Nya Orbea OCCAM

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nej, förut brydde jag mig inte alls. Men nu skaver det där nästan extra hektot lite...😫. Nåväl budgeten för cykelprylar är fetröd nu. Och jag behöver ju lite andra grejer med. Så sadel får väl vänta ett tag. Skulle uppgraderat direkt... Tur att Occamen känns sjukt bra!

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nej, förut brydde jag mig inte alls. Men nu skaver det där nästan extra hektot lite...😫. Nåväl budgeten för cykelprylar är fetröd nu. Och jag behöver ju lite andra grejer med. Så sadel får väl vänta ett tag. Skulle uppgraderat direkt... Tur att Occamen känns sjukt bra!
Viktigast är ändå att den är bekväm.

Jag sparade ju 500 g på däcken nu på ett bräde.

soddamarre

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Många bra tips på sadlar. Problemet är väl bara att de inte behöver vara sköna för mig bara för att de är sköna för er. Lite svårt att testa innan man internetköper, och ännu svårare att avgöra på bild. På bild ser den rätt bra ut som jag har... :confused:

manneblask

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Många bra tips på sadlar. Problemet är väl bara att de inte behöver vara sköna för mig bara för att de är sköna för er. Lite svårt att testa innan man internetköper, och ännu svårare att avgöra på bild. På bild ser den rätt bra ut som jag har... :confused:
Jag har haft massa bekymmer med sadlar, testat massor. Men landade i Ergon SM Sport Gel. Har inte haft några bekymmer eller besvär sedan dess. Den är kanske lite lång men det är enda nackdelen.

soddamarre

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag har haft massa bekymmer med sadlar, testat massor. Men landade i Ergon SM Sport Gel. Har inte haft några bekymmer eller besvär sedan dess. Den är kanske lite lång men det är enda nackdelen.
Jag har hört flera tala gott om den, och ingen som varit missnöjd. Det kanske är tillräckligt bra omdöme för att våga chansa.

pdal

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag tycker att Fizik Taiga är helt ok, men jag har inga problem med hårda sadlar. Dock är min längsta tur hittills tre timmar, så för ännu längre turer så hade jag nog valt en annan.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Viktigast är ändå att den är bekväm.

Jag sparade ju 500 g på däcken nu på ett bräde.
Vad köpte du för däck om man får vara nyfiken? Jag beställde en uppsättning något lättare däck i samma syfte men dessa vägde betydligt mer än spec (ground control 2,3" och Purgatory 2,3"). Så jag hamnade nästan +- 0 ändå mot mina 2,6".

Funderade nästan ett tag på att köpa en uppsättning rocket ron eller något för att ha som findäck, men vill inte punka för lätt heller.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vad köpte du för däck om man får vara nyfiken? Jag beställde en uppsättning något lättare däck i samma syfte men dessa vägde betydligt mer än spec (ground control 2,3" och Purgatory 2,3"). Så jag hamnade nästan +- 0 ändå mot mina 2,6".

Funderade nästan ett tag på att köpa en uppsättning rocket ron eller något för att ha som findäck, men vill inte punka för lätt heller.
Michelin Force/Wild AM. Vägde aldrig däcken, bara cykeln före och efter. Tog ju ur slangar och så också. Återstår att se hur de håller i längden men att cykla på hittills en lyckad kombo.

larsaw

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Intressant att ni kikar på CX-däck till denna dräpare till cykel...
Utan att veta hur exakt denna pärla till hoj upplevs, så tycker/anser jag att morderna cyklar tendera till att ta fram "djävulen i mig" när det blir inspirerande cykling (läs hojen uppmanar till att framföras snabbt)...
Detta brukar resultera i att den svaga länken blir för klena (stig)däck som då drabbas av genomslagspunka, så numera kör jag endast >1000g däck bak för att få det att hålla. Hur upplever ni andra detta?

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Michelin Force/Wild AM. Vägde aldrig däcken, bara cykeln före och efter. Tog ju ur slangar och så också. Återstår att se hur de håller i längden men att cykla på hittills en lyckad kombo.
Okej ja jag gick bara på däckvikt jag har aldrig haft slang på min nuvarande hoj byggde på ramkit med hjul jag redan hade, kollade på dem däcken också faktiskt. Det blir nog säkert bra ändå, är en hel del snö kvar i skogen här än så det är inte läge riktigt än att åka på 2,3" men om några veckor får jag se hur dem är :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Utan att veta hur exakt denna pärla till hoj upplevs, så tycker/anser jag att morderna cyklar tendera till att ta fram "djävulen i mig" när det blir inspirerande cykling (läs hojen uppmanar till att framföras snabbt)...
Detta brukar resultera i att den svaga länken blir för klena (stig)däck som då drabbas av genomslagspunka, så numera kör jag endast >1000g däck bak för att få det att hålla. Hur upplever ni andra detta?
Eftersom hojen går som ett spjut när man trampar tycker jag det matchar bra med de lättare däcken. Sedan går den att kasta utför saker också så det återstår väl att se hur det funkar i längden.

Jag provar något så radikalt som att ha luft i nu.T Tröttnat lite på att alltid ha skeva hjul så kört så ett tag redan fast med lite tyngre däck och det funkar fint. Greppet är tillräckligt bra ändå.

Man kan ju också vända på det och undra varför det krävs alpdäck i en relativt platt skog. I mitt fall är svaret att jag borde lära mig cykla.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag har i stort sett bara däck runt kilot och en nube insert bak oavsett vilket däck jag kör. Men jag har bara en hoj (fuel ex 2020) och kör en XC-cup också bara för kul under sommaren. Så till dom tillfällen hade jag velat ha ett par lätta däck att kränga om till.

Om det nu blir någon cup i år..

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hade f ö tänkt ha en insert bak men det blev för trångt och mitt tålamod tog alut.
Ja det är ju tålamodsprövande att få dit en insert, utan buntband eller remmar är det ju typ omöjligt. Går ändå ok på 2,6" där skramlar den ju fritt när däcket är på plats. Men jag har ju samma på 2,3" och då fyller den hela däcket. Nube är dock bra då den inte suger gucka.

Rasmusp

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Tjena, beställde nyss hem en Orbea Occam h30 på rea.
Så nu undrar jag vad jag behöver för verktyg för att sätta ihop cykeln från lådan.

Tack på förhand :)

andreas_nas

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Tänker köpa nya bromsar till min H20. Sitter nu shimano MT501/BR500 på nu som är klena tycker jag. Är det lika bra att köpa Saint? Prisskillnaden mot SLX/XT är ju inte så stor...

m3lk3r

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
IMG_20200406_163346-01.jpeg

Min h30 igår. Kört den sen början av december. Mycket cykel för pengarna. Passar delsjöområdets stök, upp- och nerförsbackar så bra. Hade antagligen inte böjt sprinten tillräckligt på nya bromsen bak så bra så ena belägget försvann vid en plattlandning.. annars gick den rätt snabbt igår.
Just nu är det en reservsadel på.

Senast ändrad:

soddamarre

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Min h30 igår. Kört den sen början av december. Mycket cykel för pengarna. Passar delsjöområdets stök, upp- och nerförsbackar så bra. Hade tyvärr inte fäst bromsskivorna på nya bromsen bak så bra så ena belägget försvann vid en plattlandning.. annars gick den rätt snabbt igår.
Just nu är det en reservsadel på.
Jag är inte riktigt med på vad du menade, men det gick bra iaf? Det känns som om någon del av en broms faller bort så hinner man paja en hel del grejer till innan man har fått stopp... Var det skivan du inte hade dragit åt eller beläggen som inte var sprintade?

m3lk3r

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag är inte riktigt med på vad du menade, men det gick bra iaf? Det känns som om någon del av en broms faller bort så hinner man paja en hel del grejer till innan man har fått stopp... Var det skivan du inte hade dragit åt eller beläggen som inte var sprintade?
Oj skrev fel, får rätta till det. Hade inte böjt sprinten tillräckligt mycket antagligen.. Hade tur som kunde stanna med frambromsen!

Rasmusp

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Köpte en h30 som jag fick igår. Jag skulle dock vilja uppgradera bromsarna, har ni några tips på bra broms till hyffsat pris?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer