Nya Orbea OCCAM

groove

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Hej på er! En nybörjare här som beställt sin första MTB om man inte ska räkna mina gamla Wheeler på 90-talet :)
Väntar på en H20 med uppgraderad gaffel, det sägs att den ska bli klar i fabrik denna vecka :)
Shit vad jag längtar.. skulle varit klar i början av april men sen kom Coronan :/

Pikebuster

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Hej! Är en novis på detta område, men ska börja cykla MTB nu som alternativträning till orienteringen (löpning). Fått ett rätt så bra erbjudande på en Occam H30. Är det en bra instegscykel? Hur står den emot t.ex Trek Fuel EX 7? Vad är skillnaden mellan Occam H30 och OIZ H30?

Många frågor, men hoppas att jag får hjälp. :)

Ubåt

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Beror mest på vad du tycker om eller tror du vill cykla. Grovt generaliserat;
Enklare stigar, grusväg, a`la cykelvasan (XC, långlopp etc) - då är Oiz ett utmärkt val.
Mer tekniskt, all mountain, fjäll, enduro-light - välj Occam.
Som träningsredskap och om du sneglar på MTB-OL skulle jag definitivt välja Oiz eller annan motsvarande typ Allebike Marathon, Canyon Lux (eller möjligen Neuron) etc. Gillar du mer tekniskt men kan leva med att kanske inte vara lika snabb där det är enkel cykling så är Occam ett utmärkt val men även ett gäng andra cyklar med motsvarande geometri och fjädring.
Trek är kanonfina cyklar men jag har ingen erfarenhet av deras modeller så det får någon annan kommentera. Cykling är ett grymt bra komplement till orientering och löpning.

Fundadores

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hej! Är en novis på detta område, men ska börja cykla MTB nu som alternativträning till orienteringen (löpning). Fått ett rätt så bra erbjudande på en Occam H30. Är det en bra instegscykel? Hur står den emot t.ex Trek Fuel EX 7? Vad är skillnaden mellan Occam H30 och OIZ H30?

Många frågor, men hoppas att jag får hjälp. :)
Occam H30 är bättre än Fuel ex 7. Mer enduroaktig jämfört med Fuel ex men ingen av dem är en XC hoj. Om du är orienterare gissar jag att du vill ut i riktiga skogen och inte nöta grusväg, eller?

Pikebuster

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Occam H30 är bättre än Fuel ex 7. Mer enduroaktig jämfört med Fuel ex men ingen av dem är en XC hoj. Om du är orienterare gissar jag att du vill ut i riktiga skogen och inte nöta grusväg, eller?
Ok, då kanske det blir en Occam H30 framför en OIZ. Har tänkt cykla en hel del efter gamla trakor/drivningsvägar, så jag föredrar stigar och skog framför grusvägar.

På vilket sätt är Occam H30 bättre än Fuel ex 7? Bättre komponenter eller bättre byggd?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är nog lättare att lista vad som inte klarar traktorspår. Men ett bra erbjudande på en h30 kommer ju göra att han klarar dom flesta stigar oavsett om det är traktor rådjur eller snöras som skapat dom.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fuel ex 7 ligger väl på samma pris som h20 och då har ju h20 roligare gaffel, växlar och bromsar. H30 ligger ju på samma nivå som ex 7 men då har man ju lite pengar över att uppgradera för.

emmjo880

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Ok! Fuel Ex skriver ju att det är en maratoncykel (men skriver också att den klarar av enduro..), vilket ju gör att man blir lite mer tveksam när jag inte är ute efter en långloppscykel. Förstår dock inte hur de kan tycka att det är maratoncykel...

alidhojd

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Står tidigare i tråden inlägg #78

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Occamen har ett för sin slaglängd väldigt trampeffektivt länkage som svarar bra, så den är rätt vettig som allroundcykel. Men ska slaglängden inte utnyttjas finns det så klart bättre alternativ.

groove

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Står tidigare i tråden inlägg #78

Kan rekommendera Cykelhuset i Upplands Väsby för de som håller till i norra Stockholm!

Freddie L

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det ges lite dubbla budskap här ovan. Jag tror att en orienterare som vill ha ett träningsredskap att cykla traktor/drivningsvägar ska titta på en Oiz före en Occam. Oiz:en är kapabel till så mycket mer än grusvägar och Cykelvasan... Den kanske kallas XC-hoj vilket kan låta lite förklenande, men det är en stigcykel. En stigcykel för normala svenska förhållanden. Med hyfsat modern geo.

Många på Happy cyklar omkring på hojar med mer slaglängd. Det beror på att de stigar de cyklar är lite mer krävande än genomsnittet, de letar aktivt reda på de som lutar nedåt, är rejält steniga och rotiga, de hoppar och droppar när tillfälle ges. De åker gärna en bit med bilen för att komma till rätt spot. De behöver knäskydd, armbågsskydd och en lite kraftigare hjälm. Eller ja, det är vad de intalar sig själva iaf. Troligen skulle många klara sig bättre på nåt kortslagigt för 90% av cyklingen.

Ser du dig själv i knäskydd, letandes efter svåra linjer? Occam.
Vill du ut och köra långt, kanske hålla lite koll på pulsen? Oiz.

[Det är fredag va? Lite svårt i permitteringstider...]

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det ges lite dubbla budskap här ovan. Jag tror att en orienterare som vill ha ett träningsredskap att cykla traktor/drivningsvägar ska titta på en Oiz före en Occam. Oiz:en är kapabel till så mycket mer än grusvägar och Cykelvasan... Den kanske kallas XC-hoj vilket kan låta lite förklenande, men det är en stigcykel. En stigcykel för normala svenska förhållanden. Med hyfsat modern geo.

Många på Happy cyklar omkring på hojar med mer slaglängd. Det beror på att de stigar de cyklar är lite mer krävande än genomsnittet, de letar aktivt reda på de som lutar nedåt, är rejält steniga och rotiga, de hoppar och droppar när tillfälle ges. De åker gärna en bit med bilen för att komma till rätt spot. De behöver knäskydd, armbågsskydd och en lite kraftigare hjälm. Eller ja, det är vad de intalar sig själva iaf. Troligen skulle många klara sig bättre på nåt kortslagigt för 90% av cyklingen.

Budskapet var ju ändå att undvika grusväg, som jag förstod det. Men beroende på var man bor och hur man gillar att cykla hållet jag helt med om att en kapabel 120-hoj av något slag förmodligen är fullt lika rimlig som alternativ

Occamen är rapp för sin slaglängd men om jag inte tänkte resa till typ alperna med den (någon gång sen, i en annan verklighet) hade jag förmodligen inte köpt den heller för cykling här hemma i Göteborg.

Freddie L

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Budskapet var ju ändå att undvika grusväg, som jag förstod det. Men beroende på var man bor och hur man gillar att cykla hållet jag helt med om att en kapabel 120-hoj av något slag förmodligen är fullt lika rimlig som alternativ

Occamen är rapp för sin slaglängd men om jag inte tänkte resa till typ alperna med den (någon gång sen, i en annan verklighet) hade jag förmodligen inte köpt den heller för cykling här hemma i Göteborg.
Pikebuster skrev:
”Har tänkt cykla en hel del efter gamla trakor/drivningsvägar, så jag föredrar stigar och skog framför grusvägar.”

Låter kanske ändå inte som han tänkt sig värsta stöket?

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Pikebuster skrev:
”Har tänkt cykla en hel del efter gamla trakor/drivningsvägar, så jag föredrar stigar och skog framför grusvägar.”

Låter kanske ändå inte som han tänkt sig värsta stöket?
Det var nåt mer inlägg efter det, hade jag för mig. Men nej håller med om att det som beskrivs är mer i gränslandet XC/Trail än Trail/Enduro som Occam rör sig i.

Freddie L

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det var nåt mer inlägg efter det, hade jag för mig. Men nej håller med om att det som beskrivs är mer i gränslandet XC/Trail än Trail/Enduro som Occam rör sig i.
Nej. Det är allt han skrev om tilltänkt användningsområde.

Jag är övertygad om att Occam är en trevlig hoj, och att ni som har den är nöjda. Den är säkert otroligt trampeffektiv för en 140hoj. Jag skulle gärna ha en som komplement till min 100/100. Men jag tycker det är ett dåligt råd utifrån den infon vi fått, och vad man (bara jag?) kan läsa mellan raderna.

Det var lättare att ge råd för tio år sen. Då hade man föreslagit en Canyon Ht i ett sånt här fall.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nej. Det är allt han skrev om tilltänkt användningsområde.

Jag är övertygad om att Occam är en trevlig hoj, och att ni som har den är nöjda. Den är säkert otroligt trampeffektiv för en 140hoj. Jag skulle gärna ha en som komplement till min 100/100. Men jag tycker det är ett dåligt råd utifrån den infon vi fått, och vad man (bara jag?) kan läsa mellan raderna.

Det var lättare att ge råd för tio år sen. Då hade man föreslagit en Canyon Ht i ett sånt här fall.
Jag tror vi läser olika saker mellan raderna utifrån hur vi själva cyklar :-)

emmjo880

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Nu står valet mellan Trek Fuel Ex 8 och Orbea Occam H20. Treken är ju ca 5 k dyrare men fråga är om det kommer vara bättre/roligare än Orbea så att den är värd det?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Länkaget på OIZ är designad för kedjeringar på 36 t, Inte alla som orkar trampa runt på det. Sätter man på en mindre så får den väldigt hög AS och då är occamen trevligare för vanliga stigar.

Pikebuster

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Råkade halka in på Chain reaction cycles, där har de en Felt Edict 3 2019, för lite över 20000. Kanske än bra hoj för MTB- orientering?!

Freddie L

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Länkaget på OIZ är designad för kedjeringar på 36 t, Inte alla som orkar trampa runt på det. Sätter man på en mindre så får den väldigt hög AS och då är occamen trevligare för vanliga stigar.
Ok! Det var lite märkligt. Jag har 34 på min hoj, men då känns det ändå som man har en rejäl backväxel tillsammans med 50ish bak. 36 fram blir förstås lite tyngre, men en orienterare orkar väl det? ;-)

Men ok, om Oiz inte är rätt så betyder det väl inte per automatik att Occam är det? Är det inte ytte-pytte för mycket cykel för Mtb-orientering på traktorvägar? Det finns ju andra märken.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ok! Det var lite märkligt. Jag har 34 på min hoj, men då känns det ändå som man har en rejäl backväxel tillsammans med 50ish bak. 36 fram blir förstås lite tyngre, men en orienterare orkar väl det? ;-)

Men ok, om Oiz inte är rätt så betyder det väl inte per automatik att Occam är det? Är det inte ytte-pytte för mycket cykel för Mtb-orientering på traktorvägar? Det finns ju andra märken.
Har inte testat oiz utan helt baserat på tester och tabeller. Men helt klart så finns det andra märken men som rattnalle skrev så är Occam en väldigt trampeffektiv och väldigt allround. Sen är ju frågan när man börjar rekommendera gravelbike istället. Allt kommer ner til definitionen av traktorväg.

Pikebuster

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Har inte testat oiz utan helt baserat på tester och tabeller. Men helt klart så finns det andra märken men som rattnalle skrev så är Occam en väldigt trampeffektiv och väldigt allround. Sen är ju frågan när man börjar rekommendera gravelbike istället. Allt kommer ner til definitionen av traktorväg.
Måste kanske förtydliga lite vad jag som fotorienterare menar med traktorväg: det är en väg som är betydligt sämre än t.ex. en knölig stig. Eg. så kanske jag sku ha behövt skriva skogsmaskinsväg. :)

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ok, det blir en Occam, är det värt att lägga pengarna på en H20 istället, eller använda mellanskillnaden till kringutrustning?
Gå på M-ltd den är bäst😉

Jag hade nog gått på H20 och sedan sparat mot nya hjul, kassett och bromsar när jag börjar komma in i cyklandet. Sen behöver du ju hjälm skor pedaler mm så finns mycket att lägga pengar på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer