Nya Orbea OCCAM

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
CX Grand Prix sa:
Rattnalle sa:
CX Grand Prix sa:
Hovrar över en köpknapp på en M10. 183 cm, sitter på sadelhöjd 78 cm. Är Large OK tror ni? Ligger lite mitt emellan L och XL, men vill inte ha för stor heller.
Jag är din längd med långa ben. Kommer köpa L. XL blir för mycket race imo. Kan mäta sitthöjden för jämförelse.
Sitter på ungefär din höjd, möjligtvis ytterligare någon cm högre. 175-vevar.
Tackar! Skickade PM till dig förut.
Kan ju tillägga att jag bara provat HT2 i XL, Occam i L. Men de är så lika i storleken att jag ser båda som representativa för varandra på den punkten. Båda kändes väldigt bra att cykla på också. Fick kanske en lite mer rättvis bild av Occam iom mer lagom tryck i dämparna, HT2:an var lite i hårdaste laget om ändå OK, men båda kändes både följsamma och rätt effektiva. Möjligtvis att Occam kändes ännu lite stummare vid trampande och lite mer följsam över hinder men små skillnader.

Skillnaden i storlek är dock väldigt tydlig och gör för mig skillnaden mellan smidig och lekfull och stabil och snabb. XL hade varit klockrent om jag velat racea eller bomba. Nu köpte jag en beg DH istället för att göra det så prio blir mer bus, fast ändå Alp-värdigt.
 
Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
CX Grand Prix sa:
cykelärkul sa:
CX Grand Prix sa:
Hovrar över en köpknapp på en M10. 183 cm, sitter på sadelhöjd 78 cm. Är Large OK tror ni? Ligger lite mitt emellan L och XL, men vill inte ha för stor heller.
WOW en M10... Hoppas det inte komplicerar sig ytterliggare för dig men jag är 180, 84cm innerben och L passar mig perfekt
Det låter ju bra! Har inte mätt mina innerben, men sitter på 78 cm från BB till sadelhöjd. Om du orkar får du gärna mäta din sitthöjd, men nu är jag helt inne på L.

Var har ni köpt cyklarna? Efter att ha kollat på SC HT (listpris gäller...) verkar det ju finnas betydligt större flexibilitet med Orbea-cyklar...
Hinner inte mäta ikväll, blir läggdags strax. Jag kan mäta imorgon :)
 

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
CX Grand Prix sa:
cykelärkul sa:
CX Grand Prix sa:
Hovrar över en köpknapp på en M10. 183 cm, sitter på sadelhöjd 78 cm. Är Large OK tror ni? Ligger lite mitt emellan L och XL, men vill inte ha för stor heller.
WOW en M10... Hoppas det inte komplicerar sig ytterliggare för dig men jag är 180, 84cm innerben och L passar mig perfekt
Det låter ju bra! Har inte mätt mina innerben, men sitter på 78 cm från BB till sadelhöjd. Om du orkar får du gärna mäta din sitthöjd, men nu är jag helt inne på L.
Nu vet jag ju inte vad du menar med sadelhöjden el hur mycket din sadel bygger men om man räknar upp till sadelklämman /fästet så bygger Orbeas längsta stolpe som minst 227 mm och med Ls ST mått på 457 så borde det ju inte vara några problem att få till rätt sitthöjd. På XL är det lite mer tight om dina 78cm är ink sadel annars funkar det där med
 

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
MP3-Sthlm sa:
CX Grand Prix sa:
cykelärkul sa:
CX Grand Prix sa:
Hovrar över en köpknapp på en M10. 183 cm, sitter på sadelhöjd 78 cm. Är Large OK tror ni? Ligger lite mitt emellan L och XL, men vill inte ha för stor heller.
WOW en M10... Hoppas det inte komplicerar sig ytterliggare för dig men jag är 180, 84cm innerben och L passar mig perfekt
Det låter ju bra! Har inte mätt mina innerben, men sitter på 78 cm från BB till sadelhöjd. Om du orkar får du gärna mäta din sitthöjd, men nu är jag helt inne på L.
Nu vet jag ju inte vad du menar med sadelhöjden el hur mycket din sadel bygger men om man räknar upp till sadelklämman /fästet så bygger Orbeas längsta stolpe som minst 227 mm och med Ls ST mått på 457 så borde det ju inte vara några problem att få till rätt sitthöjd. På XL är det lite mer tight om dina 78cm är ink sadel annars funkar det där med
Ja inkl. sadel. Jo L verkar ju lugnt även med 170 mm stolpen.
 

Sernevi

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag sitter på 78 ink sadel, XL med 170 stolpe funkar för mig på 183. Har bra skön utsträckt ställning för klättring där jag tyckte min gamla hoj (som var motsvarande L orbea) var lite trång. Jag gillar dock som Rattnalle skrev ovan att bomba en del, och har ambitionen att köra några race. Har dock en DH hoj för riktig utförsåka.
 

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Sernevi sa:
Jag sitter på 78 ink sadel, XL med 170 stolpe funkar för mig på 183. Har bra skön utsträckt ställning för klättring där jag tyckte min gamla hoj (som var motsvarande L orbea) var lite trång. Jag gillar dock som Rattnalle skrev ovan att bomba en del, och har ambitionen att köra några race. Har dock en DH hoj för riktig utförsåka.
Ja funkar nog bra! Har en riktigt lång och stabil nu och vill gärna testa en cykel åt andra hållet, dock inom modern geo.

Exakt samma längd och sitthöjd, lite kul...:-)
 
Senast ändrad:

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ja då är ju inte Occam XL något alternativ, tittar man på RAD på den så är den större än din nuvarande. Dom övriga är ju väldigt lika i L men alla får ett brantare RAAD än din nuvarande så om du gillar avståndet till styret men vill vara lite mer upprätt kan ju någon av dom vara rätt.
 

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ok, inte för att jag förstår riktigt, men skönt att slutsatsen är att L ändå är OK :-).

Det minskar om inte annat den där efter-beställning-av-för-dyr-cykel-ångesten som alltid verkar komma. Den minskas lite att jag tog i princip alla uppgraderingar, men färgvalen gör ju ångesten är rätt hög ändå. Vilken är den "rätta" kombinationen av typ >1000 000 val liksom...


MP3-Sthlm sa:
Ja då är ju inte Occam XL något alternativ, tittar man på RAD på den så är den större än din nuvarande. Dom övriga är ju väldigt lika i L men alla får ett brantare RAAD än din nuvarande så om du gillar avståndet till styret men vill vara lite mer upprätt kan ju någon av dom vara rätt.
 
Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
CX Grand Prix sa:
Ok, inte för att jag förstår riktigt, men skönt att slutsatsen är att L ändå är OK :-).

Det minskar om inte annat den där efter-beställning-av-för-dyr-cykel-ångesten som alltid verkar komma. Den minskas lite att jag tog i princip alla uppgraderingar, men färgvalen gör ju ångesten är rätt hög ändå. Vilken är den "rätta" kombinationen av typ >1000 000 val liksom...


MP3-Sthlm sa:
Ja då är ju inte Occam XL något alternativ, tittar man på RAD på den så är den större än din nuvarande. Dom övriga är ju väldigt lika i L men alla får ett brantare RAAD än din nuvarande så om du gillar avståndet till styret men vill vara lite mer upprätt kan ju någon av dom vara rätt.
Gjorde du färgval i myO?
 

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
CX Grand Prix sa:
Ok, inte för att jag förstår riktigt, men skönt att slutsatsen är att L ändå är OK :-).

Det minskar om inte annat den där efter-beställning-av-för-dyr-cykel-ångesten som alltid verkar komma. Den minskas lite att jag tog i princip alla uppgraderingar, men färgvalen gör ju ångesten är rätt hög ändå. Vilken är den "rätta" kombinationen av typ >1000 000 val liksom...
RAD är avståndet mellan vevlager till styre, enligt denna teori så finns det ett sånt avstånd för alla och hittar man rätt så känns cykeln rätt.
p5pb16693268.jpg


RAAD är vinkel till styret. Ju större RAAD ju lugnare blir cykeln utför men sämre på klättring.
p5pb16696142.jpg


Din nuvarande har samma RAD som dom övriga L cyklarna men dom övriga har lite större RAAD vilket låter lite som det du söker.

MyO färgvalen är skitsvåra, sitter själv och velar mellan Skyblue/orange eller metallic silver med någon färg.
 

Mini_me

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
MP3-Sthlm sa:
CX Grand Prix sa:
Ok, inte för att jag förstår riktigt, men skönt att slutsatsen är att L ändå är OK :-).

Det minskar om inte annat den där efter-beställning-av-för-dyr-cykel-ångesten som alltid verkar komma. Den minskas lite att jag tog i princip alla uppgraderingar, men färgvalen gör ju ångesten är rätt hög ändå. Vilken är den "rätta" kombinationen av typ >1000 000 val liksom...
*Bild på Världens sexigaste ram*
Med en sån hoj kan inget bli fel :)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
MP3-Sthlm sa:
CX Grand Prix sa:
Ok, inte för att jag förstår riktigt, men skönt att slutsatsen är att L ändå är OK :-).

Det minskar om inte annat den där efter-beställning-av-för-dyr-cykel-ångesten som alltid verkar komma. Den minskas lite att jag tog i princip alla uppgraderingar, men färgvalen gör ju ångesten är rätt hög ändå. Vilken är den "rätta" kombinationen av typ >1000 000 val liksom...
RAD är avståndet mellan vevlager till styre, enligt denna teori så finns det ett sånt avstånd för alla och hittar man rätt så känns cykeln rätt.


RAAD är vinkel till styret. Ju större RAAD ju lugnare blir cykeln utför men sämre på klättring.


Din nuvarande har samma RAD som dom övriga L cyklarna men dom övriga har lite större RAAD vilket låter lite som det du söker.

MyO färgvalen är skitsvåra, sitter själv och velar mellan Skyblue/orange eller metallic silver med någon färg.
Båda de där är ju en ren funktion av stack och reach, som eftersom de är både lätta att mäta och tar hänsyn till höjden på ett bra sätt känns lite lättare att använda och jämföra. Som bonus anges de redan i alla geometritabeller. Lätt att ta hänsyn till smak avseende styrhöjd mm också istället för att behöva räkna det baklänges. Att måtten påverkar varandra hoppas jag de flesta begriper ändå.

Sedan skulle jag också vilja ifrågasätta eller åtminstone nyansera ditt påstående om styrets höjd lite. Det finns förstås rimliga gränser för allt men att flytta upp eller bak styret för att höja din angivna vinkel kan lika gärna innebära mindre vikt på framhjulet och sämre balans och därmed ökad otrygghet nerför. Min gamla Nerve AL+ med 430 i reach I L hade en väldigt hög RAAD men var rätt medioker utför jämfört med nuvarande som i och med rätt låg rise och slammad styrstam har låg RAAD. Det innebär att den tvingar mig att cykla med mer attack vilket gör cykeln avsevärt tryggare utför. Effekten är större ju brantare det blir. Canyonen med sin korta reach lyckades jag faktiskt stegra och krascha på rygg med´på en högfartsträcka när jag gjorde någon misslyckad viktförskjutning. Väldigt obra. Blir det en Occam kommer jag nog överväga väldigt liten eller ingen rise på styret för att inte komma för högt i och med det längre AC-måttet på gaffeln och större diameter på hjulet.
 

Sernevi

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Kan ju sägas att Orbeas storlekstabell säger L upp till 185 cm och XL från 180 cm. Är man i överlappet, som jag själv, så är det ju mest en preferens fråga om man vill ha en lite mindre lekfullare hoj eller en längre stabilare. Jag tycker min känna väldigt lätt att välja linje och poppa mellan linjer med i utförslöpor, och man kan trail jibba lite när man känner för det. Nu har jag inte kört något större berg med den, men det känns också som att om man sänker hälarna och biter i så kan den gå riktigt fort och stabilt också. Blir spännande att hoppa med den när bike parkerna öppnar till våren..
 

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Rattnalle sa:
MP3-Sthlm sa:
CX Grand Prix sa:
Ok, inte för att jag förstår riktigt, men skönt att slutsatsen är att L ändå är OK :-).

Det minskar om inte annat den där efter-beställning-av-för-dyr-cykel-ångesten som alltid verkar komma. Den minskas lite att jag tog i princip alla uppgraderingar, men färgvalen gör ju ångesten är rätt hög ändå. Vilken är den "rätta" kombinationen av typ >1000 000 val liksom...
RAD är avståndet mellan vevlager till styre, enligt denna teori så finns det ett sånt avstånd för alla och hittar man rätt så känns cykeln rätt.


RAAD är vinkel till styret. Ju större RAAD ju lugnare blir cykeln utför men sämre på klättring.


Din nuvarande har samma RAD som dom övriga L cyklarna men dom övriga har lite större RAAD vilket låter lite som det du söker.

MyO färgvalen är skitsvåra, sitter själv och velar mellan Skyblue/orange eller metallic silver med någon färg.
Båda de där är ju en ren funktion av stack och reach, som eftersom de är både lätta att mäta och tar hänsyn till höjden på ett bra sätt känns lite lättare att använda och jämföra. Som bonus anges de redan i alla geometritabeller. Lätt att ta hänsyn till smak avseende styrhöjd mm också istället för att behöva räkna det baklänges. Att måtten påverkar varandra hoppas jag de flesta begriper ändå.

Sedan skulle jag också vilja ifrågasätta eller åtminstone nyansera ditt påstående om styrets höjd lite. Det finns förstås rimliga gränser för allt men att flytta upp eller bak styret för att höja din angivna vinkel kan lika gärna innebära mindre vikt på framhjulet och sämre balans och därmed ökad otrygghet nerför. Min gamla Nerve AL+ med 430 i reach I L hade en väldigt hög RAAD men var rätt medioker utför jämfört med nuvarande som i och med rätt låg rise och slammad styrstam har låg RAAD. Det innebär att den tvingar mig att cykla med mer attack vilket gör cykeln avsevärt tryggare utför. Effekten är större ju brantare det blir. Canyonen med sin korta reach lyckades jag faktiskt stegra och krascha på rygg med´på en högfartsträcka när jag gjorde någon misslyckad viktförskjutning. Väldigt obra. Blir det en Occam kommer jag nog överväga väldigt liten eller ingen rise på styret för att inte komma för högt i och med det längre AC-måttet på gaffeln och större diameter på hjulet.
Men har dina 2 cyklar samma RAD? RAAD som jag förstått det går bara att titta på vid samma RAD mått. Sen så är min exempel ovan förenklade då jag inte tagit hänsyn till stam/styre mm utan mer tittar på utgångsläget.
 

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
CX Grand Prix sa:
Metallic silver gillade jag med. Men sedan insåg jag att det är samma färg som vi har på bilen...-:).
Vilken annan färg är du inne på? Är ju svårt när man sen ska kombinera med texter mm. sen tycker jag riktiga bilder på cyklarna skiljer i färg mot den man ser i MyO
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
MP3-Sthlm sa:
Rattnalle sa:
MP3-Sthlm sa:
CX Grand Prix sa:
Ok, inte för att jag förstår riktigt, men skönt att slutsatsen är att L ändå är OK :-).

Det minskar om inte annat den där efter-beställning-av-för-dyr-cykel-ångesten som alltid verkar komma. Den minskas lite att jag tog i princip alla uppgraderingar, men färgvalen gör ju ångesten är rätt hög ändå. Vilken är den "rätta" kombinationen av typ >1000 000 val liksom...
RAD är avståndet mellan vevlager till styre, enligt denna teori så finns det ett sånt avstånd för alla och hittar man rätt så känns cykeln rätt.


RAAD är vinkel till styret. Ju större RAAD ju lugnare blir cykeln utför men sämre på klättring.


Din nuvarande har samma RAD som dom övriga L cyklarna men dom övriga har lite större RAAD vilket låter lite som det du söker.

MyO färgvalen är skitsvåra, sitter själv och velar mellan Skyblue/orange eller metallic silver med någon färg.
Båda de där är ju en ren funktion av stack och reach, som eftersom de är både lätta att mäta och tar hänsyn till höjden på ett bra sätt känns lite lättare att använda och jämföra. Som bonus anges de redan i alla geometritabeller. Lätt att ta hänsyn till smak avseende styrhöjd mm också istället för att behöva räkna det baklänges. Att måtten påverkar varandra hoppas jag de flesta begriper ändå.

Sedan skulle jag också vilja ifrågasätta eller åtminstone nyansera ditt påstående om styrets höjd lite. Det finns förstås rimliga gränser för allt men att flytta upp eller bak styret för att höja din angivna vinkel kan lika gärna innebära mindre vikt på framhjulet och sämre balans och därmed ökad otrygghet nerför. Min gamla Nerve AL+ med 430 i reach I L hade en väldigt hög RAAD men var rätt medioker utför jämfört med nuvarande som i och med rätt låg rise och slammad styrstam har låg RAAD. Det innebär att den tvingar mig att cykla med mer attack vilket gör cykeln avsevärt tryggare utför. Effekten är större ju brantare det blir. Canyonen med sin korta reach lyckades jag faktiskt stegra och krascha på rygg med´på en högfartsträcka när jag gjorde någon misslyckad viktförskjutning. Väldigt obra. Blir det en Occam kommer jag nog överväga väldigt liten eller ingen rise på styret för att inte komma för högt i och med det längre AC-måttet på gaffeln och större diameter på hjulet.
Men har dina 2 cyklar samma RAD? RAAD som jag förstått det går bara att titta på vid samma RAD mått. Sen så är min exempel ovan förenklade då jag inte tagit hänsyn till stam/styre mm utan mer tittar på utgångsläget.
Knappast, även om jag inte mätt så bör den nya vara avsevärt längre. Jag ser som sagt inte vitsen jämfört med stack/reach som mått eftersom de redogör för samma sak men en vinkel är svårare att mäta.
 

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Rattnalle sa:
Knappast, även om jag inte mätt så bör den nya vara avsevärt längre. Jag ser som sagt inte vitsen jämfört med stack/reach som mått eftersom de redogör för samma sak men en vinkel är svårare att mäta.
RAD/RAAD är ganska lätt att räkna ut om man har stack och reach. Men hade cyklarna inte samma RAD så kan man inte jämföra RAAD. I ovan exempel så har cyklarna i L samma RAD inom några mm(dvs det går att justera med styre mm)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
MP3-Sthlm sa:
Rattnalle sa:
Knappast, även om jag inte mätt så bör den nya vara avsevärt längre. Jag ser som sagt inte vitsen jämfört med stack/reach som mått eftersom de redogör för samma sak men en vinkel är svårare att mäta.
RAD/RAAD är ganska lätt att räkna ut om man har stack och reach. Men hade cyklarna inte samma RAD så kan man inte jämföra RAAD. I ovan exempel så har cyklarna i L samma RAD inom några mm(dvs det går att justera med styre mm)
Jag förstår fortfarande inte varför man skulle räkna ut det om man har stack och Reach som i allt väsentligt är samma information.
 

jonte987

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
MP3-Sthlm sa:
Det är väl lättare med 1 tal än 2 att jämföra?
Ja, tills man blandar in vinkeln. Han presenterar det lite som ett snabbt sätt att få till samma setup på en ny cykel. Jag får känslan av att han är lite av en snurrgubbe som mest vill sälja sin bok.
 

lodde

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Har kört en del hårdare tekniska pass i veckan här nere i España o kan bara konstatera att Occam 2020 rockar fett för den all mountain hojning som det är här, långa uppförsbackar o tekniska stigar med mycket sten o slag. Supernöjd med hojen, klättrar som en dröm o käkar rock gardens!
Angående diskussionen om reach så kan man inte riktigt jämföra olika hojar, nya Occam har brantare sadelstolpe så klättringen blir effektivare o reachen känns kortare än vad den är.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
lodde sa:
Har kört en del hårdare tekniska pass i veckan här nere i España o kan bara konstatera att Occam 2020 rockar fett för den all mountain hojning som det är här, långa uppförsbackar o tekniska stigar med mycket sten o slag. Supernöjd med hojen, klättrar som en dröm o käkar rock gardens!
Angående diskussionen om reach så kan man inte riktigt jämföra olika hojar, nya Occam har brantare sadelstolpe så klättringen blir effektivare o reachen känns kortare än vad den är.
Helt korrekt vid sittande cykling men stående är det mer jämförbart. För egen del är det då jag bryr mig mest eftersom jag står där det är roligast och svårast. Men givetvis måste man jämföra helheten. Occam är väldigt balanserad tycker jag, bra utan att vara extrem på någon punkt. Därför ganska tacksam att jämföra med annat.
 
Senast ändrad:

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
lodde sa:
Har kört en del hårdare tekniska pass i veckan här nere i España o kan bara konstatera att Occam 2020 rockar fett för den all mountain hojning som det är här, långa uppförsbackar o tekniska stigar med mycket sten o slag. Supernöjd med hojen, klättrar som en dröm o käkar rock gardens!
Angående diskussionen om reach så kan man inte riktigt jämföra olika hojar, nya Occam har brantare sadelstolpe så klättringen blir effektivare o reachen känns kortare än vad den är.
Låter bra!
 

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
lodde sa:
Har kört en del hårdare tekniska pass i veckan här nere i España o kan bara konstatera att Occam 2020 rockar fett för den all mountain hojning som det är här, långa uppförsbackar o tekniska stigar med mycket sten o slag. Supernöjd med hojen, klättrar som en dröm o käkar rock gardens!
Angående diskussionen om reach så kan man inte riktigt jämföra olika hojar, nya Occam har brantare sadelstolpe så klättringen blir effektivare o reachen känns kortare än vad den är.
Härligt, vissa har ju tyckt att den har väldigt låg BB jämfört med andra cyklar, är det något du märkt av?
 

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Rattnalle sa:
MP3-Sthlm sa:
Det är väl lättare med 1 tal än 2 att jämföra?
Du måste ändå ha båda eftersom höjd inte går att ersätta med längd. Så antingen längd plus vinkel eller två längder.
Tanken är ju att förenkla. Behövs ju en hel Geo tabell för att beskriva en cykel. Men RAD kan ge lite mer info än bara reach och jämför man mellan cyklar är ett tal lättare än 2 som har ett förhållande mellan varandra. men i slutändan så är det samma sak. Bird 145 har längst reach av cyklarna men eftersom den har så låg stack så är avståndet BB-HT det 3 lägsta av uppställningen. RAD ger det direkt, REach och stack behöver man nog fundera en liten stund innan man kommer fram till det.
 

lodde

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
MP3-Sthlm sa:
lodde sa:
Har kört en del hårdare tekniska pass i veckan här nere i España o kan bara konstatera att Occam 2020 rockar fett för den all mountain hojning som det är här, långa uppförsbackar o tekniska stigar med mycket sten o slag. Supernöjd med hojen, klättrar som en dröm o käkar rock gardens!
Angående diskussionen om reach så kan man inte riktigt jämföra olika hojar, nya Occam har brantare sadelstolpe så klättringen blir effektivare o reachen känns kortare än vad den är.
Härligt, vissa har ju tyckt att den har väldigt låg BB jämfört med andra cyklar, är det något du märkt av?
Nej har inte märkt något speciellt, beror kanske lite på vilka pedaler man kör o får väl byta till lite kortare vevar om det är problem, idag var det riktigt brötigt men det var inga problem.
 

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
lodde sa:
Nej har inte märkt något speciellt, beror kanske lite på vilka pedaler man kör o får väl byta till lite kortare vevar om det är problem, idag var det riktigt brötigt men det var inga problem.
Beställde min med 170 så borde funka. Annars får man ju byta, vevar räknas väl som förbrukningsvara;)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
MP3-Sthlm sa:
lodde sa:
Nej har inte märkt något speciellt, beror kanske lite på vilka pedaler man kör o får väl byta till lite kortare vevar om det är problem, idag var det riktigt brötigt men det var inga problem.
Beställde min med 170 så borde funka. Annars får man ju byta, vevar räknas väl som förbrukningsvara;)
Mina vevar har hängt med sen 2011. Nu är det väl slut på det iom boost.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
MP3-Sthlm sa:
Rattnalle sa:
MP3-Sthlm sa:
Det är väl lättare med 1 tal än 2 att jämföra?
Du måste ändå ha båda eftersom höjd inte går att ersätta med längd. Så antingen längd plus vinkel eller två längder.
Tanken är ju att förenkla. Behövs ju en hel Geo tabell för att beskriva en cykel. Men RAD kan ge lite mer info än bara reach och jämför man mellan cyklar är ett tal lättare än 2 som har ett förhållande mellan varandra. men i slutändan så är det samma sak. Bird 145 har längst reach av cyklarna men eftersom den har så låg stack så är avståndet BB-HT det 3 lägsta av uppställningen. RAD ger det direkt, REach och stack behöver man nog fundera en liten stund innan man kommer fram till det.
Det låter inte så mycket som en förenkling som att helt enkelt utesluta delar av informationen. Hela geometritabellen behövs ändå för att kunna jämföra cyklar ur olika aspekter.
 

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Min blir med 170 mm vevar, 50 mm stam och 150-gaffeln då. Sedan blev jag lite fundersam ang. bashguard. Det finns inte iscg 05 eller vad det heter? Använder man inte bashguard? Mitt nuvarande är ganska mosat 😯
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
CX Grand Prix sa:
Rattnalle sa:
CX Grand Prix sa:
Min blir med 170 mm vevar, 50 mm stam och 150-gaffeln då. Sedan blev jag lite fundersam ang. bashguard. Det finns inte iscg 05 eller vad det heter? Använder man inte bashguard? Mitt nuvarande är ganska mosat 😯
https://happyride.se/forum/read.php/1/3645551
Frågan kvarstår...🤔😁
Enda alternativet är att klämma något mellan vevlagret och ramen, det jag frågar efter där.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer