Nya Orbea OCCAM

m3lk3r

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
15,45 kg för H20

Tung som helvete ju.. Eller?
Det är inget som bekymrar er potentiella köpare?
Kan ju inte stämma. Min h30 i medium vägde prick 15 utan pedaler och då är det ändå en tung marzocchi där fram

Tycker inte att vikten känns av jättemycket och då är ändå jag både kort å klen

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vill man bygga en lätt alu-ram är det förmodligen inte riktigt rätt design på den, förmodligen offras lite vikt för att den ska se nästan exakt likadan ut som plastramen. Som är väldigt lätt, min M10 väger 13,5 med pedaler och Fox 36an.

poppig

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Hur fungerar Occam på enklare stig/xc-spår (ej långlopp)? När jag åker på semester vill jag bara ta med en hoj och då ska den passa till blandad cykling; enduro, enklare bike-park och platt sverige-stig

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag kan inte jämföra med något mer XC men jämfört med ett par andra snarlika cyklar typ Stumpjumper tycker jag den klarar sig rätt bra på plattare partier. Särskilt med dämparen i plattformsläge. Vad du kränger på för däck gör ju en hel del också.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
i Vitals lång test fick occamen titeln ”The XCer's Trail Bike”

Finns ju ingen cykel som är bra på allt så man får fundera på vad fokus ligger. Occam är väl lite mer trampvänlig än snabbast ta sig ner för branten.

Dr Durden

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Hur fungerar Occam på enklare stig/xc-spår (ej långlopp)? När jag åker på semester vill jag bara ta med en hoj och då ska den passa till blandad cykling; enduro, enklare bike-park och platt sverige-stig
Nya Occam (har en M30 uppgraderad med Fox36/DPX2 mm) funkar utomordentligt bra till allt från enklare snabb stigcykling till stökig enduro. Trots längre slag och mer utförsinriktad geometri känns den både rappare, lättare och roligare än t.ex. Trek Fuel (modell 2017-2019) som jag haft tidigare. Hela cykeln känns välbalanserad med en ram och länkage som svarar riktigt bra både på platten och uppför och samtidigt stabil med väldämpat skönt flyt utför. Bästa och roligaste XC/stighoj jag testat är Giant Trance 29. Occam påminner mycket om den, men ytterligare ett snäpp kralligare fjädring, så en mycket mycket bra "allmountainhoj" om man vill ha en cykel som funkar till allt :-)

poppig

Medlem
Nya Orbea OCCAM
i Vitals lång test fick occamen titeln ”The XCer's Trail Bike”

Finns ju ingen cykel som är bra på allt så man får fundera på vad fokus ligger. Occam är väl lite mer trampvänlig än snabbast ta sig ner för branten.
Hade missat detta test, enligt det så verkar det passa hyfsat även för enklare plattare stig. Dr Durden erfarhent känns också bra :) Målet är inte att sätta KOM på alla XC-sträckor på semestern, vill bara inte att det ska kännas som en traktor.

Kommer också ta med en extra hjuluppsättning med lättare däck så blir det bättre rull när jag så önskar

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Traktor känns den inte som tycker jag. Största problemet är väl att 34t är max. För XC kanske man skulle vilja ha en lite större ring

Nya Orbea OCCAM
Måste ge Occamen och shimano komponenterna cred. 0700 igår drog vi Roslagsleden från Grisslehamn (18 mil) till Danderyd. Väldigt skiftande terräng allt från lättrullade grusvägar till teknisk stig, hade inte velat haft annan bike, Occamen fungerar till allt. Var rätt blöt och lerigt men under hela resan inte en dålig växling, jag undrar i mitt stilla sinne hur det är möjligt, i genre one quiver bike står sig Occam mycket bra.

Senast ändrad:

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag är 194 och tycker XL passar men som ovan så är det ju inte en av dom längre cyklarna. Har du någon cykel idag som du tycker passar så kan man ju jämföra med den.

Nya Orbea OCCAM
Jag är 191 cm och har en XL den tycker jag är perfekt för mig, på den finns det gott utrymme för större personer. Jag bor i norr om Stockhom bor du i närheten kan du svänga förbi och testa.

Markus76

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag är 191 cm och har en XL den tycker jag är perfekt för mig, på den finns det gott utrymme för större personer. Jag bor i norr om Stockhom bor du i närheten kan du svänga förbi och testa.
Tack men bor tyvärr i skåne
Väljer lite mellan occam och nukeproof reactor,Känns som reactorn är lite större och bättre komponenter.
Men den är kanske för mycket mott enduro?
Någon som provat båda?

Franas

Medlem
Nya Orbea OCCAM
På måndag kommer den efter att ha väntat sen i februari...MyO Occam M10 med 150mm Fox, size XL. Blev bara två veckor försenad givet Corona situationen i Spanien. Beställd via Trispot i Stockholm, fungerat utmärkt. Snabba svar, fokus på kunden..(såg några negativa kommentarer i tråden tidigare, inte min erfarenhet).

Ska byta ut och sätta på lite delar:
- Handtag - ESI Chunky orange
- Sadel - PRO Stealth Offroad
- Pedaler - Shimano XT m8120
- Framskärm - Mudhugger front fender short
- Bashguard - Absolute Black Taco 28-32 + adapter
- Tubeless - Muc-off + ventiler
- Vevarmsskydd - Zefal
- Ramskydd - Invisiframe custom fit

Orbea Occam M10.jpg
Tillbehör.jpg

Franas

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Hur är Occam i storlekarna Jag är 196cm och XL är ju från 180-198 så känns som dom är ganska små
Vi är samma längd, jag har beställt en XL. Provcyklade hos handlare och upplevde den som bättre än min nuvarande Canyon i storlek. Kollade även på YT som i största storlek hade längre reach, större mått. Men vill inte heller ha en cykel som blir superlång och jobbig att få runt i teknisk terräng uppför.

1590223349571.png

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Juhlin

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Hoppas det är ok att jag raljerar lite i eran tråd.

Jag har gått ett varv på internet och är tillbaka vid Occam där jag typ började, som jag redan avskrivit för att det är fel cykel.

Om jag rullar 5-10km platt/uppför stig mellan varje brant och mer krävande brant utför sektion, kan Occam H30 vara rätt cykel för mig? På inget sätt anser jag cykeln komplett för mina behov ut kartong, snarare en rullande renovering eller iaf uppgraderings projekt.

Har kikat på Oiz, den har något snål slaglängd men kan fungera, men när man väljer till ID25 hjul Fox 34 och dropper så har man fortfarande en snikmodell och en prislapp över 30. Vilket är 10 över önske budget...

Radon har rätt spec, men är över budget och väcker inte samma begär.

Är man (jag) dum i hela huvet om man (jag) köper en Occam H30 och slänger på XC 2.25 däck och försöker göra en Spark av den?

Den är så jäkla prisvärd på pappret att jag har svårt att släppa den...

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hoppas det är ok att jag raljerar lite i eran tråd.

Jag har gått ett varv på internet och är tillbaka vid Occam där jag typ började, som jag redan avskrivit för att det är fel cykel.

Om jag rullar 5-10km platt/uppför stig mellan varje brant och mer krävande brant utför sektion, kan Occam H30 vara rätt cykel för mig? På inget sätt anser jag cykeln komplett för mina behov ut kartong, snarare en rullande renovering eller iaf uppgraderings projekt.

Har kikat på Oiz, den har något snål slaglängd men kan fungera, men när man väljer till ID25 hjul Fox 34 och dropper så har man fortfarande en snikmodell och en prislapp över 30. Vilket är 10 över önske budget...

Radon har rätt spec, men är över budget och väcker inte samma begär.

Är man (jag) dum i hela huvet om man (jag) köper en Occam H30 och slänger på XC 2.25 däck och försöker göra en Spark av den?

Den är så jäkla prisvärd på pappret att jag har svårt att släppa den...
Med tanke på vad aluversionen väger tycker jag inte det låter som en jättebra idé att försöka göra en Spark av den. Köp en Spark istället.

Juhlin

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Med tanke på vad aluversionen väger tycker jag inte det låter som en jättebra idé att försöka göra en Spark av den. Köp en Spark istället.
En lägre nivå på Spark väger typ detsamma och har vad jag förstår en massa special på dämpare som gör den hopplöst dyr att uppgradera om man inte kan låta saker vara... Men jag förstår, fortsätter leta.

soddamarre

Medlem
Nya Orbea OCCAM
En lägre nivå på Spark väger typ detsamma och har vad jag förstår en massa special på dämpare som gör den hopplöst dyr att uppgradera om man inte kan låta saker vara... Men jag förstår, fortsätter leta.
Det är också milsvid skillnad i trampeffektivitet på occam och spark. Sparken har reglage på styret för låsning av dämpare, räkna med att behöva andvända den!

Nya Orbea OCCAM
Cyklade hela Roslagsleden(18,5 mil)på Occamen för två veckor sedan, speciellt norr om Norrtälje mycket grusväg och en del asfalt, andra delar inte lika lättrampade men jag upplever att cykeln fungerar utmärkt till allt. Skall du bara köra Grusrace som Vasan är nog Oizen bättre men vill du ha en cykel som klarar det mesta men nödvändigtvis inte behöver vara snabbast på gruset, då är Occamen rätt. Kan tilllägga att ett par dagar senare drog vi ned och körde i Isaberg, där gick ESS. Vi körde de lite marigare sträckorna och mycket värre än så känner jag inte att jag vill gå med Occamen. Dock inga som helst problem att hantera de sträckorna, Drop och hoppsektionen i parken var ett rent nöje för att inte tala om de sköna bermsen.

Senast ändrad:

Piecekeeper

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Snygg i orange, ville ha den egentligen men blev den var slut i min storlek. Har också H30 och jag har nyligen bytt till samma bromsar, de som hängde med funkade inte för hög fart, M6000 hade jag förr och de funkade skitbra. Rekondäcket får kanske åka på till sommaren men tveksamt. Har även bytt styre till lite mer rise och satt på bättre grepp. Hade gärna bytt hjul till bredare och lättare fälgar men det känns inte så viktigt just nu. Annars är det mycket cykel för pengarna.

Har inte det problemet med min bakdämpare, tycker spaken på min har en del motstånd ändå. Tråkigt och onödigt problem!
Har precis beställt en H30. Är det svårt att uppgradera bromsarna själv? Finns det nån guide nånstans?

Franas

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Äntligen! Ska sätta dit skärmen och Invisiframe imorgon. Den mörkgröna färgen är mera som svart beroende på ljus och det blev riktigt snyggt mot orange. När jag kollar på ramen så ser det sjukt tajt ut att få dit en adapter och bashguard. Så kommer inte ens försöka givet Rattnalles erfarenhet.

3AB22A7F-39E0-473E-B6FA-278FA22867FE.jpeg

alidhojd

Medlem
Nya Orbea OCCAM
För en som inte är någon expert..Vilka shimano bromsar är "kompatibla "?
Om du inte har koll på detta så skulle jag gissa att uppgraderingen kan vara krånglig, ta hjälp av din lokala cykelmek?! Men provcykla först och bilda dig en uppfattning om hur bromsarna fungerar.

Alla shimanos bromsar för mtb är ”kompatibla” men ett fyrkolvsok är att rekommendera tex nya slx? Om du byter, se till att också byta till motsvarande skiva då detta kan(enl min erfarenhet) göra stor skillnad på känslan i bromsarna.

bromsar: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-br-m7120-disc-brake-set-870534

Vet inte vilken storlek som sitter på H30 eller om det är 6bult el centerlock?

skivor: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-disc-rotor-sm-rt66m-180mm-6-hole-27655

Piecekeeper

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Om du inte har koll på detta så skulle jag gissa att uppgraderingen kan vara krånglig, ta hjälp av din lokala cykelmek?! Men provcykla först och bilda dig en uppfattning om hur bromsarna fungerar.

Alla shimanos bromsar för mtb är ”kompatibla” men ett fyrkolvsok är att rekommendera tex nya slx? Om du byter, se till att också byta till motsvarande skiva då detta kan(enl min erfarenhet) göra stor skillnad på känslan i bromsarna.

bromsar: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-br-m7120-disc-brake-set-870534

Vet inte vilken storlek som sitter på H30 eller om det är 6bult el centerlock?

skivor: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-disc-rotor-sm-rt66m-180mm-6-hole-27655
Ok. Såg inte jättesvårt ut på en youtubevideo?

manneblask

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag har intern dragning (har väl Occamen med?) och då får jag alltid lufta bakbromsen, aldrig haft så tur att det bara räckt med att lufta vid handtaget. Som tur är så är en vanlig luftning av Shimano-bromsar busenkel.

moros

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
De här är delade och fyllda och skall inte behöva luftas om jag förstått det rätt. Man skall till och med kunna kapa slangen. Sen kan man ju behöva pumpa ur lite luft ändå och jag skulle oavsett vad lagt med ett luftningskit och olja för det är ändå något som behövs förr eller senare

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
De här är delade och fyllda och skall inte behöva luftas om jag förstått det rätt. Man skall till och med kunna kapa slangen. Sen kan man ju behöva pumpa ur lite luft ändå och jag skulle oavsett vad lagt med ett luftningskit och olja för det är ändå något som behövs förr eller senare

Ska man ändå uppgradera är det lika bra att köpa fyrkolvs både fram och bak imo.

moros

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Sen kanske 4-kolvs är overkill om du inte skall köra dödsfort utför. SLX 2-kolvs fram och bak, samt nya skivor (RT6x eller RT7x) samt eventuellt att stoppa en 203mm fram om det är 180 idag, är säkert fullt tillräckligt. Handlar ju helt om hur många kronor du vill uppgradera för

manneblask

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Aha! Det var ju smutt, något nytt för nya serien? Mina XT från förra året kom nämligen inte så :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer