Nya Orbea OCCAM

Swoop

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Om nån går i tankarna att handla Orbea från Trispot i Stockholm så känner jag att jag måste nämna att det inte är en bra idé.

Massa strul och konstigheter har jag hört om från en kompis som till slut var tvungen att ta kontakt direkt med Orbea för att få klarhet.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hälsingland sa:
Rattnalle sa:
Slängde iväg ett mail till wheelsports.de och frågade om pris på ramkit, finns inte ens listat på deras hemsida.
Hoppas det inte är alltför billigt, jag sneglade på Orbea innan jag ramlade in hos lbs på lunchen och råkade beställa FEX 2020...
Haha.

Mitt alternativ annars på shortlist är Hightower 2020 så jag misstänker att jag kommer tycka det r relativt billigt :-)

Fuelen verkar annars riktigt bra. Jag väljer bort den för att jag vill ha en mer alp-värdig cykel.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Rattnalle sa:
Hälsingland sa:
Rattnalle sa:
Slängde iväg ett mail till wheelsports.de och frågade om pris på ramkit, finns inte ens listat på deras hemsida.
Hoppas det inte är alltför billigt, jag sneglade på Orbea innan jag ramlade in hos lbs på lunchen och råkade beställa FEX 2020...
Haha.

Mitt alternativ annars på shortlist är Hightower 2020 så jag misstänker att jag kommer tycka det r relativt billigt :-)

Fuelen verkar annars riktigt bra. Jag väljer bort den för att jag vill ha en mer alp-värdig cykel.
Okej ja alperna lär jag inte hamna i på cykel iaf, jag kör FEX 2018 idag och trivs riktigt bra på den hojen. Bytte upp mig till XL nu så det ska bli kul att förhoppningsvis hamna på en mer passande storlek då jag är 189cm lång.

Putte.w

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Swoop sa:
Om nån går i tankarna att handla Orbea från Trispot i Stockholm så känner jag att jag måste nämna att det inte är en bra idé.

Massa strul och konstigheter har jag hört om från en kompis som till slut var tvungen att ta kontakt direkt med Orbea för att få klarhet.
Trispot är riktigt usla !

pdal

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Rattnalle sa:
pdal sa:
Rattnalle sa:
Gott, hoppas det går bra!
Blixtsnabbt svar, preliminärt kanske 2500 för ett ramkit. Dock varnade de för lång väntetid, frågade lite vad det innebär ungefär.
Det är ju bra pris.
Snabba på mailen ja, till och med efter kl 23. Men de verkar ha svårt att säga så mycket om lev.tid.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nya Orbea OCCAM
Lite halvbesviken jag frågade om vikt på Occam H20 och det kom fram till 15.01 kg på storlek medium utan pedaler. Frågade om vikt på ram men de visste de inte. Vad väger så mycket tror ni? Roligt att bikester säger 13.06kg, detta förstog jag att det inte var sant men att det var så off det trodde jag inte. Någon som vet ungefär hur mycket det skiljer sig i vikt från small till medium ramar? T.ex YT cf comp står det 13.4kg men då är det minsta ramen. Ska man räkna med ett halvt kilo mer på strl medium då?

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
cykelärkul sa:
Lite halvbesviken jag frågade om vikt på Occam H20 och det kom fram till 15.01 kg på storlek medium utan pedaler. Frågade om vikt på ram men de visste de inte. Vad väger så mycket tror ni? Roligt att bikester säger 13.06kg, detta förstog jag att det inte var sant men att det var så off det trodde jag inte. Någon som vet ungefär hur mycket det skiljer sig i vikt från small till medium ramar? T.ex YT cf comp står det 13.4kg men då är det minsta ramen. Ska man räkna med ett halvt kilo mer på strl medium då?
Storleken gör inte så mycket, absolut max ett halvkilo men förmodligen mindre. Det skiljer ju bara ett par cm på några rör.

Men 15 är rätt tungt utan fjäderdämpare, alpdäck och liknande. Frågan är om det verkligen stämmer heller.

pdal

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
15 är inte omöjligt för H20, eftersom H10 väger 14,5 i medium. Men frågan är om skillnad på hjul och vevparti gör 500g.

Nya Orbea OCCAM
Då lär ju min Orbea med pedaler och size Large på ramen väga närmare 16kg ^^ Tycker ändå den känns väldigt lätt och rapp men jag har inte provat mycket annat heller. Men hade jag vetat detta är det faktiskt tveksamt om jag hade köpt den. Typiskt när man är stressad, fanns bara 1 kvar i lager så gick på Bikesters vikt.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
cykelärkul sa:
Då lär ju min Orbea med pedaler och size Large på ramen väga närmare 16kg ^^ Tycker ändå den känns väldigt lätt och rapp men jag har inte provat mycket annat heller. Men hade jag vetat detta är det faktiskt tveksamt om jag hade köpt den. Typiskt när man är stressad, fanns bara 1 kvar i lager så gick på Bikesters vikt.
Skaffa en bagagevåg så har du en lämplig våg att väga cykel och prylar med.

Nya Orbea OCCAM
Hälsingland sa:
cykelärkul sa:
Bra idé, det ska jag göra.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
cykelärkul sa:
Hälsingland sa:
cykelärkul sa:
Min FEX 8 med Fox 36 och annan bakdämp och Newmen 29" hjul väger in på 14,7kg. Enligt min Excelkalkyl på nya cykeln ska den väga 12,9kg men jag har förmodligen glömt något eller har fel vikt på någon del. Men inte så långt över 13kg hoppas jag iaf med samma Fox 36.

Min FEX 8 vägde klart mindre innan med annan gaffel och kolfiber 27,5". Men cykeln upplevs mycket lättare efter byte till 29" så mycket sitter ju i känslan ändå.

Nya Orbea OCCAM
Ok den nya Fuel ex 8 2020 väger 14,55kg i medium. Då betalar man 6k mer än occam h20 så det låter ju logiskt. Undra hur mycket jag kan få ner orbean i vikt för 6000:-

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hälsingland sa:
cykelärkul sa:
Hälsingland sa:
cykelärkul sa:
Min FEX 8 med Fox 36 och annan bakdämp och Newmen 29" hjul väger in på 14,7kg. Enligt min Excelkalkyl på nya cykeln ska den väga 12,9kg men jag har förmodligen glömt något eller har fel vikt på någon del. Men inte så långt över 13kg hoppas jag iaf med samma Fox 36.

Min FEX 8 vägde klart mindre innan med annan gaffel och kolfiber 27,5". Men cykeln upplevs mycket lättare efter byte till 29" så mycket sitter ju i känslan ändå.
Jag gjorde en excelkalkyl för min gamla cykel innan jag började göra en för den nya. Jag saknar ungefär ett halvkilo i listan mot bagagevågen, visserligen med osäker vikt på ett par grejer, så jag räknar med en ungefär motsvarande diff på kalkylen för nya cykeln.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Rattnalle sa:
Hälsingland sa:
cykelärkul sa:
Hälsingland sa:
cykelärkul sa:

Jag gjorde en excelkalkyl för min gamla cykel innan jag började göra en för den nya. Jag saknar ungefär ett halvkilo i listan mot bagagevågen, visserligen med osäker vikt på ett par grejer, så jag räknar med en ungefär motsvarande diff på kalkylen för nya cykeln.
Ja man missar ju säkerligen någonting, hjulen har jag vägt färdiga iaf, tejpade med däck och gucka så där ska det vara rätt. Sen ska man inte glömma all skit som sitter på när man är dålig på att tvätta som jag är :D

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hälsingland sa:
Rattnalle sa:
Hälsingland sa:
cykelärkul sa:
Hälsingland sa:
cykelärkul sa:

Ja man missar ju säkerligen någonting, hjulen har jag vägt färdiga iaf, tejpade med däck och gucka så där ska det vara rätt. Sen ska man inte glömma all skit som sitter på när man är dålig på att tvätta som jag är :D
Tvättar cykeln gör jag om den ska packas i väska eller mekas med typ :-)

Erik O

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jättefin hoj men varför måste sadelrörslängden vara så onödigt lång i XL. Omöjligt att hitta en som passar om man vill ha lite längre reach än L men inte vill ha nåt jäkla staket mellan benen.

Swoop

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
lundatok sa:
Putte.w sa:
Swoop sa:

Trispot är riktigt usla !
Är inte Trispot i rekonstruktion?
Jo, så är det väl numera, men de har inte varit tydliga med att de gick in i en sådan.

I detta fallet tog de emot handpenning och bekräftade att de gjort en beställning, men gjorde inget alls i själva verket. Detta uppdagades inte förrän flera månader efteråt.

Nya Orbea OCCAM
Nu e cykeljäveln vägd! 15.45kg i size Large och med pedaler (ej tubeless) Får la ner han till 15kg med tubeless. Känns väl ändå helt okej för en cykel värd 29k.

Alfakrull

Medlem
Nya Orbea OCCAM
cykelärkul sa:
Nu e cykeljäveln vägd! 15.45kg i size Large och med pedaler (ej tubeless) Får la ner han till 15kg med tubeless. Känns väl ändå helt okej för en cykel värd 29k.
Möjligtvis om du bara tar bort slangarna. Men det kan nog behövas tejp, ventiler och tätningsvätska för att det ska funka att cykla med, och då blir inte viktskillnaden så imponerande...

Nya Orbea OCCAM
Alfakrull sa:
cykelärkul sa:
Möjligtvis om du bara tar bort slangarna. Men det kan nog behövas tejp, ventiler och tätningsvätska för att det ska funka att cykla med, och då blir inte viktskillnaden så imponerande...
Han e smutsig också. ?

Pelle Hå

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Pelle Hå sa:
Rattnalle sa:
pdal sa:
Rattnalle sa:
Gott, hoppas det går bra!
Blixtsnabbt svar, preliminärt kanske 2500 för ett ramkit. Dock varnade de för lång väntetid, frågade lite vad det innebär ungefär.

För kolfiberram? Inkl eller exkl dämpare?
Ja, bara de som finns med customlack. Jag förutsätter att det är ink dämpare eftersom det är det Orbea erbjuder själva på hemsidan.

Sernevi

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nu har jag hunnit få två rundor på min 2020 Occam M30, och de initiala intrycken är sjukt bra.

Jag är helt stum av hur bra den klättrar, den är verkligen extremt effektiv både på teknisk stig och asfalt/grusklättringar. Där min gamla hoj (uppgraderad remedy 8 från 2017) kändes trött och trög och jag alltid slog på trampläge eller låste dämparen känns Orbean pigg och rapp. Med dämparen helt öppen klättrar Orbean snabbare och piggare än vad Remedyn gjorde med låst dämpare, vilket säkert beror på sittställning och sadelrörsvinkel..

Utför känns den minst lika kompetent som gamla hojen. Kanske att den är mer limmad mot underlaget och lite svårare att poppa över saker, men det kan vara en fråga om att laborera lite med dämparna. Den känns annars väldigt kvick och lekfull och jag kan placera den och hoppa mellan linjer precis som jag vill. Har bara testat den i hemmaskogar och där var jag aldrig i närheten av gränsen för min Remedy, men jag får intrycket Orbean kommer klara större berg och terräng (åker regelbudet i Hafjell, Drammen osv) bättre.

Vikten får jag säga var en besvikelse, 14.8 kg vägde jag med bagagevåg för en XL, helt stock utom att jag specade den med DPX2 bakdämpare, 36a fram och DHF/DHR däck tubeless utan inserts, bytt bromsar till Sram G2 RSC och Odi Elite grepp.

Min Remedy vägde mindre, och hade då ändå aluminiumram... Men den var å andra sidan en storlek mindre (L istf XL) och hade samma däck men i 27,5", XX1 kolfibervevar, XT 11 delade växlar och Hope tech enduro hjul. Orbean känns dock på något sätt lättare när man lyfter den, vilket jag inte kan förklara alls (möjligen lägre tyngdpunkt? Mycket märkligt) och den känns framförallt ett eller två kilo lättare när man cyklar på den.

Hade hoppats få ner hojen under 14, men det kräver nog kolfibervevparti, rejält lätta hjul och förmodligen en kolfiberkockpit, och så som cykeln känns tycker jag helt enkelt inte det är värt pengarna. Vikten stör mig inte alls i nuläget förvånansvärt nog.

Bilagor

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
Grattis! Sjukt fin cykel. Blev också besviken på vikten på min H20 men efter att har cyklat ett par veckor och lärt mig mer hur den fungerar finns det nog ingen annan cykel jag hade valt för priset. Jag är verkligen helnöjd. Dock hade jag önskat att H20 även fanns i den färgen du har.. ;)

Sernevi

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Kan tillägga angående storlek att jag är 183 cm, sadelhöjd normalt 78 cm. Är orbeas stock 170 mm dropper monterad, jag har kanske någon cm marginal att höja till det men sitter rätt bekvämt med stolpen slammed. Inte mätt hur mycket stack den har. (ska tillägga att det är en väldigt skön stolpe, bra reglage och skön action)

Sadeln ganska I mitten av railsen och 45 mm stam ger mig en väldigt bekväm sittställning. Bytte från min L Remedy för att jag ville få längre cockpit sittande och detta känns spot on.

Väldigt skönt styre också, bra sweep.

Lite ovant I början att få tillräckligt med vikt i fram änden efter att ha varit van vid kortare cyklar, men redan börjat vänja mig och gillar det.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Sernevi sa:
Vikten får jag säga var en besvikelse, 14.8 kg vägde jag med bagagevåg för en XL, helt stock utom att jag specade den med DPX2 bakdämpare, 36a fram och DHF/DHR däck tubeless utan inserts, bytt bromsar till Sram G2.
Varför valde du en M30 och inte M10 när du ändå bytte dämpare och gaffel. Med m10 hade du ju då fått kolfiber cockpit och finare hjul.

Sernevi

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
MP3-Sthlm sa:
Sernevi sa:
Vikten får jag säga var en besvikelse, 14.8 kg vägde jag med bagagevåg för en XL, helt stock utom att jag specade den med DPX2 bakdämpare, 36a fram och DHF/DHR däck tubeless utan inserts, bytt bromsar till Sram G2.
Varför valde du en M30 och inte M10 när du ändå bytte dämpare och gaffel. Med m10 hade du ju då fått kolfiber cockpit och finare hjul.
Typ 10 papp mer, och då var jag redan typ 10 över budget. Fick en deal där jag fick bakdämparuppgeaderingen på köpet vid förhandsorder.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Men dämparen är ju samma pengar som Fox 36 uppgraderingen på M10 så kvittar vi dom och lägger på fox 36 på M30 så diffar det bara 6000 som man får ganska mycket mer på.

Sernevi

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
MP3-Sthlm sa:
Men dämparen är ju samma pengar som Fox 36 uppgraderingen på M10 så kvittar vi dom och lägger på fox 36 på M30 så diffar det bara 6000 som man får ganska mycket mer på.
Har man inte pengarna så har man inte... Jag förhandsbokade en färdigspecad hoj som en butik beställt, och i butiken jag köpte den skiljer det 800 GBP mellan vad jag betalade för min och vad en M10 med motsvarande uppgraderingar kostar, vilket är ett blont ifrån 10k SEK... Och då hade jag fortfarande behövt byta bromsarna.

Jag ser inte det som en större uppgradering till en M10 ärligt talat, ska jag uppgradera så vill jag ha nya XTR-naven eller möjligen nya Bontrager Line hjulen där båda har runt 100 POE (och XTR naven är knäpptysta, vilket är löjligt nice) och kolfibervevar. Finns inte så många gram att spara på styrcombon ändå troligen, och som jag skrev ovan var det ett väldigt skönt styre så jag ser ingen större anledning att slänga pengar på att byta det (till skillnad från styret som satt på Remedyn, som jag alltid tyckte kändes lite konstigt ända tills jag sålde)

Oavsett vad man tycker om beslutet så är det den hojen jag köpte och gav ett litet utlåtande om ovan, för att kanske kunna ge de som kikar på hojen lite mer än bara journalisternas utlåtanden.

marr

Moderator
Forumvärd
Nya Orbea OCCAM
Sernevi sa:
MP3-Sthlm sa:
Har man inte pengarna så har man inte... Jag förhandsbokade en färdigspecad hoj som en butik beställt, och i butiken jag köpte den skiljer det 800 GBP mellan vad jag betalade för min och vad en M10 med motsvarande uppgraderingar kostar, vilket är ett blont ifrån 10k SEK... Och då hade jag fortfarande behövt byta bromsarna.

Jag ser inte det som en större uppgradering till en M10 ärligt talat, ska jag uppgradera så vill jag ha nya XTR-naven eller möjligen nya Bontrager Line hjulen där båda har runt 100 POE (och XTR naven är knäpptysta, vilket är löjligt nice) och kolfibervevar. Finns inte så många gram att spara på styrcombon ändå troligen, och som jag skrev ovan var det ett väldigt skönt styre så jag ser ingen större anledning att slänga pengar på att byta det (till skillnad från styret som satt på Remedyn, som jag alltid tyckte kändes lite konstigt ända tills jag sålde)

Oavsett vad man tycker om beslutet så är det den hojen jag köpte och gav ett litet utlåtande om ovan, för att kanske kunna ge de som kikar på hojen lite mer än bara journalisternas utlåtanden.
Liten grej om xtr naven bara. De fick aldrig rätt på den tysta delen. Så de finna inte tysta xtr nav. Förhoppningsvis kommer det.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer