Nya Orbea OCCAM

Rattnalle

Aktiv medlem
M1900 känns inte som en enorm uppgradering så jag hade nog hellre köpt den som den är och övervägt nya hjul någon gång sen. Om det nu inte är väldigt liten skillnad i pris.

Har nu kört tre gånger på nya Occam, väldigt positiva intryck so far. Köpte M30 med lite upgrades, XT och 1650 fälgar. Jag är 191 cm och kör storlek XL vilket känns helt perfekt. Kommer från en Giant Trance 29 med ett gäng år på nacken. Känns som om det hänt en hel del med geometrin sen Trancen. Några intryck från de första turerna som har tagit plats i skogarna i norra Stockholm. Har avsiktligt sökt trail med fokus tekniskt snarare än lättcyklad trail.

Uppför, klättrar grymt bra, väldigt bra fäste med bakhjulet och rullar lätt över hinder utan att fastna, kör med dämparna halvt eller helt öppna. Svarar riktigt bra när man trycker till och behöver kraft gäller både sittande och stående. Vinkeln på sadelstolpen gör att riktigt branta klättringar går bra, cykeln går uppför så länge det finns fäste

Nedför känns cykeln livlig och poppig och geometrin på cykeln ger självförtroende att välja linjer utifrån fart och inte terräng. I ärlighetens namn skall medges att norra Stockholm bjuder på begränsad fallhöjd. Kommer från en gaffelvinkel på 69 grader och det är stor skillnad. Känns cykeln seg och svår att få med sig i tighta partier, svaret är kort och gott nej, känns smidig och snabb även i tighta svängar.

I flack terräng med mycket rötter och småstök är det bara trampa men cykeln har klart lägre BB höjd så det får man vänjas sig vid. Cykeln känns väldigt trampeffektiv i öppet och halvöppet läge men vill man så går det i princip att låsa båda dämparna bra om man vill köra något grusrally(CV).

Finns det något att ändra på eller göra annorlunda. Har man möjlighet är det nog ingen nackdel att beställa kortare vevarmar. Däcken, Maxxis High Roller II fram, bra grepp och förutsägbart kanske något högt rullmotstånd. Maxxis Rekon, bak känns inte som en favorit rullar inte topp och inte bästa fästet, lite mellanmjölk helt enkelt

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Har nu kört tre gånger på nya Occam, väldigt positiva intryck so far. Köpte M30 med lite upgrades, XT och 1650 fälgar. Jag är 191 cm och kör storlek XL vilket känns helt perfekt.

Finns det något att ändra på eller göra annorlunda. Har man möjlighet är det nog ingen nackdel att beställa kortare vevarmar.
Kul att höra att du är nöjd. Väntar på leverans av min. Vilken längd har du på vevarmarna?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer