviews är att dom nästan alltid testar värstingmodellen. Skulle vilja se mer reviews av mellanklass modeller som vanliga motionärer vill lägga pengar på.... Med det sagt funderar jag på att sälja min HT XC cykel och köpa en M30 istället då den bara står för ryggproblem. Använder bara min min FS xc cykel nu men den har lite problem med riktigt stökiga stigar och branta nedförsbackar där jag cyklar
I det sista testet som postades i denna tråd så var det ju faktiskt en Rallon m10 och den är ju den näst billigaste så där tog dom inte toppmodellen.

Tror inte det är testarna som bestämmer utan många av dessa skickas ju av leverantörerna och då vill dom skina.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer