Nya Orbea OCCAM

Cowboyknä

Ny medlem
För mig som har både Occam och Optic på önskelistan var det intressant att de tycker att Opticen är bättre utför, trots sina 125/140 i slag. Om man läser båda recensionerna verkar de nog tycka att Opticen är rakt igenom bättre än Occam, fast det kanske man inte får säga i den här tråden... Som alltid beror det på vad man är ute efter. Tycker ju som sagt att båda cyklarna är jävligt sweet.

FredriCX

Medlem
Ja de gillar helt klart båda. De verkar väldigt lika vad gäller geo.

Med tanke på att de kör dämparna utan att justera speciellt mycket, om jag fattar allt rätt, tror jag det finns rätt mycket att ställa in om man vill ha karaktär åt ena eller andra hållet.

Såg även att någon kommenterade att occam testades med styva kolfiberhjul vilket då skulle ge en mindre planterad känsla utförs.

Det är nog bara magkänsla, ta den du får mest habegär av!

Rattnalle

Aktiv medlem
Båda verkar bra och roliga, utan att som Pole döda känslan i stigen. Optic lite schreddigare och Occam lite mer neutral, typ. Ungefär så läste jag det.

Sernevi

Aktiv medlem
Jag läste väl det typ som att optic är valet om man vill ha lite mer gravity focus, harva upp och bomba ner. Occam mer för klassisk stigcykling med upp ner och plattmark. Jag kanske hade sneglat åt Optic om jag hade köpt efter testen, men eftersom jag kör mestadels klassisk göteborgsk plattduro (som downcountry fast tvärtom) så tror jag att jag valt rätt. Ville ju ha nåt mer livligt och rappt uppför än min Remedy jag hade, men samtidigt lite mer kapabelt utför.. Tolkar det som att Opticen mer är det sista och mindre det första.

lodde

Ny medlem
Hola,
en liten uppdatering, har nu kört min nya Occam på de lokala stigarna här i bergen på Mallorca i en Månad o hojen har levererat klockrent!
Det mycket upp o ner med knixiga steniga stigar, tekniskt både ner o även på en massa korta branta uppförsbackar på traverserna.
Den funkar super när man måste trampa uppför överallt o när det är tekniskt o brötigt. Här går det inte att bomba på alla ställen, är för knixigt o farligt med dropoffs, o så rejält med uppförsbackar... Så ett perfekt val för mig.
Allt har hållit ihop hittills, har bytt sadel den som kom med var inte skön.

Bilagor

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
lodde sa:
Hola,
en liten uppdatering, har nu kört min nya Occam på de lokala stigarna här i bergen på Mallorca.....
Allt har hållit ihop hittills, har bytt sadel den som kom med var inte skön.
Kul att höra att du valde rätt.

Vilken av Sadlarna som Occam kommer med bytte du från?

m3lk3r

Medlem
Testat min 4 gånger nu. Köpte den billigaste versionen som kostade ca 24k. Fick dock tillbaka lite pengar pga lackskada så landade på 18,5k. Blev lockad av Marzocchigaffeln, fox float dps, 12-delat slx för den ringa pengen. Toppendämpare båda två och geomentrin känns spot on. På min förra kände jag att 130 mm var precis för lite, jag tycker 140 är perfekt i gbg. Känns alert och trampeffektiv. Har aldrig haft 29 tum innan och det ger faktiskt en liiite mer död känsla än 27,5, inte riktigt samma pop i hojjen men har nog inte vant mig helt än. Känner av att det är längre hjulbas också.

Bromsarna är något av det sämsta jag testat. De där mt201 eller vad det var. Farligt dåliga när man vill ta drops med kort landning.
Cykeln väger dryga 15 kg och jag tror det beror mycket på hjulen, verkar riktigt tunga och har svårt att hitta info om dem.
Skumma däckval dessutom. Rekon 2,4 bak (och HR2 2,5 fram) funkar inte på riktigt stökig stig. Halkar runt och slirar mycket på det bakdäcket, speciellt i rådande gbg-förhållanden. Sätter HR2 bak och ska sätta på DHF fram och byta till tubless sen.

Toppencykel hur som helst!

Klavikel

Aktiv medlem
m3lk3r sa:
Köpte den billigaste versionen som kostade ca 24k. Fick dock tillbaka lite pengar pga lackskada så landade på 18,5k.
Fick du 5 500kr i rabatt för en lackskada?
Bra prutat!
Nu kan du köpa riktiga bromsar för pengarna :)

Är det alu du har eller är alla varianter på samma ram?
Drygt 15kg låter inte särskilt tungt för "budgetvarianten" av en 29a med 140/140 i slag.

Den dyrare för 40 vägde väl strax över 14kg?
Du kan säkert justera bort mkt av den där döda känslan, den har ju fått väldigt bra kritik just för att vara just livlig och snärtig.

Har du redan skaffat däck? Annars är det många som är nöjda med Assegai...

Senast ändrad:

m3lk3r

Medlem
Klavikel sa:
m3lk3r sa:
Köpte den billigaste versionen som kostade ca 24k. Fick dock tillbaka lite pengar pga lackskada så landade på 18,5k.
Fick du 5 500kr i rabatt för en lackskada?
Bra prutat!
Nu kan du köpa riktiga bromsar för pengarna :)

Är det alu du har eller är alla varianter på samma ram?
Drygt 15kg låter inte särskilt tungt för "budgetvarianten" av en 29a med 140/140 i slag.

Den dyrare för 40 vägde väl strax över 14kg?
Du kan säkert justera bort mkt av den där döda känslan, den har ju fått väldigt bra kritik just för att vara just livlig och snärtig.

Har du redan skaffat däck? Annars är det många som är nöjda med Assegai...
Fick ner den en gnutta först men lackskadan gjorde det mesta :)
Japp nu har jag ändå ekonomiskt utrymme till att mixtra lite med komponenter. Tror den lite döda känslan har med 29 tum och den (för mig relativt) långa reachen att göra.

Trodde assegai var ett dh däck. Borde fan testa ett om det är bättre i vätan men det har redan blivit DHF 2.5 fram nu.

@rattnalle japp jag tror hjulen gör en del för denna hojen. Tyvärr en av de dyrare uppgraderingarna.. Men hade varit kul att ha kvar de befintliga för park och köpa nya för stig

FredriCX

Medlem
Någon som har något att skriva om Occamen? Intryck, bra, dåligt, uppgraderingstips, länk till ngt obskyrt tyskt forum eller något?

I väntan på leverans har jag nog läst ALLT som finns på nätet minst 2 ggr, på svenska, engelska och tyska och behöver lite nytt...😁

FredriCX

Medlem
Kom på en fråga, vad vet ni om hjulen för M10? DT Swiss 1650, dvs ngt "specialbyggt" för Orbea.

Och är det konstigt med Fox 36 Factory grip2 150 mm, även det då framtaget för färdiga cyklar.

Rattnalle

Aktiv medlem
CX Grand Prix sa:
Kom på en fråga, vad vet ni om hjulen för M10? DT Swiss 1650, dvs ngt "specialbyggt" för Orbea.

Och är det konstigt med Fox 36 Factory grip2 150 mm, även det då framtaget för färdiga cyklar.
DT350+481 kom vi fram till. Säkert bra.

Gaffeln verkar ju klockren, vad är det för skumt med den?

FredriCX

Medlem
Rattnalle sa:
CX Grand Prix sa:

Gaffeln är 150 mm, inget som går att köpa från Fox i standardutförande, tror jag.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Om jag kommer ihåg rätt så gissade S. på 18 men det är ju en enkel sak att ändra. Det är navet som är ändrat.

Enligt bikeradar är det fälgen från XM 1501 men med ett billigare nav.

lundatok

Aktiv medlem
CX Grand Prix sa:
Rattnalle sa:
CX Grand Prix sa:

Gaffeln är 150 mm, inget som går att köpa från Fox i standardutförande, tror jag.
Finns 150 mm airshafts lösa att köpa till 36an, så det borde inte vara några problem.

andreas_nas

Medlem
Hej,
Jag vet att min bakfälg Mach1 är på Trekstore GBG för lagning. Man ska inte landa kort på gaphopp. Hjulen är ganska tunga. Funkar som reservhjul.

andreas_nas

Medlem
Antagligen så hade en "finare" fälg också gått sönder när jag klantade mig. Mach1 fälgen väger 660g.
Annars är jag nöjd med cykeln. Bakdäcket Maxxis Recon är lite halt i leran nu och bromsarna kanske blir nästa grej att byta ut.

Rattnalle

Aktiv medlem
andreas_nas sa:
Har du kört King of Bongo i Mölnlycke Rattnalle? Den stigen kan nog döda det mesta haha!
Bara tittat på den och konstaterat att jag har för mycket självbevarelsedrift :)
Om det är den jag tänker på.

Någon dag till våren, kanske får ta dhn först för att få självförtroende.

m3lk3r

Medlem
Turkhud sa:
Hej! Jag är lite taggad på att skaffa en H20. Vad säger ni om fälgarna? Mach1 Maxx 25c? Nån som vet nåt?
Samma fälgar som på min h30. Tycker mig känna att de är en gnutta tyngre än vad jag är van vid men det känns ok nu efter några åk. Tycker de borde satt lite bredare fälgar på.
Bakdäcket är halt nu i rådande väder, jag bytte så fort jag kunde.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer